Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:41

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:44

Hoewel ik het met je eens ben vind ik het artikel toch ongelukkig. Alle geïnterviewden zijn besmet binnen twee weken na de tweede prik.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:46

Sheran: Dat klopt. Ik heb er ook een beetje stemmingsmakerij-gevoel bij. De grafiek die er echter instaat vind ik wél interessanter dan de interviews. Zelf ben ik wel benieuwd hoeveel mensen die 3 weken gevaccineerd zijn (met zowel J als P) hoe daar het besmettingsniveau bij zit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:50

Winged schreef:
Mineur of afwachtend?

De grafiek die in dit artikel staat vind ik wel interessant: https://nos.nl/artikel/2389157-corona-g ... an-dit-nou

Als je het hebt over een R van twintig, dan vind ik zelfs 'mineur' wat zacht uitgedrukt..

En vwb dat artikel... ze merkten er dus weinig van en ze hebben geen long covid... als ik het goed lees?
Laatst bijgewerkt door Cer op 14-07-21 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:51

Sheran, maar ze hadden ook al eens corona gehad, dan was 1 prik voldoende (was dit voor alle 3 van toepassing?). Maar dan nog, de klachten: symptoomloos, maar toch checken, verkoudheid en hoofdpijn.

Klinkt alsof het vaccin prima zijn werk doet. Je bent nooit 100% beschermd, waarom lijken veel mensen dat te vergeten? En klachten zijn tot nu toe nooit zo ernstig dat je naar het ziekenhuis moet. Prima dus.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:53

Wat een artikel ook. Ik zie echt geen een persoon zeggen dat diegene nu echt dood ziek is. Dat is toch het hele doel?… Daarbij heb ik hier al een keer gedeeld gisteren dat 6% van de besmettingen gevaccineerden zijn en daar ook nog mensen bijzitten die hem minder dan 2 weken hebben.

Maar dat is natuurlijk heel positief nieuws en niet interessant genoeg want stel je voor om een keer positief te zijn… en dit is niet alleen in Corona topics maar ook zo’n partij als NOS.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:56

Ja ik ben er zelf verbaasd over dat mensen zich er maar over blijven verbazen dat je na vaccinatie nog steeds positief kan testen en dat als reden zien om te zeggen dat het vaccin niet werkt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:58

Ik denk dat het over het algemeen positief is dat de klachten bij gevaccineerden veel lager liggen. Paar dingen die simpelweg niet duidelijk zijn: Ben je nog besmettelijk? & Hoe staat het met de gezondheid langere tijd ná besmetting?

Laat ik het zo zeggen: Als je als gevaccineerde alleen een kleine - misschien zelfs gewoon reguliere - verkoudheidsklachten krijgt én daarnaast geen verdere langdurige gevolgen: Dan zijn we een mooi eind op pad.

Gok dat we in het verleden nooit hebben getest wat de R is van een gewoon verkoudheidje he... :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:03

Sheran schreef:
Hoewel ik het met je eens ben vind ik het artikel toch ongelukkig. Alle geïnterviewden zijn besmet binnen twee weken na de tweede prik.

Die eerste mevrouw is toch niet binnen 2 weken van de tweede prik besmet geraakt?

Maar goed ik geloof ook dat het belangrijkste is dat mensen minder ziek worden.
Dus veel besmettingen hoeven niet erg te zijn, ik vind ze nu erg omdat mensen nog niet volledig zijn ingeënt en ook al word iemand niet erg ziek. Ook dat is iemand die wel in quarantaine moet.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 14-07-21 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:06

Ik vind dat artikel ook stemmingmakerij.
Ze zijn geen van allen ziek ziek. Precies wat je wil aangezien het virus zelf niet weggaat.
Maar op deze manier prikkelen ze wel weer de doemdenkers.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:14

bigone schreef:
Ze wachten nu natuurlijk twee weken met die codes er op zetten na het debacle met Janssen.

Nee hoor, ik had maandagavond de 2e Pfizer en dezelfde avond was die al toegevoegd aan de app.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:17

Maar kon je een toegangsbewijs maken voor een evenement?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:21

Bloodymary schreef:
bigone schreef:
Ze wachten nu natuurlijk twee weken met die codes er op zetten na het debacle met Janssen.

