Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:32

Ik vraag mij af hoe ik een Paper Jam van de printer op kan lossen als er geen papier in zit :?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:41

Warboel schreef:
Ik vraag mij af hoe ik een Paper Jam van de printer op kan lossen als er geen papier in zit :?

Kijken of er niet toch stiekem een velletje in het apparaat zit terwijl de lade leeg is?

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:47

Dat de Van Dale zo snel reageerde zeg! Weten we dat ook weer. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:51

elenaMM77 schreef:
Finliox schreef:
Staan er wel eens spelfouten in Woordenboeken? En hoe wordt dat dan opgelost?

wat een geweldige vraag *\o/*
oplossing is natuurlijk gewoon dat de taaldeskundigen die de woorden aandragen het woord herroepen en zo zal dat ook wel gebeuren..

ik ben wel benieuwd of er ooit een spelfout in de van Dale heeft gestaan en welk woord dat dan was..

thanks voor de geniale vraag, bracht een glimlach hier.
---

edit, ben nu zo nieuwsgierig dat ik de vraag heb ingediend bij de redactie van van Dale.

update

tot mijn verassing kreeg ik niet alleen snel, maar ook een uitgebreid antwoord terug..

De huidige (veertiende) editie van de Dikke Van Dale bevat 268.826 trefwoorden en nog hogere aantallen definities en voorbeeldzinnen. Het is bij zulke grote aantallen onvermijdelijk dat er af en toe een foutje doordringt in het woordenboek. We proberen dat zo veel mogelijk tegen te gaan door al het nieuwe materiaal goed te controleren, maar een honderd procent perfect resultaat is daarbij helaas niet mogelijk. Vergissen is menselijk en redacteuren zijn mensen…

Een voorbeeld hiervan is dat in de veertiende editie van de Dikke Van Dale een foutje stond in de definitie van ‘klokspijs’. Daar stond:

legering voor het klokkengieten, bestaande uit 75 tot 80 delen koper en 25 to 20 delen tin

Het is overduidelijk: ‘to’ had ‘tot’ moeten zijn. Een gebruiker heeft ons hierop gewezen en we hebben het meteen aangepast in onze database. In de vijftiende editie van de Dikke Van Dale, die op 6 oktober zal verschijnen, is de juiste tekst opgenomen.

We zijn mensen die dergelijke zaken melden (dat kan door een mail aan: redactie@vandale.nl) zeer erkentelijk. Overigens zijn de redacteuren zelf ook altijd gespitst op het vinden van onvolkomenheden in de tekst. Gelukkig zijn die niet aan de orde van de dag.

Wat wel met enige regelmaat voorkomt is dat informatie die ooit correct was, verouderd raakt. Montenegro hoort bijvoorbeeld niet meer bij Servië, dus moet de landnaam ‘Servië en Montenegro’ worden aangepast. Bij het bijvoeglijk naamwoord ‘Sint-Maartens’ melden we tegenwoordig: ‘van, uit, betreffende, als op Sint-Maarten, een van de Bovenwindse Eilanden, sinds 10 oktober 2010 een onafhankelijk land binnen het Koninkrijk der Nederlanden’. En natuurlijk hebben we het woord Koningsdag opgenomen en melden we bij Koninginnedag nu: ‘feestdag ter gelegenheid van de verjaardag van de koningin (van 1949 tot 2013 op 30 april)’.

Overigens verschijnt de Dikke Van Dale tegenwoordig niet alleen als boek, maar ook als elektronisch bestand en als internetapplicatie (via Van Dale Online). Het voordeel van deze publicatievormen is dat herziening van de tekst veel gemakkelijker is. De Dikke Van Dale Online herzien wij tegenwoordig tweemaal per jaar. We voegen dan niet alleen honderden nieuwe woorden, betekenissen en uitdrukkingen toe, maar passen ook, waar nodig, de bestaande tekst aan. Op die manier kunnen we de gebruiker dus veel sneller laten profiteren van verbeteringen die wij hebben aangebracht in onze database.

Dank voor uw interessante vraag. Ik hoop dat u wat hebt aan dit antwoord.

Met vriendelijke groet,

Van Dale Uitgevers

ik heb nog wel een vraag teruggesteld. immers je gebruikt een woordenboek om de spelling van een woord op te zoeken, buiten verouderde woorden of een fout in de toelichting heeft er wel eens een onderwerp met een spelfout ingestaan? ik houd jullie op de hoogte.

laatste update

Graag gedaan! Een fout in de schrijfwijze van de trefwoorden zal niet zo snel voorkomen. Die controleren we namelijk zeer uitgebreid. Sinds de spellingwijziging van 2005 laten we bovendien al onze trefwoorden checken door de Nederlandse Taalunie – de instelling die verantwoordelijk is voor de Woordenlijst Nederlandse Taal (het zogenaamde Groene Boekje). We doen dit om te voorkomen dat er ‘per ongeluk’ spellingverschillen ontstaan tussen de Dikke Van Dale en het Groene Boekje. De woorden worden zo nauwgezet bekeken dat het moeilijk voor te stellen is dat een typefout niet wordt opgemerkt. Tot op heden is dat in elk geval nog niet gebeurd en hopelijk blijft dat zo!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:53

In nog geen enkel geval een spelfout in een trefwoord, wauw. Daar zal wel heel veel werk in zitten.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:56

Thanks Elena! En natuurlijk de persoon die de tijd heeft genomen om de vraag te beantwoorden :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:51

graag gedaan, vond het zo'n leuke vraag dat ik er gelijk achteruitging uit pure nieuwsgierigheid..
En ik heb de persoon van de Van Dale ook uitgebreid bedankt voor de moeite.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:54

Wat leuk van Van Dale dat ze zo snel en tot twee keer toe reageren!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:58

oomens schreef:
Warboel schreef:

Kijken of er niet toch stiekem een velletje in het apparaat zit terwijl de lade leeg is?

