Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:45

Ja, er zitten van allerlei haken en ogen aan. Verschillende doelgroepen, verschillende type testen die ze per doelgroep kunnen inzetten (die LAMP komt ook nog), verschillende manieren om met de uitkomsten om te gaan... Het is boeiend. Sowieso. Ik ben minstens zo benieuwd als jij. :)

Ik wacht maar af wat komen gaat.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:48

Gezien de eerdere herfstvakantie in het noorden en gesloten scholen is deze dan wel een heel interessante. De stijging gaat hier dan wel goed door.

Daarbij dan ook de versoepeling dat ook verkouden kinderen gewoon naar school kunnen.
En een orintscreen van de briefing van vanochtend waarin de leeftijd kinderen toch best zorgelijk is.

https://www.lc.nl/friesland/GGD-Frysl%C ... DbY9N6fqQU

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:00

secricible schreef:
Zie mijn eerdere link en quotes en dit filmpje van de technische briefing van Dissel

https://youtu.be/ROF5UNdfq8k
Vanaf een minuut of 3 wordt gesproken over hoe belangrijk het is de waarde te interpreteren n.a.v. Het klinisch beeld.

Maar dat is dus Van Dissel, en dat is niet los te zien van het beleid. En dat beleid is vanaf bijna het begin niet gericht op indammen, en is dat nog steeds niet echt. Daar ontstaan inderdaad onlogische dingen uit, dat het RIVM eerst heel nadrukkelijk het ene zegt en dan als de publieke opinie of de noodzaak er is om het anders te doen, niet uit te leggen waarom dat anders is maar gewoon ineens een andere kant op te gaan.

Citaat:
Het zou prima kunnen dat ze nu meer inzicht hebben in de foutmarges bij presymptomatisch testen en de rekenmodellen daarop hebben aangepast waardoor dit nu wel betrouwbaar kan en dat de nadelen voor de individu duidelijk in kaart zijn gebracht en als “collateral damage” worden gezien, dat weet ik niet.

Ik zou het invullen als nee, dat weten ze niet en is ook niet iets waar ze stil bij staan. Maar het was de weerstand tegen presymptomatisch testen die onlogisch was, en die wellicht diende om tekorten te maskeren, of omdat indammen gewoon geen doel in het beleid was.

Dat is voor mij dus meer een reden om kritisch te zijn op Van Dissel, De Jonge en het OMT / de regering in het algemeen dan op de tests. De technologie van de tests deugt wel, en over de inzet ervan is internationaal ook meer dan genoeg kennis.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:06

[url]4628 nieuwe besmettingen, maar cijfers niet compleet • VVD denkt na over 'indirecte vaccinatieplicht' - https://nos.nl/l/2357010[/url]

VVD denkt na over 'indirecte vaccinatieplicht'

BAH,Bah, bah -:(- ! Tot zo ver dus de grondwet (Again) ondanks dat ik echt wel vóór vaccinatie ben, gaat dit me toch wel echt té ver!

Ze dauwen die vaccinatie dus echt door je strot heen, ookal wil je niet.

Dit gaat een hoop kwade mensen opleveren en ik begin er óók een beetje klaar mee te zijn!

Gewoon diegene inenten die dat zelf willen en de rest is jammer dan.

Ik vind dat de regering nu echt te veel hoop/ druk legt op een vaccin ipv andere oplossingen te bedenken.

Ondanks de hoopvolle berichten is er nog helemaal geen vaccin goedgekeurd en ondanks hoop van vele, moet nog maar blijken òf dat echt gaat gebeuren én of het virus zich niet muteert in de tussentijd dat er geënt gaat worden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:09

Hoewel ik me wel ga inenten en ik hoop dat de overgrote meerderheid van Nederland dat ook gaat doen, vind ik dit ook bijzonder voorbarig en dom. Het is DE manier om mensen tegen je in het harnas te jagen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:13

nynke55 schreef:
Hoewel ik me wel ga inenten en ik hoop dat de overgrote meerderheid van Nederland dat ook gaat doen, vind ik dit ook bijzonder voorbarig en dom. Het is DE manier om mensen tegen je in het harnas te jagen.