Nee hoor, ik had maandagavond de 2e Pfizer en dezelfde avond was die al toegevoegd aan de app.

Dat klopt, had ik ook, maar je kan geen QR code aanmaken :j
Nu wordt de datum genoemd vanaf wanneer dat wel kan :)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:33

Needje schreef:
Ik vind dat artikel ook stemmingmakerij.
Ze zijn geen van allen ziek ziek. Precies wat je wil aangezien het virus zelf niet weggaat.
Maar op deze manier prikkelen ze wel weer de doemdenkers.

Hier zo’n ‘doemdenker’, ik ben nog niet volledig gevaccineerd en zo lang de R hoger is dan 2 zal je mij niet op familiefeestjes/ terrassen/ drukke plaatsen etc. zien. Dat is geen doemdenken, maar mijn partner (risicopatiënt, nog niet volledig gevaccineerd) beschermen. Verder (ver)oordeel is nergens over hoe men nu nog met de maatregelen om gaat: begrijpelijk als je voor jezelf versoepelt, omdat het gewoonweg niet meer vol te houden is. Noem me wat je wil, maar laat mij ermee omgaan hoe ik dat wil en geef mij daar de ruimte toe.
Nu moet ik bekennen dat ik er wel aardig klaar mee ben hoor… Het wordt wat mij betreft zeker tijd om, zodra het grootste deel zijn tweede vaccinatie heeft gehad, echt tijd om weer meer los te laten. De vraag is nu nl wat meer leed brengt: het middel (maatregelen) of de kwaal.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:40

Iedereen mag zelf uitmaken hoe diegene er mee omgaat, alleen de situatie is niet zo negatief als soms voorgeschetst wordt hier.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:48

Ik vraag me af of niemand ziek wordt in die leeftijdsgroep, zoals hier iemand zegt.

Hier in onze deelstaat, was de uitbraak onder jongeren een week of anderhalf tot twee eerder dan die in Nederland. Feest in Mallorca en daarna natuurlijk ook hier wel. We hebben 1,5 miljoen inwoners (even ter vergelijking met Nederland). Inmiddels liggen er 14 jongeren op IC, allemaal onder de 44 jaar. Twee jonge vrouwen in zeer kritieke toestand, de een hoogzwanger, bij de andere vanwege haar slechte toestand het kindje met spoed met een keizersnede gehaald. Ook het kindje ligt besmet op de kinder-IC, waar inmiddels een covidafdeling is ingericht.

Ik vind dat toch best ernstig ... na een week of twee na de eerste uitbraak en de enorme groei daarna. Wat volgt?

Niemand die op IC ligt, was gevaccineerd trouwens.

Allemaal oudere vaccinweigeraars en jongeren die nog niet aan de beurt waren. Ze beginnen hier eind deze week pas met de leeftijdsgroep 20-30 en hopen eind van de maand genoeg vaccins te hebben om met 12-20 verder te gaan.

Het gaat inderdaad niet om hoeveel er echt ziek worden, maar als er héél veel besmettingen zijn, hoeft dat meer een klein percentage te zijn om toch grote absolute aantallen te krijgen. De zorg kreunt al hard genoeg, die kunnen er weinig bij hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:55

AmyII met doemdenkers doel ik op mensen die alleen lezen BESMET na enting!!!
Terwijl nooit is gezegd dat je het niet meer kan krijgen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:01

sureido schreef:
Iedereen mag zelf uitmaken hoe diegene er mee omgaat, alleen de situatie is niet zo negatief als soms voorgeschetst wordt hier.

Nee. Alleen ik woon in Amsterdam en waar ik het afgelopen halfjaar geen enkel hoestend/ niezend/ snotterend persoon tegen ben gekomen op straat of in openbare ruimtes werd het eergister slalommen door de hoestende en proestende mensen heen in het Vondelpark, en de volgende ochtend tijdens het ouderenuur werd er ook welig in de rondte geniest en gehoest in de supermarkt. Dat is dus een verandering die ik op korte termijn zie en wat maakt dat ik nog huiveriger ben voor (drukke) openbare gelegenheden, parken en groepen mensen.
Nogmaals: ik begrijp dat mensen naar buiten gaan/ willen en weer wat meer willen leven. Maar van thuisblijven bij klachten lijkt in Amsterdam helaas geen sprake te zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:08

Besmet na enting vind ik niet eens een probleem (en ik ben één van de voorzichtigere)

Besmettelijk ben je dan echter óók, in meer of mindere mate. Zeker als je ook snottert of hoest zoals sommigen.

