Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:41

Wat ik geloof (maar dat kan voor een ander heel anders zijn) is dat als je echt Jezus aanvaard hebt, zoals jij dat zo mooi noemt ;), als je echt met God wilt leven, dat je dat soort dingen dan niet doet. Ook en zeker niet uit naam van God.
Het wordt natuurlijk anders als je in de gevangenis zit voor iets ergs en dan met God geconfronteerd wordt en gaat geloven - Jezus hing aan het kruis ook naast twee misdadigers. Een ervan betuigde oprecht zijn spijt voor wat hij gedaan had en mocht naar de hemel. De andere, daar lezen we slechts over dat hij Jezus uitlacht.

Iedereen heeft evenveel recht op een plaats in de hemel. Maar je moet wel even vantevoren reserveren. ;) Al doe je dat een minuut voor je sterft - dat maakt God niet uit, plaats is er altijd nog wel.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:51

sdi schreef:
Ik bedoel aan te geven, als God niet zou bestaan, maakt het dan uit hoe iemand zijn/ haar leven inricht?

Nu ga ik even kort door de bocht, enkel om een punt duidelijk te maken.

Deze mensen leven over het algemeen in het hier en het nu en zijn op zoek naar geluk en positieve emoties. De vraag is: Wat is de meest effectieve methode om dat te bereiken? Nu is het belangrijk om in te zien dat al onze acties een reactie teweeg brengen, die over het algemeen (direct of indirect) van invloed zijn op de kwaliteit van ons leven.

Het gaat mis op het moment dat mensen de gevolgen van hun acties verkeerd inschatten of kiezen voor 'kort geluk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:55

Blue_Eyes schreef:
randalinpony schreef:
Maar even voor de gelovigen: waarom zou het God echt zoveel uitmaken of mensen wel of niet in hem geloven?

Ben jij moeder? Maakt het jou uit of jouw kind jouw bestaan erkent? Mij wel. Ik zou het niet leuk vinden als mijn kind zou ontkennen dat ik besta.

Maar daarom zou ik nog net zoveel van mijn kind houden en het zeker niet buiten willen sluiten. Dat is nou onvoorwaardelijke liefde. Daar kan de god die door de bijbel beschreven wordt niet aan tippen.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:57

Blue_Eyes schreef:
Al doe je dat een minuut voor je sterft - dat maakt God niet uit, plaats is er altijd nog wel.

Het is je goed recht om dat te geloven, maar ik vind het zo'n wrede gedachte. Dat iemand álles kan doen wat God verboden heeft, de meest verschrikkelijke dingen, zolang diegene in de laatste minuut van zijn of haar leven spijt betuigt. Terwijl een persoon die niet in Jezus gelooft en verder volgens de tien geboden leeft, niet in de hemel terecht komt.

Dit kan ik ook totaal niet rijmen met de opmerking van sdi, die ik aangehaald heb in mijn vorige bericht.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:43

Blue_Eyes schreef:
randalinpony schreef:
Maar even voor de gelovigen: waarom zou het God echt zoveel uitmaken of mensen wel of niet in hem geloven?

Ben jij moeder? Maakt het jou uit of jouw kind jouw bestaan erkent? Mij wel. Ik zou het niet leuk vinden als mijn kind zou ontkennen dat ik besta.

Maar voor mijn kind is het duidelijk dat ik er bén, ik hoef niet via een of ander omweggetje, iemand anders die hem komt vertellen dat ik besta door hem, te laten weten dat er uberhaupt zoiets is als een moeder.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:29

faye schreef:
Blue_Eyes schreef:

Maar daarom zou ik nog net zoveel van mijn kind houden en het zeker niet buiten willen sluiten. Dat is nou onvoorwaardelijke liefde. Daar kan de god die door de bijbel beschreven wordt niet aan tippen.

En ook al houdt God onvoorwaardelijk van je, dan nog zal hij je niet naar binnen dwingen als jij niet wilt. Liefde is loslaten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:31

Snader schreef:
Blue_Eyes schreef:
Al doe je dat een minuut voor je sterft - dat maakt God niet uit, plaats is er altijd nog wel.