Inderdaad.

Ik ga echt die enting wel halen, al is het maar om van het "gezeik" af te zijn.

Maar bijvoorbeeld mijn ouders hebben zoiets van: voor mij nog ff niet.

Dat zou dan betekenen dat ze geen boodschappen meer kunnen doen in de supermarkt want supermarkt = openbaar gebouw....

Laat het gewoon volledig eigen keuze. Je zal zien dat er uiteindelijk toch wel voldoende mensen de inenting gaan halen om de besmettingen laag genoeg te houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:14

Ik blijf ook heel erg tegen de vaccinatieplicht. Vanuit het recht op zelfbeschikking. Indirect weet ik niet zo goed wat ik daar van vindt... Ik geloof overigens niet dat er een ander geschikt alternatief is dan vaccinaties, maar dat maakt niet dat ik voor verplichten ben.
Als de meerderheid van NL tegen de vaccinatie is betekend dat dus langer maatregelen. Aan de andere kant zie ik ook niet waarom de groep die wel gevaccineerd is dan niet wel naar festivals mag kunnen, maar openbare gebouwen zoals een stadhuis of ziekenhuis of anderzins levensbelangrijk gebouw moet m.i. toegankelijk blijven voor iedereen.

Ik zou willen zeggen dat ze het niet kunnen maken, maar ik had ook nooit gedacht dat bij de mondkapjes artikel 22 als belangrijker zou worden ingeschat. Die kans acht ik mbt vaccinaties nog een stuk groter.

Het verbaasd me vooral dat de Jonge afgelopen week nog riep dat deze indirecte plicht waar toen over gesproken werd op een misverstand berustte.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:17

secricible schreef:
Sclimpre schreef:
Maar als je vergelijkt met de huidige situatie is het wel een flinke vooruitgang. Met een lockdown zoals nu zitten er nog veel meer mensen thuis. Met testen werk je tenminste gericht, ook al is het niet perfect.

Ik zie die vooruitgang dus niet als je mensen gaat testen zonder klachten. Hoe vermindert dat de maatregelen op een lockdown als die uitslagen niet betrouwbaar zijn? Wat karl zegt, als je hiermee volledige willekeur krijgt van positieve testen van mensen die niet meer besmet zijn krijg je hoogstends onbetrouwbaardere dagresultaten waardoor je éérder een lockdown krijgt.

De resultaten zijn niet 100% juist, dat is iets heel anders dan onbetrouwbaar.
https://factcheck.vlaanderen/factcheck/ ... positieven
Op basis van de bekomen resultaten kan je dan gericht mensen in quarantaine plaatsen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat er af en toe eens iemand ten onrechte in quarantaine zit. Maar je kan er wel de epidemie flink mee indammen omdat je besmette mensen vlugger kan herkennen en vermijden da tze het virus verder verspreiden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:21

secricible schreef:
Ik blijf ook heel erg tegen de vaccinatieplicht. Vanuit het recht op zelfbeschikking. Indirect weet ik niet zo goed wat ik daar van vindt... Ik geloof overigens niet dat er een ander geschikt alternatief is dan vaccinaties, maar dat maakt niet dat ik voor verplichten ben.
Als de meerderheid van NL tegen de vaccinatie is betekend dat dus langer maatregelen. Aan de andere kant zie ik ook niet waarom de groep die wel gevaccineerd is dan niet wel naar festivals mag kunnen, maar openbare gebouwen zoals een stadhuis of ziekenhuis of anderzins levensbelangrijk gebouw moet m.i. toegankelijk blijven voor iedereen.

