Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:22

Ik was net voor carnaval op vakantie. 1 jongen van de groep stuurt ons op donderdag een positieve zelftest en de dag erna een filmpje dat ie staat te carnavallen :')
Ik dacht op dat moment ook, als je weet dat je toch gaat carnavallen, waarom test je dan.. En nog dommer, waarom deel je dan die test met ons :+

Ik ben blij met dit besluit, testen deed ik eigenlijk al niet meer.. Vaccineren ook niet, ik heb er 3 gehad en vond het daarmee wel prima.

Achteraf gezien denk ik toch dat we het goed hebben aangepakt. Op geleidelijke wijze is er immuniteit opgebouwd en binnen 3 jaar is het ingeburgerd. We wisten immers meteen al dat we er nooit meer vanaf zouden komen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:04

Cer schreef:
Ik wist niet dat er nog maatregelen waren :o ?

Ik heb verleden week nog 5 dagen in isolatie gezeten. Als je de richtlijnen netjes aanhoudt was dat de verplichting. Dat niet iedereen dat doet is een ander verhaal.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:33

Bij corona ga ik inderdaad ook in quarantaine. Maar ik mag dan toch niet werken dus zit dan automatisch al thuis.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:48

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
En daarbij: is het risico op long COVID bijv dan ook zo veel minder nu?

Je wist het vast al, maar nee. Iedere nieuwe variant blijkt nog ongeveer net zo risicovol als de oude, maar omdat het om langdurige klachten gaat, duurt het even voor je dat kunt zeggen.

Daar was ik al bang voor ja (heb het de laatste tijd niet meer zo goed bijgehouden tbh).
Heb in mijn netwerk al iemand zitten die compleet arbeidsongeschikt is geraakt door een relatief milde besmetting, moet er niet aan denken.

Weet iemand of OMT/Kuijpers hier een beargumentatie over heeft? Maatregelen loslaten snap ik op zich gezien de milde ziekteverschijnselen / blijkbaar minder ziekenhuisopnames, maar hoe zit het met long covid qua beleid? Blijft er nog steeds communicatie bestaan die daarvoor waarschuwt, zijn er trajecten die worden opgestart om mensen met long covid te helpen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:52

Maar er raken ook mensen arbeidsongeschikt na pfeiffer alleen heeft dat geen bekendheid en worden die mensen weg gezet als aansteller.
Zo kan ik mij voorstellen dat van al die griep varianten die we gehad hebben dat ook is, maar omdat het dan steeds maar om een kleine groep ging werden dat mensen met onverklaarbare klachten.
Die dan in het groepje ME/CVS worden gedonderd.
De long covid patiënt heeft een soort van "geluk" dat het u ineens zo'n grote groep was en daardoor erkenning en onderzoek en dus ook wia uitkering.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:53

Toch blijf ik voorzichtig, hoef niet zonodig nog een keer corona.

Eind maart corona gehad, ik ben niet heel ziek geweest.

Echter heb ik daar toch longcovid aan overgehouden. Inmiddels bijna een jaar onderweg.

Vanaf eind december volledig in de ziektewet.

Revalidatie traject is ontzettend zwaar, en de vraag is of ik ooit volledig ga herstellen. En zo zijn er velen met mij.

Voor mij is het dus echt niet alleen maar een griepje.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:56

DuoPenotti schreef:
Maar er raken ook mensen arbeidsongeschikt na pfeiffer alleen heeft dat geen bekendheid en worden die mensen weg gezet als aansteller.
Zo kan ik mij voorstellen dat van al die griep varianten die we gehad hebben dat ook is, maar omdat het dan steeds maar om een kleine groep ging werden dat mensen met onverklaarbare klachten.
De long covid patiënt heeft een soort van "geluk" dat het u ineens zo'n grote groep was en daardoor erkenning en onderzoek en dus ook wia uitkering.

