Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:57

Kijk wij kunnen allemaal wel vinden dat die kerel een groots gebaar moet maken door te zeggen van we beginnen helemaal opnieuw, ik wil ECHT met jou verder, samen huisje-boompje-beestje-kindje, ik ben er klaar voor, we gaan samen een nieuw huis kopen zodat je kan zien dat ik er volledig voor wil gaan en we allebei even veel risico lopen :j

Maar als zijn huis in principe een prima huis is om dat hele gebeuren te doen.
Mja ik snap het ook wel van zijn ouders. Maar soms moet je een gokje wagen. En het is niet echt fair dat alleen de TS maar risico moet lopen voor deze relatie.

Er is vast een oplossing te bedenken, ik zie heus nog wel een scenario waarin ze dit getrut achter zich kunnen laten en over 10 jaar gewoon een tevreden gezinnetje zijn :)

Het begin is niet goed geweest, maar als ze het nu serieus aan gaan pakken, dan kan het echt nog wel wat worden. Maar dan moeten er wel spijkers met koppen geslagen worden!

MarliesV

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:25

Mooi gezegd Pmarena.

Ik vind daarbij dat haar vriend zo te lezen echt achter hun staat, ondanks alle negatieve pushback van pa en ma, toch ook wel wat voor te zeggen hoor. Kan me goed voorstellen dat dit TS ook vertrouwen geeft voor de toekomst.

Samenwonen zonder testament en zonder back up plan is stom. Maar met testament en met back up plan (inschrijving woningstichting, zelf vermogen opbouwen, niet meebetalen aan aflossing en verbouwingen bv) is toch prima als het huis verder goed bevalt.

Ik woon al 10 jaar in een huis die niet van mij is en op papier ook niet zal worden zolang mijn partner leeft :D . Mocht hem wat gebeuren, ja dan is het geregeld via een testament. En mochten we uit elkaar gaan, dan heb ik geen huis maar wel +10 jaar inschrijving bij de woningstichting en een goede zak met geld.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:41

MarliesV schreef:
Mooi gezegd Pmarena.

Ik vind daarbij dat haar vriend zo te lezen echt achter hun staat, ondanks alle negatieve pushback van pa en ma, toch ook wel wat voor te zeggen hoor.
Kan me goed voorstellen dat dit TS ook vertrouwen geeft voor de toekomst.

Is dit echt zo? Ik lees dat vriend met zijn ouders had afgesproken dat hij het weer zou uitmaken met TS maar daar vervolgens toch op terugkwam met zijn vriendin erbij. Vervolgens maken de ouders haar voor van alles uit en komt hij niet echt voor haar op. Hij houd haar zelfs tegen wanneer ze weg wil uit deze vervelende situatie.

Dat is wat ik lees, maar misschien interpreteer ik het verkeerd. Als dit wel klopt dan is het nog steeds een slappe zak die niet echt kiest voor zijn vriendin en voor haar opkomt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:48

Nah ik snap de kritische reacties hier wel. Als je de hele voorgeschiedenis kent en wat er is voorgevallen in de tussentijd en je leest dan dit, dan is er eigenlijk niks veranderd. Tenzij vriend nu schijt heeft aan zijn ouders en gewoon met TS naar de notaris gaat en dingen laat vastleggen. Tot die tijd is de situatie precies zo als op pagina 1. En soms denk ik inderdaad dat er geen blok voor een hoofd is maar een heel appartementencomplex.
Voor geen goud zou ik hier een toekomst mee willen opbouwen, maar goed. Het is TS haar liefde en haar keuze om haar leven zo te willen leiden en inrichten.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:53

Suzanne F. schreef:
Nah ik snap de kritische reacties hier wel. Als je de hele voorgeschiedenis kent en wat er is voorgevallen in de tussentijd en je leest dan dit, dan is er eigenlijk niks veranderd. Tenzij vriend nu schijt heeft aan zijn ouders en gewoon met TS naar de notaris gaat en dingen laat vastleggen. Tot die tijd is de situatie precies zo als op pagina 1. En soms denk ik inderdaad dat er geen blok voor een hoofd is maar een heel appartementencomplex.
Voor geen goud zou ik hier een toekomst mee willen opbouwen, maar goed. Het is TS haar liefde en haar keuze om haar leven zo te willen leiden en inrichten.

Mee eens!

