Ervaring met vinted

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 09:15

Nou met fake producten vind ik wel tricky hoor... ik koop en verkoop best veel op Vinted en merken zeggen mij niet zoveel. Als ik een leuk shirt of truitje of vestje ofzo zie dan koop ik het gewoon. En als het dan gewoon een heel fijn materiaal is, netjes verwerkt en alles, dan ben ik er heel tevreden mee maar heb geen idee of het 'echt' is of niet :=

Als die kleine er dan uitgegroeid is, zet ik het weer te koop.
Dan zet ik dat merk er natuurlijk bij. Maar ook dat ik geen idee heb of het inderdaad dat merk is, en het verzoek om van te voren goed naar alle foto's te kijken want die maak ik dan van alle kanten, alle merktekens, alle labels.

Ik zou het wel heel erg lüllig vinden dat iets dan niet 'echt' blijkt te zijn en kenners er een slaatje uit proberen te slaan door het van me te kopen, willens en wetens, en het dan gratis te mogen houden.... want het is dan heus wel wat waard omdat het alsnog wel hele fijne kwaliteit is.

Of erger nog, wie bepaalt of het wel of niet echt is? Zou helemaal fraai zijn als iemand het koopt, keihard beweert dat het niet 'echt' is terwijl dat het misschien wel is....maar ik kan het natuurlijk ook niet bewijzen want ik heb het via Vinted en niet in een officiele winkel met officiele bon gekocht.... -O-

upendo

Re: Ervaring met vinted

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:22

Dan ben je zelf toch ook niet lekker bezig? Fake mag überhaupt niet verkocht worden en het is de verantwoordelijkheid van de verkoper om dat na te gaan.
Als je dat niet doet heb je dus dit risico.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:30

Nah dat vind ik onzin. Ik verkoop in dat geval gewoon een kwaliteits artikel maar je kan toch moeilijk verwachten dat ik een hele studie ga houden naar de herkomst ervan.... :?

Wie zit er nu meer fout, iemand die gewoon heel netjes met alle bekende info iets te koop zet, overal foto's van maakt en gewoon compleet eerlijk is over wat er precies aangeboden wordt.

Of iemand die àlles kan bekijken op deze manier, tòch koopt en dan na ontvangst gaat zitten huichelen van ojee kijk nou, adhv dit etiket / merkje / weet ik wat, zie ik dat het 'nep' is. (en dat is dan misschien niet eens zo hè!)

En dan het artikel gratis wil hebben terwijl alles al voor aankoop super duidelijk gecontroleerd kon worden adhv foto's dus er helemaal geen verassing was.

Je kan als particuliere Vinted koper en verkoper toch niet alle ins and outs van elk merk weten, dat is toch niet realistisch :?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:49

Ik vind het allemaal een beetje liggen aan de vraagprijs. Als je 5 euro voor een shirtje vraagt, moet je niet verwachten dat je Louis Vuitton krijgt. Betaal je 500 voor een shirtje, mag je als verkoper wel echt even goed nagaan of je artikel echt is of niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:23

Nou zulke onzindingen die imo sowieso honderden euro's te duur zijn voor wat je krijgt, daar heb ik geen interesse in, bij mij gaat het vooral om shirtjes, truitjes, vestjes van wol / zijde / merino / cashmere / organic enzo spul. Dus dat koop je dan voor een aantal tientjes en dat is het qua materiaal ook gewoon waard, maar dan zit er wel eens een Dolce & G. ofzo label aan of dan is het een ander wat meer luxe merk en tja weet ik veel of dat dan ook echt klopt...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:58

pmarena schreef:
Nah dat vind ik onzin. Ik verkoop in dat geval gewoon een kwaliteits artikel maar je kan toch moeilijk verwachten dat ik een hele studie ga houden naar de herkomst ervan.... :?

