Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:18

Vayo schreef:
[Mijn dochter zou zich het liefst laten vaccineren, maar dit mag niet.

Nu mag het niet en dadelijk is het verplicht. Dan heb je als ouder ook niets meer te zeggen of je je kind wel of niet laat vaccineren.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:27

Leest nu iedereen over corona bij kinderen heen? Nog even voor diegene die denken dat alleen kinderen met onderliggend lijden in het ziekenhuis komen, NIET waar, de overlijdens zullen onderliggend lijden hebben gehad maar daarnaast zijn er honderden zonder enige onderliggende ziekte en dat zullen er nog meer worden wanneer we het vrolijk door laten woekeren onder de kinderen:

https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuw ... -doorgaan/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:28

Ik kende geen kinderen in het ziekenhuis, wel die er thuis ernstig ziek van waren en heel erg lang klachten gehouden hebben... heftig zeg.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:29

Shadow0 schreef:
En je denkt dat kinderen de link niet leggen met de besmettingen in hun klas en van hun vriendjes en hun positieve test en de gevolgen voor familie? Kom op, kinderen zijn niet achterlijk. Bovendien gebeurt het niet zomaar, het gebeurt omdat wij het laten gebeuren. Daar kan een kind inderdaad niet zoveel aan doen, en tegelijkertijd krijgen ze de hele tijd te horen dat het aan 'ons' gedrag ligt. Kinderen horen dat ook.

Ik snap werkelijk niet dat mensen hier zo makkelijk overheen stappen. En over het leed dat al die ziekte en overlijdens bij mensen teweeg brengt. Alsof dat er gewoon niet is.

Sorry hoor, maar je overdrijft nu echt enorm. We hoeven echt niet bibberend van angst binnen te blijven zitten, ons isoleren en weg te blijven van ouders/opa en oma. Wij laten dat contact inderdaad gebeuren. Kwaliteit van leven is ook belangrijk hé. Mijn kinderen fietsen dagelijks naar school. Als ze onverhoopt een ongeluk krijgen. Is dat dan ook omdat wij het maar laten gebeuren dat ze fietsen? Het leven zit vol risico´s. En deze verkleinen we zo veel mogelijk. We gaan niet naar opa en oma met klachten. We hopen snel zelftesten van school mee te krijgen en gebruiken die dan ook. Iedereen die het mocht heeft zich laten vaccineren. En we zijn allemaal gezond. Wij vinden het een risico dat het nemen waard is, omdat wij elkaar gewoon willen zien. Voor sommige mensen is dat heel belangrijk en geeft dat kwaliteit aan hun leven. Ik houd echt rekening met het beperken van de kans op corona, maar het moet voor ons ook gewoon menselijk blijven. Wij maken daar hele bewuste keuzes in.

Shadow0 schreef:
Toch schrijf je het. Dus blijkbaar vind je wel degelijk dat het uitmaakt. En ik denk dan: zo diep zijn we dus echt al gezonken. Dat het niet zo erg is als kinderen in het ziekenhuis belanden of dood gaan, want ach, het zijn er niet zoveel, en het zijn toch maar kinderen met onderliggend lijden.

Ik geloof dat ik dat gebrek aan menselijkheid nog het ergst vind. Nooit had ik gedacht in zo'n land te wonen, waar zo achteloos met levens en gezondheid wordt omgegaan, niet op deze schaal.

Nee, dat schrijf ik niet. Jij kunt blijkbaar gewoon niet goed lezen en geeft je eigen draai er maar wat aan. Je legt me woorden in de mond die ik nooit gezegd heb. Ik heb nooit, maar dan ook nooit gezegd ´het zijn toch maar kinderen met onderliggend lijden´ of gedaan alsof het niet erg is dat er enkele kinderen in het ziekenhuis terecht komen en overlijden. Je verdraait compleet mijn woorden en daar ben ik een beetje klaar mee. Ik benoem juist zelfs dat het onderliggend lijden de situatie helemaal niet minder erg maakt. Het is gewoon verschrikkelijk. Ik wil alleen aangeven dat de kans dat een gezond kind in het ziekenhuis komt te liggen door corona extreem klein is. Ik ga verder ook niet meer op je reageren, want je verdraait steeds op een walgelijke manier mijn woorden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:30

Spenk schreef:
Maar dan kan de man toch thuis blijven? Net als met ouders die geen cruciaal beroep hebben.

