Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:31

rien10 schreef:
Wij wonen met 5 volwassenen in 1 huis. Ouders, twee jong volwassen kinderen, een schoonzoon.
1,5 meter afstand houden is een utopie in dit geval. Koken, opruimen, noem het maar op. Je komt elkaar 100 keer tegen in een huishouden.
Stel dat we dat wel doen; Als ik dan een uur sta te koken, betekent dat dat er een uur lang niemand de keuken in kan.

Precies, daarom vind ik het niet vreemd dat er veel huisbesmettingen zijn.
Beetje inkoppertje toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:48

Dan toch nog even....
Jessix schreef:
Daarbij hadden we het net over het verdriet dat je kan hebben van dat soort opmerkingen. Ik begrijp dan gewoon niet dat je dan niet het fatsoen kan opbrengen even je opmerking voor je te houden.
Heel ongepast...

Maar we weten toch al dat dat voor sommigen niet zo werkt...?
Ik begrijp niet dat van iemand die overduidelijk een wat ander denkbeeld heeft (en dan hou ik het netjes) nog geprobeerd wordt de gedachten te veranderen....
Als het zo makkelijk zou zijn zou een hele begeleidende beroepsgroep geen werk meer hebben...

Over thuis besmettingen.. als het daardoor komt is het eigenlijk steeds meer de aanwijzing dat buiten alles wel meevalt, en dat je op elkaars lip moet zitten om het door te geven. Dus dat oppervlakte besmetting en ruimer bij elkaar niet een heel groot risico is... ?

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:51

Dat was toch al bekend, dat het virus via oppervlakken bijna niet overdraagbaar is?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:54

Cer schreef:
....

Over thuis besmettingen.. als het daardoor komt is het eigenlijk steeds meer de aanwijzing dat buiten alles wel meevalt, en dat je op elkaars lip moet zitten om het door te geven. Dus dat oppervlakte besmetting en ruimer bij elkaar niet een heel groot risico is... ?

Dit is wel wat ik denk :j
En niet het op elkaars lip zitten, dat het binnen blijft hangen.

Buiten valt het mee, daarom ook nu mensen veel buiten zijn, of de ramen meer open, het wel mee valt.

De stijging nu, is ook gelijk aan dat er binnen weer meer toegestaan is. Toeval, kan natuurlijk.
Mijn gevoel zegt van niet.

Ik denk dus als we dadelijk naar de herfst gaan, mensen meer binnen gaan doen. Scholen weer open gaan.
We weer de volgende golf in gaan.

Er zijn ook diverse geleerden die zeggen dat het binnen veel langer in de lucht blijft hangen.
Airco's het ook kunnen verspreiden. Daar het RIVM ook al over aan het jasje hebben getrokken, maar die vinden van niet.

Ik heb er pas een link van geplaatst, zal hem weer eens zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:58

Men moet niet vergeten dat daar waar ze clustertjes vinden het vaak grote gezinnen zijn, weinig ruimte en wanneer je de plaats ziet meestal ook dicht op elkaar wonend. Een grote tuin met overkapping is lang niet voor iedereen weggelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:19

bigone schreef:
Men moet niet vergeten dat daar waar ze clustertjes vinden het vaak grote gezinnen zijn, weinig ruimte en wanneer je de plaats ziet meestal ook dicht op elkaar wonend. Een grote tuin met overkapping is lang niet voor iedereen weggelegd.

Of clustertjes zoals in een bruin café, waar ze om 23 uur de deur dichtgooien omdat de muziek anders voor de buurt te horen is. Gevolg: mensen kunnen elkaar niet op anderhalve meter verstaan door de muziek en de ventilatie is slecht. 32 van de 50 bezoekers besmet. Die nemen vervolgens wel allemaal corona mee naar hun thuissituatie.

Ik snap niet dat we ons druk maken over mondkapjes in een winkelstraat en dat soort dingen dan wel oké vinden. Ik vind het prima om met zo'n lap op m'n waffel te lopen als ik daar anderen gelukkig mee maak hoor. :j Maar mondkapjes op straat en in de winkel gaan ons niet redden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:32

Wie zegt dat "WE" dat oke vinden?
Ik vind dat niet oke.... of nee, ik vind het prima oke, als die mensen verder nérgens meer komen totdat ze beter zijn...

Overigens, hoeveel mensen zijn er door die 32 mensen besmet?
Want als het zo hard gaat zoals in het begin, dan had toch eigenlijk weer een soort Brabant situatie moeten ontstaan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:34

Cer schreef:
Ik vind dat niet oke.... of nee, ik vind het prima oke, als die mensen verder nérgens meer komen totdat ze beter zijn...

