Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:45

maar dat gaat over de sneltesten toch? Niet over de PCR?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:46

SusanH schreef:
En dan roept Hugo nu dat hij vanaf maart iedere Nederlander eens per maand wil gaan testen, klachten of niet. Heel toevallig valt dat ook net na de verkiezingen. Dus ik geloof er niet zoveel van.

Ik heb gisteren de persconferentie niet kunnen zien.
Maar dit heb ik nergens gelezen?
Iedere maand? Iedere Nederlander?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:47

Electra63 schreef:
SusanH schreef:
En dan roept Hugo nu dat hij vanaf maart iedere Nederlander eens per maand wil gaan testen, klachten of niet. Heel toevallig valt dat ook net na de verkiezingen. Dus ik geloof er niet zoveel van.

Ik heb gisteren de persconferentie niet kunnen zien.
Maar dit heb ik nergens gelezen?
Iedere maand? Iedere Nederlander?

https://www.rijksoverheid.nl/regering/b ... f-covid-19
https://www.nu.nl/coronavirus/6091173/k ... maart.html

Er moet ruimte zijn om iedereen iedere maand te kunnen testen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:23

Ik heb het opgevat als een pcr test op dag vijf na laatste contact met besmet persoon.
Je wordt benaderd via bco of via melding app.

Ik vraag me af wat voor testen die sporters krijgen, ik ben toch nog huiverig voor die snel testen.

Kennisje van mij is positief getest middels sneltest omdat een collega Corona had gekregen, liet bedrijf alle medewerkers een sneltest doen.
Zij testte positief, was beetje neusverkouden, voelde zich kipfit.
Ze twijfelde aan de uitslag.
Zei nog tegen haar als zo’n commerciële test positief geeft, neem dat maar voor waar aan.
Een vals negatieve uitslag komt vaker voor.
Maar zij dacht ook aan de uitslagen van de voetballers en schaatsers.
Eerst negatief en halve dag later een negatieve test.
Hoe dan?!

Maar zij kreeg wel COVID.
Sportieve meid, geen overwicht, of andere aandoeningen.
Ze is heel benauwd en kortademig geweest en verlies van spieren.
Ze heeft staand beroep, dat kan ze nu maar paar uur volhouden. Is op therapeutische basis aan het werk.
43 jaar.
Haar man zeer zwaar diabeet heeft het niet gekregen. Niet van haar en niet op zijn werk, werkzaam in code zwart gebied en zwarte kousen collega’s die samen klitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:28

Tienus heeft zij daarna ook de pcr test gekregen? Want dat is het beleid, positief op sneltest is ook daarna de reguliere test. Maar heftig van je vriendin.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:32

Heeft ze inderdaad gehad, ze vond het vreselijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:30

MoniqueT schreef:
Huertecilla schreef:
De dealer mag deze waarschijnlijk wél bij jou voor deur afleveren. Dat is nl. voor werk; afleveren van een product.

Dat is optie 2. Maar stiekem zouden we ook wel graag even een Mercadona binnen willen ;-)

:roll:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:33

bigone schreef:
Tienus heeft zij daarna ook de pcr test gekregen? Want dat is het beleid, positief op sneltest is ook daarna de reguliere test. Maar heftig van je vriendin.

Nee, negatief op de sneltest is een reguliere PCR-test. Omdat de hoeveelheid vals negatieve testen op de antigeentest extreem hoog ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:35

secricible schreef:

Gelezen? Want er staat het nodige over de PCR.

Maar misschien begrijp ik je vraga niet goed? Kan je even uitleggen wat je specifiek zoekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:38

secricible schreef:
bigone schreef:

Nee, negatief op de sneltest is een reguliere PCR-test. Omdat de hoeveelheid vals negatieve testen op de antigeentest extreem hoog ligt.

Wat is extreem hoog in jouw ogen? En hoe hoog is het volgens jou?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:53

safina schreef:
secricible schreef:

Gelezen? Want er staat het nodige over de PCR.

Maar misschien begrijp ik je vraga niet goed? Kan je even uitleggen wat je specifiek zoekt?

Niet letter voor letter, maar ik had niet het idee dat het antwoord op mijn vraag er in staat. Opnieuw :D
Toen we startte met de PCR-test was er (voornamelijk vanuit viruswaanzin) kritiek dat de PCR-test niet als diagnostisch middel was ontwikkeld. Hierop was de reactie dat dat inderdaad klopt, maar dat het samen met het klachtenverloop wel de diagnostiek kan doen. M.a.w. ik heb toen begrepen dat het hebben van klachten essentieel is om met een PCR-test een betrouwbare uitslag te krijgen.

