wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:05

Ik heb er nog nooit last van gehad, en niemand heeft daar ooit kanker van gekregen. Of hersencellen van verloren Lachen

Jij wel straf Lachen

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:25

katiavl schreef:
Ik heb er nog nooit last van gehad, en niemand heeft daar ooit kanker van gekregen. Of hersencellen van verloren Lachen

Jij wel straf Lachen

Haha als jij me wil beweren dat je nog nooit een vechtpartij (of iets dergelijks hebt meegemaakt) dan ben je nog nooit uitgeweest. Als dat wel zo is, ben je een van de weinigen..
Lees dit anders eens:
http://www.extra-media.nl/nummer27/inde ... roken.html
Dan praten we daarna verder

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:28

katiavl schreef:

Jij wel straf Lachen

Trouwens, als je het zo stelt. Al het gemotoriseerde verkeer maar platleggen dan. Die fijnstof die daarbij vrijkomt is bewezen kanker verwekkend

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:29

Als het rookverbod ook voor discotheken geldt, ruik je niks anders meer dan zweet.
Liever rooklucht dan zweetlucht!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:29

Vvincent schreef:
katiavl schreef:

Jij wel straf Lachen

Trouwens, als je het zo stelt. Al het gemotoriseerde verkeer maar platleggen dan. Die fijnstof die daarbij vrijkomt is bewezen kanker verwekkend

Tuurlijk daarom word er ook zo hard aan gewerkt om dat te verminderen, net als roken in de horeca Lachen
En sigarettenrook veroorzaakt ook fijn stof heftig he Lachen verder vind ik het zo zinloos om maar alles op te noemen wat ook erg is Huilen van het lachen net een kindje dat geen snoepje krijgt.

Verbied dan ook maar alcohol, of snoepjes want 1 op tienduizend stikt daar in, of water want daar kan je teveel van drinken, zucht....

Neen tuurlijk, ben nog nooit uit geweest Huilen van het lachen
Fijn dat jij meer weet dan ik Dromen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 25-06-08 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:31

Mareeq schreef:
Als het rookverbod ook voor discotheken geldt, ruik je niks anders meer dan zweet.
Liever rooklucht dan zweetlucht!

inderdaad zeg ook lekker zweetlucht Knipoog

en ik vind mensen die dronken zijn irritanter dan mensen die roken
en alcohol kan ook veel schade aanrichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:32

Whahaha, wat een onzinargumenten lees ik weer. ROFL Huilen van het lachen
En het is bijna 1 juli, heerlijk!!!! Tong uitsteken

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:34

Nadya schreef:
Whahaha, wat een onzinargumenten lees ik weer. ROFL Huilen van het lachen
En het is bijna 1 juli, heerlijk!!!! Tong uitsteken

dat jij het heerlijk vind, hoeft niet te betekenen dat iedereen het leuk vins Clown

en wat is er onzin, dat alcohol maar schade aanricht dan je lief is, denk het niet

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:34

Katiavl, het spijt me zeer maar die opmerkingen doen je dommer overkomen dan dat je waarschijnlijk zelf doorhebt.

Dat de overheid er niets aan doen wil niet zeggen dat het niet schadelijk is, als ze er wat aan zouden doen zou binnen een week heel het land platliggen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:37

Vvincent schreef:
Katiavl, het spijt me zeer maar die opmerkingen doen je dommer overkomen dan dat je waarschijnlijk zelf doorhebt.

Dat de overheid er niets aan doen wil niet zeggen dat het niet schadelijk is, als ze er wat aan zouden doen zou binnen een week heel het land platliggen

Ik snap je niet kan je jou zelf beetje zinnig onderbouwen, of beter lezen Lachen

ik zeg toch nergens dat de overheid er niets aan wil doen, ik zeg juist ze doen er veel tegen Lachen
En ik zeg ook dat het wel schadelijk is dus...

En ik apprecieer het helemaal niet om dom genoemd te worden, aanvallen is niet nodig
Laatst bijgewerkt door lesilla op 25-06-08 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:38

Ach, het is gewoon even wennen. Dit fossiel komt zelf nog uit de tijd dat er op verjaardagen sigaretten in glaasjes op tafel stonden, dat was gastvrij. En op mijn middelbare school paften de docenten hun lokalen blauw, lekker in de winter!
Zij moesten er ook aan geloven en nu sta ik zelf voor de klas en kunnen mijn leerlingen zich niet voorstellen dat er in een school gerookt mag worden.
Ik heb nooit gerookt en doe daar thuis echt niet hysterisch over, maar zo'n blauwe kroeg heb ik nooit gezellig gevonden en ik ben blij dat dat nu verleden tijd zal zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:39

saffire schreef:
dat jij het heerlijk vind, hoeft niet te betekenen dat iedereen het leuk vins Clown

en wat is er onzin, dat alcohol maar schade aanricht dan je lief is, denk het niet

Ik hou ook niet zo van zatlappen die de boel verzieken, wel van vrolijke aangeschoten mensen.
Als ze maar zorgen dat ze zo niet in de auto e.d. gaan zitten. Dit topic gaat over roken. Niet over zuipen (ik hou best van een glaasje, maar hoef geen last te hebben van anderman's alcoholproblemen) of over fijnstof (waar ik ook niet blij mee ben. Ben niet voor niets verhuisd uit de stad naar een dorp Knipoog ).

