Citaat:
Wat iemand anders hier ook al zei; je werkgever is verplicht jou vrij te geven de dag van de bruiloft van je broer. Helaas pindakaas voor je werkgever en collega’s, maar jij bent hoe dan ook die dag vrij zo is dat wettelijk geregeld in Nederland.
Citaat:
Onjuist. Er is rondom deze vormen van bijzonder verlof wettelijk niks geregeld. Het is bij CAO geregeld. Dergelijke CAO artikelen beginnen per definitie met een zinnetje met de strekking: “Indien het bedrijfsbelang het toelaat” of ‘indien het bedrijfsbelang er zich niet tegen verzet’ of iets van die strekking.
Nou heb ik in 27 jaar HR niet meegemaakt dat iets dergelijks geweigerd werd of dat iemand van zo’n vitaal belang was voor het bedrijf dat die bijzondere verlofdag niet mogelijk was, maar het kan technisch gesproken wel. Dat het lomp en onhandig is om dat te doen moge duidelijk zijn.
Dat is dan heel raar, want in de bedrijfstak waar ik in werk is er geen eens een CAO maar kreeg ik voor de bruiloft van mijn broer zelfs een vrije dag kado van mijn werkgever.
Nou persoonlijk als ik hem niet had gekregen had ik als nog niet gaan werken. Dat snapt iedereen met logisch verstand toch.