Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:54

Suliko schreef:
Ik moest eraan denken door het topic over wat je werkers geeft aan eten en drinken die over de vloer komen en misschien is het wel een UO:

Maar ik vind echt dat mensen mogen kappen met onbekendere mensen en kennissen drank geven. In kerstpakketten, aan dienstverleners, verre kennissen, etc. Ik heb niets tegen alcohol, maar vind het absurd hoe het genormaliseerd wordt als cadeau of beloning terwijl het zoveel mensenlevens kapot maakt. Je geeft iemand ook niet een joint, een pak sigaretten of een xtc pilletje en ik vind alcohol in dezelfde categorie vallen.
Aan vrienden die je goed kent vind ik natuurlijk een ander verhaal.

Zo heb ik er nooit over nagedacht inderdaad.

Suzanne F.

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:41

Ik heb gisteren ook een fles champagne gekregen. Ik vind het ook niet normaal dat alcohol zo genormaliseerd wordt. Voor mij hoeft het allemaal niet. Ik geef de fles ook weer gewoon weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:43

Suzanne F. schreef:
Ik heb gisteren ook een fles champagne gekregen. Ik vind het ook niet normaal dat alcohol zo genormaliseerd wordt. Voor mij hoeft het allemaal niet. Ik geef de fles ook weer gewoon weg.

Maar dan doe je toch t zelfde waar je een ander van bericht?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:44

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Die ander wordt er wel blij van. Ik niet.
Zonde om iets weg te gooien waar een ander blij van wordt.
Maar ik vind het zelf niet normaal om te krijgen. Ik kreeg hem van een bedrijf na een teamuitje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:45

Maar wat mag dan wel?
Alcohol niet, oké.
Doos merci niet, ook niet gezond.
Bloemen niet.
Tegoed bon van de jumbo, oh nee dadelijk koopt men er vlees of snoep van..

Euh... Wat wel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:49

Alcohol is in feite gewoon drugs.
Meteen doorslaan naar „dan mag niets meer“ vind ik dan wat ver gezocht.
Ik drink ook wel eens hoor daar gaat het niet om. Maar ik denk dat het goed is om te denken: zou ik het ook normaal vinden om na een presentatie van een vreemde een zakje wiet cadeau te krijgen of een dikke sigaar.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:50

Je krijgt mij nauwelijks blijer dan met een bloemetje en een fles wijn/champagne :+ Of met een winnend Staatslot, vooruit.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:51

Mensen met zwaar overbodige flessen alcohol mogen zich bij mij melden, just saying :o

Ik vind alcohol als cadeau niet zo schokkend maar goed, ben niet exact de juiste persoon om het over schadelijkheid van drankcultuur te hebben :P

Eten sloopt overigens tegenwoordig ook duizenden mensenlevens, met name high cal processed spul, is het dan ook raar en ongepast om cake op kantoor uit de delen of iemand wat lekkers (maar ongezonds) cadeau te geven? Is een doosje pralines oid ook aanstootgevend, zeker als persoon in kwestie al een maatje meer heeft om mee te beginnen?

Bloemen en wegwerpartikelen zijn weer slecht voor het milieu, dan maar geld toe stoppen. Uiteraard als cadeaubon want contant geld is ook rete slecht :=

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:53

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Weggeven aan iemand die het waardeert en je goed kent, zie ik het probleem niet van in.
Maar dat het normaal is voor bedrijven en instanties en dienstverlening om alcohol te geven, dat vind ik raar.

@DuoPenotti, ik vind alcohol wel echt iets anders dan eten. Alcohol is drugs. Eten kan ongezond zijn en kan je ook niet blij mee zijn, maar dat geef je makkelijker weg zonder een verslaving te voeden en het idee van alcohol nuttigen in stand te houden als normaal en feestelijk.

Natuurlijk valt er voor alles wat te zeggen. Als je het op die manier doortrekt mogen we van mij sowieso stoppen met ongevraagd zooi geven (aan mensen buiten je directe kring) tenzij het iets is dat iemand nodig heeft of zelf uit kan zoeken. Waardering kan je op genoeg andere manieren laten zien.
Maar los daarvan, prima als je iets wilt geven, maar geen alcohol. Alcoholconsumptie is echt bij heel veel mensen een probleem, genoeg mensen die alcoholist zijn en het nog verstoppen onder gewoon een stevige drinker zijn, dat het normaal is om elke dag een wijntje te doen en bij gelegenheden 5 of meer. Heb het even opgezocht, maar slechts 43,5% van de Nederlandse bevolking drinkt weinig of niet, de rest drinkt meer dan dat gezond is!