Het is je goed recht om dat te geloven, maar ik vind het zo'n wrede gedachte. Dat iemand álles kan doen wat God verboden heeft, de meest verschrikkelijke dingen, zolang diegene in de laatste minuut van zijn of haar leven spijt betuigt. Terwijl een persoon die niet in Jezus gelooft en verder volgens de tien geboden leeft, niet in de hemel terecht komt.

Dit kan ik ook totaal niet rijmen met de opmerking van sdi, die ik aangehaald heb in mijn vorige bericht.

Als hij echt, echt spijt heeft? Waarom niet? Niet zo van 'ja, dat had ik beter niet kunnen doen', maar als iemand echt diep spijt heeft van wat hij allemaal heeft aangericht, dan zou ik het eerder wreed vinden om geen genade te verlenen.
Die persoon die volgens de tien geboden leeft maar niet in Jezus gelooft, die bestaat niet ;) De eerste drie geboden gaan over God.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:33

randalinpony schreef:
Blue_Eyes schreef:

Maar voor mijn kind is het duidelijk dat ik er bén, ik hoef niet via een of ander omweggetje, iemand anders die hem komt vertellen dat ik besta door hem, te laten weten dat er uberhaupt zoiets is als een moeder.

Voor heel veel mensen is het ook gewoon heel duidelijk dat God er is. Je kunt met hem wandelen, zoals dat in mooie Tale Kanaans heet. Je kunt met hem praten en weet je? Je kunt nog antwoord krijgen ook. Glashelder kan het zijn. Niet altijd, maar ja... mijn moeder is ook weleens moeilijk bereikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:50

Blue_Eyes schreef:
faye schreef:

En ook al houdt God onvoorwaardelijk van je, dan nog zal hij je niet naar binnen dwingen als jij niet wilt. Liefde is loslaten.

Wie heeft het over dwingen????
Het is heel simpel, hij laat je niet binnen en sluit je dus buiten. Dat is dus geen onvoorwaardelijke liefde en het is ook niet goddelijk :n

Blue_Eyes

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:57

Volgens mij gaan we hier nooit uitkomen. Zoals ik al zei, liefde is loslaten. De enige reden waarom jij niet naar binnen zou mogen, is omdat je zelf hebt aangegeven dat niet te willen. En nu ben ik er wel klaar mee, want dit gaat toch niet opgelost worden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:06

Dat is onzin. Het is geen kwestie van niet willen, het is een kwestie van niet mogen. TENZIJ je bij leven wil verheerlijken. Daar is niks goddelijks aan, nogmaals. Dat is egocentrisch en narcistisch en heeft juist NIETS met liefde te maken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:11

En ik zeg nogmaals, en echt voor het laatst: het heeft NIKS met verheerlijken te maken, alles met accepteren. Dat verheerlijken kan God gestolen worden. Leuk als je dat doet, maar accepteren is de enige vereiste.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:36

Faye, wat wil je nu precies bereiken? Ik vind deze manier van blijven hameren niet bijzonder constructief. HGet is duidelijk dat jij er anders over denkt dan Blue_eyes, dat is je goed recht. Maar jouw visie is niet beter of slechter of juister of verkeerder dan die van Blue_eyes, dus ik zie niet goed in wat het voor zin heeft op deze manier? Dit heeft niets te maken met argumenteren of discussieren, en nog minder met luisteren naar elkaar en respecteren dat mensen andere visies kunnen hebben. Ik vind het vooral hakketakken, en is zonde van dit topic.

(En Blue_eyes: laat het gaan - je schiet er toch niks mee op. Je hebt wat mij betreft jouw kant van het verhaal duidelijk uiteengezet. :j )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:52

Thnx Shadow, precies mijn plan ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:10

faye schreef:
Sorry, maar dat riedeltje is zo afgezaagd en zo voorspelbaar.

Als je al god voorwaarden stelt is er niets goddelijks aan. Dit soort verhalen heeft de kerk bedacht en in stand gehouden om de mens onder de duim te houden. Er is namelijks niets goddelijks aan dergelijke voorwaarden, sterker nog het is egocentrisch en narcistisch.