Is niet mutually exclusive natuurlijk. En wil dus niet zeggen dat er geen zorg voor long-covid gedragen moet worden omdat er geen goede (na)zorg is voor deze gevallen bij pfeiffer en griep. Al doe ik wel de aanname dat -gezien de veelvoorkomendheid van covid- long-covid wellicht wat meer voorkomt nu en dus wat belangrijker is op dit moment.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:06

Tja nieuwe varianten zullen blijven komen en gaan daar is niks aan te doen. Maar het draagvlak is op deze manier wel beter te doen. Al heb ik het idee dat veel mensen denken dat de quarantaine ook niet meer geld. Maar de griep is nu momenteel op mijn werk een stuk besmettelijker dan covid. Iedereen wordt nog wel bij klachten netjes getest. Maar wat ik zei inmiddels heeft iedereen antistoffen opgebouwd waardoor het wat langzamer blijft gaan en het vaak bij 1 iemand blijft ondanks dat diegene intensief contact heeft gehad met cliënten of collega's. Het is wat beter gelukkig te bolwerken nu waardoor we geen volledige uitval hebben maar slechts een klein deel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:08

DuoPenotti schreef:

Ik hoop dat het er juist voor zorgt dat er meer erkenning komt voor die andere ziektes waarbij die gevolgen ook voorkomen. Voor mezelf geloof ik er niet meer in, maar zou fijn zijn als andere mensen niet dezelfde strijd aan hoeven gaan met uwv en verliezen omdat uwv bekende ziektes en symptomen niet erkend.

Het hele griep is nu besmettelijker is gruwelijk irritant. Het maakt mij geen reet uit wat je hebt, ik had toch gehoopt dat mensen wat slimmer zouden worden qua thuisblijven en niet ziek rondlopen en iedereen besmetten :+ helaas niet dus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:09

Dat hoop ik ook MWM :j

Maar ik denk wel dat denken dat alleen corona de long covid gaf niet klopt.
Ik denk dat heel veel virussen dat al deden, maar omdat niet heel veel mensen dat tegelijk kregen had dat geen aandacht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:15

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik hoop dat het er juist voor zorgt dat er meer erkenning komt voor die andere ziektes waarbij die gevolgen ook voorkomen. Voor mezelf geloof ik er niet meer in, maar zou fijn zijn als andere mensen niet dezelfde strijd aan hoeven gaan met uwv en verliezen omdat uwv bekende ziektes en symptomen niet erkend.

Het hele griep is nu besmettelijker is gruwelijk irritant. Het maakt mij geen reet uit wat je hebt, ik had toch gehoopt dat mensen wat slimmer zouden worden qua thuisblijven en niet ziek rondlopen en iedereen besmetten :+ helaas niet dus.

Ik zie het in mijn omgeving wel , ook met veel restklachten en we zijn er zelfs iemand door verloren helaas vorige week dus voor mij vindt ik de griep nu even vervelender dan corona... bij corona kwamen ze er allemaal goed door en nu zien we mensen door griep en verkoudheid echt langzaam aan achteruit gaan.

Ene kant voor covid was her afstand houden goed maar voor andere virussen komt het nu dubbel zo hard aan. Ik ben van mening dat we ook niet meer moeten hammeren op die afstand maar liever op de quarantaine regels.

Al ken ik ook wel mensen die als het maar kan de quarantaine proberen te omzeilen en net doen of hun neus bloed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:14

IMANDRA schreef:
Weet iemand of OMT/Kuijpers hier een beargumentatie over heeft? Maatregelen loslaten snap ik op zich gezien de milde ziekteverschijnselen / blijkbaar minder ziekenhuisopnames, maar hoe zit het met long covid qua beleid? Blijft er nog steeds communicatie bestaan die daarvoor waarschuwt, zijn er trajecten die worden opgestart om mensen met long covid te helpen?