@BaileyMix en dat mag! Mij kan je ook af en toe blij maken met een goede wijn en een plantje. Maar dat mogen goede vrienden geven, ik vind alcohol krijgen van instanties die mij niet of amper kennen en kennissen raar en niet oké.

@Fly_high, maar dat is juist mijn punt. Heel veel mensen vinden het niet schokkend om drank te geven, ik vond dat ook niet, tot ik erover na ging denken en ging tellen hoeveel mensen (jong en oud) ik ken met alcoholproblemen. Het is raar dat we het zo accepteren als beloning en cadeau.
En alcohol vergelijken met ongezonde etenswaren is niet helemaal fair, eten is niet verslavend. Wel triggerend en ongezond in bepaalde gevallen, zelf zou ik bij een traktatie ook eerder voor gezonde vegan opties of beide gaan om rekening te houden met anderen, dus daar mag best meer over nagedacht worden. Maar het is niet te vergelijken met alcohol.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 23-06-23 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:54

Oh zo mee eens!
Alcohol is IMO gewoon een ruim geaccepteerde drug, niks mis mee als je er zelf graag gebruik van maakt, maar niet als cadeau.
Je hebt ook geen idee of de ontvanger misschien een probleem heeft met moderatie, of door ziekte geen alcohol mag, of een ex-alcohol verslaafde is.
Doe gewoon een algemene tegoedbon of dinerbon ofzo, kan de ontvanger zelf besluiten of ie lekker een glaasje drugs neemt bij het eten.
(verder niks mis met recreatief drugsgebruik hoor)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:56

Voor de "maar dan mag niks meer" mensen (hier en buiten dit topic)...

Cadeaubonnen. Boeken. Kaartjes. Alcoholvrije drank. Vegan eetwaar. Een popcornpakket, wat mij betreft!

Wijk eens af van de status quo. Wees creatief!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:56

Ik meld me ook voor eventuele overbodige alcohol

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:58

Nou over dat mensen tegenwoordig overgewicht hebben word ook vaak niet mals gesproken op bokt.
Dus dat doosje merci kan dan net zo min. Want suiker verslaving is voor veel mensen ook moeilijk te veranderen.

Zo ben ik niet blij met een fles wijn, maar een zoete safari oid. Ja lekker. Ben ik nu alcoholist? Nee drink misschien 4 keer per jaar.

Vegan zooi hoef ik dan weer niet.
En die diner bon moet ook weer geld bij...

Ik word blij van bloemen maar mag tegenwoordig ook weer niet...
Het valt niet meer mee.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:01

Ach, snap dat het zwaar is om over de grenzen van het bekende te denken.

Kom zeg...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:02

Fly_high schreef:
Mensen met zwaar overbodige flessen alcohol mogen zich bij mij melden, just saying :o

Ik vind alcohol als cadeau niet zo schokkend maar goed, ben niet exact de juiste persoon om het over schadelijkheid van drankcultuur te hebben :P

Tot zover de vooroordelen over drinkende Oostblokkers. :Y)
Al hou ik me ook altijd aanbevolen om de voorraad voor straks aan te vullen. :')
Binnen het bedrijf waar ik werk hebben ze een nieuwe policy:
- Geen alcohol op feestjes, ook niet op een zelf gefinancierd afscheidsfeest.
- Geen alcohol geven als cadeau bij bijvoorbeeld zo'n afscheid.
- Niet drinken onder werktijd (deze vond ik echt shocking, ik begin de dag áltijd met een irish coffee :roll:)

Mijn UO: Nogal betuttelend op het laatste punt na, dat lijkt me vooral volstrekt normaal.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:03

Ja, het leven is echt ontzettend zwaar tegenwoordig. :+

Suikerverslaving bestaat niet. Ja, eten kan wel fijne hormonen oproepen en emotie-eten is absoluut een ding, maar het is gewoon een andere discussie dan alcohol.

Als je een tegoedbon krijgt, dan kan je daar toch gewoon je lekkere zoete safari van halen? Niemand die daarvan wakker ligt.

