wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:27

Maar al kan slacht aan huis dan heb je nog altijd tegenstanders.
De nertsenhouderij heeft slacht aan huis. Maar er is wel een verbod in Nederland terwijl onafhankelijke tests uitwezen dat het welzijn hoger was dan dat van kippen en varkens. En dus daarnaast geen vervoer naar een slachthuis.

Maar ik geef toe van mij zou het mogen.
Of wat ik eerder mogelijk zou zien dat er geen transport is meer met levende dieren naar het buitenland.
Dan blijft het vervoer tenminste beperkt binnen Nederland.
Ik denk dat dat al een hele winst is.
Uitgebloed en zonder organen kan het daarna gekoeld weg naar het buitenland. En kan men ook veel efficiënter een wagen vol laden lijkt me.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:45

Kuggur schreef:
Wij hebben (nog) geluk, in het dorp hier is een klein slachthuis, 16 km van onze boerderij. Dat is dus een heel kort ritje voor het slachtvee.
Hopelijk blijft dit zo, er zijn problemen met de rentabiliteit van de slachthuizen in het algemeen hier vooral de kleinere (er zijn sowieso maar een handjevol) hoewel het met onze lokale redelijk goed gaat zijn ze niet onafhankelijk; een grote vleesproducent koopt het vlees voor verdere verwerking.
Een deel van het probleem is de seizoengebonden slacht van de lammeren, die worden in september/oktober geslacht. De rest van het jaar worden er wat runderen geslacht, maar dat is hoogstens één dag in de maand.

O ja, seizoensgebondheid. Ook niet het eerste dat bij mij opkomt (maar geen boer he, dan mag dat). 16 kilometer lijkt me inderdaad goed te doen. En eventueel mobiel slachten zal op IJsland dan weer moeilijk worden met bereikbaarheid in de winter? Worden er eigenlijk geen paarden geslacht?
Rentabiliteit klinkt als een uitdaging met als ik het goed begrijp 60 - 70 'slachtdagen' per jaar.

Ik kwam dit nog tegen:
https://bionext.nl/nieuws/-/asset_publi ... rect=false
maar kan niks vinden over een eventueel vervolg.

bruintje123 schreef:
Uitgebloed en zonder organen kan het daarna gekoeld weg naar het buitenland. En kan men ook veel efficiënter een wagen vol laden lijkt me.

Dat lijkt mij ook, maar toch gebeurt dat nu niet (met allerlei trieste excessen tot gevolg). Zou dat alleen zitten in de kosten van koeling? Want een wagen met levende dieren hoef je niet te koelen dus dat is goedkoper, maar in een koelwagen met (deels) verwerkt vlees kun je meer kilo's vlees kwijt. Ik zou denken dat dat compenseert? Of zou het risico te groot zijn dat de koeling een paar uur uitvalt en dat dan zo'n heel transport wordt afgekeurd?

Uiteindelijk begon dit zijspoor met de wantoestanden in die Belgische slachterij. Net als Tiepfoudt vind ik het niet relevant of dit sporadisch voorkomt of vaker, het is gewoon niet acceptabel. En ik denk dat het niet reëel is om te verwachten dat de consument hier gaat bijsturen, want die koopt veela tóch het vlees dat voor een schijntje in de schappen ligt.

Zelfs als mobiel slachten van de grond komt in Nederland zou dat niet voldoende capaciteit bieden voor massaproductie denk ik. Dus je blijft locaties houden waar zo snel mogelijk zo veel mogelijk dieren 'verwerkt' moeten worden. Wat vermoedelijk ook nog grotendeels voor de export is, dus met nog eens een grotere afstand tot de consument.
Vraagje: kun je als veehouder zelf bepalen waar jouw dieren geslacht worden? Ofwel: heeft de veehouder eigenlijk nog enige invloed op de gang van zaken in zo'n slachthuis?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:24

Ik denk dat niemand de wantoestanden goed keurt. Alleen de walgelijke personen die het gedaan hebben.
Daar hoef je geen vegetariër voor te zijn om het af te keuren.