Wie zit er nu meer fout, iemand die gewoon heel netjes met alle bekende info iets te koop zet, overal foto's van maakt en gewoon compleet eerlijk is over wat er precies aangeboden wordt.

Of iemand die àlles kan bekijken op deze manier, tòch koopt en dan na ontvangst gaat zitten huichelen van ojee kijk nou, adhv dit etiket / merkje / weet ik wat, zie ik dat het 'nep' is. (en dat is dan misschien niet eens zo hè!)

En dan het artikel gratis wil hebben terwijl alles al voor aankoop super duidelijk gecontroleerd kon worden adhv foto's dus er helemaal geen verassing was.

Je kan als particuliere Vinted koper en verkoper toch niet alle ins and outs van elk merk weten, dat is toch niet realistisch :?

Je beschrijft het behoorlijk zwart-wit en het antwoord zit in het grijze gebied. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:15

Mwoah volgens mij valt dat zwart-wit nogal mee. Ik bekijk zelden iets zwart-wit. Maar vind het niet erg fair om te zeggen 'dat ik niet lekker bezig ben' of een beetje de insinuatie dat ik dan een soort van bewust 'fake' zou verkopen in het voorbeeld dat ik geef.

Als je netjes àlle info geeft en de koper bij ontvangst absoluut niets nieuws kan ontdekken dat niet al duidelijk in de advertentie in tekst en foto's stond....dan vind ik het niet fair nee als die koper dan 'gratis' je kwaliteits artikel zou mogen houden.

Het zal wellicht ook niet voor niets zijn dat ze dat dan nu afgeschaft hebben want ik vind het knap fraude gevoelig. Als iemand claimt dat iets niet 'echt' is (wat denk ik regelmatig lastig te controleren zal zijn voor Vinted) dan sturen ze het maar lekker terug :j

Het gratis mogen houden geeft imo de verkeerde incentive.

Ik heb overigens 1 keer gehad dat ik blijkbaar iets verkocht onder een merknaam die niet klopte.
Dat was een set speelgoed van Way to Play....dacht ik. Maar bleek een andere maat te hebben dan het sowieso echte Way to Play dat de koper toevallig al thuis had liggen uit de winkel, en wilde aanvullen.

Ja weet ik veel dat het niet echt is, ik heb het ook maar gewoon gekocht als 'Way to Play' dus geen idee := Het was gewoon mooi spul, absoluut geen rommel. Dus excuses, terugsturen op mijn kosten en opnieuw er op onder merknaam 'onbekend' en toen was er wel gewoon iemand heel blij mee.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:27

En de laatste alinea die je beschrijft is hoe het hoort. Weet je het niet zeker, schrijf merk onbekend erbij.

Maar fake mag simpelweg niet verkocht worden. Dat is helemaal geen kwestie van 'als ik het uitgebreid omschrijf' en 'een koper die gebrand is op gratis spullen'.

Zoals in het andere bokt topic terug te lezen is kan ook merkkleding voor een klein prijsje gekocht worden dus als koper op Vinted mag je er, als de verkoper zich geconformeerd heeft aan de regels, vanuit gaan dat als je in de advertentie bij merk een bepaald merk ziet staan je er ook vanuit moet kunnen gaan dat dat klopt. En ja, dan heb je als verkoper de verplichting om dat bij twijfel te kunnen onderschrijven. Simpel.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:47

Ik vind als koper zijnde inderdaad wel ook dat als iets met een merknaam verkocht word, je er vanuit mag gaan dat het ook echt merk is. Wij verkopen bv merk kleding van onze zoon en gebruiken dan de merk naam en weten dat dit gewoon 100% correct is want we kopen alles nieuw. Nu koop ik zelf niet snel tweedehands kleding dus ik heb ook eigenlijk nooit iets wat ik verkoop waarover ik twijfel als verkoper zijnde.

