Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:17

Popstra schreef:
Ja sommigen hoefden zich niet aan te passen door de regels. Die leefden kennelijk altijd al zo somber...

Ik kan je verzekeren dat mijn leven alles behalve somber is hoor :-D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:20

Teamsporten, naar school, musiek maken in een orkest/fanfare, dirigeren, zingen in een koor, theater opredens, klaverjas avonden, bus uitjes organiseren, je werk mogen uitvoeren in de horeca of als gids of iets anders wat dicht was.

Reken maar dat er ook veel mensen hun hele leven moesten omgooien. Die kunnen nu hopelijk de draad weer oppakken als ze niet failliet zijn of ineens niet meer onder junior vallen (en daarmee buiten de competitie vallen waar ze eerder zo hard voor gewerkt hadden).

Iedereen beleeft zijn leven anders. Dat lijkt me niet belaald een schande.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-03-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:23

en gewoon weer samen zijn met je collega's, man dat heb ik ook gemist

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:24

Tuurlijk, in elke leeftijdsgroep heeft Corona diepe sporen achter gelaten. Maar nu alles weer “ normaal “ is is er niks mis mee om met andere mensen wat langer rekening te houden zoals veel mensen ook voor Corona deden. Mensen die voor Corona in de ik modus zaten zullen daar nu ook weer mee doorgaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:27

Sizzle schreef:
Teamsporten, naar school, musiek maken in een orkest/fanfare, dirigeren, zingen in een koor, theater opredens, klaverjas avonden, bus uitjes organiseren, je werk mogen uitvoeren in de horeca of als gids of iets anders wat dicht was.

Reken maar dat er ook veel mensen hun hele leven moesten omgooien. Die kunnen nu hopelijk de draad weer oppakken als ze niet failliet zijn of ineens niet meer onder junior vallen (en daarmee buiten de competitie vallen waar ze eerder zo hard voor gewerkt hadden).

Iedereen beleeft zijn leven anders. Dat lijkt me niet belaald een schande.

We zitten niet op hetzelfde spoor, merk ik. Bovenstaande heeft een enorme impact op je leven. En zorgt er -in mijn beleving- voor dat je voor veel zorgen en uitdagingen komt te staan. Dat is wat mij betreft het tegenovergestelde van “on hold”. Je zaak proberen te redden is stressvol en zorgelijk. On hold is voor mij op de bank hangen met chips, bier en Netflix.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:31

Dat is gewoon lui _O-

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: nee vanavond niet, ik ga vandaag even on-hold :P

Als je zegt dat je carriere/leven on-hold is dan betekend in mijn beleving dat meestal niet dat je chips zit te vreten maar dat je door een lastige tijd gaat waardoor alles waarvoor je streefde stil komt te staan.

Misschien hebben we een bokt woordenboek nodig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:40

In het begin toen ik gedwongen thuis kwam te zitten was mijn leven somber.
Nu is het af en toe nog somber maar daar is een andere oorzaak voor.
Ook al draaide mijn leven niet om vakanties, uit eten of stappen, ik was toch blij dat ik weer erop uit kon

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:50

Mijn leven draait om mijn sport die ik internationaal bedrijf. Was 2 jaar behoorlijk on hold en dus geen doel om naar toe te werken. Dat is behoorlijk frustrerend als je een fanatiek ruiter bent en thuis meerdere goede paarden hebt staan.
Uit gaan buiten ergens een hapje eten doe ik niet en op vakantie zijn we al 6 jaar niet meer geweest. Oh, wilde ook graag een leuk feest omdat ik 50 werd. Dat werd hem ook niet...

Ben ook blij weer er op uit te kunnen en mn vrienden allen weer te treffen op de shows.vind het behoorlijk eenzaam thuis op het erf

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:57

Popstra schreef:
Ja sommigen hoefden zich niet aan te passen door de regels. Die leefden kennelijk altijd al zo somber...

Ja en nee.

