Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:13

Gisteren ook een fijne ergernis op een kruispunt.

Een baan voor rechtdoor en twee banen voor links af. Ik sta op de meest rechtse baan voor linksaf want ik moet die baan gewoon houden om via links af weer rechtsaf te kunnen naar het benzine station daarzo.

De baan voor rechtdoor was druk, vol.
Dus ik kreeg auto's op de meest linkse baan van mij. Juist voor linksaf. Denk je dan..
Stoplicht wordt groen en ik trek op. Knippertje staat gewoon netjes aan voor linksaf. Maar uiteraard moesten er twee van de auto's links van mij dus recht door.
Dat werd afsnijden natuurlijk! Dus op m'n rem en op m'n toeter. De tweede auto zat op een haar na tegen mijn neus.

Echt mensen leer toch eens normaal auto rijden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:07

JPitty schreef:
Weer een irritatie van mijn kant, die nu het weer vroeger donker wordt, de kop weer op steekt:

Verlichting op auto of fiets od. Of liever gezegd: gebrek daar aan. Vandaag toen ik terug kwam van werk naar huis, hele rij auto's zonder licht. Was wat schemerig al en onder een viaduct waren ze gewoon niet te zien...

Ik eet vaak in de gemeenschappelijke ruimte van mijn woonvorm, hier vlakbij en kom dan in donker terug, je wilt niet weten hoeveel fietsen op fietspad geen of slechts gedeeltelijk (alleen voor of achter) verlichting hebben...

Ach ze hebben toch vrijwel allemaal zo,n grote flap aan telefoon vlak voor hunne neus, dus het gezicht zie je altijd wel heel duidelijk, vlak voordat je erop knalt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 00:43

Vandaag mij ook weer een aantal weer lopen verbazen onderweg naar klazinaveen (richting Emmen). Natuurlijk ben ik nog beginnend bestuurder maar ik zie mensen die langer rijden hele gevaarlijke fouten maken.

- ik reed rechts op de snelweg en er kwam een invoegstrook. Geen ruimte om naar links te gaan dus ik zorgde er al voor dat er voor mij en mijn voorganger voldoende ruimte was voor iemand die wou invoegen. Diegene doet knipperlicht aan en wacht en gaat zelfs remmen. Voor zijn idee kon hij er niet tussen terwijl er ruimte zat was. Ik heb maar een straal gas gegeven. Diegene die wou invoegen moest door op de vluchtstrook. Natuurlijk een inschattingsfout maar ga niet knipperlicht aan doen en echt doen alsof je er tussen wil je en je dan opeens bedenken...

- op een 100 weg komt een of andere gek met een flinke snelheid even invoegen. Gooit hem nog even op de valreep voor een voorganger voor mij. Ik zag het al gebeuren dus netjes gaf los maar wel een aso actie. Meneer ervoor stak ook even zijn duim op naar de bestuurder die hem echt gevaarlijk aan het inhalen was.

- de meneer voor mij die net zijn duim op stak na de gevaarlijke invoegactie had volgens mij een slechte dag. Reed steeds net 5 km onder de minimale snelheid soms ook wat over de streep. Je mag daar inhalen op bepaalde stukken dus daar wachte ik ook netjes op. Ik vindt inhalen op zulke wegen nog wel een beetje spannend dus ik vergat mijn knipperlicht aan te doen.. Rij hem voorbij steekt ook geïrriteerd zijn duim naar mij op terwijl ik niks verkeerds deed. Zelfs netjes gewacht tot meneer weer zichtbaar was in de spiegels voordat ik er voor ging. Rij dan ook gewoon door maar ga niet zo irritant je duim op steken voor een actie was gewoon is toegestaan omdat je zelf te bang bent om 100 te rijden. Ik reed gewoon netjes 100 en zat na 3 minuten al ver voor hem.

-bij thuiskomst inparken nog een keer steken zie ik opeens iets in mijn ooghoek voorbij schieten. Een fietser zonder ligt die ik echt niet had gezien. Nu had ik ook nog wel even een keer moeten kijken, maar potverdorie koop verlichting! Anders is een tikje van de auto misschien ook weer een keer goed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 02:53

Waarom ging je bij de eerste actie gas bijgeven? Diegene die wou invoegen was duidelijk onzeker, of moeilijk met inschatten. Om nou dan toch nog in te halen vind ik niet zo netjes, word het gevoel van de bestuurder alleen maar slechter... wat je het beste zou kunnen doen is volgende keer een seintje met groot licht geven, meestal leggen ze de link wel...

