Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:41

Dat laatste heb ik al een aantal keren uitgelegd in dit topic.

Ik zie en onthou de wonderen om me heen. De ellende om mij heen draag ik met me mee in mijn rugzakje. Tot ik besef: ow ja, ik kan mijn rugzakje beter aan God geven. Die weet de oplossing voor alle problemen.

Ik ga dan in gebed en geef alle dingen om mij heen, maar ook van de wereld die ik op het nieuws zie bijvoorbeeld, in Zijn hand.
Ik vertrouw erop dat er dan op Zijn tijd een oplossing komt. Soms ervaar ik dat niet eens als oplossing hoor, want ik ben een mens en heb menselijke maatstaven. Maar in het geestelijke kan er al zoveel gebeurd zijn.

Stel: ik heb een enorme berg (als probleem) op mijn pad staan. Ik ben er verdrietig om en ben er zelf bang voor (waarvan ik geloof dat zowel verdriet en angst niet van God zijn).

Lekker menselijk ga ik zelf wel proberen om dat te overwinnen, mensen om je heen hebben nog wel tips, maar het schiet niks op.

Dan bedenk ik me: waarom zou ik het zelf doen als ik een Vader heb waarbij alles mogelijk is? Die in Zijn Woord schrijft dat alles waar je om vraagt je gegeven zal worden? (tegenwoordig heb ik dat besef erg snel, paar maanden terug liep ik erg lang te zeulen met de berg)

ik trek mij dan terug op een rustige plek en ga in gesprek met God. Daarbij vraag ik ook of Hij mij wil openbaren wat ikzelf voor hadeling eraan kan doen.

Soms duurt dat erg lang, maar ik vertrouw op Hem.
De berg lijkt maar te blijven bestaan, maar je ziet alleen hoe groot die berg is. Aan de achterkant van die berg is waarschijnlijk al niks meer over. Dat is in het geestelijke allemaal al afgebrokkeld. Tot het moment dat ook hetgeen wat je nog ziet omvalt. Dat is dan weer een wonder.

Over het openbaren van dingen: soms krijg je antwoord in een droom, soms voel je dat je iets moet lezen en krijg je via dat boekje of de Bijbel een antwoord. Soms zegt een collega iets tegen je die helemaal niet gelovig is, of is er iemand uit de kerk die naar je toekomt en die je wat influistert.

Dit soort zaken toets ik altijd of ze van God zijn of dat het gewoon iets is wat wel in mijn menselijke straatje past (eigen wil)

ik vraag dan om een bevestiging en als dan weer iemand wat tegen je zegt (wat echt onmogelijk is, situatie niet kent, of gewoon een vreemde op straat) dan voel ik de bevstiging.

En owjee, ik kan daar zoveel fouten mee maken. Dat ik mijn eigen ik de voorrang geef.....

Maar goed, dat hoort er allemaal bij. Ook dat breng ik naar God en weet ik (door mijn ervaringen) dat alles vergeven is en dat er weer een oplossing komt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:42

Verder wens ik iedereen een gezegende dag toe.

Ik ga opschieten want ik wil naar de kerk en dat is nog een eindje tuffen!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:36

Dus als ik het goed begrijp... als jij problemen tegenkomt, obstakels in je leven, ga je daar niet mee om maar geef je die af aan "God"?
Is het niet een veel fijner idee om die zelf te overwinnen dan zo makkelijk te doen? Ik snap dat niet... hoe kun je nou de verantwoording op iemand anders schuiven terwijl het om jezelf draait.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:56

Omdat ik daar in geloof!

Ik draag de verantwoordelijkheid niet af, ik leg het bij hem neer en weet dan dat er hulp onderweg is.

Ik geloof dat het geestelijke veel groter is dan hetgeen geschapen is. Daardoor los ik mijn problemen op in het geestelijke.

Daarnaast geloof ik dat Jezus is gestorven voor alle zonde en problemen. Die zijn toen al opgelost.

Ik eis dat nu op. Ik neem mijn standpunt in en eis op wat van mij is. Of dat nu een probleem is of een ziekte of een baan of een huis of een vriend of een wasmachine!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:08

Ik vertrouw dus ten alle tijden op God als mijn redder. Ik geloof niet dat God er is om samen nootjes te eten maar om noten te kraken.

Het natuurlijke is voortgekomen uit het geestelijke.

Hoe stabiel is het aardse? Zelfs de aardbodem verschuift en doet. Ik geloof dat omdat het geestelijke er eerst was dat dit veel groter is.

Ik geloof ook dat als ik bid in de naam van Jezus dat mijn gebeden verhoort worden. Niet krampachtig als: God help me, ik kan het niet, het is zo zwaar.... Maar in de rust. Rust is blijk van vertrouwen.