Ik heb dingen moeten laten en er is privetechnisch heel veel gebeurd. Maar ik heb ook nieuwe dingen ontdekt die individueel zijn én mij heel veel energie geven. Had ik dat ook gedaan als er geen regels waren? Waarschijnlijk was het niet in mij opgekomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:17

Popstra schreef:

Voor introverte mensen zoals ik waren de afgelopen twee jaar een feestje :')

Maar ik ben wel blij dat de mondkapjes niet meer hoeven.

Mijn leven bestaat idd uit meer dan balen om wat allemaal niet mag. En heb het geluk dat ik heerlijk kan genieten van onze tuin. Als je op een appartement woont snap ik dat mensen gillend gek werden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:17

Ik ben ook introvert. Maar een feestje zou ik het niet willen noemen. Feestje op zijn tijd is heel leuk :j En fijn dat het weer kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 20:58

SusanH schreef:
Ik ben ook introvert. Maar een feestje zou ik het niet willen noemen. Feestje op zijn tijd is heel leuk :j En fijn dat het weer kan.

Daarom zeg ik ook ‘zoals ik’. Er zijn natuurlijk ook introverte mensen dat er mensen zijn die wel van feestjes houden en blij zijn dat er weer feestjes mogen :D

Het ging mij meer om de reactie dat er mensen blijkbaar altijd al somber leven maar ik voel me eigenlijk allesbehalve somber ondanks dat ik de regels wel prima vond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:29

Hoorde vanmorgen dat is uitgelekt via Telegraaf dat de overheid nu aanstuurt op een beleid waarin ieder zelf zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. Hier een link: https://www.telegraaf.nl/nieuws/7544926 ... smet-raakt

Ik ben heel blij dat wij die kant op gaan (meer het Zweedse model) dan de kant die de Duitsers nu op af lijken te koersen (met oa vaccinatieplicht op de loer)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:44

Spanje gaat vanaf 28 maart dezelfde kant op. Onze ambassadeur in Spanje, Jan Versteeg, is vanaf het begin van de pandemie een enorme steun en toeverlaat geweest voor Nederlanders én Belgen. Zijn destijds wekelijkse en nu nog regelmatige updates zijn altijd heel informatie. Deze is van gisteren, vergelijkbaar met het stuk uit de Telegraaf hierboven:

Citaat:
Wie had verwacht dat het meest positieve stuk in de update nog eens over COVID zou gaan? In Nederland werden deze week de laatste maatregelen afgeschaft. En ook in Spanje is er dankzij de hoge vaccinatiegraad, het grote aantal mensen dat het virus al heeft gehad en de minder ziekmakende omikronvariant, ruimte ontstaan om de teugels verder te laten vieren. Vanaf aanstaande maandag 28 maart gaat er wat veranderen in de manier waarop in Spanje COVID wordt gemonitord en beheerst. Dit kan omdat het risiconiveau, dat wordt bepaald op basis van de druk op de zorg (minder dan 5% ziekenhuisbedden en minder dan 10% van de IC-bedden bezet door COVID-patiënten), nu op ‘laag’ ligt. Op het moment dat de zorg overbelast raakt of de besmettingen de pan uitrijzen, kan men weer terug naar de huidige situatie.

De belangrijkste veranderingen van a.s. maandag:
- Mensen met een positieve test, maar geen of milde klachten, hoeven niet meer in quarantaine. Mensen die positief zijn getest worden wel op het hart gedrukt mondkapjes te dragen en contact met kwetsbare groepen te vermijden.
- Coronatests in de publieke zorg worden in principe alleen nog gebruikt voor kwetsbare groepen en mensen met zware klachten. In geval van lichte klachten, besluit een arts of een test zinvol is.
- De mondkapjesplicht in openbare binnenruimtes is nog steeds van kracht. Een besluit over de afschaffing ervan is nog niet genomen.

Dan nog even kort de cijfers: de incidentie is licht gestegen ten opzichte van vorige week: 436 nu, vorige week 432. Voor alle overige cijfers, kijk hier https://www.sanidad.gob.es/.../Actualiz ... OVID-19.... Overigens gaan de overzichtjes in deze vorm verdwijnen, want met ingang van volgende week wordt er niet meer zo breed getest.

