Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:25

Nou ja, gezien het bericht van Winged.. dat ze een soort proefballonnetje neerlaten? (oplaten? :+ )
Ik vroeg me af van wie dat dan komt...
"we stuiten op veel weerstand, laten we het dan maar niet doen".. wie zou dit willen testen dan?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:29

Cer schreef:
Nou ja, gezien het bericht van Winged.. dat ze een soort proefballonnetje neerlaten? (oplaten? :+ )
"we stuiten op veel weerstand, laten we het dan maar niet doen".. wie zou dit willen testen dan?

Maar ze weten waarschijnlijk dat de media dit soort dingen meteen oppakken. Dat is ook een teken van dat het mogelijk wel controversieel zou zijn: als de media er geen groot verhaal in zien is het blijkbaar ook geen groot probleem.

Dus je wil het proefballonetje oplaten > roept wat dingen en kijkt of de media het oppakt > als de media het oppakt kijk je hoe het volk erop reageert.

Zoiets denk ik? Hoeft niet per se een actieve samenwerking tussen politici en media te zijn natuurlijk.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:32

Dan heb je als politicus wel ballen.. als er al een target op je rug staat vanwege de huidige situatie en je gaat naar de pers een paar berichten lekken waarvan je weet dat ze niet goed gaan vallen (zoals verplicht vaccineren)... dan heb je of een hekel aan jezelf of een bord voor je kop.. :+
Als oppositiepartij kan je dat dan wel weer doen "hullie zeiden..!!"
Als nieuwsbrenger zou je het moeten factchecken misschien?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:38

Ik weet niet of dat in deze situatie de bedoeling was hoor, maar wilde iig even toelichten dat ik niet denk dat politici de media betalen om zulke dingen naar buiten te brengen. Zeker omdat nu dus de nuance mist, zoals anderen al toelichten.

Ik denk dat het heel lastig is voor de politiek. Door alle broodje aap verhalen zijn veel mensen niet heel happig op het vaccin. Maar ze willen al die maatregelen ook niet meer. Maar zonder vaccin icm goede dekking kunnen de maatregelen niet zonder meer worden opgeheven. Maar wat als een goede dekking niet lukt? Ik weet niet of verplichting de goede keuze is hierin hoor. Sowieso zou het -als daar tijd voor is- eerst via betere communicatie(campagnes) geprobeerd moeten worden denk ik. Maar als zoiets niet lukt? Persoonlijk heb ik er niet zo veel problemen mee om in deze situatie vaccins te verplichten. De maatregelen zijn immers ook niet houdbaar voor de lange termijn en een derde optie is er niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:39

Fact checken is zoooo niet meer 2020 :+
Sinds alles online is gaat het enkel nog om:wie is de snelste en spectaculairste.
Inmiddels zie ik nu af en toe berichten als: ‚er is iets ernstigs gebeurd, we geven straks een update‘ 8)7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:50

Sizzle schreef:
Inmiddels zie ik nu af en toe berichten als: ‚er is iets ernstigs gebeurd, we geven straks een update‘ 8)7

ja maar dit ook echt... :+

Citaat:
Persoonlijk heb ik er niet zo veel problemen mee om in deze situatie vaccins te verplichten

Ik denk dat het er niet van gaat komen..
de Corona boetes zijn zelfs verlaagd, er is geen quarantaine plicht (althans, je zou wel moeten maar niemand checkt het), tm 1 december is een mondkapje grotendeels optioneel, na 1dec iets minder grotendeels..
als ze zulke mild invasive dingen niet gaan verplichten dan gaan ze een injectie, iets verplicht in iemands lichaam injecteren, niet verplichten...
Al helemaal niet als je ziet hoe sommige mensen nu al aan het janken zijn over het zgn 'muilmasker'..

Duitsland past gewoon wetten aan of trekt iets ouds uit de kast om dingen erdoor te duwen.. (ik vraag me bijv af of Wilders dat erbij vertelt als hij wijst naar 'kijk eens hoe veel beter andere landen het doen!'.. ja vriend, door dingen te verplichten waar jij het echt niet mee eens gaat zijn als dat wel verplicht wordt' ... :') )

Wat allemaal nóg niet erg is als de grootste groep Nederlanders maar beschaafd genoeg is om zich niet tegen elkaar uit te laten spelen, en daar heb ik soms een beetje twijfels aan...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:52

IMANDRA schreef:
Cer schreef:

Maar ze weten waarschijnlijk dat de media dit soort dingen meteen oppakken. Dat is ook een teken van dat het mogelijk wel controversieel zou zijn: als de media er geen groot verhaal in zien is het blijkbaar ook geen groot probleem.