En het hardnekkige verhaal gaat dat mensen die geënt zijn, géén anderen kunnen aansteken.

En dat is pertinent níét correct helaas.

Dat vind ik wel een risico, op dít moment in de pandemie. 2 weken nadat de laatste persoon die wil volledig geënt is, ga ik dat minder belangrijk vinden.

Maar eerst die 6 weken nog door.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:10

Ze zeggen dat je minder besmettelijk bent (ze bedoel ik RIVM mee; ik heb even geen tijd voor een linkje zoeken) omdat je doorgaans geen tot weinig klachten hebt en dus minder hoest etc.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:11

Minder is niet níet.

Men gedraagt zich als 'niet'.

Vind ik -op dit moment- een risico.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:22

Ik kan me voorstellen dat als je milde tot geen klachten hebt, dat je niet weet dat je ziek en dus besmettelijk bent.. En dat zal wellicht wel altijd zo blijven...
hoe zouden we daarmee om moeten gaan in de toekomst?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:23

Cer schreef:
Ik kan me voorstellen dat als je milde tot geen klachten hebt, dat je niet weet dat je ziek en dus besmettelijk bent.. En dat zal wellicht wel altijd zo blijven...
hoe zouden we daarmee om moeten gaan in de toekomst?

Het gaan behandelen hoe we nu ook een verkoudheid/griepje behandelen. :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:24

sureido schreef:

Dat is voor mij de reden dat ik hier nog maar af en toe even lees. Ik merk dat ik er soms negatiever van word, omdat ik ook vind dat ze situatie hier nog veel ernstiger en negatiever wordt geschetst dan dat het in mijn ogen is.

Ik stoor me vaak aan artikelen waarin gevaccineerden besmet raken. Gisteren las ik een artikel met een heftige kop en na het lezen bleken slechts 6 mensen op de 92 besmet. Ook nog eens 2 die binnen twee weken na de tweede prik besmet geraakt zijn. En er waren er 2 gevaccineerd met een vaccin dat hier niet gespoten wordt en sowieso maar rond de 63% bescherming gaf.

Vaak gaat het toch om mensen die voor die 2 weken na de laatste prik besmet zijn geraakt. En ook vaak lees je dat mensen niet heel ziek worden en niet opgenomen hoeven worden. Vooral met slechts milde of geen symptomen denk ik “het vaccin werkt dus wel”. Een vaccin beschermt niet 100%.

Sowieso is de kans relatief laag dat je zonder vaccin met een Corona besmetting in het ziekenhuis belandt. Verreweg de meesten zijn “gewoon” ziek en snel weer op de been. Laat staan als je alsnog besmet raakt nadat je gevaccineerd bent. Die angst voel ik gelukkig totaal niet.

En naar mijn idee zijn echt veel kwetsbaren (onderliggend lijden of qua leeftijd) volledig gevaccineerd op enkele regio’s na. En soms zijn er ook mensen die gewacht hebben met bellen en dan ook nog eens een afspraak wilden op de dichtstbijzijnde locatie op een tijdstip dat heb schikte. Ik heb de eerste mogelijkheid gepakt en prima als ik een half uur of drie kwartier moet rijden. Gisteren is mijn oudste gevaccineerd. Wel ruim een half uur voor moeten rijden, maar direct aan de beurt. Ik denk echt dat het haalbaar moet zijn om verreweg alle kwetsbaren eind augustus gevaccineerd te hebben.

De besmettingen lijken al weer wat te zakken en bevinden zich voornamelijk onder de jongeren die er vaak amper ziek van zijn. Dat helpt toch ook weer mee aan de groepsimmuniteit.

Mijn dochter is gevaccineerd omdat ze het zelf graag wilde. Wij staan er zelf ook achter omdat het zo onduidelijk is hoe het nu zit met dat long covid. Daar zal nu ongetwijfeld veel onderzoek naar gedaan worden. Maar alsnog lijkt me dat die groep procentueel gezien redelijk klein is. En ook vaak lees je klachten die alsnog verbeteren/verdwijnen na een x aantal weken.