Te weinig slachthuizen in Nederland om de capaciteit dieren te kunnen slachten lijkt me nu de reden waarom er veel transport is.
Plus de hoge lonen hier in vergelijk met bijvoorbeeld italie?
En de aanvraag van uitbreiding of een nieuw slachthuis hier daar zal alles aan gedaan worden om dat tegen te gaan door anti bewegingen. Ook al zou het juist diervriendelijker zijn. Zo ver kijken die niet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:47

Zoals gezegd, ik weet niet echt veel van slacht. Wel lees ik bij de NOS dat het in Frankrijk ook niet probleemloos gaat, zodat recent besloten is dat er cameratoezicht in de slachterijen moet komen. http://nos.nl/artikel/2152785-cameratoe ... krijk.html

In dat artikel staat ook dat de vraag naar vlees in Europese landen langzaam daalt, maar dat wereldwijd de vraag stijgt.

Heel eerlijk gezegd vind ik dat, als blijkt dat de grote slachthuizen voor massaproductie niet kunnen garanderen dat hun medewerkers het respect voor dieren niet verliezen, je dan geen massaproductie moet willen. Allemaal naar de zelfslachter dus. Alleen zullen die opkomende economieën die de vraag naar vlees wereldwijd doen stijgen het waarschijnlijk geen probleem vinden om de inboedel van hier gesloten grote slachthuizen voor een prikkie over te nemen. En dan kun je je afvragen of hier niet grootschalig willen slachten op een grotere schaal nog effect heeft op dierenwelzijn. Maar hier geld verdienen met een bedrijfstak waarin het blijkbaar vrij gemakkelijk mis kan gaan met als belangrijkste argument dat als 'ze' het dáár doen dat het dan nog slechter wordt vind ik ook niet zo'n sterke redenering.

Ik vind 't moeilijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:59

Het nadeel van de mensen die in het slachthuis werken daar ook echt mensen werken die uit landen komen waar dieren echt veel minder zijn dan hier. En ik denk inderdaad dat het idee van cameratoezicht als preventie niet zo slecht is.
Of echt goede bedrijfsleiders die daar streng op letten. Want dat er gewoon netjes met het slachtdier omgegaan moet worden vind ik ook een vereiste.
Gelukkig zal dat meestal ook wel gebeuren.
Want inderdaad beurs vlees levert minder op, dus het is niet alleen maar slecht voor het welzijn, het is ook dom voor de portemonnee.
Dus ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat dit de dagelijkse gang van zaken is.
En nee 1 geschopt varken is er 1 teveel. Maar als er verder 100.000 voorbij komen waar niets mee is gebeurd en dat wordt er niet tegenover gezet als beeldmateriaal krijg je natuurlijk wel erg kromme berichtgeving.
Dat is hetzelfde als een ruiter in de bek zien trekken en vervolgens beweren dat iedereen zo rijd.
Maar dat is wel een beetje ook het verhaal achter de anti bewegingen, de zaken niet weergeven zoals ze in het totaal zijn. Nogmaals, 1 geschopt varken is teveel en die medewerkers moeten ze ook direct ontslaan. Maar dat geeft geen totaalbeeld.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:37

bruintje123 schreef:
Ik denk dat niemand de wantoestanden goed keurt. Alleen de walgelijke personen die het gedaan hebben.
Daar hoef je geen vegetariër voor te zijn om het af te keuren.

Klopt, ook als boer keur je dit af. persoonlijk ben ik geen fan van het vergassen, er gaat daarmee te veel fout. Mijn schoonvader kiest er bijvoorbeeld voor om zijn koeien niet mee te geven aan de grotere handelaren. Bij mijn schoonvader gaan de koeien ook per 2 in een gewone trailer naar het slachthuis, overigens dezelfde trailer waar ook de kalveren in vervoerd worden. Van mij mag zulk personeel ontslagen worden.

Daarbij vind ik het echt ONBEGRIJPELIJK hoe iemand die zoveel om dieren geeft rustig staat te filmen terwijl die toekijkt hoe een levend varken bij dat bad een verdrinkingsdood tegemoet gaat. Zover gaan dus dierenactivisten om hun punt te maken, WALGELIJK!!!! Er zijn noodknoppen te vinden waar hij op had kunnen drukken om te zorgen dat het varken wel eerst dood zou zijn. Mijn bloed kookt dat niemand ingrijpt alleen maar om een standpunt duidelijk te maken en dat over de rug van die arme varkens. Bah

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:26

daffie1986 schreef:
Daarbij vind ik het echt ONBEGRIJPELIJK hoe iemand die zoveel om dieren geeft rustig staat te filmen terwijl die toekijkt hoe een levend varken bij dat bad een verdrinkingsdood tegemoet gaat. Zover gaan dus dierenactivisten om hun punt te maken, WALGELIJK!!!! Er zijn noodknoppen te vinden waar hij op had kunnen drukken om te zorgen dat het varken wel eerst dood zou zijn. Mijn bloed kookt dat niemand ingrijpt alleen maar om een standpunt duidelijk te maken en dat over de rug van die arme varkens. Bah