Dus je wil het proefballonetje oplaten > roept wat dingen en kijkt of de media het oppakt > als de media het oppakt kijk je hoe het volk erop reageert.

Zoiets denk ik? Hoeft niet per se een actieve samenwerking tussen politici en media te zijn natuurlijk.

Dit. Media pakken zoveel op. Als partij zet je in overleg met een communicatieadviseur/woordvoerder wel dingen strategisch uit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:18

Ik geloof niet dat het een proefballonnetje was. Er zijn twee kampen in het kabinet, gezondheid (Rutte, de Jonge, van Ark) tegenover economie Wiebes, Ollongren, Koolmees. Volgens mij komt dit gewoon uit de koker van het economiekamp. Zij willen gewoon zo snel mogelijk van alle maatregelen af en dus moeten er voldoende mensen gevaccineerd worden, in het belang van de economie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:20

Cer schreef:
ja maar dit ook echt... :+

Citaat:
Persoonlijk heb ik er niet zo veel problemen mee om in deze situatie vaccins te verplichten

de Corona boetes zijn zelfs verlaagd, er is geen quarantaine plicht (althans, je zou wel moeten maar niemand checkt het), tm 1 december is een mondkapje grotendeels optioneel, na 1dec iets minder grotendeels..
als ze zulke mild invasive dingen niet gaan verplichten dan gaan ze een injectie, iets verplicht in iemands lichaam injecteren, niet verplichten...
Al helemaal niet als je ziet hoe sommige mensen nu al aan het janken zijn over het zgn 'muilmasker'..

Duitsland past gewoon wetten aan of trekt iets ouds uit de kast om dingen erdoor te duwen.. (ik vraag me bijv af of Wilders dat erbij vertelt als hij wijst naar 'kijk eens hoe veel beter andere landen het doen!'.. ja vriend, door dingen te verplichten waar jij het echt niet mee eens gaat zijn als dat wel verplicht wordt' ... :') )

Wat allemaal nóg niet erg is als de grootste groep Nederlanders maar beschaafd genoeg is om zich niet tegen elkaar uit te laten spelen, en daar heb ik soms een beetje twijfels aan...

Nou ja, ik denk dat er wel een groot verschil zit tussen de maatregelen en een vaccin. Maatregelen is korte termijn (althans, dat is de bedoeling) en vaccin lange termijn. Dus de inzet daaromheen is ook verschillend omdat het een ander doel dient.

Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat de overheid heel snel een verplichting inzet hoor. Dat is best een groot ding en ik verwacht dat ze daar héél goed over nadenken en eerst alternatieven proberen. Zo'n beslissing tot een (directe of indirecte) verplichting neem je niet zomaar.

Karl66 schreef:
Ik geloof niet dat het een proefballonnetje was. Er zijn twee kampen in het kabinet, gezondheid (Rutte, de Jonge, van Ark) tegenover economie Wiebes, Ollongren, Koolmees. Volgens mij komt dit gewoon uit de koker van het economiekamp. Zij willen gewoon zo snel mogelijk van alle maatregelen af en dus moeten er voldoende mensen gevaccineerd worden, in het belang van de economie.

Denk ik ook. Deze maatregelen zijn sowieso niet houdbaar op de lange termijn dus er zal ooit iets gedaan moeten worden. In welke vorm dat is... dat is de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:29

Karl66 schreef:

En ergens snap ik het ook wel. Want als een noodlijdende horeca-eigenaar straks zijn toko veilig open kan doen voor de eerste groep gevaccineerde mensen, maar langer dicht moet blijven omdat hij niemand uit mag sluiten: hoe fair is dat dan?

Dat zijn van die lastige dilemma's.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:31

Cer schreef:

Vandaag kwam ik wel weer iemand tegen waardoor ik er eigenlijk van baal dat het allemaal richtlijnen of dingen zonder consequenties zijn.

Stond in de winkel een vrouw met iemand anders te praten, dat ze een test had gehad en vandaag de uitslag zou krijgen als het goed was. Ja, je hoort binnen te blijven, maar boodschappen moest wel kunnen.... je kan bij onze supermarkt bestellen en dezelfde dag thuis laten brengen en zo'n klein dorp waar iedereen elkaar kent en dus ook rustig voor anderenboodschappe willen doen als je het vraagt.

Zo slecht :n en het raar vinden dat er hier een tijdje veel besmettingen waren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:42

safina schreef:
Karl66 schreef:

En ergens snap ik het ook wel. Want als een noodlijdende horeca-eigenaar straks zijn toko veilig open kan doen voor de eerste groep gevaccineerde mensen, maar langer dicht moet blijven omdat hij niemand uit mag sluiten: hoe fair is dat dan?

