Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:59

Cer schreef:
Maar zo moeilijk is dat denk niet, om dat te volgen... Buiten dat je als het goed is momenteel ook niet naar heel veel verschillende plaatsen gaat?

Dat mag momenteel wel :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:59

Ik kom in mijn woonplaats, de plaats waar ik werk, de woonplaats van mijn schoonfamilie, van mijn zus, van mijn moeder... Om maar eens wat te noemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:00

Als je gewoon het nieuws volgt dan zal dat vast en zeker wel gemeld worden. Ik heb standaard mondkapjes in mijn tas

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:01

Achterom schreef:
Ik moet altijd wel een beetje lachen om de besmettingen in de thuissituatie... dat betekent eigenlijk gewoon dat ze de echte oorzaak van de besmetting niet hebben kunnen achterhalen met het bron- en contactonderzoek. Ik snap werkelijk niet dat de regering de GGD zo enorm de hand boven het hoofd houdt, dat is echt een vreselijk slecht functionerende bureaucratische rotzooit met teveel macht die wat mij betreft liever gisteren dan vandaag opgedoekt wordt. Man, man, man...

Nee hoor, betekend dat helemaal niet. En het is logisch ook dat die thuisbesmettingen hoger zijn. Stel, ik woon in een gezin met 4 personen, en ik word op het werk besmet. Dat is dan 1 besmetting in de werksituatie. Ondertussen steek ik wel de rest van het gezin aan, wat door contactonderzoek gevonden wordt. 3 erbij met oorzaak besmetting thuis. Wel bron en contactonderzoek, en ook hogere cijfers als andere veroorzakers.

veerledec

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:13

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:31

Dat Tienus een scherpe opmerking maakt over Blussem, vind ik niet meer dan logisch. Kom op zeg, je verliest een ouder aan corona en dan komt iemand voor de zoveelste keer zeggen dat er niks aan de hand is. Ik vind haar opmerking nog keurig, ik had andere woorden in gedachten voor zoveel domheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:34

Ik weet dat het heel moeilijk is om niet op zulk soort onzin in te gaan. Maar heeft iemand haar wel eens gerapporteerd bij de mods met de veronderstelling dat het een trol kan zijn?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:51

@cer, ik ben het soms zelfs eens met de botte opmerkingen van B.
Nog vaker negeer ik hetgeen ze schrijft.

Maar deze is kwetsend en grievend. Precies om de redenen die Moniquet zegt.
En dat mijn moeder van de week met grauw gezicht en blauwe lippen tegenover me zit.
Saturatie 90.
Restverschijnselen van de Covid.....

Dit is het laatste wat ik erover zeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:11

Tienus ik snap dat ECHT... maar het heeft tegenover zo iemand toch geen enkele zin om je te laten raken.. laat staan om zulke opmerkingen te maken... wat schiet je daarmee op? Denk je echt dat je haar denkwijze verandert?
Er gebeurt alleen wat met jezelf.. niet met de ander....
Dat denk ik :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:17

Het schiet misschien niet veel op, maar het lucht wel op. Ik snap het wel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:19

En als ze nou nog zou reageren maar ze dropt gewoon een post. Ik vind haar ook 1 van de eerder genoemde anonieme fb trolls. Die posten wat ze vinden in de anonimiteit zonder dat ze aan de gevoelens van andere hoeven denken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:27

Cer schreef:
Tienus ik snap dat ECHT... maar het heeft tegenover zo iemand toch geen enkele zin om je te laten raken.. laat staan om zulke opmerkingen te maken... wat schiet je daarmee op? Denk je echt dat je haar denkwijze verandert?
Er gebeurt alleen wat met jezelf.. niet met de ander....
Dat denk ik :j

"Je laten raken" heeft niets met zin of willen te maken. Dat gebeurt. Dat zijn emoties.

De hele familieapp stroomde hier vanmorgen vol "Je laatste dag jongen; weer een stap; goed gedaan; bikkel"
Etc etc. En dan het verhaal van Tienus haar ouders.

Zo'n opmerking van B. raakt je of raakt je niet. Daar heb je geen zeggenschap over. Dat gebeurt, zeker met bovenstaande in gedachten.