Je hebt altijd mafkezen op de weg, sommige rijden al 50 jaar, andere 1 jaar, dat blijven altijd idioten :+ jij moet als bestuurder daar altijd rekening mee houden. Ik stoor mij niet meer aan die kleine foutjes of mensen die hard rijden (doe ik ook) maar alleen aan mensen die echt gevaarlijke situaties creëren en gelukkig is dat niet dagelijks :+ sommige mensen hebben het verkeersinzicht van een kip zonder kop en zouden niet in de auto mogen stappen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:33

Rennie89 schreef:
Waarom ging je bij de eerste actie gas bijgeven? Diegene die wou invoegen was duidelijk onzeker, of moeilijk met inschatten. Om nou dan toch nog in te halen vind ik niet zo netjes, word het gevoel van de bestuurder alleen maar slechter... wat je het beste zou kunnen doen is volgende keer een seintje met groot licht geven, meestal leggen ze de link wel...

Je hebt altijd mafkezen op de weg, sommige rijden al 50 jaar, andere 1 jaar, dat blijven altijd idioten :+ jij moet als bestuurder daar altijd rekening mee houden. Ik stoor mij niet meer aan die kleine foutjes of mensen die hard rijden (doe ik ook) maar alleen aan mensen die echt gevaarlijke situaties creëren en gelukkig is dat niet dagelijks :+ sommige mensen hebben het verkeersinzicht van een kip zonder kop en zouden niet in de auto mogen stappen.

Omdat er simpelweg voor mij geen ruimte was om te remmen omdat achtermij ook nog mensen zaten ik zat als het ware een beetje klem. Ik ga niet heel hard plots remmen als er vrij dicht achter mij ook nog mensen zitten. Tevens hebben invoegers geen voorrang en ik vindt dat je met rijden echt wel snel keuzes moet maken leren ze op rijles niks voor niks. Als je dit doet bij je examen ben je gewoon gezakt.... Diegene had echt in kunnen voegen reed hard genoeg maar als ze dan onduidelijk gaan communiceren eerst knipperlicht aan en dan weer uit denk ik van tja ik ga niet mijn eigen veiligheid op het spel zetten omdat iemand het niet ziet. Tevens remde deze persoon op dus lukte het sowieso niet meer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:05

Dat ze geen voorrang hebben weet ik Uiteraard ;) maar als naar jouw zeggen de auto er tussen had gepast makkelijk had je toch gewoon kunnen seinen? Je moet natuurlijk niet opeens keihard remmen, het moet veilig blijven, je kan ook gas loslaten en koppeling omhoog laten komen. Je achterliggers moeten ook rekening houden met jou en afstand houden. Is overigens niet jouw fout dit hoor! Diegene had gewoon beter vooruit moeten kijken met invoegen.

Nayomie

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:52

Ik probeer bij zoiets in te schatten hoe veel ruimte ik heb en hoe het verkeer achter mij zou zijn. Meestal, in zo'n situatie zou ik gas loslaten, nooit gas bijgeven. Ik denk vaak dat iemand die invoegt altijd nog gas kan geven. Anders zou ik zelfde tempo gaan rijden. :j

Maar er rijden gewoon super veel gekkies op de weg hoor. Ik had laatst bijna een aanrijding omdat diegene mij geen voorrang gaf en ik van rechts kwam. Was een overzichtelijke kruising.

Eergisteren veel kleven de BMW bestuurders, mensen die net geen 100 rijden en je niet kan inhalen, mensen die geen ruimte geven bij invoegen, mensen die in het donker geen lichten aan hebben, mensen die groot licht aan houden, mensen die traag optrekken en dan met 70 invoegen. Goed, frustraties van 2 ritjes :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:48

Anderzijds Zebrastreep, soms is het op de invoegstrook ook moeilijk inschatten en dan kan het best frustrerend zijn als er op de rechterbaan iemand rijdt die bijna dezelfde snelheid rijdt. Voor diegene die invoegt is het dan fijn als iemand gas loslaat, zodat de invoeger makkelijk kan opschuiven. Als invoeger weet je soms niet of het verstandig is om gas bij te geven, je ziet het eind van de strook naderen en je hebt er idioten tussen die mee gaan gasgeven op de rechterbaan om je te narren.

