Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:33

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:38

Het is in ieder geval duidelijk dat heel veel van die mensen geen ervaring hebben met de lagere inkomens en ook niemand daaruit kennen. Valt me altijd op in zulke artikelen dat wr lekker gaan op gemiddelde van hele samenleving, maar daar dan ook heel makkelijk doen over de onderkant. Zowel met het meer te besteden als met het sparen, maar ook met die huurkwestie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:17

MyWishMax schreef:
Het is in ieder geval duidelijk dat heel veel van die mensen geen ervaring hebben met de lagere inkomens en ook niemand daaruit kennen. Valt me altijd op in zulke artikelen dat wr lekker gaan op gemiddelde van hele samenleving, maar daar dan ook heel makkelijk doen over de onderkant. Zowel met het meer te besteden als met het sparen, maar ook met die huurkwestie.

Ik ben het met je eens.
Maar deze cijfers zijn van het CBS.

Je zou deze cijfers veel meer op leeftijd en gezinssituatie moeten uitdiepen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:40

Ja, alleen de conclusie die mensen eraan verbinden zijn te algemeen. Blijkbaar heeft Nederland meer te besteden en sparen ze te veel, maar individueel of zelfs groepen geldt dat echr niet voor. Dat het er bij het cbs uitkomt snap ik dus, dat mensen er conclusies aan gaan verbinden niet. Dan moet je het idd uitdiepen.

Maar zo heb ik politici ook wel eens zien reageren over de laagste inkomens groep of zelfs minima waar extreem duidelijk was dat ze nooit iemand ontmoet hebben die werkelijk in die situatie zit. Ook bij het hele uwv uitkering gebeuren. Hoe lang er volgehouden is dat zij geen fouten maken, tot de rechters aan toe...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:41

Ik heb ook minder vakantiegeld gehad dan vorig jaar, terwijl mn loon is gestegen. Thanks belastingdienst.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:56

@mwm, maar het is toch logisch dat er uitgegaan wordt van een gemiddelde :? Wat zou je dan willen zien in dat artikel? Mensen sparen meer behalve de minima?
Dat lijkt me ook een open deur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:00

Fitzroy schreef:
@mwm, maar het is toch logisch dat er uitgegaan wordt van een gemiddelde :? Wat zou je dan willen zien in dat artikel? Mensen sparen meer behalve de minima?
Dat lijkt me ook een open deur.

Het zijn niet alleen de minima. Dat was alleen een voorbeeld wat politici vaak doen, ergens over oordelen waar ze echt niks van weten en snappen. Maar nu schrijven ze dat Nederland niet mag zeuren. Nee, een deel van de toch al hogere inkomens niet, een ander deel is er toch echt op achteruit gegaan. Ook in de middeninkomen groep en sommige mensen die met pensioen zijn bijvoorbeeld. Ze geven advies of schrijven een heel stuk op basis van de gehele bevolking, terwijl er dus ook een groot deel is waar het tegenovergestelde juist voor geld.

Het gaat ook niet alleen over dat artikel. Maar wat gewoon opvalt. Plus de irritatie over het simpele denken o er duurdere boodschappen, je leest en ziet juist ook veel mensen die juist moeten bezuinigen daarop. Dan kunnen ze doen alsof het wat kleins is, maar dat is nogal een privilege.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:44

Ik lees dat in het artikel van BNR niet terug in ieder geval. Dat gaat alleen maar over meer sparen. Er wordt niet gezegd door wie, maar het is gebaseerd op de cijfers van het CBS. Lijkt me logisch. Ik zie niets vreemds in dat artikel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:49

Ik begrijp je frustratie MWM, maar het artikel rept niet over een conclusie die politici hieruit trekken, het is puur een artikel over het totale sparen van heel Nederland. Wij zijn hier thuis ook meer gaan sparen de afgelopen tijd, maar we beseffen dat dat lang niet voor iedereen haalbaar is :\

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:59

prompter schreef:
Ik begrijp je frustratie MWM, maar het artikel rept niet over een conclusie die politici hieruit trekken, het is puur een artikel over het totale sparen van heel Nederland. Wij zijn hier thuis ook meer gaan sparen de afgelopen tijd, maar we beseffen dat dat lang niet voor iedereen haalbaar is :

Precies, wij ook.
In principe gaat iedere loonsverhoging bij ons naar de spaarrekening.

Ik had het artikel gedeeld, omdat er ondanks de inflatie enz., een hoop mensen nog steeds (flink) kunnen sparen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 21:06

Het zou een goede zaak zijn wanneer alle politici eens een maand in een klein, slecht onderhouden huurwoning/appartement gingen wonen met 50 of 75 euro leefgeld per week, Esmee Lalah heeft dat wel gedaan. Nu de rest nog.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:23

Ik heb 39 euro huursverhoging
Ik probeer zoveel mogelijk te sparen. Maar soms zakt de moed mij ook in de schoenen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:53

O.a door het advies van RvS en de val van het kabinet trekt Mona Keijzer het voorstel mbt huurbevriezing in. Dat was ergens te voorzien :(

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Ja stom wel.
Dan gaat mijn huur ook met €35 omhoog.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

Sansevieria schreef:
O.a door het advies van RvS en de val van het kabinet trekt Mona Keijzer het voorstel mbt huurbevriezing in. Dat was ergens te voorzien :(

Echt een domper.