... Om vervolgens betrapt te worden, gearresteerd, filmmateriaal afgepakt, doodsbedreigingen, weet ik het wat. Om vervolgens achter te blijven met alleen je verhaal, wat uiteraard weer weggestreept wordt als 'activistenpraat die nog nooit ter plaatse zijn geweest want zo gaat het hier noooooit'

Daarbij, overigens, mijn excuses voor niet overal op ingaan. Ik word nogal verdrietig van sommige uitspraken/beschuldigingen hier (op zo'n niveau dat anderen het merken) en ik wil mijn energie liever anders besteden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:40

Citaat:
wat uiteraard weer weggestreept wordt als 'activistenpraat die nog nooit ter plaatse zijn geweest want zo gaat het hier noooooit'

Nou dat gaat toch niet echt op.

Citaat:
De Vlaamse minister van Dierenwelzijn Ben Weyts heeft opdracht gegeven om de vergunning van het slachthuis in Tielt in te trekken. De activiteiten worden stilgelegd. De minister zet die stap na de verspreiding van beelden over de praktijken en een bezoek van de inspectie.

De directeur van Debra zegt „zeer geschokt” te zijn van de beelden. „We kunnen de beelden niet ontkennen. We zijn een intern onderzoek gestart om te kijken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.” Tegen de betreffende medewerkers worden „passende maatregelen” genomen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:41

ach, kom op. Die film had je dan ook naar de Belgische variant van de NVWA kunnen brengen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:42

wat me dan niet aanstaat…die opmerking van die directeur. Als het goed is weet hij hoe het er aan toe gaat in zijn slachterij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:43

Ja als het goed is ja.
Helaas zal het op veel bedrijven zo zijn dat de directeur niet weet wat er op de werkvloer gebeurt en alleen de cijfertjes kent.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:43

Varkenshouders zijn geschokt door toestanden in slachthuis. Dit wil géén een boer. Hieronder de persverklaring:

Varkenshouders geschokt

De varkenshouders zijn geschokt na het zien van de beelden die “Animal rights” undercover filmde in het exportslachthuis van Tielt. Iedere varkenshouder voelt schaamte en onbegrip bij het zien van zoveel gruwel met varkens.

Een varkenshouder wordt voor het kweken van varkens verschillende zaken opgelegd op het vlak van dierenwelzijn, het FAVV doet hierop regelmatig ter plaatse controle.
Wanneer de varkens geladen worden, is de regel dat de varkens zelfstandig de vrachtwagen moeten opgaan en zo het bedrijf verlaten. Op dat moment is er eigendomsoverdracht waardoor wij geen zicht hebben wat er met de geladen varkens gebeurd. Het is wel degelijk de taak van ‘de dierenarts-inspecteurs van het FAVV’ om erop toe te zien dat de varkens met respect behandeld worden in het slachthuis. Wij boeren, staan erop dat onze dieren vriendelijk behandeld worden ook al zijn zij op een andere locatie.

Als varkenshouder willen wij ons distantiëren van zoveel gruwel. Het ligt niet in de aard van een boer om zijn varkens zoveel onrecht aan te doen. Want dierenleed leidt ontegensprekelijk tot slechtere productieresultaten en deze zijn nefast voor een varkenshouder. Uit ervaring weten wij dat deze beelden door Gaia vaak uit de context getrokken zijn en dat deze passen in hun anti-vleescampagne. Op die manier proberen ze consumenten afkerig te maken van al wat vlees is.

De negatieve impact voor onze varkenssector is enorm, gezien de huidige opflakkeringen van de noteringen in Vlaanderen. Ons imago was de laatste jaren op een hoger niveau getild dankzij de inzet van zoveel varkenshouders die met trots hun bedrijf via sociale media of opendeurdagen een inkijk gaven aan de consumenten of in de verenigingen hun inzet lieten blijken. Deze zijn vandaag teniet gedaan, we staan terug waar we begonnen. Dat is nu net wat onze tegenstanders beogen, maar toch laten we het hierbij niet: wij komen op voor de waarheid en niet voor de manipulatie van feiten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:22

Magrathea schreef:
... Om vervolgens betrapt te worden, gearresteerd, filmmateriaal afgepakt, doodsbedreigingen, weet ik het wat. Om vervolgens achter te blijven met alleen je verhaal, wat uiteraard weer weggestreept wordt als 'activistenpraat die nog nooit ter plaatse zijn geweest want zo gaat het hier noooooit'

Daarbij, overigens, mijn excuses voor niet overal op ingaan. Ik word nogal verdrietig van sommige uitspraken/beschuldigingen hier (op zo'n niveau dat anderen het merken) en ik wil mijn energie liever anders besteden.

