Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
SusanH schreef:En dan roept Hugo nu dat hij vanaf maart iedere Nederlander eens per maand wil gaan testen, klachten of niet. Heel toevallig valt dat ook net na de verkiezingen. Dus ik geloof er niet zoveel van.
Electra63 schreef:SusanH schreef:En dan roept Hugo nu dat hij vanaf maart iedere Nederlander eens per maand wil gaan testen, klachten of niet. Heel toevallig valt dat ook net na de verkiezingen. Dus ik geloof er niet zoveel van.
Ik heb gisteren de persconferentie niet kunnen zien.
Maar dit heb ik nergens gelezen?
Iedere maand? Iedere Nederlander?
bigone schreef:Tienus heeft zij daarna ook de pcr test gekregen? Want dat is het beleid, positief op sneltest is ook daarna de reguliere test. Maar heftig van je vriendin.
secricible schreef:bigone schreef:Tienus heeft zij daarna ook de pcr test gekregen? Want dat is het beleid, positief op sneltest is ook daarna de reguliere test. Maar heftig van je vriendin.
Nee, negatief op de sneltest is een reguliere PCR-test. Omdat de hoeveelheid vals negatieve testen op de antigeentest extreem hoog ligt.
safina schreef:secricible schreef:maar dat gaat over de sneltesten toch? Niet over de PCR?
Gelezen? Want er staat het nodige over de PCR.
Maar misschien begrijp ik je vraga niet goed? Kan je even uitleggen wat je specifiek zoekt?
safina schreef:Nee, negatief op de sneltest is een reguliere PCR-test. Omdat de hoeveelheid vals negatieve testen op de antigeentest extreem hoog ligt.
Citaat:Voor gebruik van antigeentesten bij
personen zonder klachten en zonder bekende blootstelling is een positieve
antigeentest informatief, maar een negatieve antigeentest niet. Een
specifiek risico is het ten onrechte aannemen dat men niet besmettelijk is
als personen vroeg in de infectie worden getest (aangeduid als preinfectious in figuur 1). Om dit te voorkomen zouden antigeentesten vaker
herhaald moeten worden, of negatieve testen moeten (gepooled) alsnog
met een PCR worden getest, wat gevolgen heeft voor de testcapaciteit.
Citaat:De sneltests zijn iets minder betrouwbaar dan de huidige PCR-test: een op de tien mensen mét het virus zal ten onrechte het predikaat ‘negatief’ krijgen, erkent hoogleraar medische microbiologie Marc Bonten, die in Utrecht en op Aruba een sneltest van fabrikant Abbott tegen het licht hield.
Citaat:ij een vervolgproef, onder mensen bij wie het coronavirus al eerder was vastgesteld, verklaarde de sneltest maar 72 procent van hen positief. Logisch, zegt Kluytmans: de mensen hadden al langere tijd corona en hadden veel minder virus in hun keel.
De Panbio Covid-19-test (fabrikant: Abbott) werd in Utrecht getest op 1.044 mensen, van wie 102 positief: de sneltest pikte er 73 uit. Op Aruba herkende de test 36 van 44 geïnfecteerden.
rien10 schreef:Nou precies. Iets willen is geen misdaad.
secricible schreef:Niet letter voor letter, maar ik had niet het idee dat het antwoord op mijn vraag er in staat. Opnieuw![]()
Toen we startte met de PCR-test was er (voornamelijk vanuit viruswaanzin) kritiek dat de PCR-test niet als diagnostisch middel was ontwikkeld. Hierop was de reactie dat dat inderdaad klopt, maar dat het samen met het klachtenverloop wel de diagnostiek kan doen. M.a.w. ik heb toen begrepen dat het hebben van klachten essentieel is om met een PCR-test een betrouwbare uitslag te krijgen.
Er wordt nu aangekondigd dat we vanaf 1 December kunnen testen zonder klachten en vanaf Maart zelfs laagdrempelig zonder dat er bekend is of je in contact bent geweest met iemand met corona. Naar mijn idee is dat heel tegenstrijdig tov wat eerder gezegd werd, dat je klachten nodig hebt om een betrouwbare PCR-test te hebben. Ik ben dus op zoek naar onderbouwing van deze keuze van het ministerie.
secricible schreef:SusanH schreef:En dan roept Hugo nu dat hij vanaf maart iedere Nederlander eens per maand wil gaan testen, klachten of niet. Heel toevallig valt dat ook net na de verkiezingen. Dus ik geloof er niet zoveel van.
https://www.rijksoverheid.nl/regering/b ... f-covid-19
https://www.nu.nl/coronavirus/6091173/k ... maart.html
Er moet ruimte zijn om iedereen iedere maand te kunnen testen.
nynke55 schreef:ik zit met verbijstering naar het nos nieuws te kijken: eerst van Dissel die weer eens voor zijn beurt praat, over dat het omt adviseert dat we met 6 mensen aan tafel mogen tijdens de kerst. Die man heeft een hele hoge dunk van zichzelf. Daarna een stembureau in een verpleegtehuis waar de oudjes gezellig bij elkaar aan tafel zitten, weliswaar op anderhalve meter afstand, maar toch. Daar lopen voortdurend mensen heen en weer om te stemmen, dan nog personeel, een bewaker en een tv ploeg, dat kan toch niet de bedoeling zijn?
safina schreef:Wat ik ervan begrepen heb: geen enkele test is waterdicht. Daarom moet je hem combineren met je klinische blik. Is hij negatief, maar iemand heeft wel allerlei duidelijke symptomen die horen bij corona, dan is het verstandig over te testen. Daarom zeggen ze: vaar nooit alleen op de uitslag van een PCR als diagnostisch middel alleen. (Dat viruswaanzin zo'n uitspraak dan uit z'n verband trekt...tsja...da's weer een ander verhaal)
Maar een bekend gevalletje van zo'n situatie: https://www.enschede.nl/nieuws/burgemee ... -op-corona