Maar in anderman's rook zitten ben ik echt spuug- en spuugzat. Wat een terreur al die jaren. Jarenlang is er rondom me gerookt en ik kan er niet mee zitten dat er nu mensen zijn die van de nieuwe regeling balen Clown . Prima dat je rookt, ga je gang, maar val er een ander niet mee lastig.

Mijn vriend is al helemaal blij (treedt veel op in horecagelegenheden met zijn band Haha! ).
Die juicht helemaal. Go jij! Go jij!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:40

maarja voor mensen die roken is dit niet leuk)ben er een van

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:42

saffire schreef:

Snap ik ook Ja zou het ook niet leuk vinden.
Het is echt een gewoonte geworden, maar op het werk niet roken is ook na een tijd normaal geworden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:45

saffire schreef:

Maar je kunt toch gewoon even buiten roken? Je kunt je toch bedenken dat er mensen zijn, die er last van hebben?
Ik snap niet dat je daar een probleem van kunt maken. Ik heb niets tegen mensen die roken, eigen keuze, maar wil er zelf liever niet in zitten. Jarenlang moest ik wel, ik had geen keuze en hield van uitgaan en uit eten gaan e.d. Mijn vriend treedt al jaren op in diverse 'rookholen', maar vindt het zelf verschrikkelijk. Maar ja, zijn passie is muziek maken en optreden en dat moet je wat.
Gelukkig gaat dat nu veranderen.

Overigens lees ik net ergens dat rokers minstens 24 dagen minder werken per jaar dan niet-rokers. Vanwege de rookpauzes. Tja, dat zag ik ook vaak op het werk. Continu pauze nemen om je sigaretje te roken, terwijl je als niet-roker altijd maar doorging met je werk. Beetje oneerlijk wel. Knipoog
Gelukkig werk ik tegenwoordig in de buitenlucht bij de paarden. Haha!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:52

ik snap ook wel dat er mensen zijn die het leuk vinden
maar iedreen doet net of rokers criminele zijn enzo
en daar word ik boos om

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:57

Nou, ik vind rokers over het algemeen geen criminelen, hoor. Knipoog
Op internet komen dingen soms harder over, denk ik. Lachen

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:58

katiavl schreef:
saffire schreef:

Snap ik ook Ja zou het ook niet leuk vinden.
Het is echt een gewoonte geworden, maar op het werk niet roken is ook na een tijd normaal geworden.

De overheid doet er iets aan? Als je van het afval afwil moet je het maar gewoon verbieden..De overheid had ook kroeghouders kunnen verplichten om betere zuivering in te bouwen. Maar kiest ervoor om dit er gewoon doorheen te drammen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het helemaal geen probleem om even naar buiten te lopen om te roken, en als iemand het aan me vraagt heb ik binnen 3 seconden mijn sigaret uit. Maar het gaat juist om de manier waarop dit alles is gebeurd, het kan niet enkel ter bescherming van het personeel zijn..Eenmanszaken met eigenaren die zelf roken wordt het ook verboden..hypokriet, niet? En mijn argument over alcohol. Kijk op een zondag ochtend eens in een groot ziekenhuis, ik durf te wedden dat het aantal mensen dat daar ligt door toedoen van vechtpartijen etc hoger is dan dat je verwacht.

Maargoed de discussie hier is allang verloren, iedereen die rookt is een boeman en heeft blijkbaar jaren lang mensen uit de kroeg gejaagd met zijn vieze gewoontes..Vergeet echter niet dat het de overheid geen kloot intereseert of jullie nu leuker uitgaan. Deze wet is er gekomen 'om het personeel' te beschermen. Of iemand nou personeel heeft of niet, en of dit zelf rookt of niet maakt niet uit.

Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat lopen, er zijn verschillende landen waar de overgang goed is verlopen maar er zijn er ook (Engeland) bijvoorbeeld waar veel kroegen de deuren moesten sluiten door dit verbod.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:03

Als je het topic had gelezen zou je weten dat zuigkappen passief roken niet tegenhoud, dus helaas is dat geen optie.
En twee van de vijf zaken die sluiten zijn horeca bedrijven, dus dat is al zo lang aan de hand. Zeker sinds de stijging van de bierprijs...
Maar ineens ligt het aan het rookverbod.

Nadya ben ik mee eens, vind rokers ook geen criminelen. Maar zelfs tien mensen die sterven door passief roken zijn teveel.
En dan snap ik niet dat mensen het niet normaal vinden, ja er zijn ook andere erger dingen Lachen maar je kan niet alles aan.
En een paar mensenlevens zijn het waard vind ik.

En ik snap de kant van rokers ook, zou ook klagen denk ik Lachen gewoontes zijn moeilijk om te breken.