Dat werkgevers ''liever mensen op kantoor hebben'' dat mag dan ook per direct van tafel. Thuiswerkplicht voor zover dat te handhaven is :=

Niet alle mannen werken op kantoor hè… en kunnen dus niet thuiswerken ook al is het niet in de categorie cruciaal.
Was heel heftig in de vorige lockdowns.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:32

Maar hoe doe jij het nu met je werk dan, vayo? Als je je in privé sfeer niet meer aan die dingen wilt houden en niet wilt testen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:33

Loretta schreef:
Vayo schreef:
[Mijn dochter zou zich het liefst laten vaccineren, maar dit mag niet.

Nu mag het niet en dadelijk is het verplicht. Dan heb je als ouder ook niets meer te zeggen of je je kind wel of niet laat vaccineren.

Daar zou ik persoonlijk geen problemen mee hebben. Graag zelfs! Er zijn landen genoeg waar bepaalde vaccinaties verplicht zijn. In Duitsland is bijv. mazelen verplicht om tegen te vaccineren. En hier zouden mensen gelijk beginnen te bleren en janken als het verplicht werd. Terwijl mazelen in de verste verte niet te vergelijken is met de ellende die corona veroorzaakt. Dan is er een vaccin wat echt wel bewezen effect heeft en dan weigeren mensen het, met het risico onnodig op de IC te belanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:33

verootjoo schreef:
Spenk schreef:
Maar dan kan de man toch thuis blijven? Net als met ouders die geen cruciaal beroep hebben.

Dat werkgevers ''liever mensen op kantoor hebben'' dat mag dan ook per direct van tafel. Thuiswerkplicht voor zover dat te handhaven is :=

Niet alle mannen werken op kantoor hè… en kunnen dus niet thuiswerken ook al is het niet in de categorie cruciaal.
Was heel heftig in de vorige lockdowns.

Maar hoe doe je dat dan wanneer je kind goed ziek is en 2 weken thuis is? Dan zal je ook wat moeten regelen.

Ik snap dat het vervelend is! Maar het is níet het probleem van de overheid. Je hebt nog altijd zelf de verantwoording voor je kind.

Ik denk niet dat je een ondernemer nog kan uitleggen dat die straks zn toko weer helemaal mag sluiten omdat ouders het maar lastig vinden om op hun eigen kinderen te passen en de scholen maar gewoon open moeten blijven.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:41

Voor ziekte is er normaliter zorgverlof.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:44

vorige keer werd dat ook versoepeld hoor als een van de 2 geen cruciaal beroep was maar ook niet thuis kon werken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:44

Swah schreef:
Voor ziekte is er normaliter zorgverlof.

Klopt, een vastgelegd aantal uren per jaar, teruggerekend naar evt. parttime uren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:47

Vayo schreef:
Wij laten dat contact inderdaad gebeuren. Kwaliteit van leven is ook belangrijk hé. Mijn kinderen fietsen dagelijks naar school. Als ze onverhoopt een ongeluk krijgen. Is dat dan ook omdat wij het maar laten gebeuren dat ze fietsen?

Wel als er een oversteekplaats is waar al 14 kinderen zijn overleden bij een verkeersongeluk.

Er is namelijk een heel groot verschil tussen 'onverhoopt' terwijl je in principe allerlei dingen doet om dat te voorkomen (zoals wij in het verkeer dus doen met de verkeersregels, fietspaden, goede verlichting, verkeerslichten waar nodig - niet allemaal perfect maar toch in het geheel genomen erg gericht op het voorkomen van ongevallen) of het toelaten terwijl men heel goed weet hoe risicovol het kan zijn.

Citaat:
Het leven zit vol risico´s. En deze verkleinen we zo veel mogelijk.

Normaal gesproken wel, maar rondom corona verkleinen we de risico's dus niet zo veel mogelijk.

Citaat:
We gaan niet naar opa en oma met klachten.

Je lijkt het hier erg op je eigen situatie te betrekken, maar jullie kunnen de keuze maken. Er zijn ook heel veel kinderen die bij een grootouder wonen, en dus helemaal niet zomaar afstand kunnen houden. Niet ieder kind groeit op in een gezin met 2 gezonde, jonge ouders. En die kinderen komen wel op school, worden wel besmet, nemen het virus wel mee naar huis - en dan is het risico op ernstige gevolgen nog groter. (Maar voor de goede orde: het risico dat we nu nemen is op geen enkele manier meer te verantwoorden, ook niet voor de kinderen zelf, ook niet voor jongere ouders. Ook niet voor de leerkrachten.)

Citaat:
Voor sommige mensen is dat heel belangrijk en geeft dat kwaliteit aan hun leven. Ik houd echt rekening met het beperken van de kans op corona, maar het moet voor ons ook gewoon menselijk blijven. Wij maken daar hele bewuste keuzes in.