Het is ongelooflijk domme reactie van B. En ik schat haar niveau ook niet hoger in dan dat. Dus kwalijk nemen kan ik het haar niet eens. Ze weet waarschijnlijk niet beter. En toch neemt dat niet weg dat het pijn kan doen. De ene dag wel. De andere dag niet.
Maar ze zit inmiddels onder mijn foei knop.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:51

Neonlight schreef:
Achterom schreef:
Ik moet altijd wel een beetje lachen om de besmettingen in de thuissituatie... dat betekent eigenlijk gewoon dat ze de echte oorzaak van de besmetting niet hebben kunnen achterhalen met het bron- en contactonderzoek. Ik snap werkelijk niet dat de regering de GGD zo enorm de hand boven het hoofd houdt, dat is echt een vreselijk slecht functionerende bureaucratische rotzooit met teveel macht die wat mij betreft liever gisteren dan vandaag opgedoekt wordt. Man, man, man...

Nee hoor, betekend dat helemaal niet. En het is logisch ook dat die thuisbesmettingen hoger zijn. Stel, ik woon in een gezin met 4 personen, en ik word op het werk besmet. Dat is dan 1 besmetting in de werksituatie. Ondertussen steek ik wel de rest van het gezin aan, wat door contactonderzoek gevonden wordt. 3 erbij met oorzaak besmetting thuis. Wel bron en contactonderzoek, en ook hogere cijfers als andere veroorzakers.

Tuurlijk, dat klopt, maar als jij besmet wordt op het werk, komt de GGD er vaak niet uit door wie (als ze er al achter komen dat jij het op je werk opliep), en dus ook niet wie er verder nog besmet zijn. Of via wie degene jouw besmette het weer heeft gekregen. Dat spoor loopt meestal dood. Huisgenoten zijn gewoon het makkelijkst te identificeren, dus daarom het hoogste cijfer.
Ze weten meestal niet eens wie de besmetting het huishouden in heeft gebracht...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:54

Hoezo? Hier wordt juist geschreven dat van de meeerderheid de bron van besmetting is gevonden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:59

lenaa_tje schreef:
Hoezo? Hier wordt juist geschreven dat van de meeerderheid de bron van besmetting is gevonden.

Dat is een definitie kwestie. Als je concludeert dat de besmetting is opgelopen in de thuissituatie, omdat je daar een andere besmetting vindt, hoe weet je dan dat dat daadwerkelijk de bron van de besmetting is? Je weet alleen dat je een andere besmetting hebt gevonden.
Als je dan concludeert dat dat dus de bron is, kun je inderdaad stellen dat de bron gevonden is.

Het café in Hillegom is ook een mooi voorbeeld. Er is geconcludeerd dat de mensen daar besmet zijn geraakt. Maar wie heeft de besmetting binnen gebracht?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:00

Achterom schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat is een definitie kwestie. Als je concludeert dat de besmetting is opgelopen in de thuissituatie, omdat je daar een andere besmetting vindt, hoe weet je dan dat dat daadwerkelijk de bron van de besmetting is? Je weet alleen dat je een andere besmetting hebt gevonden.
Als je dan concludeert dat dat dus de bron is, kun je inderdaad stellen dat de bron gevonden is.

Het café in Hillegom is ook een mooi voorbeeld. Er is geconcludeerd dat de mensen daar besmet zijn geraakt. Maar wie heeft de besmetting binnen gebracht?

Ik ga er niet vanuit dat, dat met ons gedeeld wordt. Ik hoef geen aangewezen persoon te weten. De verspreiding heeft plaats gevonden in het café. Dat is vooral interessant omdat het om heel erg veel mensen gaat. Dat krijgt de prioriteit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:04

lenaa_tje schreef:
Achterom schreef:

Ik ga er niet vanuit dat, dat met ons gedeeld wordt. Ik hoef geen aangewezen persoon te weten. De verspreiding heeft plaats gevonden in het café. Dat is vooral interessant omdat het om heel erg veel mensen gaat. Dat krijgt de prioriteit.

En dus stel je dan dat de oorzaak van de meeste besmettingen is gevonden. Maar je weet nog steeds niet waar het nu vandaan komt.
Dus wat weet je dan precies?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:09

Ik weet niet of ze dat niet weten. Ik ga er niet vanuit dat wij niet alles in de media lezen. Het punt van het contact onderzoek is dat ze de toeloop van besmettingen vanuit een bepaalde brandhaard stoppen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:13

rien10 schreef:
"Je laten raken" heeft niets met zin of willen te maken. Dat gebeurt. Dat zijn emoties.

De hele familieapp stroomde hier vanmorgen vol "Je laatste dag jongen; weer een stap; goed gedaan; bikkel"
Etc etc. En dan het verhaal van Tienus haar ouders.

Zo'n opmerking van B. raakt je of raakt je niet. Daar heb je geen zeggenschap over. Dat gebeurt, zeker met bovenstaande in gedachten.