Waar wordt hier het verhaal weggestreept als zijnde activistenpraat? Volgens mij wordt iedereen in dit topic kotsmisselijk bij het zien van deze beelden en wordt het juist zeer serieus genomen. En niet alleen hier...

Ik vind het jammer dat deze discussie zoveel effect op je heeft, als ik daar mede aan bijgedragen heb dan mijn excuses daarvoor. Maar misschien kun je dan ook begrijpen dat boeren verdrietig worden van eenzijdige (en vaak onjuiste) beeldvorming over de dieren waar zij iedere dag zo vroeg voor uit de veren komen. Een filmpje zoals die vandaag naar buiten is gekomen schaadt ook de varkenssector in z'n geheel weer enorm, terwijl niemand minder dan het betrokken personeel van het slachthuis hier de enige zijn die een enorme schop onder hun h*l verdienen (en nog meer, maar laat ik het netjes houden) en nooit meer op wat voor manier dan ook nog met een dier in aanraking mogen komen. Varkenshouders die zich schamen voor het gedrag van een ander? Het is toch de wereld op z'n kop?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:42

Even lezen, het ging om dat er gezegd werd dat de filmer in had moeten grijpen ipv blijven filmen. Zonder bewijs geen shock effect en geen actie.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:43

Citaat:
Als varkenshouder willen wij ons distantiëren van zoveel gruwel. Het ligt niet in de aard van een boer om zijn varkens zoveel onrecht aan te doen. Want dierenleed leidt ontegensprekelijk tot slechtere productieresultaten en deze zijn nefast voor een varkenshouder. Uit ervaring weten wij dat deze beelden door Gaia vaak uit de context getrokken zijn en dat deze passen in hun anti-vleescampagne. Op die manier proberen ze consumenten afkerig te maken van al wat vlees is.

Ik zou de persvoorlichter ontslaan. Als je een grensoverschrijdend schandaal dat aan het licht is gebracht door de ene organisatie, gaat gebruiken om uit te halen naar een totaal andere organisatie dan heb je niet begrepen wat je moet doen om geloofwaardig over te komen en nog minder hoe ongelooflijk belangrijk geloofwaardigheid is voor je imago.
Ook de overgang tussen de tweede en derde zin is niet handig. Nu staat er dat varkenshouders hun dieren geen onrecht aan willen omdat dat leidt tot slechtere productieresultaten. Het publiek wil horen dat ze hun dieren geen onrecht aan willen doen omdat ze respect hebben voor hun dieren.

Daarbij vraag ik me toch ook onwillekeurig af waarom de Belgische varkenssector zo'n slecht imago had. En als ik dan in mijn geheugen ga graven wat ik me herinner van de Belgische veehouderij, dan kan ik het niet helpen dat ik aan de hormonenmaffia moet denken en aan de moord op de inspectie-dierenarts die het opnam tegen die maffia en tegen zijn eigen collega's die zich door die maffia lieten omkopen. Als dat destijds ook die FAVV was, ga ik me toch een beetje afvragen of het wel helemaal goed gelukt is om schoon schip te maken. En ik heb ook de indruk dat dat slechte imago waar men zich de laatste jaren aan ontworstelt op z'n minst een heel klein beetje eigen schuld was.

Dus ja, het is ontzettend zuur als je imago naar de knoppen wordt geholpen door een onderdeel van de keten dat buiten jouw controle ligt. Maar als je dat imago wilt herstellen zul je moeten bedenken wat het publiek nodig heeft om vertrouwen terug te krijgen. En dat is: éérst de hand in eigen boezem steken en zeggen welke acties je gaat ondernemen om te zorgen dat dt nooit meer zal gebeuren. Het was bijvoorbeeld niet zo moeilijk geweest om aan te kondigen dat de voorzitter van de club van varkenshouders in gesprek wil met de FAVV en de club van slachterijen, dan wel het bestuur van de de club die de slachterijen in eigendom heeft. En om na dat gesprek met een gezamenlijke verklaring en plan van aanpak te komen.