Jullie als gezin misschien - maar wij als maatschappij dus niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:50

MyWishMax schreef:
Maar hoe doe jij het nu met je werk dan, vayo? Als je je in privé sfeer niet meer aan die dingen wilt houden en niet wilt testen?

Ik doe gewoon mijn werk en houd 1,5 m afstand en werk met een mondkapje op ondanks dat ik daar flinke fysieke klachten door ervaar. In winkels en supermarkten heb ik een mondkapje op. Het enige waar ik me niet aan houd zijn groepsgroottes. Maar dit moet ik direct nuanceren, want mijn gemiddelde weken zie ik zeker 4 van de 7 dagen niemand. En op de andere 2 dagen zijn dat vaak 3 mensen uit 1 huishouden en die laatste dag 2 mensen van 1 huishouden. Ik kom dus weinig met heel veel verschillende mensen en grote groepen in aanraking. Ik ga weinig uit eten of op stap, nooit naar het theater. Ik zit dus automatisch vaak al zeer ruim onder die 4 personen bezoek. En dan is het vaak ook nog eens uit hetzelfde huishouden.

Maar bijv. sinterklaas vier ik met mijn kinderen, ouders, broer en zijn gezin en dan zijn we met 8. En kerst net zo. Ook de verjaardagen van de kinderen laat ik doorgaan en dan zijn we ook met meer. En we zijn allemaal gevaccineerd, op degene na die dit niet mogen vanwege leeftijd.

En het is niet zo dat ik niet wil laten testen. Ik heb geen enkele problemen met een thuistest en heb dit regelmatig gedaan. Wat sommige hebben met prikangst heb ik met testen. Het is geen onwil. Ik vind het belachelijk dat er door de rivm gevalideerde speekseltesten zijn, maar deze niet gratis ingezet kunnen worden. Gelukkig heb ik geen reden meer gehad om me wel te laten testen. Als het zover is dan overleg ik met de ggd. Het is echt niet dat ik hier niet mijn verantwoording in neem. Ik vind alleen dat er na 2 jaar echt wel minder invasieve opties mogen zijn, want die liggen binnen handbereik. En anders bijv. alleen een keelswab en de neus ondiep. En wellicht dat ik het dan nog één kans geef en gewoon normaal probeer. Maar het deed echt zeer, ik kreeg direct hoofdpijn en een flinke bloedneus. En die week heb ik nog 2 keer een bloedneus uit dat neusgat gehad. Mijn slijmvliezen voelen gewoon snel uitgedroogd, helemaal met de mondkapjes nu. Dus ik wil me zeker laten testen, maar net zoals bij mensen met prikangst vind ik dat ze dit best serieus mogen nemen en met me mee mogen denken.

En verder zie ik eigenlijk dat mijn cliënten zelf ook begrijpelijk creatief met de maatregelen om gaan. Vaak ben ik degene die moet wijzen op de afstand en een aantal cliënten geeft aan dat ik geen mondkapje op hoef. Overigens kunnen zij natuurlijk ook ervoor kiezen om een mondkapje te dragen terwijl ik er ben, maar zij kiezen hier ook bewust niet voor. Terwijl zij in winkels wel een mondkapje op hebben. Ik vind het helemaal prima. Ik ken mijn vaste cliënten en zij mij. We weten van elkaar hoe we erin staan.

Invaladressen is soms lastiger. Soms kom je bij mensen die enorm aan het hoesten zijn, maar niet testen. Of mensen die verkouden zijn en niet testen. Ze weten eigenlijk altijd zo te vertellen dat het geen corona kan zijn :+ Daar houd ik dan dus echt goed mijn mondmasker op en houd goed afstand. En de enige keer dat ik echt heel dicht bij iemand geweest ben met corona was tijdens mijn werk. Bezoek bij een cliënt en zowel bezoek als cliënt waren op de hoogte van die besmetting met fikse klachten. Gelukkig vertelde het bezoek het direct heel nonchalant en heb ik snel mijn spullen gepakt en ben direct naar buiten gegaan.
Op dat gebied maak je ook wel wat mee hoor ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:20

Spenk schreef:
Maar hoe doe je dat dan wanneer je kind goed ziek is en 2 weken thuis is? Dan zal je ook wat moeten regelen.

Ik snap dat het vervelend is! Maar het is níet het probleem van de overheid. Je hebt nog altijd zelf de verantwoording voor je kind.

Ik denk niet dat je een ondernemer nog kan uitleggen dat die straks zn toko weer helemaal mag sluiten omdat ouders het maar lastig vinden om op hun eigen kinderen te passen en de scholen maar gewoon open moeten blijven.