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:13

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:17

Kijk op pubmed, world of science allemaal scheidsrechter (onafhankelijke wetenschappers) wetenschappelijke artikelen hierover Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:23

Slimmerik, ik zal je uit je droom helpen dat je straks nergens meer rook tegen komt in de kroeg. Want een kroeg mag een gedeelte, of zelfs zowat de hele kroeg ombouwen tot rookhok. Er mag alleen niet geserveerd worden daarin. Dus bij de bar moet het een rookvrij (afgesloten) gedeelte zijn.
Roken op het terras mag gewoon. En als een overdekt terras niet helemaal dicht is aan de zijkanten, hier ook.
Zelfs in coffeeshops mag dus gewoon nog gerookt worden, als het verkoopgedeelte maar rookvrij is. (en ook in het rookgedeelte wordt niet geserveerd)

Nadya, ik zal je zeggen dat ik collegas heb die niet roken, maar wel constant aan het ouwehoeren zijn of in de kantine zo een half uur aan de telefoon hangen. Clown
Rokers hebben op zich vaak wel minder werktijd ja. Ik vind het ook zwaar irri wanneer ze als de peuk op is gewoon blijven hangen om verder te kletsen.

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:24

Nee, ik wil dat je dit leest of me links geeft naar artikelen dan (Moet toch wel het minste zijn dat je kan doen als je zo tegen passief roken bent)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:29

Vvincent, als jij er ook zo eentje bent die gelooft dat passief roken niet slecht is, dan kan ik alleen maar vragen:
Van welke planeet kom jij??? Haha!

Ik zou op internet vast hele interessante onderzoeken voor je kunnen zoeken, want het is al heel lang bewezen. Maar daar heb ik geen tijd voor, het spijt me. Knipoog
Ik denk dat er genoeg over te vinden is, heb er genoeg over gelezen ook, wat dacht je van toen ik zwanger was, haha, tja.....

Bovendien heb ik ook niet zo'n behoefte om mensen die graag een bord voor hun kop willen houden, te overtuigen. Clown
De regel gaat over een paar dagen in, het zij zo. Leer er maar mee te leven.

En oja, wat katiavl al zei, lees het topic nog even goed door over de kansen die de horecabazen al gehad hebben om het voor niet-rokers prettiger te maken...... Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:10

Aha zie je wel

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4321 ... html?p=2,1

Citaat:
'Rookverbod lokt juist klanten'
door René Steenhorst
UTRECHT/LEUSDEN - Het rookverbod per 1 juli in de Nederlandse horeca zal juist honderdduizenden nieuwe klanten naar de cafés, bars en restaurants leiden.

Dat stellen het Astma Fonds, het ministerie van Volksgezondheid, het onderzoeksbureau NIVEL en het uit 2800 personen bestaande Consumentenpanel Gezondheidszorg na uitgebreid onderzoek.

"Het rookverbod biedt de horeca een reële kans op een nieuwe stroom van zo'n 800.000 gasten." De angst van de horeca om ten minste vijf procent klandizie te verliezen, noemen de drie organisaties volkomen onterecht. Mensen die horeca-etablissementen jarenlang meden vanwege tabaksrook zijn nu wel van plan vaker een glas te gaan drinken of buitenshuis te gaan eten, zo blijkt uit de studie. Afbeelding

Het gaat om circa 200.000 mensen met een chronische longziekte (astma of COPD), maar ook mensen zonder longziekte, evenals een grote groep niet-rokers.

"Vanuit de horeca klinkt alleen maar het geluid dat zij minder klanten zullen krijgen", reageert Arlette van Maanen van het Astma Fonds. " Deze studie werpt echter een nieuw licht op die bewering: het klantenverlies wordt ruimschoots goedgemaakt door nieuwe klanten."

Van de mensen die nu de horeca bezoeken heeft 35 tot 45 procent regelmatig, vaak of zelfs continu hinder van de tabaksrook. Slechts 20 procent heeft er geen last van. Mensen met een chronische longziekte mijden de horeca veel vaker, omdat ze ziek kunnen worden van de rook, stelt het Astma Fonds. " Na invoering van het rookverbod is tien procent van de algemene bevolking en zelfs 20 procent van de mensen met chronische longziekten van plan vaker naar het café of restaurant te gaan.

Van de mensen met chronische longziekten is 71 procent positief over het verbod, van de algemene bevolking is dat 66 procent.

Michael Rutgers, directeur van het Astma Fonds stelt: "Mensen met een chronische longziekte maken voortdurend een afweging. Kies ik voor mijn gezondheid of riskeer ik benauwdheid, slapeloze nachten en een terugslag van dagen of zelfs weken. Voor hen is het wikken en wegen eindelijk voorbij."

Van de mensen met chronische longziekten zegt 12 procent nu nooit een restaurant of andere eetgelegenheid te bezoeken. Bijna 60 procent komt nooit in een café, bar of discotheek.

Dat blijkt eigenlijk ook uit dit topic hè Ja Als je leest hoeveel mensen er blij mee zijn tegenover de zgn. tegenstanders die toch niet wegblijven dadelijk. Haha!