Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:06

Zebrastreep schreef:
SusanH schreef:
Zebrastreep ja er gaan mensen dood aan corona. Maar 1 op 1 stellen dat kwetsbaren dood gaan aan corona dat is niet reëel en gelukkig maar. Bij mij op het werk hebben ook heel kwetsbaren corona gehad. Daar is uiteindelijk maar 1 iemand van overleden en niet direct aan de corona zelf, maar een bij effect van haar eigen aandoening. Dat had haar ook kunnen gebeuren bij een willekeurige andere infectie met hoge koorts. De mortaliteit ( kans dat je doodgaat) van corona is op dit moment heel laag. Veel lager als bij de vorige varianten.

Dat is waar maar er overlijden nog steeds genoeg mensen aan dus 100% onschuldig is het virus nog zeker niet.

Nu zal het wel rustiger zijn de komende periode maar ik verwacht in het najaar / winter zeker weer een andere variant met weer meer besmettingen, meer mensen die opgenomen moeten worden en meer mensen die eraan gaan overlijden.

Mensen zijn immers aardig goed in zichzelf en anderen uitroeien en daarbij steeds weer dezelfde fouten maken.

Tjonge, wat een sombere kijk op de toekomst zeg. Probeer een beetje blijer te worden, de zon schijnt en het leven gaat door zonder restricties etc.
'Men lijdt het meest van het lijden dat men vreest!'

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:07

Needje schreef:
De grootouders van m’n vriendin zouden ook dood gaan als ze corona kregen.
Ze zijn beetje ziek geweest van Delta en meer niet.
Ik ben nog steeds van mening dat er iets anders speelt in het ernstige verloop dan onderliggend lijden an sich.

Ik kan er ook geen touw aan vast knopen. Mijn man is longpatient en fietst redelijk makkelijk door Corona heen. Wij waren allemaal
Bang “hoe zou het gaan verlopen als hij Corona krijgt.”

Als de wetenschap verder is komen we daar wel achter. Daar ben ik van overtuigd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:10

De omicron slaat ook niet, of nauwelijks meer op de longen.

Er is voor covid overigens inmiddels meer kennis dan voor veel virussen die we al 100 jaar kennen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-03-22 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:11

Klopt. Dat merk ik ook. Maar ik zie wel, en lees hier ook, dat mensen er goed ziek van kunnen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:13

Ik ben voor mijn schounouders banger voor de griepuitbraak op het moment als ik eerlijk ben. De laatste keer dat mijn schoonvader een influenza oppikte kon hij niet meer zelfstandig op zijn benen staan en zijn we naar het ziekehuis gegaan.
Maar ja, ook mijn kwakkelende schoonouders zijn weer doorgegaan met hun leven. Logisch ook. Thuis gaan zitten wachten op de dood is ook niet heel spannend.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:58

Hier (be) liggen nu meer mensen met griep in het ziekenhuis dan met covid hoorde ik vanmorgen op de radio.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:22

Voor iedereen die het heeft over slechts een griepje, er is ook long-flu.

https://www.bbc.com/news/health-58726775.amp

"Long-term symptoms from flu have probably been overlooked before"

Eigenlijk was dat niet „overlooked“ maar het interesseerde gewoon niemand.
Het toont welaan hoe weinig men weet over andere ziektes die al veel ouder zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:39

Nou dit was precies waarom sommigen zo raar keken naar long COVID omdat er gewoon veel meer ziektes zijn die een lange nasleep kunnen hebben. Die hebben nooit aandacht gekregen. Alleen omdat er veel tegelijk er last van kregen nu met COVID was het ineens een ding.
Ik hoop nog steeds dat er nu ook meer aandacht komt voor die andere mensen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:41

Ik heb long-pfeiffer ;)
Ben afgelopen jaar nog op de oncologie afdeling geweest omdat ze blijkbaar een verdacht hadden dat ik 1 van die long-pfeiffer mensen ben die een B-cel kanker ontwikkelde. Godzijdank is het enkel een vergroting van sommige klieren en niet erger.
Even een beetje moe en ik heb meteen keelpijn. Dat is ook nooit meer weggegaan.