Maar dit is toch een andere situatie dan een kind dat een keer ziek is. Dat valt voor velen best goed te regelen met werk, (ex) partner of opa/oma bijv. Ik heb nog nooit problemen gehad doordat mijn kind ziek was. Ik had dat goed geregeld, omdat ik niet wilde dat mijn werkgever er de dupe van werd dat ik een kind heb.

Maar dit is overmacht en dit gaat over vaak en langdurig en soms geen duidelijkheid over hoe, wat en hoe lang. Tel daarbij op dat je soms situaties had waarin het kind in quarantaine moest, maar je als ouder moest en mocht werken. En dan kun je oppas achter de hand hebben, maar dat mag dan ook niet ivm quarantaine.

Hier ben ik alleen en mijn ex partner zit ook nog eens vaak in het buitenland voor werk. Voor corona was het goed te regelen, maar dit zorgt echt voor stress en dat merk ik bij veel ouders. Je wilt je werk naar behoren blijven doen, je werkgever er niet mee belasten, maar tegelijk zit je zelf met de handen in het haar.
Ik heb vorig jaar een net 10 jarig kind een hele werkdag alleen thuis moeten laten ivm plots quarantaine en zelf moeten werken. 5 min. voor zij naar school zou gaan en ik zou gaan werken kregen we dit te horen. Dat geeft echt stress en voelde extreem onverantwoord, maar tegelijk had ik geen keuze. Ik heb het beste er van gemaakt en regelmatig eerder bij een cliënt vertrokken om thuis poolshoogte te nemen, maar fijn is anders hoor.

En tegen een ondernemer zeg je nu toch ook niet dit is niet het probleem van de overheid, je hebt toch nog altijd zelf de verantwoordelijkheid!?

Maar ik hoop dat er weer noodopvang komt voor kinderen waarvan ouders buitenhuis werken, maar ook voor kinderen waarbij de druk thuis oploopt en ouders het even niet meer trekken. Gewoon voor de veiligheid van de kinderen. Vorig jaar nam het geweld richting kinderen ook toe.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:23

DuoPenotti schreef:
Zie jij een 5 jarige dat ding steeds goed ophouden?
Dat doen de volwassenen al niet.
Met die vingertjes overal aan, in hun mond, net zo goed neus, ding weer op de grond, 5 op de grond, elkaars ding op. Zoiets....

Dus nee dat gaat hem niet worden.

Ik denk dat kinderen vanaf groep 3 en ouder prima en mondmasker kunnen dragen op school.
Daar bereik je al veel meer mee dan helemaal niks.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:25

Een hele schooldag een mondmasker op, 4,5 dag in de week? In een vaak slecht geventileerd lokaal? Laat ze eerst maar eens iets aan de ventilatie doen. Nee, dit zou ik echt geen doen vinden voor die kinderen. Ik werk zelf een hele dag met een mondmasker op, maar ik vind dit echt zeer onprettig en heb hier ook last van.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:31

Ik lees op teletekst al dat de boas en politie aangeven dat ze niets zien in het handhaven, kort samengevat niet genoeg mankracht en er is al zoveel agressie

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:52

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:55

purny schreef:
En een vraag aan de docentende bokkers: voelen jullie je nog veilig voor de klas?

Ik voel me absoluut onveilig in de klas. Net als zoveel meer. Ik zit in de kwetsbare groep. Ben vroeg gevaccineerd en kinderen mogen snotterend en wel naast je staan.

Donderdag komt de onderwijsinspectie klassenbezoeken doen …. In deze tijd heel triest lijkt mij.
Maar lees dat externen niet mogen komen. _/-\o_
Maar dat zal dan wel weer mogen? :(

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:07

Coby schreef:
purny schreef:
En een vraag aan de docentende bokkers: voelen jullie je nog veilig voor de klas?

Ik voel me absoluut onveilig in de klas. Net als zoveel meer. Ik zit in de kwetsbare groep. Ben vroeg gevaccineerd en kinderen mogen snotterend en wel naast je staan.

Donderdag komt de onderwijsinspectie klassenbezoeken doen …. In deze tijd heel triest lijkt mij.
Maar lees dat externen niet mogen komen. _/-\o_
Maar dat zal dan wel weer mogen? :(

Ook ik voel me onveilig in de klas en dan werk ik nog op een mbo. Onze studenten kán je dus wel aanspreken op afstand/ gedragsregels maar het is al-tijd discussie. Elke. Keer. Weer. De lontjes worden steeds korter, we hebben inmiddels de regel dat als studenten zich misdragen, zij zich moeten melden bij de directie.

