Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:31

Oef, ik woon in Duitsland en we hebben nu in Duitsland meer patiënten dan in China. Het aantal personen dat erdoor overlijdt gaat ook ineens hard, dat ligt nu bij 25.
Een link heb ik niet, maar dit staat in de liveblog van het Duitse NTV.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:33

Femke_Tweety schreef:
cursebreaker schreef:
Het topic gaat Zo hard dat het onmogelijk is alles goed terug te lezen in rust.

Had iemand toevallig een goede bron/link mbt wat ibuprofen momenteel doet met het virus? M'n zusje vroeg ernaar en zei dat het fake news was, dus ik wil haar even een goede bron laten zien, maar kan het zo 1,2,3 niet terug vinden.

Hier ook toenemende hoest sinds gisteren. Al een paar dagen een beetje last van de longen/ademen, waarvan ik dacht dat het kwam door wat pittigere wandelingen in het Heuvelland (slechte conditie). Maar het hoesten wordt steeds erger en gisteravond ook lichte keelpijn erbij. Dus maar even echt zorgen dat we nergens naartoe gaan waar we ook maar een beetje kort in de buurt kunnen komen van anderen. Gelukkig genoeg eten nog in voorraad en boodschappen die voor vrijdag besteld zijn.

Dit is de (behoorlijk pittige!) Bron die aangeeft hóe Covid19 aan ACE2 receptoren bindt.

https://science.sciencemag.org/content/ ... ce.abb2762

Dan is we ergens een vergelijkbaar type bron waar (heel kort) wordt aangegeven dat cortisonen en nsaids kunnen zorgen voor verhoging van het aantal ACE2 receptoren.
En tuurlijk kan ik niet nu niet meteen terugvinden.

Maar hij komt eraan, ik ga even zoeken en kom er op terug.

(Beduidend minder wetenschappelijk, maar mijn huisartsassistente zei me gisteren om vooral geen ibu te nemen nu)

De eerste screenshots van die bronnen heb ik al voor je, staan nog op mijn tel.

De oorspronkelijke bron zoek ik ook nog even op.

Afbeelding
Betreffende zin in wetenschappelijke publicatie

Afbeelding
Minister van gezondheid en arts die oproept geen cortisone en ibu te gebruiken

Even voor alle grondigheid, er is op dit moment bij mijn weten nog géén volledig evidence based onderzoek waar heel hard en duidelijk uit de resultaten blijkt dat cortisonen en ibu inderdaad Coronaklachten kunnen verergeren.
Maar er zijn dus wél sterke aanwijzingen dát het zo is, en dus is voorzichtig aan doen met die middelen heel verstandig nu even, tot de bevestiging er al dan niet is.

En edit met toevoeging 09.38

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30116-8/fulltext

Oorspronkelijke bron.
Artikel over Covid19 en hogebloeddruk en diabetes, en hoe de medicijnen daarvoor invloed zouden kunnen hebben op Covid19.
Cortisone en nsaids / ibuprofen komen ook kort voorbij
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 18-03-20 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:34

mag schreef:
LWDaisy schreef:
[

Stomme foto die alles uit zijn context haalt. Je mag gaan joggen, alleen of met mensen die onder hetzelfde dak wonen, NIET met vrienden. Fabrieken mogen enkel open blijven indien ze de minimale regels van afstand kunnen respecteren, kunnen ze dat niet moeten ze sluiten. Ik zie de laatste dagen veel van deze domme dingen voorbij komen. Onze regering begint eindelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen en nog heb je van die klagers :roll:

Natuurlijk klaag ik, want ik wordt door mijn werkgever uit totaal niet beschermd.
De kapper is nog steeds open. De markt gaat vanochtend ook gewoon door.
Je mag je enkel verplaatsen voor dingen die noodzakelijk zijn, maar ik mag wel gezellig gaan wandelen. Als ik alleen zou wonen, mag ik wel met vrienden gaan joggen.

Belachelijk vind ik het.

Hoe groot is de kans dat als je gaat wandelen waar weinig mensen zijn je besmet raakt? Hoe gezond is het om weken alleen maar binnen te blijven. Wandelen om wat gezonde buitenlucht op te doen lijkt me alleen maar goed (maar dus niet waar heel veel mensen samen zijn). Als je 1 vriend uitkiest om mee te gaan joggen is er weinig gevaar als die vriend ook alleen met jou gaat contact heeft. En ja eten moet je ook dus af en toe naar de winkel ook. Kapper kun je beter even niet naar toe gaan (maar ook dit is eigen keus, de regering zegt niet je moet naar de kapper)

En hoe weet ik hoeveel mensen hier besmet zijn? Er worden amper mensen getest en het staat ook niet op hun hoofd geschreven. En ja, hier in het dorp zijn er reeds mensen besmet.
Er zijn overal veel mensen nu, de natuur is plots weer heel erg in trek, dat merk ik rond de weien van de paarden ook, nog nooit zo veel volk gezien als afgelopen weekend.
Die ene vriendin die ik zou uitkiezen om samen te gaan joggen werkt in de haven en komt dus ook nog steeds met veel mensen in contact. Net zoals ikzelf dus.

