Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:44

Pandora2 schreef:
Ik las dat er in China weer een paar miljoenensteden in lockdown zijn.
Shanghai o.a. De eerste keer op al die tijd. Ze hadden 3500 besmettingen.
Ze gaan duidelijk wel iets anders te werk als hier in Europa :+

Heb je ook gezien er demonstraties en relletjes zijn omdat de bevolking het niet meer pikt steeds in complete lockdown te moeten??

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:08

Alleen als je in dat soort landen gaat demonsteren zijn de straffen wel even een stuk erger als hier :+

Denk dat de mensen er daar ook wel klaar mee zijn , maar dat heel veel mensen gewoon meegaan in de stroom want met dezelfde straffen als in Rusland snap ik het wel dat de bevolking maar gewoon luistert.

Alleen een zero beleid is gewoon niet mogelijk met corona , maar ik denk dat ze het in China wel blijven hanteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:30

Er zaten deze week ook ongeveer 100 mensen vast in de terminal in Zürich die niet naar huis mochten vliegen vanwege de lockdown in China. Die hebben ze inmiddels op een speciaal visum naar een hotel gelootst begreep ik.

Gisteren las ik dat bij massaal testen in China ongeveer 1200 positieven met symptomen ruim 5000 symptoomlozen staan. Dus inmiddels is zo’n 80% besmet onderweg zonder het te weten.
Daar kun je domweg geen maatregelen meer tegen nemen tenzij je iedereen verplicht om 2x per week te testen of zo.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:18

Sizzle schreef:
Daar kun je domweg geen maatregelen meer tegen nemen tenzij je iedereen verplicht om 2x per week te testen of zo.

China hè, dus dan weet je wat de verplichting wordt: iedereen 2x per week testen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:29

Popstra schreef:
Pandora2 schreef:
Ik las dat er in China weer een paar miljoenensteden in lockdown zijn.
Shanghai o.a. De eerste keer op al die tijd. Ze hadden 3500 besmettingen.
Ze gaan duidelijk wel iets anders te werk als hier in Europa :+

Heb je ook gezien er demonstraties en relletjes zijn omdat de bevolking het niet meer pikt steeds in complete lockdown te moeten??

Nee, dat stond niet in de gazet :D
Nu was het in Shanghai ook de eerste keer, dus het steeds in complete lockdown moeten gaat voor hen alvast niet op :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:31

oomens schreef:
Sizzle schreef:

China hè, dus dan weet je wat de verplichting wordt: iedereen 2x per week testen.

2x per week zou nog meevallen naar chinese normen :=

Het grootste deel van die 3500 positieve gevallen zijn dus inderdaad symptoomloos.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:17

Het systeem in Schanghai is wel een beetje bijzonder.
Met de huidige pasr duizend besmettingen is het zorgsysteem nu al overbelast. Niet omdat die mensen nou zo ziek zijn (meeste zonder symptomen) maar omdat iedere positief geteste mens danwel in een ziekenhuis, danwel in een speciale quarantaine instelling wordt opgenomen. Dat is natuurlijk niet houdbaar op lange termijn.

Citaat:
Coronastorm in Shanghai: ziekenhuizen "op de rand van instorting“.
Door de massale tests tijdens de vergrendeling in twee fasen in Sjanghai is het aantal ontdekte Corona-besmettingen in de metropool van 26 miljoen sterk gestegen. De medische zorg staat "op instorten", citeerde de aan de partij gelieerde krant Global Times een anonieme bron bij de nationale gezondheidsdienst. Het aantal zieken zal de komende dagen toenemen. Het zal een "zeer moeilijke taak voor Shanghai" zijn om het aantal gevallen terug te dringen en de hele stad voor maandag te testen.

De gezondheidscommissie in Beijing meldde dat alleen al in Shanghai ongeveer 20 procent van de 1800 nieuwe besmettingen in het hele land en ongeveer 80 procent van de 6600 gevallen zonder symptomen op woensdag waren ontdekt. De noordoostelijke Chinese provincie Jilin wordt nog steeds zwaar getroffen. China voert een strikt zero-covid beleid. Dus, iedereen die positief test wordt naar een ziekenhuis of centrale quarantaine gestuurd.

Bron: srf.ch (vertaald)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:18

>;) :wow:
Bijzondere aanpak van de zaken inderdaad :=

MoniqueT

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:43

Ik heb via een Facebookgroep contact met een Nederlandse mevrouw in Shanghai (ze was vorige week even in het NOS-journaal). Ze zijn daar echt bizar bezig, om de haverklap compleet in quarantaine, huizen die worden geseald en inderdaad ziekenhuisopnames bij elke snotneus.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:14

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:24

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:26

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:09

Mijn schoonvader heeft vandaag eindelijk zijn zeer noodzakelijke operatie gehad. Was al een keer uitgesteld want 1 van de chirurgen had Corona. Nu had hij weer geluk, want de helft van de OK's zijn gesloten. Personeel uitval door ziekte, en alles wat er is moet de verpleeg afdelingen bezetten, die liggen vol met Corona patiënten. Geen idee of Corona oorzaak of bijkomstigheid is, maar de druk blijft gigantisch.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:05

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 07:54

Ik ben wel heel blij met de koers die we nu op gaan.