Ach laat ik ook nog eens een duit in het zakje doen.

Het is simpelweg een kwestie van oorzaak en gevolg. Als je foute keuzes maakt, kunnen de gevolgen heel vervelend zijn, dat geldt ook gewoon op aarde, in relaties tussen mensen.
Het woord 'zonde' betekent in feite: 'je doel missen'. Inderdaad net zoals het 'zonde' is als je een glas goeie wijn over je mooie zijden blouse gooit. Zonde van de wijn en zonde van je blouse. Want daar waren de wijn en de blouse niet voor bedoeld en ze zijn nu beide naar de knoppen. Ons doel in het leven is liefde geven en ontvangen, naar elkaar en naar God. Zaai je haat, dan is dat zonde. Want daar was jij niet voor bedoeld en je 'slachtoffer' ook niet.
Haat vernietigt. Het gevolg van zonde is de dood. Dus nogmaals; ik geloof niet dat God als een soort pietluttige scheidsrechter klaarstaat met fluitje en rode kaart met het opschrift 'HEL'. Dat zou betekenen dat God onder dreigementen alsnog onze vrije wil af zou pakken; chantage dus.
Ik geloof dat God het juist heel erg vindt wat wij over onszelf afroepen. En dat hij een oplossing bedacht heeft die ons een escape biedt. En wel door Jezus het gevolg van onze zonde:nl. de dood, te laten overwinnen.

Betekent dat dat mensen die geen christen zijn, geen eeuwig leven krijgen? Dat weet ik niet. Eerlijk gezegd denk ik weleens dat je God ook onbewust kan dienen, door een simpelweg een goed en zuiver mens te zijn. Zelfs al noem je jezelf ongelovig. Ik hoop het van harte.
Je medemens - gelovig of ongelovig - geen plaats in de hemel gunnen, lijkt me heel erg liefdeloos en dus een heel onchristelijke gedachte. Hoe dan ook,ik vertrouw erop dat God daar wel een creatieve oplossing voor heeft. Ik ben in ieder geval blij dat ik daar niet over ga, dat laat ik graag aan God over!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:29

wat een interessant topic.
ik ben het zelf met Faye eens ;)

ik denk dat er geen god bestaat, en dat god eigenlijk gewoon een personificatie is van wat er allemaal gebeurt hier op aarde. Mensen willen overal een antwoord op hebben.
De kerk heeft het idee van "God bestaat" voort laten duren, puur om de mensen onder de duim te houden en zelf alle macht te hebben. als je het mij vraagt kan degene die de bijbel geschreven heeft heel erg stoned zijn geweest en maar wat uit zijn nek hebben geluld, om het vervolgens te verkondigen aan iedereen (wat moet hij gelachen hebben dan) dit klinkt erg respectloos voor de gelovigen onder ons, mijn excuses hiervoor. Ik wil niemand beledigen maar dit is gewoon mijn mening ;)
Mijn gedachte is dat mensen die de bijbel heel erg serieus nemen en alles geloven wat erin staat best wel naief zijn.

Dit betekent echter niet dat ik anti-christenen ben. Ik respecteer wel wat ze geloven, ik heb ook een heleboel vrienden die christelijk zijn. Ik vind heel veel dingen ook juist goed. 'heb je naasten lief' en 'behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wilt worden' zijn een paar van de dingen die ik heel erg terugzie bij veel christenen. Ik heb hier dan ook groot respect voor.

Kortom: ik denk dat de bijbel fictie is, maar mensen hoeven het niet met me eens te zijn. laat iedereen in zijn waarde. Leven en laten leven. Zolang mensen hun gedachten maar niet aan anderen gaan opdringen, zoals met billboards. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:37

Citaat:
De kerk heeft het idee van "God bestaat" voort laten duren

:? De hele kerk is gefundeerd op het idee 'God bestaat'. Buiten dat - denk jij dat de hoge bobo's bij 'de kerk' niet in God geloven? Neem alleen al de RK-kerk. Ik zou geen Paus willen zijn, hoor. Nog afgezien van het feit dat ik het met die man niet eens ben en zijn leefwijze niet kan goedkeuren. Je moet er stiekum toch een hoop voor laten. Dan moet je wel weten waar je het voor doet.
In de protestantse kerken kennen we dat niet, zo iemand met zo'n machtspositie. Het hele kerkbestuur bestaat uit 'gewone' kerkgangers en wisselt iedere 4 jaar, afgezien van de predikant, meestal. Maar ook die wisselen wel af en toe van gemeente. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:37