Ik kom wellicht een beetje cynisch over, maar ik geloof dat het beleid nu is: we doen eigenlijk niets, we onderzoeken niets en behandelen vrijwel niets en zeker niet volgens de nieuwste inzichten, we registreren vrijwel niets en we ondersteunen mensen ook niet in het behouden van hun inkomen, maar mocht er ergens in het buitenland een goede en makkelijke oplossing gevonden worden dan willen we die wellicht wel toepassen, als het niet te duur is natuurlijk.

(En zoals gezegd, ik kom cynisch over, maar dit is wel wat ook daadwerkelijk geantwoord is op de Kamervragen: er werd gezegd dat het 'belangrijk was om in internationaal verband de krachten te bundelen voor onderzoek' wat heel schappelijk klinkt tot blijkt dat 'wij' helemaal niets bundelen en vrijwel niets bijdragen aan dat onderzoek in internationaal verband. Er werd benadrukt dat het heel belangrijk is dat er 'goed gemonitord' wordt dat de situatie niet zorgelijk is, maar er is in de verste verte geen concrete toezegging waar iemand wat aan heeft. En de C-support blijft nog steeds leunen op een onduidelijk behandelmodel van voornamelijk fysiotherapeuten en nadrukkelijk zonder al te veel input van bijvoorbeeld kundige immunologen. Bovendien stopt de zorg na 2x een half jaar, ook als die zorg aantoonbaar wel werkt, en of je het dan maar zelf wilt regelen en betalen.)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:40

Neonlight schreef:
Mooi dat het endemisch beschouwd gaat worden, vooral nu het hier in het zuiden flink rond gaat na carnaval. Toch zou het fijn zijn als mensen en bedrijven er een lering uit trekken nu thuiswerken ook een norm geworden is en ze met klachten toch thuis gaan werken en niet constant andere mensen infecteren. Niet alleen corona maar algemeen. Zelf word ik altijd aangestoken waardoor ik het hele winterseizoen belabberd ben, gewoon 4 tot 5 maanden lang (ben ik er ongeveer van af is de volgende weer die me aan steekt). In de corona periode nergens last van gehad, wat ik toch wel heerlijk vind.

Dus jij werkt hele winterseizoen thuis?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:30

Jee, dat mensen er nog zo bezig mee zijn en sommigen er nog zo bang voor zijn...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:36

Nope, ik werk niet het hele winterseizoen thuis. Dankzij het beleid wat er tot nu toe is bij mijn werkgever ivm Corona. Bij klachten (ook zonder positieve test) thuiswerken. Dat betekent dat collega's elkaar niet doorlopend aansteken met stevige verkoudheden etc. Ook ziekteverzuim is een stuk lager. En ja, ik heb ook dagen thuis gewerkt omdat ik verkouden was, buiten het werk opgelopen.
Maar vrees dat dat beleid weer opgeheven gaat worden zodat de ziektebacillen weer lekker door de kantoortuinen heen gaan dag in, dag uit.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:37

Bloodymary schreef:
Jee, dat mensen er nog zo bezig mee zijn en sommigen er nog zo bang voor zijn...

Oplettendheid is altijd goed , maar het leven weer normaal oppakken ook.

Ik vond corona ook aldoor heel spannend en eng ,maar nu het rustig is heb ik dat wat meer los kunnen laten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:42

Neonlight schreef:
Nope, ik werk niet het hele winterseizoen thuis. Dankzij het beleid wat er tot nu toe is bij mijn werkgever ivm Corona. Bij klachten (ook zonder positieve test) thuiswerken. Dat betekent dat collega's elkaar niet doorlopend aansteken met stevige verkoudheden etc. Ook ziekteverzuim is een stuk lager. En ja, ik heb ook dagen thuis gewerkt omdat ik verkouden was, buiten het werk opgelopen.
Maar vrees dat dat beleid weer opgeheven gaat worden zodat de ziektebacillen weer lekker door de kantoortuinen heen gaan dag in, dag uit.