Het topic begon met de situatie dat TS haar huis opgegeven had waarvoor ze 9 jaar op de wachtlijst had gestaan.

Indien TS wederom een huis opgeeft voor "deze geliefde" dan kwalificeer ik dat als liefde maakt blind...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:16

Zeker. Maar het blijft de keuze van TS.
Om nou te doen alsof je persoonlijk teleurgesteld bent gaat ook te ver.

Je leest hier het verhaal van 1 kant.
Je kan advies geven. Maar het is aan TS wat ze ermee doet.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:07

elmiran schreef:
NoGo schreef:
Waarom verandert dit dan nu opeens, jullie zouden het toch gaan regelen bij de notaris?

pfff een wijze les voor een hoop mensen, regel dit soort zaken voordat je gaat samenwonen want je relatie word er daarna niet beter op als je niet op 1 lijn ligt met elkaar -O-

Ja inderdaad. Had ik dit maar gelijk gedaan. Ik heb nu zoiets van als ik hem 300 euro moet gaan betalen had ik net zo goed in mijn huurhuis kunnen blijven. Daar had ik al lang een nieuwe badkamer uit mogen kiezen, en waren reparaties voor de woningstichting. Had ik garantie op altijd een dak boven m'n hoofd.

Ik quote jezelf maar even. Alleen gaat het nu over 400 euro
Succes TS

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 13:09

@serendipity1: als ik mijn huurhuis nog had niet nee. Maar die heb ik nu niet meer.

Waar ik nu zit moet ik volgend jaar weg. Zodra de huur stijgt is het niet meer te betalen. De zekerheid van een dak boven m'n hoofd heb ik daar ook niet.

Dat van het uitmaken is 1x besproken nadat wij bij de notaris geweest waren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:23

Oh nou als je dan toch zeker weet dat je dat huis niet kan behouden, kan je het net zo goed nog eens proberen en dan zorgen dat je wat kan sparen maar natuurlijk ook bijdraagt in de kosten. Helft boodschappen + GWL + gemeentelijke lasten en hypotheekrente. En dat je in het huis liever alleen geld steekt in dingen die je mee kan nemen, mocht je weer buiten gezet worden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:31

Ik zou met daadwerkelijke bedragen gaan werken en niet met bedragen die zo uit de lucht lijken te vallen. Want waar het vorig jaar nog 300 euro per maand was, is het nu opeens 400 euro per maand geworden. Wat ik zou doen is:

- uitrekenen van de hypotheekrente is van zijn huis (dus alleen de rente, niet het opbouwgedeelte)
- gemeentelijke lasten en waterschapsbelasting bepalen
- GWL bepalen
- Boodschappengeld bepalen

En daar de helft van doen, dat is hetgeen je gaat betalen. Of wanneer je het helemaal eerlijk wilt doen, betalen naar ratio van salaris zodat beide partijen ook een gelijke mogelijkheid hebben tot sparen en het doen van eigen uitgaven. En inderdaad, zoals pmarena al zegt, geen uitgaven doen aan het huis die je niet mee kunt nemen. Uitgaven aan het huis zijn voor de eigenaar, jij huurt in feite van hem.

Dit alles zal moeten worden vastgelegd in een samenwoningscontract zodat duidelijk is wie wat betaald, wat van wie is in de relatie en er zal een testament opgesteld moeten worden En zo'n samenlevingscontract is echt alles behalve sexy en romantisch. Maar je kunt maar beter dingen regelen wanneer het leuk en gezellig is, dan wanneer je dingen moet gaan regelen wanneer er verdriet (en misschien wel boosheid) speelt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:41

Ik zou alleen boodschappen betalen

De rest gezamenlijk lasten en afvalstoffen en alles de helft op rekening storten
Dat investeer je samen in huis of in dit huis

Voor de rest laat hem maar voor jou betalen
De ouders blijven in spel dit verhaal te s nog niet uit

Maar betalen aan hypotheekrente nooit …. Waarom in Gods naam hij wilde dat huis zonder jou met die hypotheek en hij wil niks veranderen

Jij moet vermogen opbouwen en snel en veel en hij mag daar onbewust best aan mee betalen na al deze ellende

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:48

@Tita… over egoisme gesproken. Heb jij effectief al ooit iemand gevonden die gek genoeg is geweest om daarmee akkoord te gaan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:52

Ik zou zeggen verreken het met de ketel die jij betaald hebt en dan verder de vaste lasten eerlijk splitten.