Maar kan bv. niet zijn dat als koper zijnde, het paar Nikes wat ik voor 85euro via Vinted heb gekocht een keer, nepperds blijken zijn zeg maar :o Ik moet er wel vanuit kunnen gaan dat het gewoon ‘echt’ is vind ik - ongeacht welk prijskaartje eraan word gehangen door een verkopende partij. Net zoals dat ik als verkoper zijnde ook niks onder een merk naam zet als ik niet weet of het echt is. Foutjes kunnen altijd gebeuren natuurlijk, maar er zitten ook gewoon echt veel oplichters op het platform en dat maakt wel dat mensen steeds sneller chagrijnig worden wanneer iets nep blijkt te zijn bij binnenkomst- soms kun je niet Alleen van foto’s af gaan want de kwaliteit/materiaal kun je niet met je eigen ogen zien en voelen met je handen door een foto heen dus dan ga je ervanuit dat verkopende partij iets verkoopt wat echt is als dit onder een merknaam gezet word.

Wanneer zoiets gebeurd, zou je als koper zijnde wel erna een geschil mogen starten imo. :o Als ik bewust iets koop van een merk, zoals die Nikes waar ik al een tijdje naar zocht en die in de winkels niet meer te krijgen waren, zou ik dus ook niet blij zijn als ik er bij aankomst achterkom dat het niet echt is. Daar zou ik dan zeker weten een geschil over starten/met de verkoper contact over opnemen en verwachten dat het teruggestuurd kan worden op kosten verkoper en dat m’n geld terugkomt. Als een verkoper gewoon oprecht een fout heeft gemaakt en hier ook meteen een oplossing voor aanbied, niks aan de hand en dan los je het gewoon op toch :))

Als verkoper zijnde vind ik het dan ook wel spannend juist weer, aangezien er andersom ook echt misbruik word gemaakt door kopers die dan doen alsof ze opgelicht worden zodat ze geld terugkrijgen, terwijl je gewoon een kwaliteit merk artikel hebt verkocht. Ik heb onlangs een dure loungefly rugzak van Disney verkocht via Vinted, en ik vond dat toch ook even spannend en was pas opgelucht toen de verkoop afgerond was ondanks dat ik fijn contact met koper had - maar dat zegt jammer genoeg niet altijd meer wat want overal zitten oplichters tegenwoordig. *uiteraard genoeg foto’s gemaakt van alles wat verwacht word omtrent verkopen van een merk product. Ook foto’s gestuurd van inpak proces, etc etc.

Maar eens; ik vind dat vermoedelijk ‘fake’ niet verkocht moet worden met de merknaam erbij vermeld (als je zeker weet dat het fake is zoals oplichters weten, dan überhaupt al niet natuurlijk), ongeacht hoe een verkoper in de advertentie erbij schrijft dat ze niet weten of het klopt ja of nee. Alleen bij zekerheid zet je de merknaam erbij - zo is het volgens de regels in ieder geval bedoeld :j Bij twijfel zou ik het dan idd ook op merkloos zetten en in de advertentie evt toelichten bv.

Verder staat of valt alles ook gewoon met hoe je onderling omgaat met elkaar. Sommige mensen zijn gewoon bij voorbaat al niet voor rede vatbaar en geven je niet eens een kans om het gewoon netjes op te lossen. Maar er zijn ook gewoon genoeg oplichters actief en dat maakt het wel lastig soms.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:14

Ik koop 99% van mijn kleding tweedehands en dat zou dus betekenen dat alles wat ik verkoop ik op merkloos moet zetten omdat ik geen garantie heb dat het echt is. Dat doe ik dus niet, als ik denk dat het echt is dan zet ik het gewoon onder de merknaam er op

Als je ook alles op merkloos gaat zetten en toelichten in de advertenties verkoop je niks, mensen zoeken bewust op een merk namelijk

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:19

Het zal voor sommige kopers misschien ook een beetje afhankelijk zijn van de prijs met hoe zwaar het allemaal mee weegt met wat je verwacht en hoe je verwacht dat ermee omgegaan word als je denkt dat het niet echt is.