[quote="beantsje]Je medemens - gelovig of ongelovig - geen plaats in de hemel gunnen, lijkt me heel erg liefdeloos en dus een heel onchristelijke gedachte. [/quote]
Precies! En dat geldt dus ook voor de god die door de bijbel beschreven wordt. Ik kan er met mijn pet niet bij als je dat als christen een teken van (naasten)liefde vind.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:38

Citaat:
Dat weet ik niet. Eerlijk gezegd denk ik weleens dat je God ook onbewust kan dienen, door een simpelweg een goed en zuiver mens te zijn. Zelfs al noem je jezelf ongelovig. Ik hoop het van harte.

Probleem hier is dat de meningen over goed en zuiver lokaal wat kunnen verschillen, al naar gelang de cultuur.

En dat je er van moet uitgaan dat God indien hij bestaat, een moreel wezen is. Dat weten we niet.

Maar de grondgedachte is mooi. Ik denk er ook zo over. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:45

Magiccc schreef:
De kerk heeft het idee van "God bestaat" voort laten duren, puur om de mensen onder de duim te houden en zelf alle macht te hebben.

Weet je, ik geloof niet meer echt in dat soort conspiracy theories. En wel omdat ik nog nooit een organisatie heb meegemaakt van meer dan drie mensen waarbij er volgens een zeer strak plan gewerkt wordt. Langetermijnvisies zijn bij verenigingen en groepjes van 20-30 mensen al zo moeilijk te realiseren, laat staan bij een geloof van 2000 jaar en met miljoenen gelovigen. WEL geloof ik dat - zoals overal waar je mensen bijeen zet - er heel veel opportunisten zijn die iets als het geloof gebruiken voor hun eigen middelen. Die hun eigen macht willen behouden, die wraak nemen als ze zich gekwetst of bedreigd voelen, die geobsedeerd raken en zich daar blind op staren. Die hun eigen kleine stukje bewaren en zo ook een kleine bijdrage leveren aan het systeem als geheel.

Maar ik geloof ook dat er vele mensen zijn die geloven vanuit echt oprecht geloof en vol medeleven en medemenselijkheid handelen. Zij maken op kleine of grote schaal wel degelijk wat uit.
Ik geloof niet in grote vooropgezette misleidingstrucs, niet op die schaal. Kerken hebben macht en invloed, maar ze zijn van oudsher ook een vrijplaats geweest waar mensen bescherming konden krijgen, waar zieken werden verzorgd en waar ouderen konden verblijven. En naast dat de kerk veel kennis heeft onderdrukt is er ook veel kennis bewaard gebleven dankzij de kerken. Alle macht die de kerk heeft en heeft gehad is zowel ten goede als ten slechte aangewend - zoals wij mensen toch eigenlijk met alles doen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:48

Citaat:
Ik ben in ieder geval blij dat ik daar niet over ga, dat laat ik graag aan God over!

Amen. Hier sluit ik even de hele discussie voor mezelf af, want ik heb het dit Paasweekend veel te druk met andere dingen. Een heel fijn weekend allemaal, en zoals wij elkaar dan in onze kerkgemeente begroeten op Paasmorgen: De Heer is waarlijk opgestaan, halleluja! +:)+

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:50

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
De kerk heeft het idee van "God bestaat" voort laten duren