Mijn broer heeft transverse myelitis opgelopen na influenza, dat hebben ze niet onder controle kunnen krijgen en ontwikkelde door naar MS.

Ik wil niet in een steriele wereld leven. Bij leven horen nou eenmaal ook bepaalde risico‘s en dat zijn ook de infectie ziektes. Wel hoop ik dat men gaat erkennen dat er gewoon geen eerlijke aandacht is voor mensen die al jaren last hebben van post-virale vermoeidheid na een verkoudheid, want ook die zijn er.

Maar dat is ijdele hoop denk ik. Ook covid komt gewoon op de grote stapel uiteindelijk. Het is ook bijna onmogenlijk om uit te vinden waarom iemand moe is. En zelfs als dat zo is, is er nog lang geen oplossing voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:18

Volgens mij ligt long covid bij de regering al op de grote stapel Sizzle. Wanneer ik zie hoe lang de Lyme vereniging heeft moeten vechten om het als beroeps ziekte op de lijst te krijgen voor bvb boswachters heb ik er een hard hoofd in. Ben je waarschijnlijk 10 jaar verder en de eerste zorgverleners en andere mensen die in de frontlinie stonden zijn inmiddels ontslagen na twee jaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:24

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:29

purny schreef:

Nu is het nog mode.
Volgend jaar heeft 99% van de mensen covid gehad en wordt er niet meer actief getest. Ga dan maar eens aankloppen bij het UWV dat je tegenwoordig meer hoofdpijn hebt sinds je laatste verkoudheid die covid had kunnen zijn. Zelfs met aangetoonde migraine wordt je al niet serieus genomen.

Tegelijkertijd is het gewoon echt ontzettend moeilijk. Er zijn ook mensen die zonder ooit ziek geweest te zijn niet in staat zijn om 100% te werken, gewoon omdat het te veel stress geeft bijv.
Ga maar eens een eerlijke lijn trekken. Dat gaat niet. Het zal altijd zo zijn dat mensen die echt top-fit zijn (of veel pijnstillers nemen om hun klachten niet te voelen), mentaal sterk in hun schoenen staan en weinig slaap nodig hebben meer carriere opties hebben.
Wat dat betreft is er wel wat te zeggen voor een basisinkomen, maar dat is een ander topic.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:49

Ondanks dat ik op mijn handen zat wil ik toch reageren.
Zit nu bij de long revalidatie en het onderwerp van gesprek is natuurlijk hoe nu verder.

De bal ligt bij jezelf zegt de begeleiding en iedereen om ons heen ook
Doe wat je zelf denkt dat verstandig is, denk er bij na en maak je keuzes.
Waardoor ik boodschappen nog thuis laat brengen of op een afhaalpunt.
Alleen op terrassen zit en nietbinnen
En bij verjaardagen actief pas en een andere dag ga..

Het gaat nl om de consequenties voor jezelf en niet van de hele maatschappij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:51

rien10 schreef:
Needje schreef:
De grootouders van m’n vriendin zouden ook dood gaan als ze corona kregen.
Ze zijn beetje ziek geweest van Delta en meer niet.
Ik ben nog steeds van mening dat er iets anders speelt in het ernstige verloop dan onderliggend lijden an sich.

Ik kan er ook geen touw aan vast knopen. Mijn man is longpatient en fietst redelijk makkelijk door Corona heen. Wij waren allemaal
Bang “hoe zou het gaan verlopen als hij Corona krijgt.”

Als de wetenschap verder is komen we daar wel achter. Daar ben ik van overtuigd.

