Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:38

Volgens mij staan er op YouTube wel wat filmpjes met hoe je zoiets kunt maken, je kunt dan beter in het Engels zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:44

Klopt, heb er al meerdere gezien. Was gewoon benieuwd of er hier nog mensen zo iets hadden. Je weet nooit dat je toch nog iets handigs tegen komt :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 11:20

DeMolenhoek schreef:
Ik ben momenteel aan het kijken om zelf een plukmachine te maken. Zijn er hier bokkers die al zo iets hebben of doen jullie alles nog met de hand? Hier gaan wij een trommel gebruiken van een wasmachine, daarin gaatjes boren om de plukvingers in te zetten. Ik twijfel nog tussen hem handmatig aan draaien of toch een kleine motor er op te zetten. Vind €350 wat te veel van het goede voor een plukmachine :)

Mijn man heeft dit net gedaan. We hebben hem gebruikt met kalkoenen en kippen slachten en willen nu nog wat verbeteringen uitvoeren.

Volgens mij heeft hij de motor van de wasmachine gebruikt om de trommel te laten draaien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:42

DeMolenhoek schreef:
Ik ben momenteel aan het kijken om zelf een plukmachine te maken. Zijn er hier bokkers die al zo iets hebben of doen jullie alles nog met de hand? Hier gaan wij een trommel gebruiken van een wasmachine, daarin gaatjes boren om de plukvingers in te zetten. Ik twijfel nog tussen hem handmatig aan draaien of toch een kleine motor er op te zetten. Vind €350 wat te veel van het goede voor een plukmachine :)

Die enkele kip die ik slacht, vil ik wel, maar dat zijn toch de oudjes die de stoofschotel in gaan.

Kaatje schreef:
Waar worden de vachtjes voor gebruikt?

Bont, randjes langs jassen bv, mofjes (soort adeijke dames handschoenen), etc. Mogelijkheden genoeg, eerst materiaal maar eens hebben, paar probeer gevalletjes om mee te knutselen en leren zal het toch wel mee beginnen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:50

Over +/- een maand verwachten wij een nestje Nieuw-Zeelanders en een nestje kruising Nieuw-Zeelanders/Groot Zilver-Hollander. Mocht 1 van jullie interesse hebben zijn ze alvast te reserveren :j

Wij maken van de vachtjes vooral veel bedden plaids, woondecoratie, hondenkussens, kattenkussens, bankkussens etc :j

Het vlees gaat allemaal de koeling in bij ons. Al moet ik erbij zeggen dat we eerst de konijntjes aanbieden als knuffel/huisdier/fokkers/kwekers. Wat overblijft gaat op wintersport.

Gestoofde konijnenbouten, met aardappels en truffel en spinazie met spekjes. Alles uit eigen tuin, behalve de spek.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 07:47

Ziet er lekker uit!

Ik wil graag nog konijnenrassen bij, maar eerst maar eens beginnen met deze 4. Op termijn wil ik nog blauwe van ham, vale van boutgrondië, belgisch zilver en rode nieuw Zeelanders. Wij bieden ook eerst alles te koop aan, de rest wordt geslacht. Van de verkoop maken wij een potje en daarmee hopen wij alles te kunnen bekostigen zoals stro en zaagsel, eten, aankoop nieuwe konijnen etc :)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:44

Bedankt voor de uitleg Tamary en Djoena.

Hier zijn de eenden aan de leg.
De eitjes zijn niet groter dan een kippenei ,maar het zijn jonge eenden dus ze zullen nog wel vergroten.

Ik zou aanraden geen raskonijnen te kopen , maar kruisingen van mensen die zelf nijnen kweken voor de slacht.
In de raskonijnen zit veel inteelt ,en toen we laatst een fokker spraken, vertelde deze dat hij niet van een bepaalde ziekte afkwam en daarvoor veel kuren moest geven.
Dat was toevallig een blauwe van ham fokker.
Belgisch zilver zijn vaak rotzakken , vale van bourgondie is bijna niet aan te komen en gaf hier kleine nestjes.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:01

Hier liep het verkopen van konijnen niet, denk dat ik in 3 jaar 2 konijnen heb verkocht. Moet ook wel zeggen dat ik er niet zo veel moeite voor heb gedaan maar toch.
Heb daarna alleen nog voor ons zelf gefokt, 1 of 2 nesten per jaar omdat we toch niet zo veel konijn eten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:09

Ik vond net een verrassing in het kippenhok:

Afbeelding

Twee van de jonge hennen hebben besloten dat het nu wel een goede tijd is om eieren te gaan leggen. 2 dagen na de kortste dag. Toch wel bijzonder, het is niet bepaald een legras en ik geef ook geen licht bij in het hok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:13

Herkenbaar! Hier in oktober 3 legkippen gehaald. De eerste is eind november beginnen leggen, de 2de legt nu een week. Op nummer 3 is het nog even wachten. Had echt gedacht dat het pas voor de lente ging zijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:26

Rare beesten :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:28

Ghihi, lekker eigenwijs. :P

Hier worden de meeste eieren opgegeten door de kippen/kalkoenen, maar één dame heeft nu bedacht dat de hooiruif echt een geweldige plek is om te leggen. Moet ik alleen leren dat ik eerst de kip er uit moet zetten voordat ik nieuw hooi geef, anders hebben we platte kip want zo schichtig als mevrouw normaal is, zo stijfkoppig blijft ze in die ruif zitten. :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:31

Ja ik had er vorig jaar 1 die zat altijd in de hooiopslag. Zolang ze daar zat moesten de pony's maar even wachten, want ze was een partijtje agressief :=
Terwijl ze normaal echt super tam was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:55