Dat zijn van die lastige dilemma's.

Ik vind dat restaurants dat zelf moeten kunnen bepalen of ze iemand uitsluiten. Als hun doelgroep gevaccinneerd is en zij zelf 'n bordje op de deur kunnen hangen met 'hier werkt alleen gevaccinneerd personeel' dan zouden zij wat mij betreft weer vol aan de bak mogen. Alleen zou ik wel graag zien dat de afstand tussen de tafeltjes lekker ruim blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:48

https://www.ad.nl/binnenland/opnieuw-re ... ~a4dfd434/

Dit snap ik dus echt niet... Er staat letterlijk in dat Curacao goede maatregelen heeft genomen en daarom geel is en geel blijft.. Terwijl onze eigen horeca, theaters, enz waarschijnlijk nog betere maatregelen hebben genomen en die zijn allemaal dicht.. Bizar :n
Ook heel veel andere landen hebben goede maatregelen en die zijn gewoon allemaal op oranje gegooid :n

Dit is echt meten met 2 maten..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:55

Als de zorg belasting weer naar normaal niveau daalt dan zal het de overheid daarna waarschijnlijk hun reet roesten of er nog covid rondgaat.
Het is ze inmers niet te doen om iedere ziekte te vermijden. Dat zou ook hoogst inconsistent zijn met andere ziekten en vaccins. We nemen immers ook genoegen met een onvolledige dekkingsgraad voor mazelen en enten babies niet tegen bijvoorbeeld Rotavirus wat voor een heleboel ziekenhuisopnames per jaar zorgt.
Als de druk weer normaal is dan is die inenting waarschijnlijk gewoon net als alle andere inentingen die aan bepaalde groepen jaarlijks aangeboden worden. Indien niet dan ga ik langzaam wel op mijn hoofd krabben want dat past niet bij het ‚standaard‘ beleid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:58

Het is het AD dus maakt niet uit wat ze schrijven, ik geloof er geen reet van :+

Daarnaast zal wellicht Curacauo aandringen op mogen blijven reizen ivm tourisme.. het is niet een heel rijk eiland meen ik?
Geen idee wat de maatregelen daar verder zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:59

elnienjo schreef:
Ik vind dat restaurants dat zelf moeten kunnen bepalen of ze iemand uitsluiten. Als hun doelgroep gevaccinneerd is en zij zelf 'n bordje op de deur kunnen hangen met 'hier werkt alleen gevaccinneerd personeel' dan zouden zij wat mij betreft weer vol aan de bak mogen. Alleen zou ik wel graag zien dat de afstand tussen de tafeltjes lekker ruim blijft.

Ik weet het antwoord op dat soort vragen nooit zo goed. Ik ben niet voor het mensen onder druk zetten om zich te laten vaccineren. Absoluut niet. Je moet in alle vrijheid die keuze kunnen maken voor jezelf. Anderzijds vind ik ook dat als je kiest je niet te laten vaccineren, je niet anderen hoeft te laten opdraaien voor de gevolgen van jouw keuze.

Wat ik een mooie gedachte vind: dat mensen met een kwetsbare gezondheid, die maandenlang thuis hebben gezeten, straks waarschijnlijk als eerste gevaccineerd worden. En dan wens ik ze toe dat ze fijn allemaal leuke dingen kunnen gaan doen. Zonder dat ze hoeven te wachten tot alles weer veilig open kan voor iedereen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:03

safina schreef:
elnienjo schreef:

Ik weet het antwoord op dat soort vragen nooit zo goed. Ik ben niet voor het mensen onder druk zetten om zich te laten vaccineren. Absoluut niet. Je moet in alle vrijheid die keuze kunnen maken voor jezelf. Anderzijds vind ik ook dat als je kiest je niet te laten vaccineren, je niet anderen hoeft te laten opdraaien voor de gevolgen van jouw keuze.

Wat ik een mooie gedachte vind: dat mensen met een kwetsbare gezondheid, die maandenlang thuis hebben gezeten, straks waarschijnlijk als eerste gevaccineerd worden. En dan wens ik ze toe dat ze fijn allemaal leuke dingen kunnen gaan doen. Zonder dat ze hoeven te wachten tot alles weer veilig open kan voor iedereen.