Er wordt nu aangekondigd dat we vanaf 1 December kunnen testen zonder klachten en vanaf Maart zelfs laagdrempelig zonder dat er bekend is of je in contact bent geweest met iemand met corona. Naar mijn idee is dat heel tegenstrijdig tov wat eerder gezegd werd, dat je klachten nodig hebt om een betrouwbare PCR-test te hebben. Ik ben dus op zoek naar onderbouwing van deze keuze van het ministerie.

safina schreef:

Wat is extreem hoog in jouw ogen? En hoe hoog is het volgens jou?[/quote]
Ik kan de cijfers nu even niet terug vinden, maar ik lees letterlijk overal op betrouwbare websites dat een positieve test betekend dat je corona hebt, maar een negatieve test niet betekend dat je het niet hebt. Ook de ontwikkeling om in de zorg e.d. met sneltesten te gaan werken is overal aangegeven dat je na een negatieve test alsnog een PCR moet doen.
Ik heb de cijfers wel gezien en schrok daar oprecht van.
https://www.ggdijsselland.nl/coronatest ... neltesten/
https://www.rivm.nl/nieuws/eerste-resul ... elbelovend

Je eigen link zei nog dit:
Citaat:
Voor gebruik van antigeentesten bij
personen zonder klachten en zonder bekende blootstelling is een positieve
antigeentest informatief, maar een negatieve antigeentest niet. Een
specifiek risico is het ten onrechte aannemen dat men niet besmettelijk is
als personen vroeg in de infectie worden getest (aangeduid als preinfectious in figuur 1). Om dit te voorkomen zouden antigeentesten vaker
herhaald moeten worden, of negatieve testen moeten (gepooled) alsnog
met een PCR worden getest, wat gevolgen heeft voor de testcapaciteit.

Mijn blote hoofd zegt even dat volgens mij 30% van de positieve PCRtesten niet herkend werden door een antigeentest, maar dat kan ik even niet onderbouwen nu.

EDIT:
het was iets lager, 10% lees ik net. Ik meen dus ook hogere uitslagen te hebben gelezen, maar die zie ik nu niet en ik moet zo een vergadering in :D
Citaat:
De sneltests zijn iets minder betrouwbaar dan de huidige PCR-test: een op de tien mensen mét het virus zal ten onrechte het predikaat ‘negatief’ krijgen, erkent hoogleraar medische microbiologie Marc Bonten, die in Utrecht en op Aruba een sneltest van fabrikant Abbott tegen het licht hield.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b30133c4/

Nog een edit:
Citaat:
ij een vervolgproef, onder mensen bij wie het coronavirus al eerder was vastgesteld, verklaarde de sneltest maar 72 procent van hen positief. Logisch, zegt Kluytmans: de mensen hadden al langere tijd corona en hadden veel minder virus in hun keel.

De Panbio Covid-19-test (fabrikant: Abbott) werd in Utrecht getest op 1.044 mensen, van wie 102 positief: de sneltest pikte er 73 uit. Op Aruba herkende de test 36 van 44 geïnfecteerden.

onderaan het bericht. De 73 van de 102 heb ik eerder ergens gelezen en daar baseerde ik me op dat ik de test echt flink onbetrouwbaar vindt m.b.t. negatieve tests.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:04

Huertecilla schreef:
:roll:

Enorm goede bijdrage dit +:)+
:(

Iemand mag best stiekem iets willen, maar ze hoeft het dan nog niet perse te doen natuurlijk...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:06

Nou precies. Iets willen is geen misdaad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:21

rien10 schreef:
Nou precies. Iets willen is geen misdaad.

Klopt. Als dat verder geen echt gaan doen is.
Plan B is gewoon de dealer laten komen.
Plan A is bljkbaar zelf gaan en langs de Mercadona anders was het geen onderwerp. Laat staan moeite doen om een vergunning voor te krijgen.

Zo lees ík het en dat vínd ik :roll:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:32

HC, Monique heeft die toon niet verdiend. Je kunt ook best een beetje rekening houden met hoe je overkomt op anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:37

Hóe bedoél je Shádów?

:+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:47

Iets van boter, hoofd en horeca toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:49

secricible schreef:
Niet letter voor letter, maar ik had niet het idee dat het antwoord op mijn vraag er in staat. Opnieuw :D
Toen we startte met de PCR-test was er (voornamelijk vanuit viruswaanzin) kritiek dat de PCR-test niet als diagnostisch middel was ontwikkeld. Hierop was de reactie dat dat inderdaad klopt, maar dat het samen met het klachtenverloop wel de diagnostiek kan doen. M.a.w. ik heb toen begrepen dat het hebben van klachten essentieel is om met een PCR-test een betrouwbare uitslag te krijgen.

Er wordt nu aangekondigd dat we vanaf 1 December kunnen testen zonder klachten en vanaf Maart zelfs laagdrempelig zonder dat er bekend is of je in contact bent geweest met iemand met corona. Naar mijn idee is dat heel tegenstrijdig tov wat eerder gezegd werd, dat je klachten nodig hebt om een betrouwbare PCR-test te hebben. Ik ben dus op zoek naar onderbouwing van deze keuze van het ministerie.