En vegan zooi, sorry, maar daar moet ik even om lachen. :') Heel veel dingen in de winkel zijn gewoon vegan zonder dat je erbij nadenkt. In de AH liggen gewoon vegan donuts, zonder dat het speciaal geadverteerd wordt. De appeltaart van de hema is vegan. Heel veel koekjes in de supermarkt zijn vegan. En ga zo maar door. Het slaat echt nergens op om te zeggen dat je iets niet hoeft omdat het vegan is, terwijl je in het dagelijks leven zo vaak dingen eet waar geen zuivel, ei of vlees in zit.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:11

Niobe schreef:
Ik meld me ook voor eventuele overbodige alcohol

Te laat, ik heb al alles op.

flooooo schreef:
Fly_high schreef:

Tot zover de vooroordelen over drinkende Oostblokkers. :Y)

Haha, graag gedaan :D

Maar ff serieus: de manier waarop in Oostblok gedronken wordt en het rol dat drank daar cultureel speelt is echt niet leuk en allesbehalve gezond. Ik maak er altijd flauwe grappen over want je kan alleen maar zo veel sh*t serieus nemen voordat je er helemaal gek van wordt ;) maar in de praktijk is het niet altijd heel rooskleurig. Mijn vader is een (hoog functionerende) alcoholist, mijn Poolse ex was er ook een, tja wat moet ik nog meer zeggen.

In verlengde van de overige discussie mijn UO: suikerverslaving bestaat helemaal niet :Y) en de hele trend van "afkicken" van suiker / koolhydraten is een van de domste internet verzinselen in de afgelopen paar jaar.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 23-06-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:15

Alcoholisme is in mijn ogen een heel ander probleem dan een eetverslaving. Als je overgewicht hebt dan is dat voornamelijk rot voor jezelf. Een eetverslaving zorgt niet echt voor een grotere kans op bijvoorbeeld andere mensen doodrijden of je gezinsleden in elkaar rossen. Of ken je iemand die door overgewicht een auto met een gezinnetje van de weg heeft gebeukt?

De impact van alcoholmisbruik kan echt enorm zijn, dus ik vind het wat overdreven om te roepen dat dan niks meer mag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:20

Iets regionaals uit locale productie wordt eigenlijk doorgaans altijd wel gewaardeerd. Zelfs als iemand dan misschien dat product zelf niet gebruikt wordt de intentie eigenlijk altijd positief gewaardeerd.

Ik vind het ook echt een goed ding dat bij onze bedrijfsfeestjes eigenlijk altijd gekeken wordt naar regionaal eten binnen het seizoen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:26

VuurVleugels schreef:
Voor de "maar dan mag niks meer" mensen (hier en buiten dit topic)...

Cadeaubonnen. Boeken. Kaartjes. Alcoholvrije drank. Vegan eetwaar. Een popcornpakket, wat mij betreft!

Wijk eens af van de status quo. Wees creatief!

Satisfyer!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:29

_/-\o_ _/-\o_

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:30

Urbanus ik koop een levenslange voorraad limoncello voor je als je tijdens zo'n suf bedrijfsfeest bij de bank satisfyers komt uitdelen aan alle deelnemende execs :j :=

Spoiler, ze zijn uiteraard uitsluitend oude blanke mannen vastgeroest ergens in de jaren 70.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:32

Die weten niet eens wat dat is denk ik :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:34

Serieus, dat is echt iets wat ik zo doe zonder gene.

We hebben hier in de straat wel een gezin waar mijn kinderen niet meer binnen mogen spelen, mijn lief haalde 2 weken terug onze zoon op en toen zat moeders in de tuin met een fles wijn en een joint. En aan de ene kant vind ik dat supertuttig en burgerlijk van ons maar aan de andere kant zou ik nooit aangeschoten raken als ik de zorg over andermans kinderen zou hebben. Die van mezelf... ander verhaal.

Maar ja, het zit me niet lekker en toch zie ik geen andere oplossing.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:45

Urbanus ik stem vóór de Satisfyers! Lekker normaliseren dit soort sh*t :D

Ik snap je overigens ook 100% wat betreft je 'buren'. Ik zou dat ook nooit oké vinden, ontzettend onverantwoordt! Met dieren net zo.