Het is ongelooflijk domme reactie van B. En ik schat haar niveau ook niet hoger in dan dat. Dus kwalijk nemen kan ik het haar niet eens. Ze weet waarschijnlijk niet beter. En toch neemt dat niet weg dat het pijn kan doen. De ene dag wel. De andere dag niet.
Maar ze zit inmiddels onder mijn foei knop.

Dat is ook zeker waar Rien, en van mij onhandig geformuleerd.. je kunt niet stoppen of iets je raakt.. Wat je daarna doet, kun je wel beinvloeden..

Maar voor sommige mensen geldt dat wat domme mensen zeggen niet kwetst.. (of uberhaupt wat mensen zeggen, maar dat geldt zeker niet voor iedereen). Het enige wat ik bedoel aan te geven, maar ik ben niet goed daarin, is dat het zonde is van je eigen emotie en energie..

Over de besmettingen... ik vind zelf ook nog steeds dat er zeer weinig informatie is over hoe mensen besmet raken... door goed bron-contact-onderzoek zou je een heel eind moeten kunnen komen..althans, dat dacht ik .. maar dat blijkt niet zo te zijn helaas...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:14

@lena: dat lezen we inderdaad niet in de media :n
Maar het is dan ook niet vreemd dat men de conclusie trekt dat de meeste besmettingen thuis worden opgelopen, maar tegelijkertijd zegt het niks. Je vindt er geen brandhaarden mee op die manier.
Is ook logisch, je kunt immers niet aantonen hoe lang iemand het virus al draagt, met de reguliere test niet eens of het nog actief is, kan ook restvirus zijn van een eerdere besmetting. Volgordelijkheid, dus wie wie besmette en wie het virus het huishouden in bracht van een mogelijke brandhaard is niet vast te stellen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:15

Ik snap je Cer. Ik begrijp wel wat je bedoelt. Vandaar mijn actie met de Foei knop. Lijkt me beter voor mijzelf.

Ja, die besmettingen, inderdaad. Is dat samen een borreltje drinken? Samen sporten? Zoenen, (als in aflebberen :D ) een kus.... noem maar op. Lijkt me wel zinvol om dat te weten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:17

Maar dat kan je nu nog helemaal niet zeggen. Die brandhaarden zijn er namelijk nog nauwelijks geweest. Je kan het ook andersom beredeneren dat je dus niet weet hoeveel brandhaarden zijn voorkomen door het contact onderzoek.
Nu geloof ik direct dat het niet heilig is maar wel dat het kan bijdragen aan voorkomen van gigantische uitbraken. Volledig voorkomen zou geweldig zijn maar daarvoor is er gewoon te weinig ervaring. Daarnaast heb je met mensen te maken die ook gewoon niet eerlijk hoeven te zijn.
Zoals ik dacht dat de mensen in Duitsland een grap maakte bij het opgeven van een vals telefoonnummer. En dat ik hier las dat Duitsers hun privacy nogal een ding vinden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:20

Ik denk dat thuis besmetting best logisch is.
Daar zijn mensen toch vrijer in de regels.
Dus komt 1 ziek persoon daar binnen, zijn bijvoorbeeld 4 huisgenoten ook snel ziek.
En dan komt daar de buurvrouw op bezoek, die is bekend dus die 1,5 meter is misschien ook niet meteen nageleefd, die gaat naar huis en besmet ook weer het gezin.
Daarnaast heb ik zelf het idee dat binnen in huis 1,5 meter te weinig is omdat je toch veel hoort over dat het langer blijft zweven.
Dus al houd die buurvrouw zich wel aan de 1,5 meter dat ze het alsnog krijgt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:30

Wij wonen met 5 volwassenen in 1 huis. Ouders, twee jong volwassen kinderen, een schoonzoon.
1,5 meter afstand houden is een utopie in dit geval. Koken, opruimen, noem het maar op. Je komt elkaar 100 keer tegen in een huishouden.
Stel dat we dat wel doen; Als ik dan een uur sta te koken, betekent dat dat er een uur lang niemand de keuken in kan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:30

MoniqueT schreef:
Dat Tienus een scherpe opmerking maakt over Blussem, vind ik niet meer dan logisch. Kom op zeg, je verliest een ouder aan corona en dan komt iemand voor de zoveelste keer zeggen dat er niks aan de hand is. Ik vind haar opmerking nog keurig, ik had andere woorden in gedachten voor zoveel domheid.

Daarbij hadden we het net over het verdriet dat je kan hebben van dat soort opmerkingen. Ik begrijp dan gewoon niet dat je dan niet het fatsoen kan opbrengen even je opmerking voor je te houden.

Heel ongepast...