Tsja, je moet ergens je weerstand door opbouwen :D
Ik ben ook doorlopend verkouden. Maar mensen om me heen niet. Dus wie steekt wie dan aan?
Ik werk dus ook gewoon hele jaar door op de zaak. (kan ook niet thuis werken en denk niet dat mijn baas me de helft van de thuis in de ziektewet laat zitten omdat ik verkouden ben)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:49

Als je 4 maanden doorlopend verkouden bent, denk jij dan dat je echt weerstand aan het opbouwen bent? :+ Dan was je niet zo lang verkouden en ook niet constant vatbaar.
En ik heb het niet over enkel verkoudheid waar ik jaren lang last van had, zit ook stoelgang, misselijkheid, hoofdpijn, algehele lamlendigheid door alle niet zo fijne dingen bij elkaar bij. Maar dan op zo'n manier dat je je net niet beroerd genoeg voelt om je ziek te melden. En dat ongeveer dagelijks gedurende 4 maanden.
Ik kan wel zeggen dat het gewoon 2 fantastische winters waren zonder deze malaise.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:58

Neonlight schreef:
Als je 4 maanden doorlopend verkouden bent, denk jij dan dat je echt weerstand aan het opbouwen bent? :+ Dan was je niet zo lang verkouden en ook niet constant vatbaar.

Ik snap dat ook echt niet - mensen zijn ziek en vallen uit, en het ziekteverzuim is lager bij jullie door het beleid om sneller thuis te blijven, en nog willen mensen beredeneren dat het beter is om elkaar ziek te maken?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:02

Als je kijkt naar de eerdere maatregelen en daarna de enorme toename van RSV en ernstige streptokokken infecties bij kinderen, kan je toch wel stellen dat je je immuunsysteem op peil houdt juist door in aanraking te komen met virussen.

Wij doen er niets meer aan en mijden niets en niemand meer. In isolatie in eigen huis hebben we al nooit gedaan, zowel ik niet als de kinderen. Net na de maatregelen om de haverklap niet fit. Ik wil gewoon mijn immuunsysteem op peil houden.

Ik heb geen booster gehaald en nu dan corona, maar echt alleen milde verkoudheidsklachten.
Ik let een beetje op waar ik heen ga en er niet langer ben dan nodig. Als je niet fit bent is het ook fijn om gewoon lekker thuis te zijn.

Wij kregen al een bericht dat ook kinderen met klachten en met positieve test gewoon morgen mogen spelen (sport), mits ze zich fit genoeg voelen. Je merkt dat het nu echt naar endemisch gaat!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:02

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:

Ik kom wellicht een beetje cynisch over, maar ik geloof dat het beleid nu is: we doen eigenlijk niets, we onderzoeken niets en behandelen vrijwel niets en zeker niet volgens de nieuwste inzichten, we registreren vrijwel niets en we ondersteunen mensen ook niet in het behouden van hun inkomen, maar mocht er ergens in het buitenland een goede en makkelijke oplossing gevonden worden dan willen we die wellicht wel toepassen, als het niet te duur is natuurlijk.

(En zoals gezegd, ik kom cynisch over, maar dit is wel wat ook daadwerkelijk geantwoord is op de Kamervragen: er werd gezegd dat het 'belangrijk was om in internationaal verband de krachten te bundelen voor onderzoek' wat heel schappelijk klinkt tot blijkt dat 'wij' helemaal niets bundelen en vrijwel niets bijdragen aan dat onderzoek in internationaal verband. Er werd benadrukt dat het heel belangrijk is dat er 'goed gemonitord' wordt dat de situatie niet zorgelijk is, maar er is in de verste verte geen concrete toezegging waar iemand wat aan heeft. En de C-support blijft nog steeds leunen op een onduidelijk behandelmodel van voornamelijk fysiotherapeuten en nadrukkelijk zonder al te veel input van bijvoorbeeld kundige immunologen. Bovendien stopt de zorg na 2x een half jaar, ook als die zorg aantoonbaar wel werkt, en of je het dan maar zelf wilt regelen en betalen.)