Werken loont eigenlijk ook niet.
Het verschil dat men partime werkt of in de bijstand zit icm met toeslagen.
En iemand die fulltime werkt. Dat verschil is soms maar klein.
En dan vooral de toeslagen betreft kinderen.
En dan met name het Kgb.
Bij sommige zijn alle toeslagen bij elkaar nog meer dan de hele bijstand.
Bijvoorbeeld bij dit huishoudboekje van Portrenee. En dan heeft zij er nog niet eens kinderopvangtoeslag bij
Zij heeft 1058 euro alleen al aan toeslagen voor de kinderen.
:o
Vind het absurd
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door OleJon op Gisteren, 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

Vraag mij af in hoe betrouwbaar die lijstjes zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:25

Hoe krijg je 272€ kinderbijslag per maand?
Of wordt het hoger als ze 12 zijn?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:29

verootjoo schreef:

Dat wordt idd hoger vanaf 12 jaar.

409,21 euro per kind per kwartaal.

2 * 409,21 / 3 = 272,80 per maand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Nou op de bevriezing van de sociale huur hoeven we nu definitief niet meer te rekenen

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

purny schreef:
Nou op de bevriezing van de sociale huur hoeven we nu definitief niet meer te rekenen

Dat was al duidelijk na het advies van de Raad van State.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

OleJon schreef:
Sansevieria schreef:

Echt een domper.

Werken loont eigenlijk ook niet.
Het verschil dat men partime werkt of in de bijstand zit icm met toeslagen.
En iemand die fulltime werkt. Dat verschil is soms maar klein.
En dan vooral de toeslagen betreft kinderen.
En dan met name het Kgb.
Bij sommige zijn alle toeslagen bij elkaar nog meer dan de hele bijstand.

Bijstand met toeslagen scheelt alsnog paar honderd euro per maand vergeleken met fulltime minimumloon. Want ook die kunnen toeslagen krijgen. Even grofweg berekent scheelt het rond de 500 euro. Plus dat het qua vakantiegeld ook flink scheelt, de bijstand is 5 procent van netto uitkering en wordt per maand ingehouden (daar heb je ook verschil meteen vergeleken met wajong, daar gebeurt dat niet dus is al meer dan 60 euro per maand meer te besteden en dan nog 8 procent vakantiegeld erbovenop). Dit is even mijn eigen situatie met huidige toeslagen en inkomen vergeleken met dezelfde situatie met fulltime werken minimumloon.

Misschien vinden anderen 500 euro niet veel, maar Ik vind dat dus echt wel echt veel :=

Wel eens dat sommige lijstjes echt bizar zijn wat er allemaal binnenkomt. Ik vind het echt wel flinke bedragen qua kinderen. Even stom gezegd als ik in vul dat ik 2 kinderen heb van onder de 5 krijg ik 700 euro meer per maand := en ja, ik snap dat kinderen niet de dupe mogen zijn, maar een gedeelte krijgt iedereen natuurlijk. Maar ik zou nooit aan kinderen beginnen in mijn situatie. Dat blijft altijd een lastig vraagstuk qua toeslagen vanwege kinderen.

Maar mijn vaste lasten zijn ook al richting de 75% van inkomen :+ En dat is nog zonder de noodzakelijke en ook redelijk vaste medische kosten en bepaalde dingen die eigenlijk meer zouden moeten zijn zoals energie en water en verzekeringen. En al helemaal zonder benzine, wat voor mij ook weer noodzakelijk is helaas. Maar goed, dat is weer meer het probleem dat het uwv vreselijk slecht is en hun problemen dumpen bij gemeenten waardoor die heel veel mensen in bijstand krijgen laatste jaren die daar helemaal niet thuishoren.

Het is gewoon allemaal apart in dit land wat dat betreft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

Ik heb bewust geen kinderen, mag ik milieu ondersteuning toeslag :D ?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op Gisteren, 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

moonsparkle schreef:

Nee, want jij bent de nagel aan de doodskist van de economie.

Net als ik :)).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

_San87_ schreef:
moonsparkle schreef:

Nee, want jij bent de nagel aan de doodskist van de economie.

Net als ik :)).

Het is ook nooit goed :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:29

Petpa schreef:
verootjoo schreef:

Dat wordt idd hoger vanaf 12 jaar.

409,21 euro per kind per kwartaal.

2 * 409,21 / 3 = 272,80 per maand.

Kan niet wachten :')