Ik zou willen zeggen dat ze het niet kunnen maken, maar ik had ook nooit gedacht dat bij de mondkapjes artikel 22 als belangrijker zou worden ingeschat. Die kans acht ik mbt vaccinaties nog een stuk groter.

Het verbaasd me vooral dat de Jonge afgelopen week nog riep dat deze indirecte plicht waar toen over gesproken werd op een misverstand berustte.

Gaan ze dit verplichten, dan gaan er serieuze rellen ontstaan waarschijnlijk.

De vaccinatie bereidheid is trouwens ook flink gedaald de laatste maanden.

https://www.trouw.nl/cs-b9106932

Dit voelt gewoon zó verkeerd wat ze nu van plan zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:23

Kan dit virus niet verdwijnen, net zoals de spaanse griep dat toendertijd deed? Oprechte vraag :D

Hoor alleen maar dat een vaccin ons kan redden, maar der zijn toch meerdere virussen in verloop van tijd verdwenen of zwakker geworden?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:25

SusanH schreef:
Ik heb me pas nog door een arts laten vertellen dat het testen van een cliënt niet zinvol was aangezien deze persoon geen klachten had. Niet omdat het niet werd aangeraden ivm de test capaciteit. Maar puur omdat volgens die arts de uitslag dan mogelijk niet betrouwbaar was. Dat klopt dus niet als ik het goed begrijp?

Het kan zeker zinvol zijn.
Wij werden als team getest omdat er bij ons 3 clienten en 2 collega's corona hadden en wij er heel onzeker van werden. Waren het losstaande besmettingen of waren wij diegene die het verspreidde? Waren er meer die het hadden?
Dit was in maart/april
De 13 die getest werden hadden op moment van testen geen klachten. 3 of 4 testte positief waaronder ik. 1 collega teste neutraal. Dat betekende dat ze het net gehad had en het op z'n retour was OF dat ze aan het begin zat en het nog moest krijgen. Ze kreeg 2 dagen later milde symptomen. Na een paar dagen 24 uur klachtenvrij en toen negatief.
Ik kreeg (dacht) de volgende dag klachten. De andere positief geteste collega's ook. 1 niet.

Als wij in nauw contact zijn geweest met corona patiënt dan moeten we ook getest worden. Ook zonder klachten. Client bleek achteraf gezien corona te hebben. Collega die daar geweest was is getest zonder dar ze klachten had. Bleek het ook te hebben. Dus het had zeker zin anders waren we besmet naar andere clienten gegaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:27

Sclimpre schreef:
Op basis van de bekomen resultaten kan je dan gericht mensen in quarantaine plaatsen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat er af en toe eens iemand ten onrechte in quarantaine zit.

Maar of dat aanvaardbaar is hangt erg af van de context. Ik vind het zonder meer te verantwoorden als het gaat om gerichte, kortdurende maatregelen om snel veel besmettingen te voorkomen. Maar als het een langdurig en herhaaldelijk iets wordt, is dat heel anders: hoe vaak kan het voorkomen dat je thuis moet blijven? En welke gevolgen heeft dat voor bv je werk? Mag je dat vragen van mensen als je doel niet is om corona daadwerkelijk in te dammen?

Dit zijn trouwens vragen die in april ook al beantwoord hadden moeten worden rond de app. Erg frustrerend dat het beleid nergens die diepgang lijkt te krijgen om daar nou eens echt over na te denken en een aantal goede uitwerkingen te geven hoe dingen kunnen en welk perspectief dat geeft.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:31

love_western schreef:
Kan dit virus niet verdwijnen, net zoals de spaanse griep dat toendertijd deed? Oprechte vraag :D

Hoor alleen maar dat een vaccin ons kan redden, maar der zijn toch meerdere virussen in verloop van tijd verdwenen of zwakker geworden?

Dit virus gaat nooit meer verdwijnen.

Maar dat is opzich niet erg, er zijn tientallen/ duizenden coronavirussen, het grootste gedeelte komt en gaat ieder jaar als een verkoudheid.