Zou zouden we eigenlijk niet met elkaar om hoeven gaan (beide kanten op) :n

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:12

Ik snap ook niet waarom die klassen niet kleiner worden gemaakt en minder fysieke lesdagen en 1,5 meter afstand. Ik ben nu maar blij dat ik in juli dit jaar ben afgestudeerd voordat het zo chaotisch als nu. In de 1,5 jaar tijd dat ik in corona tijd naar school ging , heb ik maar 1x gehad dat een klasgenoot corona had , en ook nog opgelopen na school. Dus daar hadden we mazzel mee.

En dat kwam puur omdat het systeem was school had gewoon werkte. Ik zat met 8 anderen in een klas en in een lokaal mochten maximaal 13 mensen zitten. Alles moest even op een creatieve manier worden opgelost , maar ik kan wel zeggen dat ik zeer tevreden ben over de aanpak. Er is niets vervelender dan niet veilig voelen op school....

Alleen de ventilatie was niet zo op orde , maar dat was het al nooit ook niet voor corona. Kwam daar geregeld weg met hoofdpijn.

Nu was dit natuurlijk wel in een tijd dat iedereen nog wat meer meegaand was en niet of weinig gevaccineerd en mensen zich beter aan de basisregels hield in het algemeen.

Oh nog een vraag kwam opeens in mij op! Zijn hier nog meer mensen die überhaupt nog nooit in contact zijn geweest met iemand die later positief getest was? Ik ben na bijna dik 2 jaar (nog) niet in aanraking geweest met iemand die op dat moment besmet bleek te zijn. Kan het mij haast niet indenken namelijk. Mijn moeder zelfde verhaal en dat beide in combinatie met contactberoepen.

Mijn vader overigens al zo vaak... En hij hoort juist bij de kwetsbare groep.

Ik verwacht niet dat ik het altijd ga ontlopen natuurlijk , maar soms hoop ik ergens dat ik het heb gehad zonder symptomen... Al lijkt mij dat ook sterk want dan had ik ook wel mensen aan moeten steken lijkt mij....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:49

Afbeelding

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:02

Ik vind het echt rot dat jullie je onveilig voelen. Dit signaal zou toch ook naar de onderwijs bond moeten en die zouden hier op in moeten spelen toch?
Juist je werk is een plek waar je je veilig zou moeten voelen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:09

Hè bah ik kreeg net een appje van een moeder dat haar dochter, die vanmiddag met ons in de auto mee terug reed vanaf de manege, vanavond een positieve zelftest had. Zij was geïnformeerd dat een klasgenootje positief getest was.
Meisje dat bij ons in de auto zat had geen klachten.
We hebben nu dus nauw contact gehad met haar (20min samen in de auto, wel af en toe raampje open ivm beslagen ramen door de regen). Moeten wij ( ik en kinderen van 7&9) nu in quarantaine/ testen?
Ik lees zoveel verschillende dingen.
En ook dat als de besmetting op school plaats vindt ( zij zit op dezelfde school maar niet in dezelfde klas) de regels ook weer anders zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:09

Covid en onformatie.

De ooit als manna ontvangen AZ is niet alleen uit de berichtgeving verdwenen, hier in Spanje kan men DRÍE maanden na volledige vaccinatie voor een booster in aanmerking komen. Dat is dus iedereen; nu inmiddels vanaf... Tja, dat is niet helder. De ene overheidsbron zegt 60, de andere 70 ... en 65.

Oh en Jansen; dat was toch na één prik tot na de winter beschermd? Dekking lijkt ook snel te verminderen en ik kom nu, na drie maanden, al in aanmerking voor booster. Vanaf welke leeftijd is :roll: Werd 60 bekendgemaakt maar de afspraak-app zegt 70.

Het ´experimentele´ van twee lijkt experiment mislukt...

Omtrent de bij-effecten van de booster gaan weer de voorspelbare anekdotische verhalen rond maar ja, dat is tot nu toe vooral 80+ doch officieel is alles hosanna en dát kan ook niet.

Ikzelf hád al de nodige twijfels, heb even afgewacht, ben met Jansen gevaccineeerd; héftig op gereageerd en jammer dan; twijfelachtige dekken, mag na drie maanden weer voor een booster waar mijn omgeving moord en brand over roept/schrijft.
Pffffff. Ik wacht maar weer af.
Beter niet -O- want dat is zonde van de kwali-tijd ;)
Deze week regen dus aan het zijspan sleutelen opdat ná de regen, per vrijdag is het weer mooi, in zonneschijn gereden kan worden {:}
Dat is ook een risico :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-11-21 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt