Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:46

Ze willen dat Nederlanders zich anders gaan gedragen, maar als de grootste besmettingen onder kinderen en hun ouders plaatsvinden kan je toch niks? Je kan je kinderen toch niet zeggen: stop met spelen op school? Anders krijg je covid?

Je gaat die kanteling nooit krijgen als je de basisscholen enzovoorts open laat op deze manier..

En dan lees ik dat ze denken aan verminderen groepsgrootte en sluitingstijden aanpassen om de besmettingen te verminderen maar dat gaat hem ook nooit doen als daar de besmettingen niet eens inzitten! Ik snap niet waarom het zo lastig te zien is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:49

friezenfan2 schreef:
Ik dacht vrijdag een gezellige middag te hebben met mijn neefje en nichtje maar door de oplopende besmettingen op hun school mag ik misschien via skype knutselen met ze.

Als ze nou op halve bezetting school geven. Dus om de dag de helft van de klas met anderhalve meter afstand er tussen. Dit hebben ze eerder gedaan en dat zou de besmettingen toch terug kunnen dringen.
Iets zegt me dat als we zo door gaan het niet best afloopt.

Dit hebben ze op de middelbare school een hele tijd gedaan. Voor kinderen op die leeftijd is dat best te doen. Maar basisschoolleerlingen is lastiger als je als ouder(s) moet werken. Als de thuisdag dan net valt op je werkdag bijv. Of de kinderen van ouders met beroepen buitenshuis zouden dan wel heel de week naar school moeten mogen.

En 1,5 m afstand tussen basisschoolleerlingen is eigenlijk geen doen. Vooral hier in het dorp niet. Die impact vind ik overigens ook te groot voor kinderen en ik vind dat niet gezond om hen onderling 1,5 m afstand te moeten laten houden. Na school spelen ze ook gewoon bij elkaar of ze logeren eens. Daarin ben ik echt niet bereid om mij in aan te passen. Kinderfeestjes e.d. gaan gelukkig ook gewoon door en wij vieren die van haar ook gewoon. Wel samen met haar beste vriendinnetje zodat we 1 keer een feestje hebben met een beperkt aantal kinderen.

Dan zie ik liever dat de school 2 weken extra dichtgaat. Ik denk dat die impact kleiner is dan langdurig halve klassen en dus deels thuis en deels op school. Ook voor de leerkrachten lijkt me dat pittiger.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:50

sureido schreef:
Ze willen dat Nederlanders zich anders gaan gedragen, maar als de grootste besmettingen onder kinderen en hun ouders plaatsvinden kan je toch niks? Je kan je kinderen toch niet zeggen: stop met spelen op school? Anders krijg je covid?

Je gaat die kanteling nooit krijgen als je de basisscholen enzovoorts open laat op deze manier..

En dan lees ik dat ze denken aan verminderen groepsgrootte en sluitingstijden aanpassen om de besmettingen te verminderen maar dat gaat hem ook nooit doen als daar de besmettingen niet eens inzitten! Ik snap niet waarom het zo lastig te zien is.

Het lijkt me ook wat lastig uit te leggen als de besmettingen zoals nu het hoogst zijn onder 5 tot en met 14-jarigen, dat je dan de horeca eerder gaat sluiten :o?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:51

sureido schreef:

Nee dat kun je niet maken richting kinderen. Daarnaast belasten zij ook de zorg helemaal niet. En aan de horeca en andere ondernemers/bedrijven ligt het ook niet.

Het zit hem vooral in de groep volwassenen die zich niet laat vaccineren. Daar moeten ze nu echt eens iets mee doen. En daarnaast moeten ze haast gaan maken met de booster/3e prik.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:54

Als ze gaan handhaven op die andere halve meter dan gaan mensen zich er misschien wel aan houden.
Ik kan genoeg andere dingen doen met 95 euro hoor. En dat is de hoogte van de boete na de waarschuwing.

MarlindeRooz

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:54

Ik ben heel erg bang dat het onderwijs weer online moet. -O-
Dat voelt echt heel oneerlijk...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:56

Josien_ schreef:
sureido schreef:

Het lijkt me ook wat lastig uit te leggen als de besmettingen zoals nu het hoogst zijn onder 5 tot en met 14-jarigen, dat je dan de horeca eerder gaat sluiten :o?

Nouja dat ligt er een beetje aan, hoe het zich precies verspreid. Als het zo is dat de ouders het in de horeca oplopen en het aan hun kind doorgeven, kinderen geven het weer door aan klasgenootjes, en van daar komt het weer bij andere ouders terecht.... dat het een cirkeltje is van horeca en scholen....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 18:05

pmarena schreef:
Josien_ schreef:

Nouja dat ligt er een beetje aan, hoe het zich precies verspreid. Als het zo is dat de ouders het in de horeca oplopen en het aan hun kind doorgeven, kinderen geven het weer door aan klasgenootjes, en van daar komt het weer bij andere ouders terecht.... dat het een cirkeltje is van horeca en scholen....

In mijn beleving kun je zo overal wel cirkeltjes maken, maar ik snap je punt hoor.
Het is niet te wijten aan één plek, maar mij lijkt dat als de druk nu in die leeftijdscategorie het hoogst is dat je dan daar naar oplossingen gaat zoeken.
Maar goed ik heb ook geen kinderen en ga wel naar een restaurant bijvoorbeeld. Dus uiteraard speelt het ook mee wat voor mij prettiger lijkt. :j

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 18:55

Popstra schreef:
Als mensen ziek worden na een vacc wil nog niet zeggen dit ook daadwerkelijk door de vaccinatie komt.

Ik ken zelf ook niemand die last heeft gehad van bijwerking. Mijn hele familie niet. Maar nu zijn wij nogal van het niet banketstaaf maar poetsen . Dat scheelt
Ik heb ook niks met die prutsmuts verhalen van anderen over hun zus van de vriendin van hun buurvrouw dr schoonzus haar bijwerkingen...
Zo ook niet dat gelul over persoon x heeft klachten en persoon xx is daar 2 dagen voor die klachten nog geweest, moet deze zich laten testen blablabla..
Schei toch uit met die onzin!

:D :D :D Geweldig, recht voor zijn raap, kort en helder. Helemaal mee eens. Als je al die verhalen zou verzamelen is de hele buurt, stad land al hardstikke dood, heeft 99% ellendige bijwerking enz.
En steeds volgens het format: van horen zeggen, die van die, zij van daar enz.
En zo maken we elkaar steeds een beetje gekker lijkt het wel.
En natuurlijk zijn er nare bijwerkingen en ziekenhuis ervaringen, tot overlijdens toe, maar zet dat af tegen de miljoenen/miljarden mensen wereld wijd waar we het over hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 18:57

Vayo schreef:
Nee dat kun je niet maken richting kinderen. Daarnaast belasten zij ook de zorg helemaal niet.

Dat klopt niet. Kinderen worden wel minder vaak ernstig ziek van corona, maar niet helemaal niet. Er liggen dus ook kinderen in het ziekenhuis.

Daarnaast komt het via kinderen bij mensen die hoog risico lopen. En dat belast de zorg ook. Bovendien kan ik me echt niet voorstellen hoe groot het leed moet zijn als de besmetting via jou als kind naar je ouders gaat en een van je ouders wordt ernstig ziek of overlijdt.

Citaat:
Het zit hem vooral in de groep volwassenen die zich niet laat vaccineren.

Dit is onjuist. Mensen zonder vaccin worden gemiddeld wel ernstiger ziek, maar de torenhoge besmettingen van nu zijn een gevolg van een beleid waarin men de besmettingen gewoon zo hoog op laat lopen. Onder andere via scholen en via de kinderen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 18:58

Spenk schreef:
Voor wie nog wil verdedigen dat de scholen echt open moeten blijven...
Bron AD

Het coronavirus verspreidt zich vooral onder twee groepen: jonge kinderen en hun ouders. De meeste positieve tests afgelopen week waren onder 5- tot en met 14-jarigen en onder 35- tot en met 44-jarigen. Het zijn schoolgaande kinderen en hun ouders, bevestigt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

In de afgelopen week zijn ruim 32.000 kinderen van 5 tot en met 14 jaar oud positief getest. Dat is 58 procent meer dan in de week ervoor. In de leeftijdsgroep van 35- tot en met 44-jarigen steeg het aantal gevallen met ruim 40 procent. In de groep ertussen, de jongeren en jonge volwassenen, was de toename veel kleiner.

Werkelijk zeg.... Dicht die scholen... Superspreaders zijn het.

Is er ook uitgezocht wie nou wie besmet? Zeg maar de kip ei vraag, wie was er het eerst besmet.
De ouders van die kinderen zitten nl ook niet allemaal thuis achter de gordijnen in afzondering, net als hun kinderen op school ontmoeten ze mensen, werk, sociaal leven, sport, bezoekjes enz.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:07

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:07

De persco wordt naar voren gehaald, verwacht maandag of dinsdag.
En ‘alle maatregelen liggen op tafel’.

Avondklok in 3 2 1…

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:09

Laat ze alsjeblieft nog met iets concreets komen voor de feestdagen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:11

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:15

moonsparkle schreef:

Ja inderdaad, twee/drie weken strakke regels en dan hopelijk wel kerst met gezinnetje vieren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:16

Ik kan nergens vinden hoe het nu moet met het hoger onderwijs. Iemand ideeën?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:17

bigone schreef:
moonsparkle schreef:

Ja inderdaad, twee/drie weken strakke regels en dan hopelijk wel kerst met gezinnetje vieren.

Ik bedoel meer dat sinterklaas volgende week is en er dan waarschijnlijk veel mensen en kinderen samen zullen komen :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:19

Marigold schreef:
De persco wordt naar voren gehaald, verwacht maandag of dinsdag.
En ‘alle maatregelen liggen op tafel’.

Avondklok in 3 2 1…

Elke keer wanneer ik trouwens het woord persconferentie hoor speelt me hetzelfde liedje door m’n hoofd:
Too little too late :+

Het spijt me maar ze hebben weinig tot niets geleerd en heel eerlijk, ook het rivm is hier aardig schuldig aan. Bijna 90 % van de voorspellingen zijn gewoon elke keer een stuk erger dan ze zeggen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:19

Tsja heel stom misschien. Maar vorig jaar braaf alles wbt kerst, Sinterklaas en oud en nieuw afgezegd. Werk in het onderwijs waar bijna alles mag en ga nu gewoon kerst en Sinterklaas vieren met mijn familie. Ik denk dat Sinterklaas etc nog gewoon door gaat in het onderwijs. Ik heb gezien hoeveel pijn het deed bij ouders toen ik niet met kerst daar was.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:20

En oma van 98 met vaccinatie doet het goed. Evenals bijna alle andere bewoners. Op degene die ongevaccineerd is na. Die is goed goed ziek.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:21

MarlindeRooz schreef:
Ik kan nergens vinden hoe het nu moet met het hoger onderwijs. Iemand ideeën?

Nu.nl zegt daar wat over: "Wel gelden er uitzonderingen. Zo hoeven mensen die op hetzelfde adres wonen geen afstand te houden tot elkaar. Ook op plekken waar het coronatoegangsbewijs nodig is, zoals in de horeca of in de sportschool, geldt de verplichting niet. Ook voor het hoger en middelbaar beroepsonderwijs geldt een uitzondering, net als voor sporten en andere hobby's waarbij afstand houden niet gaat."

Dus ik denk dat er nu niet direct iets voor jou verandert.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:29

Echwel schreef:
Spenk schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom scholen kostte wat kost open moeten blijven. Ouders zijn nog altijd zelf verantwoordelijk voor hun kind niet de overheid, niet de school en niet de opvang.

Hier reageerde ik op...
Ouders met bepaalde beroepen hebben ook nog andere verantwoordelijkheden

En anders moeten toch weer opa en oma inspringen

Het is toch zo? Vind jij dat een ander verantwoordelijk is voor de opvang van jou kind? Dat lijkt me niet toch? Als je kind ziek is zal je er ook zelf voor moeten zorgen. Of als de school sluit doordat ze geen leraren meer hebben vanwege ziekte.

Voor ouders met cruciale beroepen is áltijd in de hele corona periode opvang geweest dat is geen probleem.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:30

Mijn dochters klas moest vandaag opgehaald worden. 3 leerlingen positief en de juf. Begrijpelijk uiteraard, maar ik kan gewoon geen vervanging krijgen op het werk, dus alles komt nu neer op mijn ex-man die thuis kan werken.

Ergens zeg ik ook, gooi de scholen nu een paar weken dicht (zelfs al is dat enorm heftig voor mijn zoon), maar het is zo giga lastig te regelen op mijn werk. Ik krijg er hoofdpijn van.