Als SARS-COV2 uiteindelijk ook afzwakt, is er niets meer aan de hand.

Of het blijft een gemeen virus, waar ieder jaar een "coronaprik" voor te halen is door de ouderen/ kwetsbare groepen.

En met een beetje geluk wordt er een medicijn/ combinatie medicijnen ontdekt waardoor je er niet extreem ziek van Wordt zodat de ziekenhuizen niet overbelast raken.

Voor voorlopig moeten we maar héél hard hopen dat de nu ontwikkelde vaccins daadwerkelijk werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:31

Gommers is live op instagram vragen aan het beantwoorden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:32

Relaxed schreef:
Gommers is live op instagram vragen aan het beantwoorden..

Euh spuit 11,net afgelopen :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:36

Sclimpre schreef:
secricible schreef:
Ik zie die vooruitgang dus niet als je mensen gaat testen zonder klachten. Hoe vermindert dat de maatregelen op een lockdown als die uitslagen niet betrouwbaar zijn? Wat karl zegt, als je hiermee volledige willekeur krijgt van positieve testen van mensen die niet meer besmet zijn krijg je hoogstends onbetrouwbaardere dagresultaten waardoor je éérder een lockdown krijgt.

Op basis van de bekomen resultaten kan je dan gericht mensen in quarantaine plaatsen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat er af en toe eens iemand ten onrechte in quarantaine zit. Maar je kan er wel de epidemie flink mee indammen omdat je besmette mensen vlugger kan herkennen en vermijden da tze het virus verder verspreiden.

Bedankt voor je linkje!
Ik probeer uit te leggen wat ik bedoel maar vind het moeilijk, sorry :D

Het punt is dat de vals-positiviteit ed van de PCR test niet het probleem is. De test meet deeltjes en hoewel het belangrijk is om te weten wat daarvan de validiteit is, doen wij er vervolgens wat anders mee, namelijk uit die deeltjes concluderen dat iemand dús drager is van corona en dús in isolatie moet. Dat is dus een stuk indirecter en staat niet geheel gelijk met of die testresultaten valide zijn.

Je moet dus naast die validiteit ook weten of een positive test óók daadwerkelijk zegt dat iemand drager is en dus óók besmettelijk is. Dat is wat anders dan wat de test meet, die meet namelijk alleen of er virusdeeltjes gevonden zijn. En we wéten al dat je nog heel lang virusdeeltjes in je neus kan hebben zonder dat je daadwerkelijk nog ziek bent. Je hoeft dus geen drager te zijn als je positief test. Soms is dat zelfs weken of maandenlang nog. De bijsluiter van de PCR geeft zelf dus ook aan dat de test geen middel is om te bepalen of je ziek bent.
Daar zat bij de start van de PCR test de kritiek: meet je ook daadwerkelijk wat je wilt meten, of meet je iets anders? Je meet indirect of iemand drager is en niet helemaal op een betrouwbare manier.
Conclusie daarop was 2 dingen:
1. We hebben niks beters, dit komt het dichtst in de buurt van wat we kunnen meten tov wat we willen weten. Wat mij betreft acceptabel, als er geen test bestaat die bepaald of je drager bent dan kun je die niet uit je hoed toveren. Daarnaast gebruiken we al jaren de PCR test als onderdeel in een diagnostiek. Maar let op, als onderdeel. Er is geen enkele ziekte waar we zeggen “oh je pcr is positief dus je hebt ziekte X” men zegt “je hebt een positieve PCR en je klachten passen bij virus X dus gaan we er vanuti dat je virus X hebt”
Tot nu toe gebeurde dat bij corona ook op deze manier, want
2. Naast de PCR test had je óók klachten nodig passend bij het ziektebeeld. Dus we zeiden grofweg “je hebt een positieve test en klachten passend bij het ziektebeeld, dus het is aannemelijk dat je drager van corona hebt.”