Maar ja, ik verwacht als koper zijnde wel dat als ik op een merk zoek en iets koop dat het gewoon echt is :j Maar ik koop zelf ook niet zo snel wat via Vinted en als… is het meestal boeken. Dat is gelukkig lekker simpel. Die Nike schoenen zijn eerder uitzondering geweest bv maar is geen gewoonte dat ik dat soort dingen voor hogere prijzen koop zo. Ik zou met lagere prijsjes er sowieso niet zo moeilijk over doen, maar als ik iets koop voor wat meer geld, wil ik er toch wel vanuit gaan dat verkoper gewoon zeker weet dat het echt is.

En van wat ik zelf verkoop weet ik het ook altijd zeker dat het gewoon merk is. Zo staat dan toch iedereen er anders in, dat zie je in het topic nu ook al. Maar als je puur kijkt naar de regeltjes van Vinted, is het natuurlijk vrij rechtoe rechtaan als je het simpel wil houden. Maar dat is in de praktijk natuurlijk lastig als je idd zelf veel tweedehands koopt en dan erna weer verkoopt en het niet altijd makkelijk is om te onderscheiden wat echt is en wat niet- en dat is voor mij al een reden waarom ik idd dus geen duurdere dingen koop normaliter op Vinted (uitzonderingen na zoals die schoenen) want dan zou ik het wel balen vinden als het dan bij binnenkomst blijkt mindere kwaliteit te zijn/niet echt. Bij kleding kun je dan iig wel al kijken naar materiaal e.d., daarmee kun je toch al wat onderscheiden van wat kwaliteit is en wat niet maar toch.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:31

Ik vind het juist een enorm slechte ontwikkeling dat nep items weer terug gestuurd mogen worden. Het wemelt van de nep profielen en namaak kleding op Vinted inmiddels.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:18

Ik vind het slecht dat Vinted er zelf vaak ook niet tegen optreed wanneer er een melding bij ze binnen komt. Ik was al een tijdje op zoek naar Stanley cups die ik kan gebruiken zodat ik langere tijd koud drinken heb terwijl ik bij school moet wachten. Op Vinted bijna alleen maar dupes te vinden en Vinted geeft aan dat ze er niks tegen doen omdat de merknaam erop staat en overeenkomt met de advertentie tekst terwijl het overduidelijk dupes zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:24

Het word ook gewoon een heel lastig verhaal als de fakes de echte namen erop hebben staan, dus dat is gewoon wel lastig allemaal wel. Want hoe wil je het inderdaad nog controleren, tenzij iemand de bon nog heeft van aankoop - maar dan kan niemand meer wat verkopen wat ze zelf ook al 2e hands hebben gekocht.

Vaak zie je het dan wel aan de kwaliteit als je het eenmaal met eigen ogen kunt zien, want op foto’s is dat toch niet altijd te zien vooraf. Maar dan zit je er wel al mee, dus lastig haha.

Da’s dus wel een reden waarom ik bepaalde dingen inderdaad ook weer helemaal niet zou kopen via het platform, omdat het risico groter is dat het een fake is. Lijkt me ook allemaal echt een onmogelijk iets om helemaal op te lossen en te voorkomen dat er fakes verkocht worden.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:27

Het blijft inderdaad een lastig iets sommige dingen op Vinted.
Maar ik moet zeggen en dat had ik niet gedacht, ik vind vinted stukken fijner dan Marktplaats.