Wat ik ervan begrepen heb: geen enkele test is waterdicht. Daarom moet je hem combineren met je klinische blik. Is hij negatief, maar iemand heeft wel allerlei duidelijke symptomen die horen bij corona, dan is het verstandig over te testen. Daarom zeggen ze: vaar nooit alleen op de uitslag van een PCR als diagnostisch middel alleen. (Dat viruswaanzin zo'n uitspraak dan uit z'n verband trekt...tsja...da's weer een ander verhaal)
Maar een bekend gevalletje van zo'n situatie: https://www.enschede.nl/nieuws/burgemee ... -op-corona

Een antigeentest geeft meer vals negatieven dan een PCR. Daarom zegt men nu ook: "negatief op (gevalideerde) antigeentest en wél coronagerelateerde klachten? Overtesten met een PCR."
Ik vind het dus ook best verontrustend dat die commerciële testers dit soort testen aanbieden aan bedrijven met de boodschap: "als je personeel negatief is op onze antigeentest kunnen ze snel weer aan het werk." Nee dus. Als je personeel klachten heeft moeten ze met een PCR getest worden.

Idealiter test je rond de start van de symptomen omdat de de kans dan het grootste is dat je virus detecteert, zowel met PCR als antigeen (https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/aanvullend grafiek 1), maar dat betekent natuurlijk niet dat je daar buiten dat tijdstip om geen positieven vangt. En er zijn asymptomatische mensen die positief testen op PCR/ antigeentesten.

De waarde van de antigeentest zit hem denk ik in de snelheid en het gemak: je kunt er vlugger en makkelijker grote groepen mensen mee testen dan met een PCR. En dan filter je er altijd positieven uit. Het is eigenlijk een soort van groffe stofkam. Je haalt er altijd wat uit als je hem gebruikt, maar er blijft ook wat achter wat hij niet pakt. Maar wat je eruit haalt is altijd meer dan als je helemaal niks doet.

Zolang mensen met een negatieve uitslag (op welke test dan ook ,maar helemaal op een antigeentest omdat die meer vals negatieven geeft dan een PCR) en wel duidelijke coronagerelateerde klachten maar niet denken dat het allemaal wel goed zit. Dat lijkt mij eigenlijk het grootste punt van zorg. Zeker als je ziet wat sommige bedrijfjes roepen om antigeentesten te verkopen.

Dat meen ik ervan te begrijpen in ieder geval.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:05

secricible schreef:
SusanH schreef:

https://www.rijksoverheid.nl/regering/b ... f-covid-19
https://www.nu.nl/coronavirus/6091173/k ... maart.html

Er moet ruimte zijn om iedereen iedere maand te kunnen testen.

Hier staat: iedereen moet de mogelijkheid hebben om iedere maand te testen wel of geen klachten.
SusanH schreef dat Hugo de Jonge iedere maand iedere Nederlander wil gaan testen, dat is toch iets heel anders.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:12

ik zit met verbijstering naar het nos nieuws te kijken: eerst van Dissel die weer eens voor zijn beurt praat, over dat het omt adviseert dat we met 6 mensen aan tafel mogen tijdens de kerst. Die man heeft een hele hoge dunk van zichzelf. Daarna een stembureau in een verpleegtehuis waar de oudjes gezellig bij elkaar aan tafel zitten, weliswaar op anderhalve meter afstand, maar toch. Daar lopen voortdurend mensen heen en weer om te stemmen, dan nog personeel, een bewaker en een tv ploeg, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:13

Zo las ik hem wel, iedere maand testen. Maar ja. Net wakker he :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:13

Shadow0 schreef:
HC, Monique heeft die toon niet verdiend. Je kunt ook best een beetje rekening houden met hoe je overkomt op anderen.

Voor sommige mensen is dat heel ingewikkeld...

@Nienke: oh, is dat nog terug te zien? Is dat het ochtend nieuws ofzo?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:17

nos journaal op 1, begint zo weer, dacht ik.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:12

nynke55 schreef:
ik zit met verbijstering naar het nos nieuws te kijken: eerst van Dissel die weer eens voor zijn beurt praat, over dat het omt adviseert dat we met 6 mensen aan tafel mogen tijdens de kerst. Die man heeft een hele hoge dunk van zichzelf. Daarna een stembureau in een verpleegtehuis waar de oudjes gezellig bij elkaar aan tafel zitten, weliswaar op anderhalve meter afstand, maar toch. Daar lopen voortdurend mensen heen en weer om te stemmen, dan nog personeel, een bewaker en een tv ploeg, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Hoe wil je het dan doen? Stemmen is gewoon een belangrijk recht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:18

safina schreef:
Wat ik ervan begrepen heb: geen enkele test is waterdicht. Daarom moet je hem combineren met je klinische blik. Is hij negatief, maar iemand heeft wel allerlei duidelijke symptomen die horen bij corona, dan is het verstandig over te testen. Daarom zeggen ze: vaar nooit alleen op de uitslag van een PCR als diagnostisch middel alleen. (Dat viruswaanzin zo'n uitspraak dan uit z'n verband trekt...tsja...da's weer een ander verhaal)
Maar een bekend gevalletje van zo'n situatie: https://www.enschede.nl/nieuws/burgemee ... -op-corona

Maar als je straks iedereen gewoon laat testen, zonder klachten, en vanaf maart zelfs zonder contactdat ze bekend in contact zijn met positieve mensen, dan is er niks om een klinische blik overheen te laten gaan. Die mensen zijn niet ziek. Daar gaat het me nou net om. Dat gaat dan toch tegen de functie van de PCR test in?