Je zit nu dus al op 2 vertroebelende factoren: de validiteit is geen 100%, én je kan wel een (niet-valse) positieve test hebben, maar geen drager zijn. Beide vertroebelen je uitslagen dus. De eerste weet je van hoeveel % ongeveer vals is dus dat neem je mee in je rekenmodel. Je tweede is afhankelijk van een hoop factoren, maar dam je redelijk in door iig klachten mee te nemen.

En nu haal je dus weg dat je klachten nodig hebt om te testen. M.a.w. Iedereen die wel het virus bij zich draagt, maar geen drager is kan nu getest worden en je resultaten vertroebelen. Dat gaat dus een flinke foutmarge extra opleveren.

Sorry, lang verhaal. Ik zoek een metafoor om uit te leggen wat ik wil zeggen maar het lukt me nog even niet. Ga ik over denken.

Edit: de metafoor :D
Er komt een metafoor bij me naar boven die denk ik past.

Ik ben dietist en bepaal dus wat de voedingstoestand is van mensen. Daarvoor gebruik ik o.a. Het BMI(=de PCR-test). Het BMI zegt wat over de verhouding van lengte tov gewicht. Het zegt echter niet of iemand ook heel gespierd is, of heel veel vet heeft. Een bodybuilder kan dus een te hoog BMI hebben en toch een prima voedingstoestand bijvoorbeeld.
Stel nou dat mijn rekenprogramma dat het BMI berekend ongeveer 95% van de keren het juiste BMI berekend (de validiteit van mijn PCR test)

Het BMI is dus een onderdeel van mijn diagnostiek. Ik bereken een BMI, maar daarnaast kijk ik ook naar iemand en meet iemand zijn vetpercentage en kijk naar zijn intake (zijn klachten). Al die dingen samen maken dat ik best wel goed kan beoordelen hoe de voedingstoestand is. Soms is die BMI berekening mis, en soms is een intake ondergeraporteerd, maar over het algemeen kom ik dan best wel tot goede resultaten.
Iig voldoende om op basis daarvan te zeggen hoe de voedinstoestand is van mijn populatie en eventuele adviezen te geven aan die populatie. Ik bekijk de BMI’s in de context. Wij leren als dietist al heel snel dat alleen een BMI helemaal niks zegt.

Maar nu ga ik het anders doen. Ik gooi van een gros van de groep (onduidelijk hoeveel) de intake overboord, meet geen vetpercentages meer en zie iemand ook niet in de praktijk dus kan niet zien hoe iemand eruit ziet. Ik ga nu concluderen uit alleen het BMI wat de voedingstoestand is van ieen deel van mijn populatie. En verder niks.

Je kan je voorstellen dat mijn uitslagen hiervan fórs onbetrouwbaarder worden dan ze waren. Die hele groep waarvan ik alleen een BMI heb is onbetrouwbaar. Ik weet niet of dat bodybuilders zijn, of mensen die wel dun zijn maar zwaar eenzijdig eten. Ik heb simpelweg geen idee.

Dat is naar mijn idee wat we gaan doen nu door klachtenvrije mensen ook te testen. Het RIVM heeft constant gezegd dat die intake bekijken, je blik over de persoon laten gaan en het vetpercentage meten essentieel zijn náást het BMI. En nu zeggen ze ineens “mooi, vanaf vandaag gaan we ook akkoord met alleen een BMI”
En ik kan nergens terug vinden of dat misschien wel is omdat ze die foutmarge kunnen corrigeren, of een andere goede reden hebben gevonden. Of dat ze misschien maandenlang fout zijn geweest en het BMI prima is om je op te baseren. Maar dat laatste verwacht ik niet, aangezien zelfs de bijsluiter van de test aangeeft dat de test niet als diagnostiek mag worden gebruikt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:53

secricible schreef:
Sclimpre schreef:

Bedankt voor je linkje!
Ik probeer uit te leggen wat ik bedoel maar vind het moeilijk, sorry :D

Het punt is dat de vals-positiviteit ed van de PCR test niet het probleem is. De test meet deeltjes en hoewel het belangrijk is om te weten wat daarvan de validiteit is, doen wij er vervolgens wat anders mee, namelijk uit die deeltjes concluderen dat iemand dús drager is van corona en dús in isolatie moet. Dat is dus een stuk indirecter en staat niet geheel gelijk met of die testresultaten valide zijn.