Ik leef niet bij wat ik zie, maar leef bij wat ik weet. En als je dat gelooft zal God je genoeg bewijs geven van zijn realiteit.

Ik confronteer mijn problemen met de grootheid van mijn God omdat ik geloof dat problemen worden veroorzaakt door de duivel en kornuiten. Zij weten heel erg goed dat God groter is dus als ik ze dat vertel weten ze heel goed dat het zo is.....

Mijn geloof is gebaseerd op God en God zijn woord. Ik heb besloten om te wandelen met die Onzichtbare. Want alleen dan worden Zijn daden zichtbaar!

Vaak wordt gebeden voor dingen die je wilt hebben. Als het dan niet komt volgt teleurstelling. De geloofshoudingndie ik aan neem als ik iets wil, dat weet ik dat ik het al gekregen heb.
In het Boek staat: alles wat u nodig heeft, heeft u al! En: door Zijn striemen BEN je genezen!

Met Jezus ben je meer dan overwinnaar!

En hoe ik dat vol hou? Ik vind het geen kwestie van volhouden, maar van er VOL van zijn!

Amen!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:15

Myra schreef:
Zooist schreef:
Jij gelooft dus gewoon heel erg in jezelf?

Precies, daar komt het op neer. Niet zozeer geloven in jezelf, maar de verantwoording bij jezelf leggen en niet bij een of andere denkbeeldige macht.

Exact. :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:58

@ Zooist: Ik vind het geweldig hoe jij zo vol bent! Ik wil ook :o Ik ben zelf ook vol overtuigd dat God er is en dat Hij een doel heeft! Bij mij is er ook iets heel vaags, Mijn oom is ernstig ziek van ALS. (ALS is een ongenezelijke spierziekte waar je dood aan gaat, erger dan MS enzo. ) wij gingen een keer naar een genezingsdienst, toen kwam er iets ik weet niet hoe het kwam, iets in mij zij dat hij naar de 7e de keer zal genezen! Het is vandaag de 7e keer. En ik geloof echt dat hij zal genezen. Ik heb zoveel wonderen gezien van God's goedheid!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:01

Ik ken ALS, dat is idd ongeneeslijk :j Ik ben benieuwd hoe het met je oom gaat. God kan altijd genezen :). Hij is sterker dan al het kwaad op aarde.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:09

verootjoo schreef:
Ik ken ALS, dat is idd ongeneeslijk :j Ik ben benieuwd hoe het met je oom gaat. God kan altijd genezen :). Hij is sterker dan al het kwaad op aarde.

Dankje voor de bemoediging.
Helaas is niemand van zijn gezin mee gegaan mijn ouders zijn nu met hem heen,
mijn oom is er nu echt vrezelijk aan toe hij kan niks meer alleen maar knikken en slikken.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:11

Mocht ''god hem genezen'', dan kan dat toch evengoed een heel sterk placebo effect zijn? Zo zie ik het in ieder geval wel. Als je het heel graag wil en er 100% in gelooft dan kan het misschien wel, maar dan komt het door jouw wilskracht en het geloof erin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:14

Angelita schreef:
Mocht ''god hem genezen'', dan kan dat toch evengoed een heel sterk placebo effect zijn? Zo zie ik het in ieder geval wel. Als je het heel graag wil en er 100% in gelooft dan kan het misschien wel, maar dan komt het door jouw wilskracht en het geloof erin.

Ken jij de ziekte ALS wel? Geloof me, dat is niet te herstellen door wilskracht hoor :=

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:16

verootjoo schreef:
Angelita schreef:

Ken jij de ziekte ALS wel? Geloof me, dat is niet te herstellen door wilskracht hoor :=

En met de hulp van God wel? Dan geloof ik toch meer in het placebo-effect dan in God...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:19

E_dicky schreef:
verootjoo schreef:

En met de hulp van God wel? Dan geloof ik toch meer in het placebo-effect dan in God...

