Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DeMolenhoek schreef:Ik ben momenteel aan het kijken om zelf een plukmachine te maken. Zijn er hier bokkers die al zo iets hebben of doen jullie alles nog met de hand? Hier gaan wij een trommel gebruiken van een wasmachine, daarin gaatjes boren om de plukvingers in te zetten. Ik twijfel nog tussen hem handmatig aan draaien of toch een kleine motor er op te zetten. Vind €350 wat te veel van het goede voor een plukmachine
DeMolenhoek schreef:Ik ben momenteel aan het kijken om zelf een plukmachine te maken. Zijn er hier bokkers die al zo iets hebben of doen jullie alles nog met de hand? Hier gaan wij een trommel gebruiken van een wasmachine, daarin gaatjes boren om de plukvingers in te zetten. Ik twijfel nog tussen hem handmatig aan draaien of toch een kleine motor er op te zetten. Vind €350 wat te veel van het goede voor een plukmachine
Kaatje schreef:Waar worden de vachtjes voor gebruikt?
Elise_0o schreef:Ze gaat met 11 maanden richting slacht, dus heel groot gaat ze niet worden, onze andere 2 kalveren (10 mnd) waren/zijn heel rustig en netjes, dus dat opvoeden komt wel goed.
Ze krijgt nu 2 x daags 4 liter melk uit een speenemmer. Het advies van een bevriende koeienboer was 2 x daags 6-8 liter en dan zsm aan de muesli en luzerne, eigenlijk het standaard advies wat je overal leest.
Ik heb haar nu op intensieve melkpoeder staan en daardoor krijgt ze dus minder snel de neiging om aan ruwvoer of muesli te beginnen.
Maar ze heeft dus een enorme zuigbehoefte, wat ook logisch is, aangezien ze nog zo klein is.
Het advies daarop is om ze uit een emmer te laten drinken zodat die zuigbehoefte gewoon helemaal weg gaat, maar dat wil ik dus niet.
Als ik studies bekijk van verschillende universiteiten uit verschillende landen, dan zijn ze het ook allemaal niet met elkaar eens.
De ene zegt weinig melk en veel muesli en ruwvoer voor snelle ontwikkeling van de pens, de andere zegt dat het niet uit maakt wat je doet en weer een zegt dat ze maïs moeten krijgen naast de melk..
Maar in dit alles is het psychische welzijn niet bekeken en dat is dus waar ik naar opzoek ben.
tamary schreef:Geen idee, hier moeten er ook 2 oude weg (slager zoeken is dingetje). Desnoods gehakt van draaien, al suggereren de boekjes dat schaap niet taai wordt, enkel meer smaak krijgt wat wij niet zo gewend zijn.