Ik denk dat je cynische opmerking terecht is hoor.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:10

Shadow0 schreef:
Neonlight schreef:

Ik snap dat ook echt niet - mensen zijn ziek en vallen uit, en het ziekteverzuim is lager bij jullie door het beleid om sneller thuis te blijven, en nog willen mensen beredeneren dat het beter is om elkaar ziek te maken?

Bij weerstand opbouwen zegt het niet dat je niet verkouden/ziek wordt he.
En door met niets in aanraking te komen krijg je dus juist heftigere reacties als je er wel ineens mee in aanraking komt.
En ook zeg ik nergens dat het beter is elkaar ziek te maken. Maar virusjes horen er nou eenmaal bij en deze krampachtig ontwijken maakt het niet beter.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:21

Ik had het bericht ook al meegekregen. Voor nu is het alleen nog een advies van het omt dat besproken moet worden door de regering. En daarna pas toegepast gaat worden De isolatie regel is er eigenlijk gewoon nog steeds.

En dan tegelijk dit bericht van het radboud ziekenhuis waar ook wat antwoord gegeven wordt over het long covid risico. Dat je gewoon niet kunt weten of jij nu onder de "verkoudheid" gaat vallen of flink ziek wordt, snel hersteld of blijvend last houdt.
https://www.gld.nl/nieuws/7891394/hoogl ... tot-paniek.

Ik weet wel dat het voor mij nu echt geen "verkoudheidje" is en ik na 1,5 week het energienivo heb van een lege batterij.

En helaas virusjes kunnen voor mensen domweg dodelijk zijn of heel erg ziekmaken. De stille hoop dat er iets veranderd zou zijn in de denkwijze van de gemiddelde nederlander, houdt een beetje rekening dat je met je gesnotter mensen kunt aansteken en ziek maken. Maar kennelijk is dat zoals al verwacht een zinloze hoop geweest.

En eigenlijk gaan ze dadelijk uit van "gezond verstand" van de nederlanders. Maar dat is wel gebleken dat dat betekend gewoon rondlopen zonder ergens rekening mee te houden. Dat blijkt wel van een bericht hierboven, positieve test en dan carnaval gaan vieren. Tot zover het gezonder verstand. Wat dat betreft is er niks veranderd in die drie jaar.

En verbaas ik me in vergelijk met oa duitsland en frankrijk waar covid eigenlijk nog steeds wel zichtbaar is in dingen, best wat mondkapjes, afstand houden, stickers, spatschermen enz. Het betekent voor mij gewoon weer terug in het hok om ziek worden zoveel als kan te voorkomen. Gewoon weer terug naar 3 jaar geleden. Maar ook hier nagenoeg niet ziek geweest toen de maatregelen maximaal waren. 1,5 jaar geen longontsteking gehad. Dat is best lekker.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:48

Karuna, de isolatie regel waar jij het over had was ook slechts nog een advies.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:57

Needje schreef:
Bij weerstand opbouwen zegt het niet dat je niet verkouden/ziek wordt he.
En door met niets in aanraking te komen krijg je dus juist heftigere reacties als je er wel ineens mee in aanraking komt.

Het bewijs daarvoor is er niet, zeker niet bij volwassenen. Minder ziek is echt beter dan vaker ziek. En er zijn zoveel niet-krampachtige maatregelen die daarbij makkelijk kunnen helpen (zoals iets betere ventilatie en thuis werken als je klachten hebt - wat niet overal kan maar op een boel plekken dus wel) en ik snap niet waarom die eenvoudige dingen zo, nou ja, krampachtig worden tegengehouden.

En ik weet niet of ik de moed ga houden om af en toe een FFP2 op te zetten bij de huisarts of in een drukke trein... maar ik hoop het wel, want mijn kwaliteit van leven is echt een stuk beter als ik niet ziek ben. (Maar met een klein beetje meer het idee dat we dat ook samen doen, zou het zoveel makkelijker zijn.)