En idd in de ziekenhuizen nu nog veel verzuim, maar hoogstwaarschijnlijk geen corona want buikgriep, gewone griep, keelontsteking heersen momenteel ook heel erg. Hoor zoveel mensen om me heen die ziek zijn, maar allen geen corona hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:41

MoniqueT schreef:
Maar de mondmaskers moeten nog steeds

Alleen binnen in openbare gelegenheden en OV.
Verder houdt inmiddels zich NIEMAND zich er meer aan op overheidsgebouwen en OV na.
Griep en zelfs de calima (in het zuiden) zijn ´problematischer´ dan Covid.
Deze week in Madrid (met AVE), Linares, Granada en Málaga overdag en ´s nacht uitgeweest dus redelijke steekproef nah?!
De maskerregels zijn niet meer dan een politiek indekken voor draagvlak bij het nog steeds bange deel van de bevolking.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:43

HC, mooi dat je verslag doet uit Spanje maar laat die woorden "bange" achterwege, zegt meer over jou dan over hun.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:05

Gisteren voor het eerst weer naar een concert geweest. De kaartjes lagen er al twee jaar. In een klein, maar volgepakt zaaltje, 500 man. Wat was het weer lekker. En wat was iedereen vrolijk, dat viel gewoon op. Dat was dan ook het enige verschil met het precoronatijdperk. Heerlijk, alsof er nooit iets gebeurd is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:29

bigone schreef:
HC, mooi dat je verslag doet uit Spanje maar laat die woorden "bange" achterwege, zegt meer over jou dan over hun.

Ik reageer op een uitspraak over Spanje door MoniqueT.

Jij kan het ontkennen zo hard je wil maar er ís (hier) een heel grote groep mensen bang voor Covid. Zijn ook voorbeelden genoeg van hier op Bokt trouwens. Waarom zou dat niet zo genoemd mogen worden? Omdat het voor jou normaal is of wat?

Hoe jij de perceptie ook wil benoemen; pas me met plezier aan bij een bij jou/jullie acceptabel woord; gezond verstand, voorzichtigheid of angst ´het´ ís ronduit opvallend in het straatbeeld.

Er is een duidelijke verschuiving tov BC in welke (leeftijds)groepen op welke tijden van de dag waar rondlopen. Dat is van winkels, outlets tot horeca en uitgaansleven. De risicogroepen zijn vrijwel verdwenen uit het uitgaansleven later (voor hier relatief vroeg) op de avond. Imo een boeiend sociaal fenomeen wel.
Inclusief de oudere (overwinterende) toeristen. Haast binaire verandering van het publiek (en hun maskergebruik) in de namiddag en dan weer tegen middernacht.
De verschuiving is ook in de restauranturen merkbaar. Reserveren is ook duidelijk meer gebleven.
Ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt dit seizoen als de ouders met kinderen ook komen en er (door hoogseizoensprijzen) minder ouderen zijn.

Wellicjt dat het in Nederland anders is, maar ´híer´ is het opvallend hoe het ´pandemie-gedrag´ een verandering in de samenleving geeft ook na het vedwijnen* van de bedreiging.

* griep is her nu (weer) een groter ´probleem´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:31

Bloodymary schreef:
Gisteren voor het eerst weer naar een concert geweest. De kaartjes lagen er al twee jaar. In een klein, maar volgepakt zaaltje, 500 man. Wat was het weer lekker. En wat was iedereen vrolijk, dat viel gewoon op. Dat was dan ook het enige verschil met het precoronatijdperk. Heerlijk, alsof er nooit iets gebeurd is.

Gefeliciteerd +:)+
Fijn dat iedereen het voorheen normale blijkbaar meer waardeert.
Geniet er van :j

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:39

Hoe weet je of iemand een masker draagt uit angst voor covid of voor griep? Of allebei?

Zelf blijk ik veel gezonder te blijven als ik niet in aanrader kom met virussen van andere mensen. Dus ik blijf voorzichtig (zonder masker overigens). Maar ik ga niet met openbaar vervoer en niet naar volle cafés en dergelijke.

Ik ken ook mensen die nog maskers dragen om niets mee naar huis te nemen omdat anders een behandeling van een geliefde niet door kan gaan.

Dat kun je angst noemen. Maar ook afweging van risico's.

Ik heb respect en begrip voor andermans keuzes. Vaak zou het niet mijn keuze zijn. Dus ik vind niets van de festivalganger en ik vind niets van het ffp2 masker buiten zonder enige andere levende ziel op 100 meter afstand.

Maar iedereen kan wat mij betreft gewoon vriendelijk naar elkaar blijven. Uiteindelijk bereiken we daar het meeste mee denk ik.

Leven en laten leven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:43

Maar HC het is ook zeker jouw perceptie. Jij noemt mensen op bokt ook ‘bang’ terwijl dat lang niet altijd zo is. Kan me zo voorstellen dat jouw perceptie ook niet altijd naar waarheid is bij die groepen in Spanje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:51

HC gebruikt het woord bang omdat hij vind dat iedereen die nu nog mondkapjes draagt gehersenspoeld is door de Corona maffia. Want het stelt toch niets meer voor ?
Het woord voorzichtig of oplettend is een betere invulling maar dat krijg je er na maanden anti Corona en maatregelen paranoia bij hem niet meer in. Terwijl niemand weet waarom mensen grote groepen nog mijden of op rustigere tijden wel de horeca opzoeken of nog een mondkapje dragen. Blijkbaar hebben enkelen daar een beeld bij van angst. Iets met inleven en nadenken komt bij sommigen niet in het woordenboek voor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:16

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:01

Dat hele qr systeem was van meet af aan al zo lek als een mandje. Want als ik met een qr zwaai wie checkt dan of ik ben wie ik zeg dat ik ben? Dan was die chip in het vaccin toch niet zo'n slecht idee :P