Overigens, hoeveel mensen zijn er door die 32 mensen besmet?
Want als het zo hard gaat zoals in het begin, dan had toch eigenlijk weer een soort Brabant situatie moeten ontstaan?

Euh nee, in Brabant was er Carnaval, plus nog ski vakanties vanuit Italie. Après-ski
Meer mensen binnen op een hoopje lukt bijna niet :D
Ook nog eens einde van de winter als mensen al minder weerstand hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:38

Een soort van.... :D
Ik neem aan dat die 32 mensen ook mensen thuis besmet hebben, die vervolgens bij mensen op visite zijn geweest? Want er heeft vast tijd gezeten tussen de avond zelf en het moment dat de eerste zich liet testen en de momenten dat de rest zich liet testen....
Hoeveel andere mensen zijn er besmet in die tussentijd....
Of waren die 32 mensen inclusief de huisgenoten van de mensen die in het cafe waren? Ik weet die getallen niet precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:47

Cer schreef:
Een soort van.... :D
Ik neem aan dat die 32 mensen ook mensen thuis besmet hebben, die vervolgens bij mensen op visite zijn geweest? Want er heeft vast tijd gezeten tussen de avond zelf en het moment dat de eerste zich liet testen en de momenten dat de rest zich liet testen....
Hoeveel andere mensen zijn er besmet in die tussentijd....
Of waren die 32 mensen inclusief de huisgenoten van de mensen die in het cafe waren? Ik weet die getallen niet precies?

Exclusief. Totaal is tot nog toe 42 man eraan gelinkt. Volgens media.

Hopelijk zaten er veel op dat tijdstip in die kroeg omdat ze vrijgezel zijn. :D

Hoe dan ook: samenklitten in slecht geventileerde ruimtes is gewoon niet slim. Toch doen mensen het. En straks als het weer kouder wordt nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:53

Cer schreef:

Ik zou niet willen impliceren dat jij dat oké vindt hoor. We laten toe dat dit gebeurt. Dat bedoel ik te zeggen. ;)

Ik vind dat overigens niet oké, zelfs niet als ze nergens meer komen tot ze beter zijn. Want ze komen wel overal zolang ze nog niet weten dat ze ziek zijn.

En elk positief geval kost gemiddeld 8 uur bron en contactonderzoek. Die rekening betalen wij allemaal mee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:56

Ik denk dat zeker mensen alleen nu wel genieten van de mogelijkheden en misschien kunnen opladen. Eenzaamheid en andere psychische gevolgen zijn ook heel erg. Ik houd m’n hart vast voor het najaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:50

Dat vooruit denken. Dat mis ik een beetje vanuit de officiële kanalen. Allemaal leuk, vooral in de buitenlucht afspreken en terassen zijn veilig en zo. Maar inderdaad, in het najaar komen de grootste problemen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:29

Ik zag toevallig op Facebook dat er een lokaal cadeauwinkel/koffie/lunchroom nu de deur sluit omdat hun personeel in quarantaine moet en ze bezoekers, die op 3 verschillende dagen langer dan 15 minuten in de zaak waren, oproepen zich te melden bij GGD voor een test.
Er waren al besmettingen bekend die terug te herleiden waren tot die 3 data in hun zaak.

Ik zie dit het najaar/winter ook steeds meer voor gaan komen. Ik denk dat er steeds meer mensen dan op bepaalde plekken mondkapjes uit zichzelf gaan dragen als er dan nog geen officiële plicht is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:02

Vandaag 342 nieuwe besmettingen erbij. Gaat toch wel hard nu.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:08

Cer schreef:
Dan toch nog even....
Jessix schreef:
Daarbij hadden we het net over het verdriet dat je kan hebben van dat soort opmerkingen. Ik begrijp dan gewoon niet dat je dan niet het fatsoen kan opbrengen even je opmerking voor je te houden.
Heel ongepast...

Maar we weten toch al dat dat voor sommigen niet zo werkt...?
Ik begrijp niet dat van iemand die overduidelijk een wat ander denkbeeld heeft (en dan hou ik het netjes) nog geprobeerd wordt de gedachten te veranderen....
Als het zo makkelijk zou zijn zou een hele begeleidende beroepsgroep geen werk meer hebben...

Ik probeer ook niemand van gedachte te laten veranderen, die hoop heb ik echt niet. Maar misschien dat het eens een keer doordringt dat je soms het fatsoen moet kunnen opbrengen om even je mond te houden. Het gaat me ook helemaal niet om die andere mening, maar om het respect voor de andere persoon die net aan het vertellen is daar verdrietig van te worden.