Kapper doe ik niet. Wandelen doe ik ook niet. Joggen ook niet. Fietsen ook niet.
Ik ga werken, mijn paard verzorgen en indien nodig naar de winkel. Zoals vanochtend, dat was ook weer een battlefield hoor.
Edit: en daar kom ik dus mensen tegen die wel gaan wandelen, joggen en naar de kapper gaan. Straatje zonder einde.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 18-03-20 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Loraine1985

Ik weet niet of er nog over gesproken is, heb 30 pagina moeten "bijlezen" Maar mijn partner had het erover dat er in De Telegraaf een artikel stond dat het toch wel op producten en materialen blijft hangen... weet iemand hoe correct deze info is?

moonsparkle

Maar heeft iemand een idee hoe sterk een tbc vaccin werkt? Ik denk gelijk kan dat geen mogelijke oplossing zijn? Allemaal een sterkere weerstand waardoor je het misschien niet krijgt of in mildere vorm? Of werkt zo'n vaccin ook maar voor korte tijd?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:36

Loretta schreef:
Nederland nam ook vanaf het begin al enorme risico's. En als elk land enorme risico's neemt dan gaat het een keer fout.
Het is fout gegaan. Het carnaval was ook een enorm risico en daar is het dan ook fout gegaan.

Over vertrouwen in overheden. Je ziet nu dat geen enkele overheid hier op voorbereid is.

Sinds Sars is bekend dat mensen en live-animal-sales geen handige combi is. Als je dan over risico's praat, neemt China/Azie dagelijks een groot risico door 1 van de grootste spelers te zijn op het gebied van interactie/handel met (levende) dieren ..

https://edition.cnn.com/2020/01/24/asia ... index.html

Dus sja, dan moet daar eerst mee gestopt worden.. dan hoef je ook de resultaten van die handel niet meer, of misschien in mindere mate, te behandelen..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:37

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:38

Nu nieuwsuur op ned 2 met een adviseur van de WHO, wel boeiend :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:40

Wat betreft het overleven buiten het lichaam, wanneer je iets vastpakt waar het virus op zit is dat niet gevaarlijk. Pas wanneer je niet je handen wast en dan op je duim gaat zuigen heb je een probleem. Zorg voor meer dan goede handhygiëne, blijft altijd van je gezicht af en poets knoppen, deuren klinken enz wat extra. Vooral in panden(liftknop) met meerdere bewoners extra belangrijk wanneer je huisgenoten hebt die het niet zo nauw nemen. Ga je boodschappen doen , neem ontdmettingsdoekjes mee in een plastic zakje, neem stang van winkelwagen af, van de zelfscanner, en alles in de auto , ook je stuur , handvat auto en je sleutelbos en zeker je handen een paar keer. Contactdoos betaald dan ook de doek even over je mobiel. Zo simpel kan het zijn maar wat je ook doet , blijf met je handen van je gezicht af.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 18-03-20 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:40

Cer schreef:
Sinds Sars is bekend dat mensen en live-animal-sales geen handige combi is. Als je dan over risico's praat, neemt China/Azie dagelijks een groot risico door 1 van de grootste spelers te zijn op het gebied van interactie/handel met (levende) dieren ..

https://edition.cnn.com/2020/01/24/asia ... index.html

Dus sja, dan moet daar eerst mee gestopt worden.. dan hoef je ook de resultaten van die handel niet meer, of misschien in mindere mate, te behandelen..

https://www.youtube.com/watch?v=TPpoJGYlW54
Heel leuk (kort) filmpje over het hoe en waarom hierover!
VOX is sws een dikkkkke aanrader als YT kanaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:41

ruitje schreef:

Is dat die mevrouw met grijs haar en zwarte wenkbrauwen?
Oh nee, dat is een viroloog zie ik nu..
Laatst bijgewerkt door Cer op 18-03-20 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:42

Ik kom er nu pas achter hoe vaak ik aan mijn gezicht zit en helaas is dat gewoonte dus merk ik het als ik er al aan zit. := Ik was wel extra vaak handen en neem de dingen af waar ik aangezeten heb, maar dat van gezicht afblijven klinkt echt makkelijker dan het is (voor mij dan, stom genoeg)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:43

Cer schreef:
ruitje schreef:

Is dat die mevrouw met grijs haar en zwarte wenkbrauwen?

Ja :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:43

Destination schreef:
Babootje schreef:
Wow wow ZZP ers worden aangevuld tot een sociaal minimum. Nou daar gaan we geen brood van eten want ik woon niet in een sociale huurwoning.

Wat had je dan verwacht/wat had je graag willen zien? Puur uit interesse.