Hier heb ik oversociale kippen. Zouden mij overal volgen en als ik er naast sta gaan ze al klaar zitten om geaaid te worden. Maar best dat deze voor te leggen zijn en niet voor de eten. Zou het daar toch moeilijk mee hebben :')

Binnenkort hier de voedsters maar uit elkaar halen. Ze beginnen te vechten helaas. Twijfel om nog een 3de voedsters bij te halen. Weet iemand die komende week 2 nesten verwacht.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:20

Volwassen voedsters gaan vaak niet goed samen tenzij ze echt heel ruim behuisd zijn. Als je echt perse gezelschap voor ze wilt kan je er het beste een gecastreerde rammelaar bij zetten maar ik betwijfel of dit goed zal gaan met de jongen straks. Ikzelf zou dan eerder kiezen voor aangrenzende hokken en rennen waardoor ze elkaar wel kunnen zien maar wel gescheiden zijn door gaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:25

We gingen ze sowieso uit elkaar halen, maar het zijn zusjes en nu 15 weken. Dus we lieten ze voorlopig bij elkaar :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:12

Afbeelding

Hier een kip die stiekem een stel kerstkuikentjes heeft uitgebroed.. :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:13

Elise_0o schreef:
Ze gaat met 11 maanden richting slacht, dus heel groot gaat ze niet worden, onze andere 2 kalveren (10 mnd) waren/zijn heel rustig en netjes, dus dat opvoeden komt wel goed.

Ze krijgt nu 2 x daags 4 liter melk uit een speenemmer. Het advies van een bevriende koeienboer was 2 x daags 6-8 liter en dan zsm aan de muesli en luzerne, eigenlijk het standaard advies wat je overal leest.
Ik heb haar nu op intensieve melkpoeder staan en daardoor krijgt ze dus minder snel de neiging om aan ruwvoer of muesli te beginnen.

Maar ze heeft dus een enorme zuigbehoefte, wat ook logisch is, aangezien ze nog zo klein is.
Het advies daarop is om ze uit een emmer te laten drinken zodat die zuigbehoefte gewoon helemaal weg gaat, maar dat wil ik dus niet.

Als ik studies bekijk van verschillende universiteiten uit verschillende landen, dan zijn ze het ook allemaal niet met elkaar eens.
De ene zegt weinig melk en veel muesli en ruwvoer voor snelle ontwikkeling van de pens, de andere zegt dat het niet uit maakt wat je doet en weer een zegt dat ze maïs moeten krijgen naast de melk..
Maar in dit alles is het psychische welzijn niet bekeken en dat is dus waar ik naar opzoek ben.

Liever 3x 2.5L dan 2x4L als dat mogelijk is, vaker voeren/drinken voldoet meer aan de natuurlijke behoefte. Daarnaast gebruik maken van een milkbar (of een neppert, in ieder geval die spenen), dat helpt onwijs met de zuigbehoefte.

En vanaf het begin muesli, luzerne, hooi en water aanbieden. Als het budgettechnisch kan zou ik tot 13 weken melk aanbieden, hoewel je de laatste week/weken prima naar 1L per keer kan doen en eventueel al afbouwt naar tweemaal daags. Spenen als ze minimaal 1kg krachtvoer eten en ik dacht bij voorkeur 2kg. Het voer wel dagelijks verversen, dus met kleine beetjes beginnen.

Ik had het bericht eerder over het hoofd gezien, dus ik weet niet of het nog nuttig is, maar hopelijk helpt het.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:30

Ze zit nu op 2x3 liter. Naar haar idee te weinig, maar van meer kreeg ze erg dunne mest.
Ze krijgt kalvermuesli, Luzerne en hooi bijgevoerd. Ik twijfel nog hoelang ik haar aan de melk wil houden, de standaard 3 maanden, of langer.
We will see when we get there :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:06

Hier is alles eventjes ontploft. 7 konijnen en de konijnenstal is nog niet af. Nu zitten er op 4 verschillende plaatsen konijnen :') Buiten de lotharingers voor mij, hebben wij nu ook een witte Nieuw Zeelander. Was een koopje en ze is uitgeteld binnen 3 weken. Dus binnen 4 maand lekker konijn eten :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:01

Is konijn zo snel slachtrijp joh? Dat is wel ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:10

Ja toch wel :) Je kunt ze ook wat groter laten worden. De lotharingers draaien hier op 3 maand rond de 3 kilo momenteel. Dus toch 1,5 kilo geslacht. Je kunt ze wat langer houden om meer vlees te krijgen. Is maar wat je net wilt :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 17:31

Haha ik koop ook altijd dieren voordat we de verblijven helemaal af hebben. Manlief kan daar niet zo tegen.

Momenteel ben ik op ganzenjacht! (alsin ik wil ganzen, niet ze schieten).

Iemand ervaring met een ouder schaap laten slachten. Wat is lekker om er van te laten maken? Het gaat om een bijna 5 jarige ooi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:52

Geen idee, hier moeten er ook 2 oude weg (slager zoeken is dingetje). Desnoods gehakt van draaien, al suggereren de boekjes dat schaap niet taai wordt, enkel meer smaak krijgt wat wij niet zo gewend zijn.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 21:05

tamary schreef:
Geen idee, hier moeten er ook 2 oude weg (slager zoeken is dingetje). Desnoods gehakt van draaien, al suggereren de boekjes dat schaap niet taai wordt, enkel meer smaak krijgt wat wij niet zo gewend zijn.

Hmm ja ik zat ookal te denken aan gehakt producten en stoofvlees.

Niemand anders ervaring mee?