Vind ik ook! Bovendien zullen die kwetsbaren gemiddeld vaak minder risicovolle uitstapjes willen doen dan de gemiddelde jongere die liefst op 'n festival of drukke kroeg klem wil staan tussen de mensen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:05

Safina, zeg je dat ook tegen mensen die overlijden aan of een zware longontsteking krijgen van influenza dat ze de kosten lekker zelf moeten dragen als ze de inenting niet genomen hebben?
Dit soort opmerkingen gaan in een extremistische richting waar we het liefste alles wat ons niet aanstaat willen uitsluiten van zorg. Er is geen verbod op ziek worden en ook geen verbod op sterven.
Covid is niet gezellig en ik wil ook graag een (veilige) inenting, maar het ‚gevaar’ is echt niet van dusdanige aard dat je mensen als melaatsen moet behandelen.
We hadden voorheen immers ook geen verbod op snotneuzen in openbare ruimtes en iedere snotneus is een potentieel dode bejaarde, ook als het geen covid is.

Dat afdwingen werkt verschrikkelijk averechts. Veel belangrijker is het sociale gevoel te stimuleren dat we het probleem samen als samenleving willen aanpakken (lang leve sesamstraat). Verbinding creeeren ipv dreigementen. Tegen dreigementen zetten mensen zich af, een schuldgevoel en hevoel van verantwoordelijkheid helpt mensen beter over een drempel.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-11-20 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:07

safina schreef:
elnienjo schreef:

Dat laatste is dus niet perse zo, veel vaccins geven geen 100% garantie dat je het niet alsnog kunt krijgen dus ondanks dat de kwetsbare groepen gevaccineerd zijn wanneer iedereen om hen heen dat niet is lopen ze alsnog een risico. Daarom is die vaccinatiegraad ook zo belangrijk.
Uit onderzoek blijkt dat heel veel jongeren zich eenzaam voelen maar tegelijkertijd neemt de wil om te vaccineren af en flink ook. Ik zou denken één en één is twee, vaccin en ga je gang.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:09

Sizzle schreef:
Safina, zeg je dat ook tegen mensen die overlijden aan of een zware longontsteking krijgen van influenza dat ze de kosten lekker zelf moeten dragen als ze de inenting niet genomen hebben?
Dit soort opmerkingen gaan in een extremistische richting waar we het liefste alles wat ons niet aanstaat willen uitsluiten van zorg. Er is geen verbod op ziek worden en ook geen verbod op sterven.
Covid is niet gezellig en ik wil ook graag een (veilige) inenting, maar het ‚gevaar’ is echt niet van dusdanige aard dat je mensen als melaatsen moet behandelen.
We hadden voorheen immers ook geen verbod op snotneuzen in openbare ruimtes en iedere snotneus is een potentieel dode bejaarde, ook als het geen covid is.
Misschien bedoeld Safina iets compleet anders? Namelijk dat wanneer je je niet vaccineert je voorlopig maar aan alle maatregelen houd en niet anderen gaat infecteren?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:11

Het gaat er toch niet om er nog een risico is, het gaat er toch om of het een aanvaardbaar risico is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:12

Bigone, Ah, ja dat kan natuurlijk ook :o

Ik zie steeds vaker dat mensen schrijven dat de weigeraars maar lekker een bed geweigerd moeten worden en dat is geen gezonde ontwikkeling. Waarschijnlijk maakte mijn hoofd daarom die link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:19

Sizzle schreef:
Bigone, Ah, ja dat kan natuurlijk ook :o

Ik zie steeds vaker dat mensen schrijven dat de weigeraars maar lekker een bed geweigerd moeten worden en dat is geen gezonde ontwikkeling. Waarschijnlijk maakte mijn hoofd daarom die link.

Precies dat. Dankjewel Bigone.

En Sizzle, buitengewoon kwetsend dat je deze link legt. Had ik van jou niet verwacht. Ik post toch al een poosje, dus ik denk dat je een betere inschatting had kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:21

Cer schreef:
Het is het AD dus maakt niet uit wat ze schrijven, ik geloof er geen reet van :+

Daarnaast zal wellicht Curacauo aandringen op mogen blijven reizen ivm tourisme.. het is niet een heel rijk eiland meen ik?
Geen idee wat de maatregelen daar verder zijn...

De horeca kan ook niet zonder gasten en de theaters ook niet.. En zoveel andere landen moeten leven van het toerisme..
Het slaat gewoon helemaal nergens op en ik snap wel dat er door dit soort dingen steeds meer weerstand komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:22

Safina, Naja, zo las ik het nou eenmaal: geen inenting=consequenties zelf dragen.
Excuus dat ik het verkeerd opgevat/ in mijn hoofd verkeerd vertaald heb.