faye schreef:Sorry, maar dat riedeltje is zo afgezaagd en zo voorspelbaar.
Als je al god voorwaarden stelt is er niets goddelijks aan. Dit soort verhalen heeft de kerk bedacht en in stand gehouden om de mens onder de duim te houden. Er is namelijks niets goddelijks aan dergelijke voorwaarden, sterker nog het is egocentrisch en narcistisch.
Ach laat ik ook nog eens een duit in het zakje doen.
Het is simpelweg een kwestie van oorzaak en gevolg. Als je foute keuzes maakt, kunnen de gevolgen heel vervelend zijn, dat geldt ook gewoon op aarde, in relaties tussen mensen.
Het woord 'zonde' betekent in feite: 'je doel missen'. Inderdaad net zoals het 'zonde' is als je een glas goeie wijn over je mooie zijden blouse gooit. Zonde van de wijn en zonde van je blouse. Want daar waren de wijn en de blouse niet voor bedoeld en ze zijn nu beide naar de knoppen. Ons doel in het leven is liefde geven en ontvangen, naar elkaar en naar God. Zaai je haat, dan is dat zonde. Want daar was jij niet voor bedoeld en je 'slachtoffer' ook niet.
Haat vernietigt. Het gevolg van zonde is de dood. Dus nogmaals; ik geloof niet dat God als een soort pietluttige scheidsrechter klaarstaat met fluitje en rode kaart met het opschrift 'HEL'. Dat zou betekenen dat God onder dreigementen alsnog onze vrije wil af zou pakken; chantage dus.
Ik geloof dat God het juist heel erg vindt wat wij over onszelf afroepen. En dat hij een oplossing bedacht heeft die ons een escape biedt. En wel door Jezus het gevolg van onze zonde:nl. de dood, te laten overwinnen.
Betekent dat dat mensen die geen christen zijn, geen eeuwig leven krijgen? Dat weet ik niet. Eerlijk gezegd denk ik weleens dat je God ook onbewust kan dienen, door een simpelweg een goed en zuiver mens te zijn. Zelfs al noem je jezelf ongelovig. Ik hoop het van harte.
Je medemens - gelovig of ongelovig - geen plaats in de hemel gunnen, lijkt me heel erg liefdeloos en dus een heel onchristelijke gedachte. Hoe dan ook,ik vertrouw erop dat God daar wel een creatieve oplossing voor heeft. Ik ben in ieder geval blij dat ik daar niet over ga, dat laat ik graag aan God over!