Je moet dus naast die validiteit ook weten of een positive test óók daadwerkelijk zegt dat iemand drager is en dus óók besmettelijk is. Dat is wat anders dan wat de test meet, die meet namelijk alleen of er virusdeeltjes gevonden zijn. En we wéten al dat je nog heel lang virusdeeltjes in je neus kan hebben zonder dat je daadwerkelijk nog ziek bent. Je hoeft dus geen drager te zijn als je positief test. Soms is dat zelfs weken of maandenlang nog. De bijsluiter van de PCR geeft zelf dus ook aan dat de test geen middel is om te bepalen of je ziek bent.
Daar zat bij de start van de PCR test de kritiek: meet je ook daadwerkelijk wat je wilt meten, of meet je iets anders? Je meet indirect of iemand drager is en niet helemaal op een betrouwbare manier.
Conclusie daarop was 2 dingen:
1. We hebben niks beters, dit komt het dichtst in de buurt van wat we kunnen meten tov wat we willen weten. Wat mij betreft acceptabel, als er geen test bestaat die bepaald of je drager bent dan kun je die niet uit je hoed toveren. Daarnaast gebruiken we al jaren de PCR test als onderdeel in een diagnostiek. Maar let op, als onderdeel. Er is geen enkele ziekte waar we zeggen “oh je pcr is positief dus je hebt ziekte X” men zegt “je hebt een positieve PCR en je klachten passen bij virus X dus gaan we er vanuti dat je virus X hebt”
Tot nu toe gebeurde dat bij corona ook op deze manier, want
2. Naast de PCR test had je óók klachten nodig passend bij het ziektebeeld. Dus we zeiden grofweg “je hebt een positieve test en klachten passend bij het ziektebeeld, dus het is aannemelijk dat je drager van corona hebt.”

Je zit nu dus al op 2 vertroebelende factoren: de validiteit is geen 100%, én je kan wel een (niet-valse) positieve test hebben, maar geen drager zijn. Beide vertroebelen je uitslagen dus. De eerste weet je van hoeveel % ongeveer vals is dus dat neem je mee in je rekenmodel. Je tweede is afhankelijk van een hoop factoren, maar dam je redelijk in door iig klachten mee te nemen.

En nu haal je dus weg dat je klachten nodig hebt om te testen. M.a.w. Iedereen die wel het virus bij zich draagt, maar geen drager is kan nu getest worden en je resultaten vertroebelen. Dat gaat dus een flinke foutmarge extra opleveren.

Sorry, lang verhaal. Ik zoek een metafoor om uit te leggen wat ik wil zeggen maar het lukt me nog even niet. Ga ik over denken.

