Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:02

LoveImara schreef:
God houd inderdaad van iedereen, maar door de zondeval (satan), is het niet door iedereen wederzijds.
Daardoor is er ook al die ellende gekomen. Maar als altijd alles bij iedereen op rolletjes liep, dan ben je te snel geneigd te denken, 'waar heb ik een God voor nodig?' Terwijl je hem juist wel nodig hebt, God zorgt voor liefde en vrede, alleen wil de satan dit teniet doen omdat hij de macht wil, hij wil heersen ipv God.

Dus eigenlijk heeft God Satan nodig zodat mensen in hem geloven omdat ze hem niet nodig zouden hebben als alles goed ging. Aparte stelling.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:21

sallandval schreef:
LoveImara schreef:
God houd inderdaad van iedereen, maar door de zondeval (satan), is het niet door iedereen wederzijds.
Daardoor is er ook al die ellende gekomen. Maar als altijd alles bij iedereen op rolletjes liep, dan ben je te snel geneigd te denken, 'waar heb ik een God voor nodig?' Terwijl je hem juist wel nodig hebt, God zorgt voor liefde en vrede, alleen wil de satan dit teniet doen omdat hij de macht wil, hij wil heersen ipv God.

Dus eigenlijk heeft God Satan nodig zodat mensen in hem geloven omdat ze hem niet nodig zouden hebben als alles goed ging. Aparte stelling.

ik ben het met je eens.

Maar als je er even over nadenkt, filosofisch gezien dan:

goed kan niet bestaan zonder kwaad (yin en yang). dus als God het goede voorstelt dan heeft Hij een antipool nodig en dus moet Satan ook bestaan.

Of heb ik het nu fout voor?

Sammie

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:03

De conclusie die sallandval trekt kan ik eigenlijk echt niet volgen uit het stukje. Maar goed misschien komt dat omdat er eigenlijk wat achtergrond informatie ontbreekt.

Op filosofische basis kun je ook zeggen dat er niet perse een ultiem goed en een ultiem kwaad moet zijn voor het evenwicht. Binnen de wat strengere Christelijke kerken zijn er genoeg die ‘slechte’ dingen als straf van God zien. Dan is God dus zelf al de Yin én de Yang. Dat was in het oude testament zelfs al, in het OT wordt trouwens amper gesproken over de duivel (bij naam).

Maar ga je eenmaal zeggen dat iets alleen maar liefde geeft dan heb je eigenlijk wel een verklaring nodig voor de slechte dingen die gebeuren in iemands leven. Anders wordt er namelijk niet alleen maar liefde gegeven :)

En ook de Romeinen en Grieken hadden niet echt een ultiem slechte god. Een aantal goden waren zeker wel ‘bedorven’ of hadden kwaad in de zin, maar zij hadden tegenover de goden die medelij/ meelievend waren met de mens zeker de meerderheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:19

Ik moest nu even denken aan deze tekst. Je hebt er geloof ik ook varianten op waarbij de student een moslim is.

Citaat:
Professor : You are a Christian, aren’t you, son ?

Student : Yes, sir.

Professor: So, you believe in GOD ?

Student : Absolutely, sir.

Professor : Is GOD good ?

Student : Sure.

Professor: Is GOD all powerful ?

Student : Yes.

Professor: My brother died of cancer even though he prayed to GOD to heal him. Most of us would attempt to help others who are ill. But GOD didn’t. How is this GOD good then? Hmm?

(Student was silent.)

Professor: You can’t answer, can you ? Let’s start again, young fella. Is GOD good?

Professor: Is satan good ?

Student : No.

Professor: Where does satan come from ?

Student : From … GOD …

Professor: That’s right. Tell me son, is there evil in this world?

Professor: Evil is everywhere, isn’t it ? And GOD did make everything. Correct?

Professor: So who created evil ?(Student did not answer.)

Professor: Is there sickness? Immorality? Hatred? Ugliness? All these terrible things exist in the world, don’t they?

Student : Yes, sir.

Professor: So, who created them ?

(Student had no answer.)

Professor: Science says you have 5 Senses you use to identify and observe the world around you. Tell me, son, have you ever seen GOD?

Student : No, sir.

Professor: Tell us if you have ever heard your GOD?

Student : No , sir.