Mijn eerste ervaring met een Duitser is geen goede trouwens.
Ik heb een broek te koop staan en hij wil alles opgemeten hebben. Daar heb ik nu (ook even wegens omstandigheden) geen zin in en wil ik geen tijd voor maken.
Maar hij stuurt 2 berichtjes per dag of ik al gemeten heb, want hij wil de broek zo graag hebben. -O-

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:41

Stanley cup fakes kun je vanaf een foto al beoordelen. Via youtube en google zijn genoeg voorbeelden te vinden waaraan je kan zien of het fake is. Vinted wil daar niet naar kijken en legt het bij de koper neer terwijl in hun regels staat dat het niet mag. Ik vind dat ze daarmee het wel heel makkelijk maken voor verkopers om het op Vinted te kunnen verkopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 17:09

upendo schreef:
En de laatste alinea die je beschrijft is hoe het hoort. Weet je het niet zeker, schrijf merk onbekend erbij.

Ja nog even, als je het niet absoluut zeker weet omdat je geen aankoopbewijs hebt, maar het artikel wel vol staat met labels waar dat merk op staat, dan vermeld je het toch gewoon onder dat merk maar ben je eerlijk over dat je geen aankoopbewijs hebt, geen kennis hebt van het merk. En zorg je dat àlles op de foto staat waarmee een kenner wèl kan beoordelen of het 'echt' is of niet.

Dan doe je het imo gewoon hartstikke netjes :j
Beetje bizar om onder dergelijke omstandigheden dermate door te slaan en op Vinted te zeggen dat het merk onbekend is :=

upendo schreef:
Maar fake mag simpelweg niet verkocht worden. Dat is helemaal geen kwestie van 'als ik het uitgebreid omschrijf' en 'een koper die gebrand is op gratis spullen'.

Heb je nou eigenlijk wel goed gelezen...? :?
Ik heb het over iets waarvan ik dan zou denken dat het gewoon echt is, maar er geen hard bewijs van heb. Dus om me in te dekken zou ik dan daar gewoon helemaal transparant over zijn zodat er bij ontvangst geen enkele verassing is voor degene die het koopt :)*

Als een kenner het wil kopen dan kan diegene direct aan de foto's al zien of het wel of niet echt is, lijkt mij. Is het label voor dat artikel dan de verkeerde kleur ofzo, dan koop je het niet en dan waarschuw je de verkoper even, maar dan koop je het toch gewoon niet en heb je toch helemaal geen probleem ook :?

Iemand die dan tòch koopt zou dat imo willens en wetens doen om het dan gratis te kunnen houden.
Of zoals ik al zei, zal het ongetwijfeld gebeuren dat iets wel echt is maar er oplichters zijn die hopen dat Vinted er in tuint als zij zeggen dat ze 'nep' hebben ontvangen terwijl dat helemaal niet zo is.

Dus terugsturen is gewoon de meest eerlijke optie :j
Dan kan de verkoper zelf bepalen wat 'ie er mee wil doen, misschien dan toch zelf houden of een neefje of nichtje er heel blij mee maken ofzo :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 17:49

pmarena schreef:
Heb je nou eigenlijk wel goed gelezen...? :?

Als we op die manier een discussie moeten voeren stop ik ermee.

Ik ga uit van de Vinted feiten. Einde.
Genoeg manieren om uit te vinden of je spullen merk of niet zijn. Ain't that hard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:34

Komt mij prima uit want op deze suggestief beschuldigende manier hoeft het van mij logischerwijze ook niet :=

Ik vind het helemaal niet makkelijk om uit te vinden of tweedehands gekochte items echt zijn.
De meeste mensen weten dat misschien nog wel van hun favoriete merk(en) maar verder ook niet.
Het internet staat er vol mee dat mensen welles-nietes discussies hebben over items :=

Je kan moeilijk verwachten dat mensen voor elk item een intensief onderzoek gaan doen of het wel 'echt' is want weet jij / ik veel.... dat onderzoek doe je maar fijn als koper als je echt per-sé iets van een bepaald merk wilt, want jij bent immers ook diegene die na ontvangst bepaalt of je het wel of niet okee vindt.