Het zou fijn zijn als de wetenschap daar antwoorden op kan geven. Waarom gaat bij sommige mensen het afweersysteem "in overdrive", en waarom houden sommige mensen zo lang klachten? Dat zijn wat mij betreft de dingen waar we wel een antwoord op willen, die gaan helpen om ervoor te zorgen dat het minder impact gaat hebben.

En ik moet nog zien dat we een zwaardere variant weer krijgen, ik kijk er anders tegenaan. Een virus heeft er vooral baat bij als meer mensen het krijgen, maar wel in mildere vorm. Dan verspreidt het het makkelijkst. Evolutionair gezien wint een virus er niks bij als de mortaliteit omhoog schiet. Natuurlijk kan er net als met griep een variant opduiken die wat heftiger uitpakt, maar dat is ook weer van voorbijgaande aard.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:14

Misschien komt het ook dat ik in het verleden echt 4 weken plat heb gelegen met voorstadium van bronchitis en dat echt vreselijk was en heel veel pijn deed dat ik huiverig was voor corona met name de eerste jaren.

Dan piep je ook wel iets anders ik was toen 16 hartstikke gezond en een heel dik virus te pakken.

Herstel heeft toen uiteraard ook wel even geduurd maar had ik niet verwacht als 16 jarige. De rest had uiteraard helemaal niks gekregen nog geen verkoudheidje.

Ik had nu ook pijn in de longen dat ik op den duur wel dacht als het maar niet weer die kant op gaat. Het is met mijn werk ook niet mogelijk om dat heel rustig weer op te pakken en of lang thuis te zitten. Al krijg ik nog steeds liever zelf corona dan een kwetsbare in mijn eigen kring.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:39

Needje schreef:
Is HC nu trouwens weer geband?

Zo te zien wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:47

Zebrastreep schreef:
Misschien komt het ook dat ik in het verleden echt 4 weken plat heb gelegen met voorstadium van bronchitis en dat echt vreselijk was en heel veel pijn deed dat ik huiverig was voor corona met name de eerste jaren.

Dan piep je ook wel iets anders ik was toen 16 hartstikke gezond en een heel dik virus te pakken.

Herstel heeft toen uiteraard ook wel even geduurd maar had ik niet verwacht als 16 jarige. De rest had uiteraard helemaal niks gekregen nog geen verkoudheidje.

Ik had nu ook pijn in de longen dat ik op den duur wel dacht als het maar niet weer die kant op gaat. Het is met mijn werk ook niet mogelijk om dat heel rustig weer op te pakken en of lang thuis te zitten. Al krijg ik nog steeds liever zelf corona dan een kwetsbare in mijn eigen kring.

Dat snap ik wel. Ik heb op het randje gelegen met een compleet andere infectie, in 2010. De onzekerheid die corona met zich meebracht (ik kreeg het in 2020, kende verder ook niemand die het gehad had) met de ervaring die ik heb gehad toen ik in het ziekenhuis lag en letterlijk dood ziek was, maakte dat ik die normaal heel nuchter is toch ook wel een paniekaanval heb gehad omdat ik me zo beroerd voelde en bang was om naar het ziekenhuis te moeten. Dat ik helemaal alleen op zolder lag omdat ik mijn familie leden niet aan wilde steken hielp ook niet mee. Ik was ook zo blij toen mijn man ook corona kreeg. Toen kon ik wel weer bij mijn gezin zijn. Niet meer alleen zijn, maakte dat ik me ook niet meer zo angstig voelde.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:57

Sizzle schreef:
purny schreef:

Nu is het nog mode.
Volgend jaar heeft 99% van de mensen covid gehad en wordt er niet meer actief getest. Ga dan maar eens aankloppen bij het UWV dat je tegenwoordig meer hoofdpijn hebt sinds je laatste verkoudheid die covid had kunnen zijn. Zelfs met aangetoonde migraine wordt je al niet serieus genomen.

