Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:19

Staat het laag dan? Veel waarderingen staan op basis van P/E ratios nog boven het historische gemiddelde.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:27

Wat betreft die kerncentrales, Frankrijk heeft grote plannen en gaat er dacht ik nog meer neerzetten. Ik denk dat de oorlog in Oekraïne wel een goede schop onder de kont van Europa is om nu eindelijk eens minder afhankelijk te worden van anderen wat betreft de energievoorzieningen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alles ook nog niet zo laag vind staan. Als het conflict in Oekraïne zich snel stabiliseert verwacht ik eigenlijk dat de markt dat ook gaat doen.

Bij mij staat nog steeds alles in de plus, maar ik heb vooral veel technologie, olie, mijnen en grondstoffen (en alles wat ermee te maken heeft) in mijn portfolio zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:12

Stabiliseren van Oekraïne zal niet meteen betekenen dat er weer normale handel met Rusland mogelijk is. Dus zelfs als er een soort van vrede komt dan heb je goede kans dat de negatieve effecten nog tijden zullen aanhouden.

Met olie, mijnen en grondstoffen zit je goed. Met technologie niet zo.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:20

enzino schreef:
Stabiliseren van Oekraïne zal niet meteen betekenen dat er weer normale handel met Rusland mogelijk is. Dus zelfs als er een soort van vrede komt dan heb je goede kans dat de negatieve effecten nog tijden zullen aanhouden.

Met olie, mijnen en grondstoffen zit je goed. Met technologie niet zo.

Het gaat mij niet om het wel of niet hervatten van de handel met Rusland. Het stabiliseren van het conflict is mijns inziens vooral van belang om eventuele paniek weg te nemen. Wat betreft die sanctiepakketten: Rusland is de afgelopen jaren flink bezig geweest om goede relaties op te bouwen met Azië om zo veel onafhankelijker van Europa te kunnen blijven handelen. De sancties zullen ongetwijfeld grote gevolgen hebben, maar ik denk niet dat de sancties zo extreem doeltreffend zullen zijn zoals BoJo en Von der Leyen verkondigen.

Mijn technologie portefeuille betreft voornamelijk technologie die ook op grote schaal in de militaire sector wordt ingezet, dus ik denk dat die voorlopig niet zo hard zal gaan zakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:26

Onze aandelen waren gisteren gek genoeg ook wat gestegen.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat verlopen, en hoeveel invloed het uiteindelijk heeft op de internationale markt. Voor de Amerikanen is het toch een ver-van-mijn-bed show, en aangezien een heel groot deel van de beleggers zich vooral laat leiden door emotie kan ik me ook weer voorstellen dat vooral Amerikaanse aandelen hier niet enorm hard op reageren.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:41

enzino schreef:
hagelslag schreef:
En als je dan bedenkt dat duitsland juist kerncentrales ofline haalt is het gek dat Nederland ze juist wil hebben

Jammer dat die dingen te groot zijn om te transporteren.
Er zijn wel mobiele kerncentrales en, volgens mij, GE wil kleinere versies maken, maar in veel gevallen is de vraag naar stroom stabiel in een regio waardoor een vaste plek het handigst is.

Horsy83 schreef:
Stimuleer het rijden met electrische auto's en laadpalen (b2g) die terug kunnen leveren.
Het rijdende accu pack voor je huis en een oplossing voor het capaciteitsprobleem.

Tesla, wat rijdende accu packs maakt, is anders al 30% omlaag sinds begin dit jaar.

Ik heb het toch ook niet over het aandeel Tesla. Tesla is ruk zowel qua kwaliteit service directie als waarde. Voor zover mijn bescheiden mening.

Ik heb over accu packs als oplossing voor de capaciteits problemen op het net. Weet ook niet hoe je mijn stuk anders hebt kunnen lezen.

Investeringen in het huis zijn ook investeringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 05:48

Nieuwsgierig of hier iemand een directe of indirecte exposure naar Rusland had wat nu waardeloos is geworden.

Ik zag dat ik een paar honderd euro in een Russisch mijnbouw bedrijf had dat nu volledig is afgeschreven. Op portefeuille niveau heeft het gelukkig weinig uitgemaakt; >10% in februari en deze maand +3% tot nu toe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 06:45

Wij hebben gelukkig geen Russische aandelen. We staan ook nog steeds leuk in de plus, alleen Alibaba staat flink in de min, maar die hebben we echt voor de lange termijn dus dat maakt niks uit.
De komende maanden hebben we flink wat dividend tegoed, ik ben benieuwd hoeveel dat wordt :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:07

Hoe gaat het met de beleggers momenteel?
De AEX is flink aan het kelderen de laatste dagen zag ik (eigenlijk niet veel anders dan de afgelopen maanden := ). Hopelijk valt de 'schade' voor iedereen mee.
Zijn er nog mensen die juist leuke koopjes hebben gevonden en iets hebben bijgekocht?
Wij nog niet helaas. Alibaba wordt steeds goedkoper, maar daar hebben we al te veel van :)) Verder nog geen bedrijf gevonden die echt genoeg korting heeft en waar we interesse in hebben. De bedrijven die we hebben staan grotendeels nog mooi in de plus, en blijven nog steeds langzaam stijgen. Ik ben vooral benieuwd naar de dividenden die er aan zitten te komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:09

Als je het hebt over "staan nog mooi in de plus", bedoel je dan ten opzichten van begin dit jaar of ten opzichten van het bedrag waarvoor je hebt aangekocht?