Professor: Have you ever felt your GOD, tasted your GOD, smelt your GOD? Have you ever had any sensory perception of GOD for that matter?

Student : No, sir. I’m afraid I haven’t.

Professor: Yet you still believe in Him?

Professor : According to Empirical, Testable, Demonstrable Protocol, Science says your GOD doesn’t exist. What do you say to that, son?

Student : Nothing. I only have my faith.

Professor: Yes, faith. And that is the problem Science has.

Student : Professor, is there such a thing as heat?

Professor: Yes.

Student : And is there such a thing as cold?

Professor: Yes.

Student : No, sir. There isn’t.

(The lecture theater became very quiet with this turn of events.)

Student : Sir, you can have lots of heat, even more heat, superheat, mega heat, white heat, a little heat or no heat. But we don’t have anything called cold. We can hit 458 degrees below zero which is no heat, but we can’t go any further after that. There is no such thing as cold. Cold is only a word we use to describe the absence of heat. We cannot measure cold. Heat is energy. Cold is not the opposite of heat, sir, just the absence of it.

(There was pin-drop silence in the lecture theater.)

Student : What about darkness, Professor? Is there such a thing as darkness?

Professor: Yes. What is night if there isn’t darkness?

Student : You’re wrong again, sir. Darkness is the absence of something. You can have low light, normal light, bright light, flashing light. But if you have no light constantly, you have nothing and its called darkness, isn’t it? In reality, darkness isn’t. If it is, well you would be able to make darkness darker, wouldn’t you?

Professor: So what is the point you are making, young man ?

Student : Sir, my point is your philosophical premise is flawed.

Professor: Flawed ? Can you explain how?

Student : Sir, you are working on the premise of duality. You argue there is life and then there is death, a good GOD and a bad GOD. You are viewing the concept of GOD as something finite, something we can measure. Sir, Science can’t even explain a thought. It uses electricity and magnetism, but has never seen, much less fully understood either one. To view death as the opposite of life is to be ignorant of the fact that death cannot exist as a substantive thing.

Death is not the opposite of life: just the absence of it. Now tell me, Professor, do you teach your students that they evolved from a monkey?

Professor: If you are referring to the natural evolutionary process, yes, of course, I do.

Student : Have you ever observed evolution with your own eyes, sir?

(The Professor shook his head with a smile, beginning to realize where the argument was going.)

Student : Since no one has ever observed the process of evolution at work and cannot even prove that this process is an on-going endeavor. Are you not teaching your opinion, sir? Are you not a scientist but a preacher?

(The class was in uproar.)

Student : Is there anyone in the class who has ever seen the Professor’s brain?

(The class broke out into laughter. )

Student : Is there anyone here who has ever heard the Professor’s brain, felt it, touched or smelt it? No one appears to have done so. So, according to the established Rules of Empirical, Stable, Demonstrable Protocol, Science says that you have no brain, sir. With all due respect, sir, how do we then trust your lectures, sir?

(The room was silent. The Professor stared at the student, his face unfathomable.)

Professor: I guess you’ll have to take them on faith, son.

Student : That is it sir … Exactly ! The link between man & GOD is FAITH. That is all that keeps things alive and moving.

Ik wil eigenlijk ook de link met jullie delen van een site die speciaal gemaakt is voor Roan.

http://www.go4roan.nl/blog/

Roan is het neefje van een stalvriendin van mij.
Roan heeft progressieve kanker en zijn moeder beschrijft wat er allemaal met hun kindje gebeurd en hoe zij hier mee omgaan.
De ouders van Roan geloven in God en zijn moeder verteld heel eerlijk in de blog hoe zij omgaan met de ziekte van Roan.
De reden dat ik de site hier deel is ook om hun situatie onder de aandacht te brengen want ze kunnen nog veel steun gebruiken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:10

WilmaBoy schreef:
ik ben het met je eens.

Maar als je er even over nadenkt, filosofisch gezien dan:

goed kan niet bestaan zonder kwaad (yin en yang). dus als God het goede voorstelt dan heeft Hij een antipool nodig en dus moet Satan ook bestaan.

Of heb ik het nu fout voor?