:? De hele kerk is gefundeerd op het idee 'God bestaat'. Buiten dat - denk jij dat de hoge bobo's bij 'de kerk' niet in God geloven? Neem alleen al de RK-kerk. Ik zou geen Paus willen zijn, hoor. Nog afgezien van het feit dat ik het met die man niet eens ben en zijn leefwijze niet kan goedkeuren. Je moet er stiekum toch een hoop voor laten. Dan moet je wel weten waar je het voor doet.
In de protestantse kerken kennen we dat niet, zo iemand met zo'n machtspositie. Het hele kerkbestuur bestaat uit 'gewone' kerkgangers en wisselt iedere 4 jaar, afgezien van de predikant, meestal. Maar ook die wisselen wel af en toe van gemeente. :)

nee, ik denk dat de hoge bobo's bij de kerk juist wel in god geloven. maar het is natuurlijk erg handig om zelf even de mensen bij te sturen in je eigen voordeel met als excuus: "het is de wil van god." Dit gebeurde vroeger weleens. de bestuurder van het land was soeverein: hij hoefde alleen verantwoording aan god af te leggen. Als je dan een beetje "de waarheid" verdraait in je eigen voordeel kun je alles maken. beetje vaag uitgelegd maarja :+

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:53

Shadow0 schreef:
Magiccc schreef:
De kerk heeft het idee van "God bestaat" voort laten duren, puur om de mensen onder de duim te houden en zelf alle macht te hebben.

Weet je, ik geloof niet meer echt in dat soort conspiracy theories. En wel omdat ik nog nooit een organisatie heb meegemaakt van meer dan drie mensen waarbij er volgens een zeer strak plan gewerkt wordt. Langetermijnvisies zijn bij verenigingen en groepjes van 20-30 mensen al zo moeilijk te realiseren, laat staan bij een geloof van 2000 jaar en met miljoenen gelovigen. WEL geloof ik dat - zoals overal waar je mensen bijeen zet - er heel veel opportunisten zijn die iets als het geloof gebruiken voor hun eigen middelen. Die hun eigen macht willen behouden, die wraak nemen als ze zich gekwetst of bedreigd voelen, die geobsedeerd raken en zich daar blind op staren. Die hun eigen kleine stukje bewaren en zo ook een kleine bijdrage leveren aan het systeem als geheel.

Maar ik geloof ook dat er vele mensen zijn die geloven vanuit echt oprecht geloof en vol medeleven en medemenselijkheid handelen. Zij maken op kleine of grote schaal wel degelijk wat uit.
Ik geloof niet in grote vooropgezette misleidingstrucs, niet op die schaal. Kerken hebben macht en invloed, maar ze zijn van oudsher ook een vrijplaats geweest waar mensen bescherming konden krijgen, waar zieken werden verzorgd en waar ouderen konden verblijven. En naast dat de kerk veel kennis heeft onderdrukt is er ook veel kennis bewaard gebleven dankzij de kerken. Alle macht die de kerk heeft en heeft gehad is zowel ten goede als ten slechte aangewend - zoals wij mensen toch eigenlijk met alles doen?

maar hier heb jij wel een punt :+
dit ben ik wel met je eens.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:05

ik wil nog even wat typen :D :

ik kan niet begrijpen dat als god van iedereen houdt, wat mensen ook geloven, heidenen toch niet de hemel in laat.
de bijbel is dus niet helemaal "waterdicht" volgens mij, er zitten een paar dingen in die misschien niet helemaal kloppen. Maar als het door god geschreven is - al dan niet via menselijke handen - zouden er geen fouten in zitten toch? Dit moet haast wel door mensen geschreven zijn, lijkt mij.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:15

Magiccc schreef:
ik wil nog even wat typen :D :

ik kan niet begrijpen dat als god van iedereen houdt, wat mensen ook geloven, heidenen toch niet de hemel in laat.
de bijbel is dus niet helemaal "waterdicht" volgens mij, er zitten een paar dingen in die misschien niet helemaal kloppen. Maar als het door god geschreven is - al dan niet via menselijke handen - zouden er geen fouten in zitten toch? Dit moet haast wel door mensen geschreven zijn, lijkt mij.

O maar als je het topic verder doorgelezen had, had je al gezien dat de bijbel inderdaad 'foutjes' bevat. Christenen geloven dat de bijbel is geschreven door mensen, die geïnspireerd zijn door God.
Dit in tegenstelling door moslims, die geloven dat de tekst rechtstreeks van God (Allah) afkomstig is.

Mijn godsdienstleraar zei altijd, de bijbel is een opstel, de koran een dictee.