Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:12

Ben ook wel benieuwd , een van onze kids Zou begin juli naar Thailand voor drie weken. Ze hebben er totaal geen vertrouwen in dat het veilig is dus ze gaan niet. Maar even afwachten hoe dat verder gaat , vliegtickets en aanbetaling al gedaan en de rest zou volgende week betaald moeten worden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:12

Suzanne F. schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik heb mijn vakanties geannuleerd voor juli en augustus. Ik vraag mezelf af of het wijs is om naar een eiland te gaan reizen...Ibiza en kos..... moet ik dit perseee willen....? Risico om ziek te worden, vast te komen zitten, mitsen en maren.... dus dan maar mijn geld uitsparen en volgend jaar gaan. Wel een bummer.

Ben je nu je aanbetaling kwijt?

Ik had singlereizen geboekt, een heel groot geluk, je kan dan normaal tot 6 weken van te voren gratis annuleren en nu 3 weken. Maar mezelf die hoop laten houden is ook niks. Daarbij plan ik het dekken van mijn kat daar omheen. Dus nu maar poes bij de kater gezet....

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 06:38

Pas wel een beetje op met vouchers. Degene die na 1 juni worden uitgegeven hebben geen sgr garantie.
Ik kon nergens vinden of dat nog verlengd gaat worden. Wij boeken nu dus nog niets anders. Eerst zien dat alles op gang komt.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:42

Ik ga mijn vakantie annuleren, mede doordat het sgr niet de volledige dekking kan garanderen en het boekingsbedrijf wil dat ik alsnog het volledige bedrag ga betalen, paar weken voor vertrek. Dat wil ik dus niet en zonder die dekking ben ik helemaal niet verzekerd van m’n geld. Kost me wel 300 euro eigen risico, maar liever dat dan dat ik het hele bedrag kwijt ben.. -O-

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:08

raket schreef:
Pas wel een beetje op met vouchers. Degene die na 1 juni worden uitgegeven hebben geen sgr garantie.
Ik kon nergens vinden of dat nog verlengd gaat worden. Wij boeken nu dus nog niets anders. Eerst zien dat alles op gang komt.

Dat komt omdat als de vouchers verlopen zijn en niet gebruikt je je geld terug krijgt :)
Citaat:
Na de 12 maanden moet het ongebruikte gedeelte van de voucher worden uitbetaald in geld.

Bron: https://www.euclaim.nl/blog/vlucht-gean ... je-rechten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:09

Autumnn schreef:
raket schreef:

in de meeste gevallen krijg je na een verlopen voucher je geld terug :)
Citaat:
Na de 12 maanden moet het ongebruikte gedeelte van de voucher worden uitbetaald in geld.

Bron: https://www.euclaim.nl/blog/vlucht-gean ... je-rechten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:14

Ja en dat de sgr de terugbetaling overneemt als de reisorganisatie failliet gaat. Maar dat geldt maar tot 1 juni van dit jaar, als de voucher na die tijd uitgegeven wordt en de organisatie gaat failliet heb je niets meer.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:00

Wij moesten gewoon onze aanbetaling volledig doen, ook het restantbedrag. Deden we dat niet dan waren we alles kwijt en kregen we geen voucher voor wat we al betaald hadden. Als het goed is wordt onze voucher voor 1 juni uitgegeven (vertrek 4 juni) maar ga daar na deze berichten wel even goed op zitten. Handig dat het benoemd wordt hier!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:26

knabbelgirl schreef:
Wij moesten gewoon onze aanbetaling volledig doen, ook het restantbedrag. Deden we dat niet dan waren we alles kwijt en kregen we geen voucher voor wat we al betaald hadden. Als het goed is wordt onze voucher voor 1 juni uitgegeven (vertrek 4 juni) maar ga daar na deze berichten wel even goed op zitten. Handig dat het benoemd wordt hier!

En zo niet, dan zou ik echt op mn strepen staan dat je je geld terug krijgt. Zijn ze verplicht om te doen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:37

goed om te weten van de vouchers. Ik zou van 26 mei tot 2 juni naar Madeira gaan met Djoser. Heb paar weken terug al bericht gehad dat dit geannuleerd zou worden en een voucher zou worden. dus qua datum zit ik goed lijkt me? Gaat om best een bedrag en als ik het niet binnen een jaar kan inlossen, dan heb ik dat geld graag terug....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:42

Weet iemand hoe het zit als je de vlucht geboekt hebt, maar ter plekke niet in je accomodatie zou kunnen? Dan lijkt het me niet dat je een voucher voor de vlucht gaat krijgen, maar heb je daar aan de andere kant ook weer niets te zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:40

Losse vliegtickets zijn uitgesloten van de vouchers wat betreft sgr. Maar die kun je vaak bij de vliegmaatschappij annuleren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:55

Dank je Alleen heb je dan waarschijnlijk een annuleringsverzekering nodig om (een deel van) je geld terug te krijgen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:14

Wanneer er niet gevlogen word en je niet op je bestemming kunt komen lijkt het me normaal dat je je geld terug krijgt of overboekt indien mogelijk. De klm heeft volgens mij vouchers uitgegeven, die vallen niet onder de stichting garantie reizen maar klm zal ook niet zo snel kapot gaan dankzij de staat.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:24

En volgens mij bieden bijna alle vervoerders sowieso een voucher aan als je het zelf niet prettig vindt om te reizen/gratis omboeken oid.