In theorie klinkt het allemaal zo simpel maar in de praktijk is dat het vaak niet nee :') Paar maanden terug had ik een Roemeen voor me die zich bedacht op de invoegstrook, die ging daar mooi stilstaan langs de vangrails (geen vluchtstroken op dat stuk). Toen dacht ik ook.. Whut :+

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:06

Wat betreft het net onder de maximumsnelheid rijden, het kan prima zijn dat ze volgens hun eigen teller wel de maximale snelheid rijden. Mijn auto heeft bijvoorbeeld een afwijking van zo'n 10%, als ik 110 op de teller rij, rij ik eigenlijk 98. Ik heb wel vaak de TomTom aan en rij op de GPS snelheid, maar bij mensen die van hun auto uitgaan kun je zo een paar km verschil hebben

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:40

Exitium schreef:
Wat betreft het net onder de maximumsnelheid rijden, het kan prima zijn dat ze volgens hun eigen teller wel de maximale snelheid rijden. Mijn auto heeft bijvoorbeeld een afwijking van zo'n 10%, als ik 110 op de teller rij, rij ik eigenlijk 98. Ik heb wel vaak de TomTom aan en rij op de GPS snelheid, maar bij mensen die van hun auto uitgaan kun je zo een paar km verschil hebben

Maar, 4 auto's achter elkaar? Ik snap een afwijking maar zo veel auto's achter elkaar. Of mijn teller is te laag ingesteld. :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:16

Nayomie schreef:
Exitium schreef:

Maar, 4 auto's achter elkaar? Ik snap een afwijking maar zo veel auto's achter elkaar. Of mijn teller is te laag ingesteld. :')

Dat kan echt heel goed zo zijn.

Mijn vader heeft toen hij net een "nieuwe" 2e hands auto had gekocht, een aantal keer een bekeuring gereden en hij snapte er niks van want hij reed altijd max snelheid +6 (De afwijking die de meeste auto's hebben)

Pas toen we in de nacht met 2 auto's van Den Haag naar Eindhoven reden en mijn vader en ik voorop echt niet harder reden dan 130-135 en vervolgens mn moeder met zusje + vriend liepen te klagen dat pap ruim 140 reed.....

Toen viel het kwartje. Zeker omdat mn zusje op de terugweg met pap mee reed en echt kon bevestigen dat pap niet harder reed dan 130...

Als ik met mijn Panda strak 100 rijdt op de teller, is dat op Google Maps vaak 92.... maar andere hebben dan gewoon pech, ik rijdt op mijn teller 100 en ik moet nog steeds mn eigen benzine betalen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:53

Oof dat is wel zuur :=

Gelukkig valt het afgestelde wel mee, diverse metingen gedaan, maar de teller zegt ongeveer +- 6 inderdaad. Maar zet hem altijd op max 4 boven de max snelheid, want 4 is de wettelijke aftrek waardoor ik altijd goed zit. :j

Weer iemand net die 90 reed op een 100 weg -O-

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:58

Nayomie schreef:
Oof dat is wel zuur :=

Gelukkig valt het afgestelde wel mee, diverse metingen gedaan, maar de teller zegt ongeveer +- 6 inderdaad. Maar zet hem altijd op max 4 boven de max snelheid, want 4 is de wettelijke aftrek waardoor ik altijd goed zit. :j

Weer iemand net die 90 reed op een 100 weg -O-

Dat kan toch echt aan de teller liggen.

Want reed hij op jouw teller 90 (en dus eigenlijk 86) of op de TomTom 90?

Want als ik in mijn autotje zeg 98-100 rijdt, is het op Google Maps echt max 89-90. Maar dan rijdt ik op mijn teller wel gewoon 100. (Breedte van de wijzer iets over de 100 markering =92, wijzer op de 100 of een mm eronder = 89)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:14

Op mijn teller 90 en op mijn google snelheidsmeter 87. :+ Maar dan nog, ligt dus niet aan mijn teller maar de auto voor mij met een slechte teller. En ik zou persoonlijk eens hebben getest hoe ver de afwijking is, zeker als je op een weg rijdt waar je niet kunt inhalen en je mensen liever niet tot last bent.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:23

Vandaag toen ik bijna thuis kwam reed ik achter een auto waarvan het remlicht constant brandde, bloed irritant en echt gevaarlijk. Wou eigenlijk erachteraan rijden en het melden maar toen bedacht ik dat ik in Den Haag woonde en dat niet iedereen het in dank afneemt :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 22:26

Je kunt altijd melding doen bij de politie met het kenteken.
Doe ik ook bij gevaarlijk rijgedrag en daar valt dit wel onder :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:27

Ineke2 schreef:
Je kunt altijd melding doen bij de politie met het kenteken.
Doe ik ook bij gevaarlijk rijgedrag en daar valt dit wel onder :o