(hier weinig verandering trouwens want ik heb 2 dagen geleden nog gepost, sindsdien is het +4% voor deze maand geworden tot nu toe).

Edit: spelling
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-22 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:15

Ik ben een half procent gestegen sinds 23 februari dus de wereldindex is er klaarblijkelijk op vooruit gegaan. Ik beleg niet in de AEX, dat scheelt. Vorige maand heb ik 222 euro dividend ontvangen, en dat is automatisch weer terug geïnvesteerd.
Saai hoor, beleggen :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:25

enzino schreef:
Als je het hebt over "staan nog mooi in de plus", bedoel je dan ten opzichten van begin dit jaar of ten opzichten van het bedrag waarvoor je hebt aangekocht?

Beide, op Alibaba na staan volgens mij alle bedrijven die we hebben in de plus sinds we ze hebben gekocht, en zijn de meesten nog wat gestegen sinds begin dit jaar. Niet heel veel, maar ik ben al lang blij dat ze niet net zo hard onderuit gaan als de AEX :))

Edit, even er doorheen aan het neuzen.. ik zie vooral dat Barrick gold flink gestegen is sinds begin dit jaar :=
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-03-22 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:26

Badeendje schreef:
Ik ben een half procent gestegen sinds 23 februari dus de wereldindex is er klaarblijkelijk op vooruit gegaan. Ik beleg niet in de AEX, dat scheelt. Vorige maand heb ik 222 euro dividend ontvangen, en dat is automatisch weer terug geïnvesteerd.
Saai hoor, beleggen :P

Netjes hoor, en hoe saaier hoe beter toch? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:28

Rendementen gaan altijd per kalenderjaar; de boeken sluiten 31 december en dan begint alles opnieuw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:39

Uiteindelijk zijn we gisteren zelfs €2000 in de plus geëindigd die dag := Ik denk vooral door Barrick gold, wat gaat die hard zeg!
Dat was ook een van de bedrijven die we speciaal hebben gekocht voor tijdens slechte tijden, die houden de rest stabiel, en dat is leuk om nu te zien dat dat inderdaad werkt.
Rio Tinto is er ook zo een, die sinds begin dit jaar flink blijft stijgen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:42

Is hier nog meer iemand die enkel in etf's belegt?

We hadden een lekker rendement gehaald vorig jaar, maar de helft is alweer verdampt :')

We kopen dus lekker bij iedere maand! Ik zie het maar als een kleine uitverkoop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 06:02

8nnemiek schreef:
Ik denk vooral door Barrick gold, wat gaat die hard zeg!

Goud heeft net een all-time-high aangetikt en Goldman heeft de prijstargets flink verhoogt voor 3 maanden (was 1950 is nu 2300), 6 maanden (was 2050, is nu 2500) en 12 maanden (was 2150, is nu 2500). Die stijging kan nog wel eens een flinke tijd doorzetten.

denice schreef:
Ik zie het maar als een kleine uitverkoop..

De grote uitverkoop moet nog komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:20

Hier geen etf's, de laatste hebben we vorig jaar verkocht. Zonde dat een deel van je winst weer verdampt is! Hopelijk trekt het snel bij en kun je inderdaad leuk wat verdienen aan de lage prijzen nu.

enzino, klopt, goud is hét middel waar mensen naar grijpen in een dip of crisis, maar een goudmijnbedrijf heeft wat voordelen tov gewoon goud, dus daar hebben we redelijk wat aandelen van aangeschaft toen die flink laag stond. Ze keren ook nog een leuk dividend uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:57

Hoe gaat het met jullie aandelen?
Ons portfolio is gisteren weer flink onderuit gegaan :+
Het staat zo laag dat we wel wat hebben bijgekocht. Nu afwachten of het nog verder blijft zakken, of binnenkort weer eens omhoog gaat.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:12

Nog steeds erg laag.
Wil eigenlijk ook wel wat bijkopen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:41

Hier staan we ook helemaal rood. In principe wil ik wel bijkopen, maar we zitten ook een beetje op een huis te azen. Dus ik denk dat dat geld daar even voor gereserveerd wordt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:21

Nog steeds meer dan 10% in de plus sinds begin dit jaar, ook al gaat het nu langzaam naar beneden. Maar het jaar is nog lang.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:28

lizard, succes met bijkopen! Hopelijk vind je wat goede aandelen die snel weer omhoog gaan!

Doubtless, heel verstandig om niks bij te kopen als je het geld heel binnenkort weer nodig hebt.

Er is inderdaad niks van te zeggen wat de markt de komende tijd gaat doen.. er is zo veel gaande.. Maar zo lang er geen grote bedrijven failliet gaan is er verder niks aan de hand gelukkig, we zullen alleen even geduld moeten hebben :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:22

Bizar zeg :') Maandag €5000 in de min.. Vandaag €13.000 in de plus :') Maar dat kan morgen net zo hard weer verdampen.
Ik ben blij dat we wat hebben bijgekocht toen het aandeel zo laag stond. Nu hopen dat het verder blijft stijgen :))

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:42

Die 13.000 in de plus is fijn :D Hier is ook een klim ingezet.