Geld terug zal lastiger zijn maar een voucher oid moet sowieso lukken denk ik zo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:25

Met een voucher is niets mis maar zit je toevallig bij een maatschappij die omvalt dan heb je aan een voucher voor vluchten niets, zijn niet gedekt.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:31

Eens, maar als wij allemaal ons geld terug gaan "eisen" dan kunnen we er zeker van zijn dat ze allemaal omvallen....

Ik heb zo'n €500 in uitstaande vliegvouchers (Ryanair en KLM) en ik zie wel wat er gebeurd en wanneer ik ze kan gebruiken. Liever die onzekerheid van mijn geld/vluchten dan sowieso maatschappijen zien verdwijnen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:44

mvdende schreef:
knabbelgirl schreef:

En zo niet, dan zou ik echt op mn strepen staan dat je je geld terug krijgt. Zijn ze verplicht om te doen.

Dat loopt heus wel los, laat ze eerst dit maar eens overleven. Zo niet, heb ik SGR garantie en een annuleringsverzekering dus ik maak me totaal niet druk. Als iedereen nu alles terug eist, overleven ze het sowieso niet...

Sheran schreef:
Dank je Alleen heb je dan waarschijnlijk een annuleringsverzekering nodig om (een deel van) je geld terug te krijgen?

Welke maatschappij vlieg je en welke datum? Veel bieden vouchers aan voor vluchten binnen een bepaald aantal weken/maanden ongeacht de bestemming

*Wat Sodera zegt dus hihi

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:48

Hou wel rekening ermee dat je annuleringsverzekering niets meer uitbetaald op het moment dat je een voucher heb gekregen

Edit; en ik weet niet of het zo gemakkelijk los loopt. Dit hierboven is ook dat ik mijn verlies neem, maar sowieso 350 euro gewoon terug krijg waarschijnlijk

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:53

Sodera, Knabbel: met KLM, eind juli pas. Maar de relevantie van mijn vlucht is gestoeld op het Spaanse toeristenseizoen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:19

Sheran schreef:
Sodera, Knabbel: met KLM, eind juli pas. Maar de relevantie van mijn vlucht is gestoeld op het Spaanse toeristenseizoen.

KLM biedt sowieso omboekvouchers aan, wat de reden ook is dat je niet kunt/wilt gaan.
Je kunt daarna dit geld gewoon voor welke vlucht dan ook gebruiken, dus niet alleen naar Spanje.
Je kan zelfs je voucher op zeg 1 juni 2020 aanvragen en dan op 31 mei 2021 een vlucht boeken voor 30 mei 2022..

Dat loopt wel los Sheran, ik zie KLM nog niet zo snel omver gaan...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:18

Als je je losse tickets met je creditcard betaald hebt dan kun je via je cc je geld terug krijgen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:25

Justme_Lisaa schreef:
Hou wel rekening ermee dat je annuleringsverzekering niets meer uitbetaald op het moment dat je een voucher heb gekregen

Edit; en ik weet niet of het zo gemakkelijk los loopt. Dit hierboven is ook dat ik mijn verlies neem, maar sowieso 350 euro gewoon terug krijg waarschijnlijk

SGR dekt als de maatschappij omvalt, dekken die niet dan dekt mijn verzekering (Goed uitgezocht en contact over geweest). Als ik die voucher heb, met SGR, hoef ik me dus nergens zorgen over te maken. En gaan ze voor die tijd over de kop, dan kan ik daarop terug vallen, dat bedoelde ik met het loopt wel los. En if all else fails en alles gaat failliet, tuurlijk ga ik dan huilen, maar dan ben ik niet de enige. Vandaar dat ik het wel een goede tip vond om op te letten dat je het voor 1 juni krijgt, of dat die SGR verlengt wordt :j Misschien was mijn vorige post in die zin niet duidelijk verwoord wat ik bedoelde, in dat geval excuus!

Sheran schreef:

Oh dat is waar ook zoiets zei je ja. KLM dekt nu volgens mij tot 30 juni of 30 juli. Maar ik hoop hard voor je dat je alsnog kan gaan als dit je wens is!

@Sodera: Oh mag je nu tot een jaar erna boeken? Ik dacht dat je vlucht sowieso voor 31 december 2021 moest zijn? Fijn dat dat verruimd is voor de mensen die volgend jaar niet weg kunnen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:28

Haha, dank je, ik hoop het ook! Mijn probleem bestaat vooral uit: wat als de vlucht wél doorgaat maar de accomodatie in kwestie géén toeristen mag ontvangen. Dan zit ik 1,5 maand in Spanje zonder onderdak :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:35

Sheran schreef:
Haha, dank je, ik hoop het ook! Mijn probleem bestaat vooral uit: wat als de vlucht wél doorgaat maar de accomodatie in kwestie géén toeristen mag ontvangen. Dan zit ik 1,5 maand in Spanje zonder onderdak :')

Ik ken nog wel 'n fijne B&B met Nederlandse eigenaren voor je in dat geval (vlakbij Denia)