Je hebt als Vinted koper imo weinig te klagen als je iets koopt waar alles duidelijk van op de foto en in de omschrijving staat. Waarbij verkoper aangeeft dat die het zelf ook maar gewoon tweedehands gekocht heeft en verder geen kenner is. Je vervolgens het al dan niet aanwezige risico besluit te nemen. En als het toch niet 'echt' blijkt dat je het op kosten van de argeloze verkoper terug kan sturen.

Stel je voor dat je voor elk shirtje, broekje, Duplo of Playmobil poppetje uren online moet gaan zoeken of het wel 'echt' is , dat is toch niet realistisch :=

Voor veels te dure handtasjes ofzo zal het vast wel makkelijker te vinden zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:20

:')

Ik suggereer helemaal niks, ik geef alleen aan wat de Vinted regels zijn. Dat jij daar niet aan conformeert is jouw keuze, dat je je daarom aangevallen voelt kan ik me volledig voorstellen maar ik benoem de feitelijkheden.

Anyhow, fijne avond!

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 22:04

En vergeet niet dat als iemand je rapporteert omdat je er nep onder merk op hebt staan met bewijzen ben je je account kwijt. Omdat het simpelweg niet is toegestaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 06:10

Dan ben je wel echt een enorme hufter als je dat doet..... als je een advertentie ziet van een heel eerlijk iemand die logischerwijze denkt dat een zelf ook tweedehands gekocht mooi kwaliteits artikel van een bepaald merk is, maar er eerlijk bij zegt geen kenner te zijn en verder geen bewijzen te hebben.

Iemand die de moeite neemt om volkomen eerlijk en transparant te zijn.
Alle labeltjes, frutseltjes en details duidelijk op de foto zet.

En 'jij' bent toevallig een kenner van dat merk en ziet dat het niet 'echt' is. Dat je dan niet gewoon zo sociaal bent om je medemens even te waarschuwen maar Vinted erbij haalt.

Als ik zo hoor hoe laks ze omgaan met bewuste oplichters dan denk ik dat het wel meevalt met hoe heet de soep gegeten wordt. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat mensen niets meer te koop durven zetten dat ze niet zelf in een merk-winkel gekocht hebben.

Of wat ik zeg, dat je nog wat speelgoed hebt liggen en dat te koop zet onder de naam waarvan je denkt dat het is. Of ik met mijn rubberen wegdelen waarvan ik oprecht niet bewust was dat er ook 'nepperds' van zijn en ik die blijkbaar had, het was gewoon mooi spul :=

Gelukkig heb ik zelden spul van hele bijzondere merken, heb ik daar ook geen behoefte aan en door dit soort overdreven drama nog minder :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:39

Ze doen weinig met oplichters. Ik kan elke dag wel 100 accounts rapporteren, gebeurt 98 van de 100 keer niks mee. Daar zullen ze nog wel wat mee moeten gaan doen op termijn want het barst van die Chinese bende momenteel.

Denk dat de gemiddelde gebruiker wel het verschil ziet tussen iemand die 1 item te koop heeft wat mogelijk nep is of USERou50235902 met 1 shirt met een prijs van EUR 22,98.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 10:11

En weer een pakketpunt gestopt. Ik krijg hier een punthoofd van -O-

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 10:27

Ik baal echt ontzettend dat ik al maanden genegeerd word door vinted. Iemand nog een tip wat ik kan proberen? Gaat om een bedrag van ruim €200, heb een pakket met totaal andere inhoud ontvangen, absoluut niet van die waarde. Vinted heeft meerdere keren mijn claim gesloten, heb ook het emailadres gebruikt en daarin geven ze aan dat ze 'het onderzoeken' en 'dat ik nog even geduld moet hebben'. Het duurt letterlijk maanden en ze reageren nergens op. De verkoper heeft vanaf het begin af aan nergens aan meegewerkt dus ik begrijp ook niet waarom die gewoon haar geld heeft gekregen. Iemand nog een tip? Echt wel heftig dat je als koper gewoon zo opgelicht kan worden voor dit bedrag ;(