En welke klachten zijn daadwerkelijk restschade van Corona? Ook daar zullen ze onderzoek naar moeten doen. Ik weet nog dat er nav het HPV vaccin veel meldingen kwamen van jongeren die chronisch vermoeid waren na de vaccinatie. Uiteindelijk bleek dit geen relatie te hebben tot het vaccin en blijkt dit “gewoon” vaker voor te komen onder de groep opgroeiende jeugd.
Zelf ben ik al weken niet fit. Erg moe, snel duizelig, hoofdpijn en weinig kracht en uithoudingsvermogen. Als ik Corona had gehad, zou ik wellicht deze klachten daaraan gekoppeld hebben. Hiermee wil ik niet zeggen dat langdurige of blijvende restschade niet bestaat oid, maar wel dat er goed gekeken moet worden wat er echt daadwerkelijk komt door de Corona besmetting. Er lopen sowieso veel mensen rond die veel klachten hebben en die niet weten waar deze vandaan komen. Ik hoop dat ze daar snel duidelijkheid over hebben, want je leest er nu zulke wisselende berichten over.

En echt hele fikse langdurige of blijvende schade is er zeker, maar lijkt gelukkig weinig voor te komen als je kijkt hoeveel mensen er al een besmetting hebben doorlopen. En dan zijn er ook nog eens een hoop mensen die al Corona hebben gehad zonder het te weten omdat ze nauwelijks tot geen klachten hadden.

Maar ondanks dat lage risico wilden wij het toch liever niet lopen met onze dochter. Juist ook omdat het niet duidelijk is. Ik vind het risico te laag om een heel land er deels voor op slot te gooien, maar wel een reden om mee te nemen in het besluit wel of niet vaccineren. En een vaccinatie geeft straks ook veel voordelen. Is er een klasgenoot positief dan hoeft ze niet steeds in quarantaine.

En ook onderling in de familie en vriendenkring is het zoveel makkelijker nu een hoop mensen zijn gevaccineerd. Je kunt dan Corona even “parkeren” in je hoofd en gewoon zonder belemmering of een hoop nadenken weer leven en leuke dingen samen doen. Ook voor de kinderen merk ik dat het fijn is dat we steeds minder bezig zijn met Corona.

Maar ook hier waren er even weer een hoop besmettingen. In één groot café hier 18 medewerkers. Maar allemaal al weer beter voor de officiële isolatie erop zat.
Ondanks dat ik weet dat dit niet compleet representatief is voor het hele land, houd ik me vast aan de inmiddels 130-150 mensen die ik ken die Corona hebben gehad en waarvan niemand kampt met heftige restklachten. En die berichten hoor en lees ik gelukkig vaker.

Het feit dat de ziekenhuiscijfers nog steeds zo laag zijn, de besmettingen vooral onder de jongeren zitten die vaak snel weer beter zijn, het vaccinatie tempo en de bereidheid tot vaccineren stemmen mij echt wel positief. Ik blijf erbij dat we Corona nooit helemaal weg krijgen en straks zullen we het gewoon los moeten laten en accepteren dat er altijd een klein risico is. Net zoals dat er is met anderen ziektes en dingen in het leven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:26

AmyII schreef:
sureido schreef:

Nee. Alleen ik woon in Amsterdam en waar ik het afgelopen halfjaar geen enkel hoestend/ niezend/ snotterend persoon tegen ben gekomen op straat of in openbare ruimtes werd het eergister slalommen door de hoestende en proestende mensen heen in het Vondelpark, en de volgende ochtend tijdens het ouderenuur werd er ook welig in de rondte geniest en gehoest in de supermarkt. Dat is dus een verandering die ik op korte termijn zie en wat maakt dat ik nog huiveriger ben voor (drukke) openbare gelegenheden, parken en groepen mensen.
Nogmaals: ik begrijp dat mensen naar buiten gaan/ willen en weer wat meer willen leven. Maar van thuisblijven bij klachten lijkt in Amsterdam helaas geen sprake te zijn.

Tja nu ik gevaccineerd ben mag ik (net als met een negatieve test ) gewoon aan het werk etc. Met verkoudheidsklachten