Jammeren dat een andere club altijd al lelijk tegen je doet en dat je tegenstanders (wie dat zijn blijft onbeantwoord) de feiten manipuleren (alternative facts, waar kennen we die van?) herstelt geen imago en geeft geen vertrouwen maar is kinderachtig gejammer dat afleidt van het echte onderwerp, namelijk hoe het zo ver heeft kunnen komen in de bewuste slachterij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:32

Magrathea schreef:
Even lezen, het ging om dat er gezegd werd dat de filmer in had moeten grijpen ipv blijven filmen. Zonder bewijs geen shock effect en geen actie.

In Amerika was er een moeder die toekeek hoe bij haar eigen kind ZÓNDER verdoving gezonde tanden werden getrokken om bewijsmateriaal te verzamelen. Sorry, maar ik zou dat dus echt niet kunnen en néé ook niet bij een varken/koe/paard/muis enz. Dus nee dat is het stukje dat ik niet begrijp dat je niet gewoon ingrijpt terwijl je zegt van dieren te houden.

Edit: begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat ze dicht zijn en dat het nu bekend is want ik vind het echt walgelijk hoe ze met die varkens omgaan.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:01

Denk je echt dat ze je zonder beeldmateriaal serieus nemen? Voor dit varken was het te laat, hoe hadden ze hem ooit uit het kokende water kunnen krijgen? Tegen de tijd dat het wel gelukt was, was het dier al doodgebloed.

Geloof me, er zijn genoeg filmpjes zoals deze. En 99% wordt afgeschreven als "maar dat is in het buitenland!". Mensen geloven dit alleen, omdat er aan het einde iemand praat. Als dit alleen maar gruwelijke beelden waren geweest, dan was het zo weer weggestopt. Net als het zoveelste filmpje over zieke kippen met gebroken poten, gewonde varkens met rottende lichaamsdelen en nertsen met gruwelijke wonden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:36

Hele probleem zit in de snelheid van de slachtlijn, niet alleen ellende voor de dieren trouwens, ook de mensen die het uitbenen, etc. doen moeten veel sneller werken dan eigenlijk kan, met alle risico's voor zowel veiligheid mensen als kwaliteit vlees van dien. Vervolgens worden de regels strenger en krijg je rap het probleem dat schaalvergroting ivm de vereisde maatregelen de enige oplossing is, want een klein slachthuis dat deze risico's niet kent, kan die (dus onnodige) aanpassingen niet betalen. Gelukkig dat de EU wat soepeler is en aparte regels kent voor kleine slachthuizen, maar die worden wel meer en meer tegengewerkt. Mantra schaalvergroting = efficientie = goed galmt nog flink door, terwijl we al jaren weten dat daar wel degelijk ernstige nadelen aan zitten, zeker als je voorbij een bepaalde grens komt waarbij o.a. de afstand producent - consument te groot wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:56

Filmpje is echt vreselijk (al werk ik zelf met vlees , dit hoort niet bizar ) . Heb mij nooit verdiept in hoe de varkens kippen en koeien die ik paneer en tot gehaktballen rol of een product van gehak maak voorbij de toonbank daar is gekomen , ze hebben sjieke benamingen voor beter leven maar wat als ze die stal verlaten. . Waar gaat het wroe tvarken heen? , de boerderij kip en de koeien die de baas zelf fokt en uitzoekt of ze slachtklaar zijn? . Zet mij zeker aan het denken , weet welke slachthuizen ze wegkomen en meer niet ..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:23

daffie1986 schreef:
In Amerika was er een moeder die toekeek hoe bij haar eigen kind ZÓNDER verdoving gezonde tanden werden getrokken om bewijsmateriaal te verzamelen.

Off-topic, maar die moeder zag waarschijnlijk op dat moment de studie van haar kind betaald worden.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:54

daffie1986 schreef:

Hier word ik dus zo ongelooflijk kwaad van he. Hoe erg wil je de zaak verdraaien. Zeker als je zelf weetikhoeveel keer per week een stuk vlees op je bord hebt liggen, nu opeens het zielig vinden dat het er zo aan toe gaat (en dan maakt het geen donder uit of je wel of geen varken eet, geen enkel slachthuis is een paradijs voor dieren). Hypocriet. Dan heb je je mond vol over dat 'die antiboerenbeweging' eerst maar eens moet komen kijken hoe het er werkelijk aan toe gaat. Als ze dat vervolgens doen gaan 'die dierenactivisten' veel te ver om hun punt te maken? ja daaaaag :wave:

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:03

PlantsTho schreef:
Hier word ik dus zo ongelooflijk kwaad van he. Hoe erg wil je de zaak verdraaien. Zeker als je zelf weetikhoeveel keer per week een stuk vlees op je bord hebt liggen, nu opeens het zielig vinden dat het er zo aan toe gaat (en dan maakt het geen donder uit of je wel of geen varken eet, geen enkel slachthuis is een paradijs voor dieren). Hypocriet. Dan heb je je mond vol over dat 'die antiboerenbeweging' eerst maar eens moet komen kijken hoe het er werkelijk aan toe gaat. Als ze dat vervolgens doen gaan 'die dierenactivisten' veel te ver om hun punt te maken? ja daaaaag :wave:
Geen paradijs voor dieren wil nog steeds niet zeggen dat iedere vleeseter zijn vlees uit de hel wil hebben.

Het zou helpen als je accepteert dat er mensen zijn die het doden van een dier om het op te eten niet principieel verwerpelijk vinden. Dat er onder die vleeseters zelfs nog redelijke mensen zitten met een geweten, die vinden dat omdat je een dier op het einde doodt, je het nog niet de rest van de tijd slecht hoeft te behandelen.
Volstrekt onbegrijpelijk voor jou, en daarom is ieder gesprek ook al bij voorbaat gedoemd te mislukken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:13

Fijne gesprekspartner ben jij PlantsTho!

Precies zoals Oomens zegt. Omdat ik niet tegen het eten van vlees ben betekent dat automatisch dat ik ernstige dierenmishandeling prima vind?

Ik ben gek op dieren en wil dat elk dier een zo goed mogelijk leven heeft. Als ze dan na dat goede leven opgegeten worden vind ik dat prima en het dier heeft daar ook geen last van. Tenzij het op de manier gebeurt zoals op het filmpje. Dat is echt zeer en zeer kwalijk en daar staat natuurlijk geen enkele dierenliefhebber achter.

Ik heb eens gezien hoe een paard dood gemaakt werd bij de slager en daar vond ik echt niks mis mee. Sterker nog, ik vond het diervriendelijker dan euthanaseren bij de dierenarts. Als het zo gaat dan vind ik dat je prima vlees kunt eten.

Maar om nou maar ontzettend kwaad te worden omdat vlees eters het niet goed keuren dat dieren bij de slager ernstig mishandeld worden? Sorry hoor maar waar gaat dat over?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:22

Jildau schreef:
Fijne gesprekspartner ben jij PlantsTho!

Precies zoals Oomens zegt. Omdat ik niet tegen het eten van vlees ben betekent dat automatisch dat ik ernstige dierenmishandeling prima vind?

Ik ben gek op dieren en wil dat elk dier een zo goed mogelijk leven heeft. Als ze dan na dat goede leven opgegeten worden vind ik dat prima en het dier heeft daar ook geen last van. Tenzij het op de manier gebeurt zoals op het filmpje. Dat is echt zeer en zeer kwalijk en daar staat natuurlijk geen enkele dierenliefhebber achter.

Onzin. Het dier heeft daar wel last van. Het dier word namelijk doodgemaakt. Dringt dat nou echt niet door? Hoe lang wil je jezelf voor de gek houden dat een dier daaar niets van merkt of dat niet erg vind?

Ik vind het vooral walgelijk hoe Daffie de zaken verdraait wat betreft de undercover dierenactivist. Dat hij/zij voor persoonlijk gewin dat beest laat verdrinken (overigens, je ziet dat hij/zij nog zijn/haar best doet om het beestje uit het water te halen, maar dat is waarschijnijk onbegonnen werk met zo'n zwaar dier in een bad dat zo heet is). Zonder de dierenactivist was dit ook gebeurt, maar had niemand het geweten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:36

Als het transport normaal verloopt en het dier vrij snel aan zijn einde komt in het slachthuis op een rustige manier dan ervaart het vast wel iets van stress maar wat ik gezien heb was dat niet meer dan met je paard op wedstrijd gaan of met je kat naar de dierenarts. Plus daarna ben je direct dood.

Als ik dan naar de koeien van mijn vriend kijk die een aantal jaar een prachtig zorgeloos leven hebben, en naar de stierkalveren die vooral veel mogen eten waar ze ook niet mee lijken te zitten, vind ik het niet erg dat ze daarna een pen door hun hoofd krijgen. Daarna is het over en ik geloof erin dat dood, dood is. Dat je dan niet meer denkt en niet meer voelt.