Nop, alle deurtjes, laadjes en andere dingen die open kunnen open gehad, geen papiertje te vinden :Y) We hadden er 20 velletjes in gedaan, hadden er 4 geprint en na de paperjam zaten er nog 16 in de lade. :') Dus kon ook eigenlijk niet. Gelukkig hebben we nog 3 A3 printers op school en de laatste was onze redding.
ICT gaat er straks naar kijken.

Wat een tof antwoord van van Dale zeg! +:)+ Zouden meer bedrijven moeten doen zo uitgebreid!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:01

Waarom ik meteen iedereen wegduw die ook maar enige interesse in mij toont? :(

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:02

amkeVH schreef:

Een vorm van bindingsangst?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:18

amkeVH schreef:

Mensen waar je aan gehecht bent kunnen je pijn doen. Dat is geen prettig gevoel natuurlijk. Er zitten ook heel veel voordelen aan, namelijk gevoelens en hobby's en leuke dingen kunnen delen met een ander. De meeste mensen kijken dan toch door de nadelen heen, voor sommigen is dat moeilijker. Tijd en ervaring of, als je er echt last van hebt, therapie, helpt daar wel bij!

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:01

Ik vraag mij wel eens af of je model kunt worden met alleen je haar zegmaar. (Dus in shampooreclames enz). Zo ja, kun je je daarvoor opgeven of moet je dan gescout worden?

(Ik heb giga dik haar waar je best mooie dingen mee kan doen)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:10

Bestaat er zo iets als een mannen anti-conceptie pil? (rare vraag misschien, maar het schoot me ineens te binnen)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:15

Nee niks officieel goedgekeurd wel in testfase. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:30

Waarom hebben ze bij het ziekenhuis of de dokter altijd van die helse pleisters die er niet normaal zonder pijn afgaan??

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:43

Sammie schreef:
Elke hbo-er iig hoort t groene boekje te hebben. Of te hebben gehad.

HBO + WO groene-boekjesmaagd meld zich. Nooit gehad, nooit ingezien zelfs.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:44

Betakant dan zeker? Staat bij de meesten op de boekenlijst. Of stond misschien.. Is alweer even geleden.. :+

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:57

Hoe kan het dat we een geur koppelen aan iets?
Stel je hebt een hele lekkere parfum en je gebruikt hem een paar keer voor de wc, dan denk je opgegeven moment aan de wc als je de parfum op doet en is het niet meer fijn om hem op te doen :+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:56

Waarom is communicatie via een chat zo verschrikkelijk anders dan face to face praten?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 01:39

JudArthos schreef:
Waarom is communicatie via een chat zo verschrikkelijk anders dan face to face praten?

Omdat we in een gesprek 70-80% non verbaal communiceren (lichaamstaal) en slechts 20-30% in woorden. Via de chat mis je dus 70-80% van het gesprek;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:46

SindyKaya schreef:
Hoe kan het dat we een geur koppelen aan iets?
Stel je hebt een hele lekkere parfum en je gebruikt hem een paar keer voor de wc, dan denk je opgegeven moment aan de wc als je de parfum op doet en is het niet meer fijn om hem op te doen :+

Klassieke conditionering. Onbewust koppelen we zaken aan elkaar, maakt de wereld voorspelbaar en daarmee veiliger. Kan heel sterk werken met allerlei zintuigen. Zo moet ik bij een appeltjesgeur altijd denken aan de badkamer bij mn oma.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:51

Geur schijnt inderdaad de sterkste trigger voor herinneringen te zijn :j

Citaat:
De emotionele waarde van geuren heeft rechtstreeks te maken met de plaats in onze hersenen waar de geur wordt verwerkt. Dit gebeurt in het limbisch systeem. Dit is het oudste gedeelte in onze hersenen. Het wordt ook wel eens de ‘reptielenhersenen’ genoemd. Via dit systeem voelen we emotie en slaan we herinneringen op. Geur en emotie, geur en herinnering staan dus heel dicht bij elkaar. Tegelijkertijd hebben we hiervoor wel een flink geurexplosie nodig. In de loop van de eeuwen zijn we veel van onze reukzin verloren. Dit was waarschijnlijk een gevolg van evolutie, we gingen beter kleuren zien en verloren hierbij een deel van onze reukzin. Honden kunnen minder goed zien dan mensen, maar ruiken beter.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:10

ladyrosa schreef:
Ik vraag mij wel eens af of je model kunt worden met alleen je haar zegmaar. (Dus in shampooreclames enz). Zo ja, kun je je daarvoor opgeven of moet je dan gescout worden?

(Ik heb giga dik haar waar je best mooie dingen mee kan doen)

Ze zoeken wel eens 'haar modellen'. Dit is meestal alleen om met het haar te oefenen voor make-up and hairartist. En dan wordt er een shoot bijgedaan. Ik weet niet of er speciaal modellenbureaus bestaan, ik denk het niet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:57

Je hebt wel zoiets als handmodellen. Modellen die voor specifieke lichaamsdelen geboekt worden omdat ze bv heel mooie handen of benen hebben. Misschien dat dat ook wel voor haar geldt?

En even iets waar ik laatst aan moest denken..
Hoe doen ze dat nu toch met vogel of vlindertellingen? Dat ze het aantal vogels/vlinders/etc. binnen een bepaald gebied tellen. Hoe weet je nou in hemelsnaam dat die Atalanta niet al voor de derde keer komt langs fladderen en hoe doe je dat als je een hele kudde spreeuwen hebt?