Is het praten tegen de muur? Ja vast wel, maar in dat geval weerhoud me dat er toch niet van. Als het niet bij die persoon aankomt dan misschien wel bij iemand anders die meeleest. Je hoeft ook niet altijd alles maar te accepteren met het idee dat je er toch niets aan kan veranderen.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:22

589 besmettingen in 2 dagen tijd. 3 weken terug was dat aantal besmettingen per week.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:28

Op het Dashboard staat 247 toch? Waar staan die 342?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:32

Cer schreef:
Op het Dashboard staat 247 toch? Waar staan die 342?

Ik zat ook te zoeken en control f5-en...
Ik zie alleen nog de cijfers van gisteren op het Dashboard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:39

Op allecijfers.nl is het al bijgewerkt.
342 ,6 ziekenhuisopnames .
Noord-Holland 75 waarvan 68 in Amsterdam. Zuid-Holland 149 waarvan 76 in Rotterdam noord Brabant 45 waarvan 19 in Breda . Duidelijke hotspots van Nederland. Utrecht blijft als provincie elke dag ongeveer 20 besmettingen melden .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:08

Werd vandaag in het Kruidvat weer even toegesproken door de kassa juf als of ik een kleuter was! Ik had namelijk mijn fietsmand van de fiets af mee genomen. Dat mocht niet, moest voortaan verplicht een mand van hen. Ik zei dat ik mijn eigen mand hygiënischer vind.
Nee, moest er 1 van hun zijn want dan konden ze tellen hoeveel mensen er in de winkel waren.
Nu was het niet zo dat er een rij van 10 man achter mij stond dus kon ze het ook wel op een normale manier uitleggen vond ik in plaats van een kleinerende toon. Er stond enkel 1 echtpaar achter mij. Ik had voor 62€ aan spullen.
Vind het echt verschrikkelijk hoe je aangesproken word. Is het niet omdat je per ongeluk een verkeerde route loopt, cash wil betalen dan wel om een winkelmand!
Overspannen gedoe allemaal!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:19

bigone schreef:
Op allecijfers.nl is het al bijgewerkt.
342 ,6 ziekenhuisopnames .
Noord-Holland 75 waarvan 68 in Amsterdam. Zuid-Holland 149 waarvan 76 in Rotterdam noord Brabant 45 waarvan 19 in Breda . Duidelijke hotspots van Nederland. Utrecht blijft als provincie elke dag ongeveer 20 besmettingen melden .

Oh wat een handige site :j Thanks!
Overigens, het percentage besmettingen lijkt wel gelijk te blijven?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:23

Popstra schreef:
Werd vandaag in het Kruidvat weer even toegesproken door de kassa juf als of ik een kleuter was! Ik had namelijk mijn fietsmand van de fiets af mee genomen. Dat mocht niet, moest voortaan verplicht een mand van hen. Ik zei dat ik mijn eigen mand hygiënischer vind.
Nee, moest er 1 van hun zijn want dan konden ze tellen hoeveel mensen er in de winkel waren.
Nu was het niet zo dat er een rij van 10 man achter mij stond dus kon ze het ook wel op een normale manier uitleggen vond ik in plaats van een kleinerende toon. Er stond enkel 1 echtpaar achter mij. Ik had voor 62€ aan spullen.
Vind het echt verschrikkelijk hoe je aangesproken word. Is het niet omdat je per ongeluk een verkeerde route loopt, cash wil betalen dan wel om een winkelmand!
Overspannen gedoe allemaal!

Ja had ik pas ook, niet overal is meer die verplichting.
En ik liep ze dus zo voorbij in gedachte.
Echt we waren met 4 in de winkel, verwacht ze binnen een minuut het max. aantal te halen?
Kan ik ook niet zo fijn tegen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:36

Het is niet fijn om zo te worden aangesproken.

Maar bedenk je dat het deze mensen veilig en goed hun werk moeten uitvoeren, dus houd je gewoon aan de voorschriften zoals hun geven.
Ik verbaas me heel erg over mensen die maar roepen over dat iedereen zich aan de regels/maatregelen moeten houden, maar voor hunzelf een excuus voor alles verzinnen. 8)7

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:39

Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe je aangesproken wordt, dat kan zeer verschillend zijn.

Daarnaast is het ook wel begrijpelijk dat wanneer een medewerker op haar werkdag voor de honderdste keer iemand moet aanspreken, de toon er misschien niet vriendelijker op wordt ondanks dat dat misschien niet zo bedoeld is.