Mensen die een uitkering hebben wonen in de regel in een (sociale) woning die daarbij hoort. Als je woont in een woning van 1000 of 1100 - 1300 per maand (dat is hier in de randstad gemiddeld voor een 4-kamer appartement of eengezinswoning) dan red je daarmee nog niet eens de huurbetaling.
Laten ze de mensen die dat nodig hebben echt helpen door ze genoeg te geven om de huur te betalen en te kunnen eten. En de GWL nota te betalen. Dan doe je echt iets. Want op deze mamier kun je er donder op zeggen dat er veel mensen dakloos gaan worden. Aan Kwiebes te horen gisteren avond is de portemonnee van Nederland onuitputtelijk.
Stop het afromen van de woningcorporaties met verhuurdersheffing en andere belastingen zodat ze huurverlaging aan kunnen bieden aan de mensen die in de penarie zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:44

tienus63 schreef:
@secridible, even luchtige noot tussen de zware berichten.
Bovendien is bloemkool redelijk lang houdbaar en een groente die je nu waarschijnlijk in huis hebt gehaald.

Grapjas. Alsof er nog bloemkool te krijgen was afgelopen weekend nadat de hamsters langs waren geweest.

Afbeelding

Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:49

MyWishMax schreef:
Ik kom er nu pas achter hoe vaak ik aan mijn gezicht zit en helaas is dat gewoonte dus merk ik het als ik er al aan zit. := Ik was wel extra vaak handen en neem de dingen af waar ik aangezeten heb, maar dat van gezicht afblijven klinkt echt makkelijker dan het is (voor mij dan, stom genoeg)

Dat merken wij dus ook. Vooral achter de computer, ik muis met rechts en links hangt standaard aan mijn wang. Nooit geweten... Moeilijk af te leren...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:56

Besje schreef:
karuna schreef:
[ [url=m/XaLpFS.png]Afbeelding[/url] ]

Dit snap ik oprecht niet. Je leest landen op slot, vluchten gecancelled, maar deze vliegtuigen zijn op dit moment in de lucht. Niet veel minder dan anders lijkt -O-

Dat kunnen ook cargo vliegtuigen zijn he, bevoorradingen moeten gewoon doorgaan he

Ik woon vlakbij Schiphol en het is echt bizar stil, er is zo ontzettend veel minder vliegverkeer ,het verschil is echt erg groot

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:59

knollentuin schreef:
Ik woon vlakbij Schiphol en het is echt bizar stil, er is zo ontzettend veel minder vliegverkeer ,het verschil is echt erg groot

Geniet er van zou ik zeggen.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:01

Hoef je niet voor bij Schiphol te wonen, het is alsof ik 40 jaar terug in de tijd ben gegaan wat betreft verkeerslawaai op straat of in de lucht. Zo kun je pas echt goed merken hoe ontzettend druk het is geworden in Nederland, niet alleen bij de grote steden maar overal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:03

Kana schreef:

Ja precies.. hier wordt het ook in verteld.
Als we dan toch bezig zijn.. na SARS is het dus eigenlijk schandalig dat China hier mee door heeft kunnen gaan...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:05

Ik heb maandag bloemkool gegeten. Ben ik nu beschermd tegen COVID? :Y)

Hier merk ik ook goed dat er minder gevlogen wordt. Al zag ik er gisteravond in het donker toch nog best wat vliegen. Maar weinig wat laag overkomt.

quote="nynke55"]https://www.dvhn.nl/extra/Onderzoekers-in-Utrecht-Vaccinatie-tegen-tbc-helpt-mogelijk-ook-tegen-corona-25474781.html?fbclid=IwAR0jvCRmQJyxJGZWHGd-OZ5uoGecrPOm74KPqjGt7Im_lfpURjxmjfBGW5c

Vaccin tegen tbc geeft mogelijk afweer tegen corona[/quote]
Ik las het vanmorgen. Hoopvolle ontwikkeling, zeker voor zorgpersoneel wat grotere kans op besmetting heeft dan veel anderen.
Aan zo'n onderzoek zou ik zo meedoen, zonder twijfel.
Vraag me alleen af of dan later een mantoux nog betrouwbaar is, mocht je daadwerkelijk in contact zijn gekomen met iemand met tb. Want ook dat kan je overkomen als je werkt in het ziekenhuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:06

knollentuin schreef:
Besje schreef:

Dat kunnen ook cargo vliegtuigen zijn he, bevoorradingen moeten gewoon doorgaan he

Ik woon idd ook onder meerdere aanvliegroutes (echt tegen Schiphol aan) en het zijn er een stuk minder dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:07

Ik heb van de GGD advies gehad om 14 dagen in thuis quarantaine te gaan. Dit adviseren ze aan ALLE reizigers die nu terugkomen. Ook als je niet uit een risicogebied komt. Maar dan moet je ze wel opbellen om te vragen, dat is dan weer niet zo handig.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:09

Op NOS.nl is nu die man van RIVM live te zien.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:13

Cer schreef:
Kana schreef:

Ja precies.. hier wordt het ook in verteld.
Als we dan toch bezig zijn.. na SARS is het dus eigenlijk schandalig dat China hier mee door heeft kunnen gaan...

Hopelijk gaat er wat veranderen daar op de natte markten.