Terwijl we met COVID dus naar een “vergrieping” toe gaan, is de ouderwetse griep in Spanje, net als in Nederland met een opmars bezig. Er is een griepgolf op gang gekomen en in Catalonië is er zelfs al sprake van een epidemie. Over de vraag hoe de opkomst van de griep en de stabilisatie van Corona zich tot elkaar verhouden zijn de wetenschappers zich nog aan het buigen, maar de beste manier om geen griep te krijgen, lijkt sterk op wat we doen om geen COVID te krijgen (afstand houden, handen wassen, vaccineren etc.).

Let op: nog steeds dus mondkapjes binnen ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:54

Hier enkel nog in het OV en ziekenhuizen.
Het is opmerkelijk hoe heel even een scherpe stijging te zien was nadat alles opgeheven was een paar weken terug, maar dat de daling die nu van zelf weer ingezet is (zonder maatregelen) ook weer heel scherp en snel naar beneden gaat. Dat spreekt denk ik wel voor een bepaald evenwicht dat inmiddels ontstaan is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:57

Sizzle schreef:
Het is opmerkelijk hoe heel even een scherpe stijging te zien was nadat alles opgeheven was een paar weken terug, maar dat de daling die nu van zelf weer ingezet is (zonder maatregelen) ook weer heel scherp en snel naar beneden gaat. Dat spreekt denk ik wel voor een bepaald evenwicht dat inmiddels ontstaan is.

Het verbaast me nog steeds enorm hoe gehecht de Spanjaarden zijn aan mondkapjes. Je ziet ze nog overal in het straatbeeld, ook bij mensen die bijvoorbeeld alleen in de auto zitten. Of bij ons langswandelen, echt in het buitengebied met geen mens binnen 100 meter of meer, met mondkapje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:04

SusanH schreef:
Hoorde vanmorgen dat is uitgelekt via Telegraaf dat de overheid nu aanstuurt op een beleid waarin ieder zelf zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. Hier een link: https://www.telegraaf.nl/nieuws/7544926 ... smet-raakt

Ik ben heel blij dat wij die kant op gaan (meer het Zweedse model) dan de kant die de Duitsers nu op af lijken te koersen (met oa vaccinatieplicht op de loer)

Vind ik heel goed...
Eigen verantwoordelijkheid en niet meer naar anderen wijzen enz

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:08

Sizzle schreef:

Dat zie je ook in Nederland, gebieden waar flink carnaval werd gevierd waren sky high met besmettingen en zitten nu ruim onder de lijn. Oost Nederland is blijkbaar nog steeds torenhoog wanneer je de cijfers bekijkt, hoop dat het overal nog verder naar beneden gaat.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:31

Corona is er en blijft er. Dus ophouden met maatregelen, ook in de toekomst. Ziek en dood gaan hoort bij het leven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:15

OleJon schreef:
Corona is er en blijft er. Dus ophouden met maatregelen, ook in de toekomst. Ziek en dood gaan hoort bij het leven.

Helemaal mee eens maar dan hoop ik wel dat het stelletje onbenullen er ook rekening mee houd en niet besmet vrolijk naar het werk gaan. Dus iedereen wat rekening met elkaar houden dan kan het prima werken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:49

Tsja als je geen klachten hebt... En je bent toch al besmettelijk voor je klachten hebt begreep ik. Dus ik denk niet dat mensen er erg veel aankunnen doen uiteindelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:35

Maar weten dat je positief bent of klachten hebt die op Corona kunnen duiden en dan gewoon gaan werken zonder testen. Of in de supermarkt in je nek proesten. Is toch een kleine moeite om dat niet te doen? En ja , de twee dagen besmettelijker voor klachten kun je niets aan doen, wel in het verhaal erna.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:44

Uiteraard. Maar is het kwaad dan niet al geschied?
(even los van of het wel of niet verantwoord is om met klachten te gaan werken)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:05

Ja natuurlijk maar dat ontslaat je imo niet van de morele plicht naar je medemens om even te testen en dan thuis te blijven bij klachten en een positieve test.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:52

60+ kan vanaf vandaag via planjeprik.nl een afspraak voor een booster maken mits vorige drie maanden geleden of besmetting drie maanden geleden is.