Ja, ik denk wel dat ik het snap.
Jouw punt 1 : inderdaad, PCR test is niet perfect maar we hebben niets beters dus beter dit dan niks.
jouw punt 2 : het meest betrouwbaar is idd de combinatie van PCR test met de klinische symptomen.
Maar dan komen er 2 'maren'
- er zijn mensen die asymptomatisch zijn maar toch heel besmettelijk. De enige manier om die te vinden is mensen testen zonder dat die symtomen hebben.
- mensen zijn al besmettelijk voordat ze klinische symptomen hebben. Dus als we wachten tot die beginnen te kuchen hebben die al een 2-tal dagen (dacht ik) tijd gehad om anderen te besmetten.
Ik denk dat het een geval is van roeien met de riemen die je hebt.
Edit : ik zie nu pas het vervolg van jouw post, ik begin te lezen ... :)
Edit 2 : je verhaal over de dietist klopt wel; idd als je alleen BMI bekijkt is je resultaat niet helemaal betrouwbaar (pech voor de bodybuilders). Maar als je weet dat er veel meer dikke mensen zijn dan bodybuilders kan het een acceptabele methode zijn. Zeker als er een groot tekort aan dietisten is. Ik kan me inbeelden dat de positief geteste mensen/mensen met een hoge BMI verder opgevolgd worden. Dan wordt de PRC test/BMI meting een eerste screening. Iemand die een positieve PRC test heeft en een paar dagen later symptoen krijgt is een 'echte' positieve. Iemand met een post test die geen symptomen ontwikkelt kan nog altijd een valse positieve zijn of een asymptomatische.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 18-11-20 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:01

Citaat:
Ja, ik denk wel dat ik het snap.
Jouw punt 1 : inderdaad, PCR test is niet perfect maar we hebben niets beters dus beter dit dan niks.
jouw punt 2 : het meest betrouwbaar is idd de combinatie van PCR test met de klinische symptomen.
Maar dan komen er 2 'maren'
- er zijn mensen die asymptomatisch zijn maar toch heel besmettelijk. De enige manier om die te vinden is mensen testen zonder dat die symtomen hebben.

Nee dus, want je bent blind aan het vissen. Heb je een asymptomatische drager? Of heb je een positieve niet-drager. Hoe groot is de kans dat je constant positieve niet-dragers aan je resultaten toevoegt? En hoe groot is het risico dat je een asymptomatische drager niet opgespoord hebt. Dat lijkt me redelijk essentieel om te weten.
Citaat:
- mensen zijn al besmettelijk voordat ze klinische symptomen hebben. Dus als we wachten tot die beginnen te kuchen hebben die al een 2-tal dagen (dacht ik) tijd gehad om anderen te besmetten.
Ik denk dat het een geval is van roeien met de riemen die je hebt.
Edit : ik zie nu pas het vervolg van jouw post, ik begin te lezen ... :)

Hetzelfde, hoe groot is hun risico tov de kans dat je resultaten vertroebelen door een berg positieve niet-dragers?

Ik ontken niet dat beide een probleem zijn, ik betwijfel alleen of je ze opvangt door deze maatregel. Misschien wel, maar wat ik vooral zou willen is die afweging terug lezen.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat deze 180graden kering verkeerd is. Misschien is er wel een prima afweging geweest. En is in de modellen de onnauwkeurigheid die dit oplevert gecorrigeerd. Ik ben alleen benieuwd naar de onderbouwing. En die is nergens terug te vinden. Ik vind dat best een ding voor zo’n grote ommezwaai.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:03

Hoe willen ze nu controleren of je wel of niet ingeënt bent? Ben wel benieuwd hoe ze dat aan willen gaan pakken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:04

Daar zijn entingboekjes voor uitgevonden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:12

secricible schreef:
Daar zat bij de start van de PCR test de kritiek: meet je ook daadwerkelijk wat je wilt meten, of meet je iets anders?

Hoewel dit een belangrijke vraag is, is het ook goed om te bedenken dat welk model je ook gebruikt, welke test je ook gebruikt, wat je ook doet, ALLES slechts een benadering is van de complexere werkelijkheid. Tests zijn altijd maar een afgeleide van wat er onder ligt. En ook altijd maar een momentopname van wat we op dat moment kunnen bekijken.