Tegelijkertijd is het gewoon echt ontzettend moeilijk. Er zijn ook mensen die zonder ooit ziek geweest te zijn niet in staat zijn om 100% te werken, gewoon omdat het te veel stress geeft bijv.
Ga maar eens een eerlijke lijn trekken. Dat gaat niet. Het zal altijd zo zijn dat mensen die echt top-fit zijn (of veel pijnstillers nemen om hun klachten niet te voelen), mentaal sterk in hun schoenen staan en weinig slaap nodig hebben meer carriere opties hebben.
Wat dat betreft is er wel wat te zeggen voor een basisinkomen, maar dat is een ander topic.

Er zullen altijd verschillen zijn inderdaad. Sommige mensen hebben last van chronische stress door gebeurtenissen waar ze niks aan kunnen doen.

Of het nu mentale,fysieke of emotionele problemen zijn waardoor iemand minder werkt, dat maakt mij niet uit. Iedereen heeft recht op een waardig leven met eten, zorg en een huis. Ben ook groot voorstander van een basisinkomen :P

Omdat ik er heilig in geloof dat ieder mens mee wilt doen in de maatschappij, er zullen altijd 'profiteurs' zijn, maar die heb je nu ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:11

MarlindeRooz schreef:
Maar wat wil je dan Karuna? Constante lockdown behalve voor jouw vakanties en uitjes? Hele economie kapot omdat jij een slechte gezondheid hebt.

Maar dan trek je de woorden van Karuna toch uit het verband? Ze noemt namelijk heel concreet een situatie, bijvoorbeeld in de apotheek, waar iemand expres geen afstand houdt en zelfs nog een beetje dichterbij gaat staan als ze vraagt of de ander even afstand wil houden.

Dat heeft niets te maken met 'constante lockdown willen' of de hele economie kapot maken... gewoon een klein beetje fatsoen en medewerking, dat is alles.

Citaat:
Leuk dat je zwak, ziek of beperkt bent (ik dus ook). Maar zo werkt de wereld niet dat men zich gaat aanpassen naar die paar mensen.

Zo raar zou dat eigenlijk niet zijn. Vaak zou het zoveel beter kunnen. Maar twee jaar corona heeft dat begrip en die solidariteit heel erg ondermijnd, tot het punt dat het nou blijkbaar normaal gevonden wordt dat mensen met beperkingen helemaal nergens meer op hoeven te rekenen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:15

Wat is nou het probleem om een stapje opzij of naar achteren te doen als iemand dat vraagt. Ik zie werkelijk het probleem niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:22

rien10 schreef:
Wat is nou het probleem om een stapje opzij of naar achteren te doen als iemand dat vraagt. Ik zie werkelijk het probleem niet.

Dat is voor de meeste normale mensen ook helemaal geen probleem. Maar net als er altijd mensen zullen zijn die vinden dat ze op een invalideplek mogen parkeren zullen er ook altijd mensen zijn expres in je personal space gaan staan.

Ik vind het raar dat men ervanuit gaat dat als iemand weer zegt „te gaan leven“ dus wel automatisch een aso zal zijn die expres dicht op je komt staan gewoon omdat het weer mag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:36

Gelukkig niet nee. Ik vind het sowieso raar dat men "nu weer gaat leven" wat heb je dan de afgelopen twee jaar gedaan, gevegeteerd?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:38

Nou het voelt wel alsof veel on hold heeft gestaan, en dat was natuurlijk ook zo.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:12

Ja sommigen hoefden zich niet aan te passen door de regels. Die leefden kennelijk altijd al zo somber...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:14

Popstra schreef:
Ja sommigen hoefden zich niet aan te passen door de regels. Die leefden kennelijk altijd al zo somber...

Of je neemt het zoals het is. Ik leef niet somber hoor. Maar heb de afgelopen twee jaar zeker niet on hold geleefd.
Het leven bestaat uit meer dingen dan uitgaan, feesten en buitenlandse vakanties.