Het was in de binnenstad, hoewel het wel link was reed ik er maar 5 minuten achter. Maar om hier voor de politie te bellen vind ik ook vrij overdreven? Of nemen ze dat serieus? (ga eff vriendin vragen die hier bij politie werkt haha)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:29

Als je al het gevaarlijke rijgedrag gaat melden bij de politie ben je na 2 dagen nog niet klaar. Ik vraag me echt af hoe sommige aan hun rijbewijs zijn gekomen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:35

purny schreef:
Als je al het gevaarlijke rijgedrag gaat melden bij de politie ben je na 2 dagen nog niet klaar. Ik vraag me echt af hoe sommige aan hun rijbewijs zijn gekomen

Daarom, ik heb 1 x op het punt gestaan om wel de politie te bellen, was geloof ik op oudjaarsavond, dat iemand echt voor mij alle kanten op slingerde met een dikke SUV zonder licht. Heb geseind en toen begreep die iig dat zijn licht aanmoest en leek wat normaler te rijden, ben er toen maar snel voorbij gegaan. Probleem is als ik wel zou bellen zou ik achter de auto moeten blijven rijden en dat wil ik echt niet... Ik ga er liever zo snel mogelijk voorbij.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:22

Bumperklevers en aggressive automobilisten trek ik mij weinig van aan. Bumperklevers los ik op met simpelweg gas loslaten en meestal nemen ze direct afstand. Gisteren ook een en ik liet gewoon zo ver los net even onder minimum snelheid.

Meneer haalde mij want hij had haast. Daarna stond ik achter hem bij hem bij een stoplicht en 3 km achter hem gereden dus meneer had heel veel tijdswinst (dus niet haha)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 23:30

purny schreef:

Als niemand het doet, gebeurd er sowieso niks mee.
Opvallend ( gevaarlijk) gedrag meld ik eigenlijk altijd wel. Nu denk ik 4x gedaan in ruim 10 jaar tijd dus ik hang niet overal voor aan de lijn hoor :')
Overigens niet de spoedlijn bellen uiteraard.
Dat heb ik 2x wel gedaan. 1x vanwege een vrij ernstig ongeluk dat ik zag gebeuren voor mijn neus en 1x vanwege een spookrijder.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:37

Even over afwijkingen. Hier een Kia met 10 km verschil in de teller en een Skoda die precies op de teller zit. Dus als de Kia 100 aantikt volgens de teller dan rijd ik maar 90. Dus daar rijd ik altijd 110 in. Skoda iets van 105. Ik kom zelf soms ook nog knullig uit met invoegen en ik kan opeens totaal niet rijden met een man naast me. Dus dan ben ik ook een ergernis voor anderen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:21

Gisteren reed ik achter een auto die bij iedere oversteek/rotonde stil ging staan en dan pas ging kijken of er niets aankwam en bovenop de rem bij verkeersheuvels :x

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:46

Jorex schreef:
Even over afwijkingen. Hier een Kia met 10 km verschil in de teller en een Skoda die precies op de teller zit. Dus als de Kia 100 aantikt volgens de teller dan rijd ik maar 90. Dus daar rijd ik altijd 110 in. Skoda iets van 105. Ik kom zelf soms ook nog knullig uit met invoegen en ik kan opeens totaal niet rijden met een man naast me. Dus dan ben ik ook een ergernis voor anderen.

Mijn Panda dus ook.

Maar ik ga echt geen 110 rijden op de teller.

15 jaar geleden was er nog geen Google Maps en was de snelheid die je teller aangaf, ook de snelheid die je reed :Y) niemand die er toen moeilijk over ging doen.

Ik houd gewoon mijn teller snelheid aan en niet Google Maps. Tenzij ik ergens een beetje haast heb, dan durf ik op sommige stukken wél Google Maps aan te houden. Maar over het algemeen houdt ik gewoon de teller snelheid aan.

Dat iemand achter mij dan persé de Google Maps snelheid aan wil houden, jammer dan.

De Panda heeft een topsnelheid van 130kmh, hoe hoger het toerental, hoe hoger het benzine verbruik. Dus ik rijdt liever 100 op de teller (90 Google Maps) dan 110.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:51

Maar dan krijg je dus wel mensen die in je reet gaan rijden omdat je langzamer rijd dan de toegestane snelheid en dat wil ook wel eens gevaarlijke situaties geven, 10 km is best een flinke afwijking.

Als ik het 100 km traject controle inrij en ik houd op mijn navigatie altijd een Max van 104 km aan, word je wel gek van die mensen die links blijven hangen en 95 rijden op navigatiesnelheid. Die belemmeren dan de doorstroom.