Om 'echt' te weten of iemand corona heeft zou je immers van iedere cel in het lichaam moeten kunnen achterhalen wat daar gebeurt. En om 'echt' te weten of dat belangrijk is, moet je eigenlijk ook nog precies weten of de inhoud van die cel ook weer buiten het lichaam terecht komt. (Dat je realtime kunt weten of iemand intacte virusdeeltjes uitademt.)
Dat kan natuurlijk niet, maar het hoeft ook helemaal niet, want met behoorlijke modellen kun je wel degelijk 'goed genoeg' kennis opdoen om toch heel veel te kunnen. Het is dus helemaal niet erg dat dingen niet perfect gekend worden (als je maar een beetje oog houdt op wat je uitsluit.)

Citaat:

Maar dit maakt niet uit. Misschien dat de PCR-tests tot nu toe niet zoveel zijn gebruikt voor zoiets, maar het vaststellen van besmettelijkheid op basis van de aanwezigheid van een ziektemaker is niet bijzonder (denk aan HIV, TBC, vermoedelijk vrijwel alle SOA's, zoveel weet ik daar niet van.) De feitelijke tests die we daarvoor hebben gebruikt zijn misschien anders, maar het principe niet. Ook als er geen klachten zijn kunnen tests heel zinvol zijn en dat weten we al heel lang.

Dat hoeft niet op geleide van de klachten, het kan ook op geleide van het risico, voor zowel de patient zelf als voor de omgeving.

En bij corona is het nut van de PCR echt bewezen. De klachten zijn niet belangrijk om het als diagnosetool beter te maken, in tegendeel: het aanhouden van klachten als voorwaarde voor een test maakt onze waarneming aanzienlijk slechter (omdat er veel besmettingen worden gemist.)

Citaat:

Maar dat was dus een uitspraak om goed te praten dat er niet gewoon al getest werd op basis van het in contact komen met. Niet omdat die voorwaarde nodig is om de PCR beter te maken, maar om te verhullen dat wij in eerste (en tweede en derde!) instantie niet genoeg capaciteit hadden. Dat was nooit een geldig argument, ook maanden geleden niet. Testen daarop handelen is hoe je een pandemie indamt, redenen bedenken waarom je dat niet hoeft te doen dragen daar niet aan bij.

Citaat:
Je zit nu dus al op 2 vertroebelende factoren: de validiteit is geen 100%, én je kan wel een (niet-valse) positieve test hebben, maar geen drager zijn.

Dat laatste kan eigenlijk niet trouwens: je hebt niet zomaar coronavirus in je lichaam. Als het aanwezig is, kan het langer blijven hangen en we kunnen niet live aan elk virusdeeltje vragen of het wel of niet uiteengevallen is, maar als de PCR het aantoont dan ben je in de letterlijke zin in elk geval drager: je draagt het virus.

Daarmee zegt het niet alles over de besmettelijkheid, maar ook beslist niet niks.

Citaat:
De eerste weet je van hoeveel % ongeveer vals is dus dat neem je mee in je rekenmodel. Je tweede is afhankelijk van een hoop factoren, maar dam je redelijk in door iig klachten mee te nemen.

Dat klopt niet. Klachten bieden hierbij geen extra informatie en vergroten de nauwkeurigheid niet maar verkleinen die juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:19

love_western schreef:

Virussen ontwikkelen zich vaak in de richting van minder dodelijk en meer besmettelijk, las ik eens ergens. Wat logisch is, want voor een succesvolle repoductie heeft een virus er niks aan als hij zn gastheer dood maakt. En heeft hij er belang bij om makkelijk overgedragen kan worden.

Maar de vraag is: hoeveel jaar gaan we met overvolle ziekenhuizen moeten dealen voor het zover is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:21

SusanH schreef:
Hoe willen ze nu controleren of je wel of niet ingeënt bent? Ben wel benieuwd hoe ze dat aan willen gaan pakken.

Een chip toch? Gewoon net als je paard. Met zo'n scanner. :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:29

Met je inentingsboekje naar de supermarkt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:31

secricible schreef:
Daar zijn entingboekjes voor uitgevonden.

En injecteerbare chips :D