Ja, want God staat boven al het kwaad. Het is alleen aan hem of het zijn plan is je te genezen of niet. Maar hij kan het wel. Er zijn al zoveel genezingen gebeurd :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:24

Of het zijn plan is om je te genezen of niet? Nou wordt ie mooi, sorry hoor maar dan vind ik hem echt een lül als hij mensen zomaar laat lijden. Aardige gozer die god... :+

Ja ik ken die ziekte wel, en ik geloof ontzettend in wilskracht, als je iets wil en er voor gaat kun je alles. Zoiets genezen is weer het andere uiterste, maar ik vind dit tig keer geloofwaardiger dan een mannetje op een wolkje die alles weer mooi en geweldig maakt (bij wijze van spreken), maar blijkbaar wel alleen als zijn humeur er naar staat. ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:28

Dus als God zou bestaan zou alles perfect en geweldig moeten zijn volgens jou, Angelita?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:50

Ik zelf ben katholiek gedoopt, vroeger geloofde ik opzig wel al deed ik er niet zo heel veel mee.. nu heb ik zoiets van ja.. god is volgens de gelovige onder ons perfect en maakt nooit fouten, waarom laat hij ons dan wel die fouten maken en waarom laat hij al dat leed gebeuren hier op aarde? heel veel verhalen die je uit de bijbel hoort vind ik persoonlijk een beetje 'fictie' ik heb wel respect voor mensen die er wel in geloven en vind dit ook interessant :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:53

Nee, ik ben niet gelovig. Ik ben niet christelijk opgevoed maar mijn ouders geloven wel. Als er een God zou bestaan, prima. :) Maar ik vind dat de wereld is hoe je het er zelf naar maakt. Misschien heeft iets of iemand wel het leven laten bestaan, maar je geeft er je eigen draai aan zodat het wordt zoals het nu is.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:54

KarinvdM schreef:
Dus als God zou bestaan zou alles perfect en geweldig moeten zijn volgens jou, Angelita?

Er staat achter: bij wijze van spreken.

Nee, maar ik neem aan dat hij mensen dan niet alleen zou genezen als dat zijn plan was. Het is sadistisch om mensen te laten lijden terwijl je de macht hebt om ze beter te maken.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:59

Angelita schreef:
KarinvdM schreef:

Er staat achter: bij wijze van spreken.

Nee, maar ik neem aan dat hij mensen dan niet alleen zou genezen als dat zijn plan was. Het is sadistisch om mensen te laten lijden terwijl je de macht hebt om ze beter te maken.

Genezing laat mensen meer geloven, als er niemand ziek zo zien dan zou je weinig van God zien denk ik zelf :o
De duivel is er ook nog :+

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:11

Tja dat is weer een ander standpunt hierover, ik reageerde op het standpunt van verootjoo en daar houd ik het ook maar bij anders blijf ik aan de gang. :)

Misschien moeten jullie allemaal eens hetzelfde over god gaan denken, is ten eerste makkelijker en ten tweede wordt het er allemaal wat geloofwaardiger van. Iedere christen zegt namelijk wat anders. :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:16

Angelita schreef:
Of het zijn plan is om je te genezen of niet? Nou wordt ie mooi, sorry hoor maar dan vind ik hem echt een lül als hij mensen zomaar laat lijden. Aardige gozer die god... :+

Ja ik ken die ziekte wel, en ik geloof ontzettend in wilskracht, als je iets wil en er voor gaat kun je alles. Zoiets genezen is weer het andere uiterste, maar ik vind dit tig keer geloofwaardiger dan een mannetje op een wolkje die alles weer mooi en geweldig maakt (bij wijze van spreken), maar blijkbaar wel alleen als zijn humeur er naar staat. ;)

Ik wil graag even inhaken op je laatste regel. Eerder in dit topic is al uitgelegd dat het niks met willekeur of humeur te maken heeft maar met de eigen wil van de mens zelf.

Als je gelooft dat Jezus je kan genezen moet je daar zelf om vragen. Jij als zieke moet het geloven!
Het is dus je eigen wil om het te geloven.

Maar deze hele uitleg staat al een aantal pagina's terug ook!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:18

Tja verootjoo zei dat hij dat doet als het zijn plan is, dan kan je dus smeken wat je wil maar komt er dan toch niet van? Plan is plan toch? :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:20

Angelita schreef:
Tja dat is weer een ander standpunt hierover, ik reageerde op het standpunt van verootjoo en daar houd ik het ook maar bij anders blijf ik aan de gang. :)

Misschien moeten jullie allemaal eens hetzelfde over god gaan denken, is ten eerste makkelijker en ten tweede wordt het er allemaal wat geloofwaardiger van. Iedere christen zegt namelijk wat anders. :+

Iedere historicus vertelt het anders, iedere instructeur vertelt wat anders, iedere leraar vertelt het anders, iedere opgetuigd verteld het anders.

Ieder mens is gezegend met een eigen wil en een eigen referentiekader wat gecreëerd is door opvoeding, scholing en zelfinzicht.

Christenen zijn ook mensen!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:24

Angelita schreef:

:j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:25

niemand denkt toch hetzelfde over dingen :=

Ga maar eens in de tweede kamer zitten. Zitten ook allemaal mensen die verschillend over allerlei zaken denken ;)