De optie die tita noemt vind ik bijzonder. De ts betaalt nu ook huur en bijdragen aan de vaste lasten is niet meer dan normaal

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:52

Tita: Je betaalt niet aan de aflossing van de hypotheek, dat is alleen voor hem, want het huis is ook alleen van hem :) Maar de rente daar kan je als "inwoner" natuurlijk wel aan mee betalen. Net zoals het fair zou zijn om bij een huurhuis de helft ( of iig een flink deel) van de huur te betalen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:05

tita schreef:
Ik zou alleen boodschappen betalen

De rest gezamenlijk lasten en afvalstoffen en alles de helft op rekening storten
Dat investeer je samen in huis of in dit huis

Voor de rest laat hem maar voor jou betalen
De ouders blijven in spel dit verhaal te s nog niet uit

Maar betalen aan hypotheekrente nooit …. Waarom in Gods naam hij wilde dat huis zonder jou met die hypotheek en hij wil niks veranderen

Jij moet vermogen opbouwen en snel en veel en hij mag daar onbewust best aan mee betalen na al deze ellende

Hypotheek rente is niet gek.
Zonder hem zou je ook huur moeten betalen.

Je moet alleen niet meer dan de helft van de rente pakken. Aflossing deel is geheel voor hem.

Even grofweg.
Ik heb bijv 600 hypotheek. Mijn rente is 200 en aflossing 400
(Ik weet dat deze bedragen niet realistisch zijn maar om het makkelijk te houden)

Dan betaal je dus 100.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:06

Ja dat zou ik ook fair vinden inderdaad. Maar ze heeft ook behoorlijk meebetaald aan dingen voor het huis waaronder een cv ketel.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:17

Wel de hypotheekrenteaftrek verrekenen dan. Daar moet TS dan ook van terugkrijgen lijkt me.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:18

Nouja zover hoef je wellicht ook niet te gaan, dat het tot de laatste stuiver door de helft moet :=

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:24

Op zich niet gek. Maar met deze voorgeschiedenis vind ik het dus helemaal niet de normaalste zaak van de wereld om gelijk maar aan de hypotheekrente mee te betalen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:43

Ik snap dat je je vriend graag ziet en dat je je huis volgend jaar moet verlaten, maar wees eerlijk: is dit de basis waarop jullie écht met elkaar verder kunnen? De rol van zijn ouders is niet zuiver, en zal niet ophouden. Als jullie samen verder willen, moeten jullie een echt sterk team zijn.
Misschien is het goed om samen met een mediator/relatiedeskundige in gesprek te gaan. Dat kost ook geld, maar wellicht bespaart het jullie uiteindelijk veel ellende.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:03

Ik zou zeggen:
Helft boodschappen
Helft g.w.l.
En Helft gemeentelijke lasten.

Eigenlijk de helft van alle lasten die je in je eigen huis ook zou hebben.

Helft vd hypotheek zou ik dan weer niet doen. HIJ maakt die keuze om het op zijn naam te willen houden. Dan is het imo ook de consequentie dat hij daar alleen voor op draait.

Klinkt een beetje banketstaaf maar ik zou het hem niet te "makkelijk" maken want misschien gaat hij je dan nog eens op waarde schatten.

Ik hoop oprecht dat jij hier wel gelukkig van gaat worden TS.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:25

Waarom zou je niet de helft van de rente van de hypotheek betalen? Aflossing vind ik wat anders inderdaad, maar zo'n wereldbedrag zal de rente toch ook niet zijn.
Samen ben je sowieso goedkoper uit dan dat je zelf huurt.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:50

Tja, als hij het per sé op zijn naam wil houden hoort die rente ook daarbij toch?
Maar is imo meer een principe kwestie. Bedoel zie hem niet echt mee bewegen haar kant op.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:55

Mellow schreef:
Tja, als hij het per sé op zijn naam wil houden hoort die rente ook daarbij toch?
Maar is imo meer een principe kwestie. Bedoel zie hem niet echt mee bewegen haar kant op.

Rente is sowieso verloren, als een soort ‘huur’ voor het geleende geld. Als ze het besluiten op beide namen te zetten en te verkopen is hij de rente nog steeds kwijt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:07

En maak ook afspraken over je auto of heeft hij er ondertussen eentje van zichzelf?

Ik herinner me dat vorige keer hij ook gratis gebruik maakte van je auto en de benzine die je er in deed.