Volgens mij wordt God meer gezien als 'het al' satan als een soort anti-God is een concept van sommige christenen. Maar de Joden bijvoorbeeld vinden dat concept absurd, satan is een engel met een taak, geen nemesis van God.

God wordt dus niet door iedereen gezien als 'het goede' maar juist als 'alles'; als omnipotent. De grote vraag is dan eigenlijk; is God een 'iemand' of een 'iets'? Is hij/het een -bewuste- maker van alles of is alles ontstaan of is alles altijd al geweest en is het meer als een golfbeweging/cirkel? ik vraag me ook altijd af? En als dat 'alles' dan een entiteit is (dus een 'iemand' met een bewustzijn van welke omvang dan ook) hoe kan dat bewustzijn dan bestaan zonder referentiekader (aangezien een referentiekader niet kan bestaan in een isolement)? Als er wel een referentiekader is, zijn er dan nog meer allessen en dus meer Goden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:24

15 september was er een avond in de kerk waar ik lid van ben die speciaal ging over Euthanasie.
Een onderwerp wat door sommige christenen angstvallig wordt vermeden maar waar openlijk over gesproken kan worden.

Het gaat niet meteen over het onderwerp wel of niet geloven in Gods bestaan maar onderwerpen als euthanasie (abortus) kunnen wel de start vraag hebben "geloof je in God?".
Hoe staat iemand die geloofd in God tegen over euthanasie.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:41

Anna_Dani schreef:
Maar dat doet Derek Ogilvie toch ook? Ik denk dat het een perfecte combinatie is van mensenkennis en informatie die je via social media en internet kunt vinden. Bij mij geldt ook: zolang er geen (tastbaar) bewijs is, bestaat het niet. Zo heb ik ook eens een leuk gesprek (ja écht leuk) gevoerd met Mormonen uit Amerika. Zij waren 2 maanden in Nederland en spraken heel goed Nederlands, volgens hun doordat God hun die gave heeft gegeven. Volgens mij gewoon keihard de boeken in duiken en studeren totdat je omvalt. Ze gaven toen wel een beetje toe dat ze 'wel eens' in een studieboek hebben gekeken ja..

Uiteraard doen ze dat, hihi, zou knap zijn als ze de taal 'zomaar' konden..
Ik ben zelf Mormoons ( De kerk van Jezus Christus van de heilige der laatste dagen) en die mensen gaan naar een 'trainingscentre' om de taal te leren van het land waar ze heen gaan en om te leren hoe ze mensen (op een normale manier) over het geloof kunnen vertellen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 02:03

Tja euthanasie... Mijn zeer gelovige grootouders zijn veranderd van felle tegenstanders tot groot voorvechters, ook binnen de katholieke kerk, toen ze daadwerkelijk te maken kregen met ondraaglijk lijden dat niet meer te onderdrukken viel, ook niet met dingen als morfine en een arts die euthanasie ook in dat geval weigerde. Lijden moest diegene, tot het bittere einde dat onontkomelijk was. Dat hebben zij als zo onrechtvaardig ervaren dat ze sindsdien groot voorstander zijn geworden en ook actief binnen de kerk om euthanasie te promoten, hoewel dat misschien een heel verkeerde woordkeuze is. Ze waren in elk geval heel actief om het bespreekbaar te maken en mensen te helpen die in een situatie zaten waarin euthanasie een serieuze optie was om heel erg zwaar lijden te voorkomen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:07

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:08

:') Really? Wil je echt een artikel van Niburu serieus gaan nemen? :')

Laat me je vast zeggen dat ik niet verwacht dat er iets uit voortkomt. Misschien zijn er wel mensen die zeggen 'Oooh!' Maar ik denk dat de Da Vinci code van Dan Brown uiteindelijk nog meer invloed zal hebben gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:12

Interessante theorie.. maaaarrrrr staat haaks op de Romeinse vervolgingen. Het Christendom was al lang wijd verbreid tegen de tijd dat de Romeinen het als staatsgodsdienst aannamen, ook meer onder het mom van Er was geen houden meer aan en if you can't beat them join them. (en er dan via een centraal instituut ongetwijfeld wel een slaatje uit willen slaan.)

Deze theorie is via de gewone geschiedenis al onderuit te halen.. vrees ik..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:12

Voila. De eerste logische denker kan het hele artikel al wegvagen...