[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20757
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:33

Captain schreef:
Toen ik nog gelovig was vond ik het nadenken over het 'eeuwige leven' ook altijd zo... moeilijk?
Hoe kun je nou eeuwig leven? En wie wil dat nou? :')


ja dat voelt al zo vermoeiend :')

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:15

Suzanne F. schreef:
Captain schreef:
Toen ik nog gelovig was vond ik het nadenken over het 'eeuwige leven' ook altijd zo... moeilijk?
Hoe kun je nou eeuwig leven? En wie wil dat nou? :')


Nou eeuwig leven heb ik minder moeite mee om over na te denken want dat kan niet. Elk leven is eindig. Van welk organisme dan ook.
Dat het heelal oneindig is heb ik ook moeite mee want in mijn hoofd heeft alles een einde. Waarschijnlijk hebben wij het einde nog nooit gevonden omdat het te ver weg is om te bereiken voor ons.
Die zwarte gaten vind ik inderdaad ook raar. Ze zeggen toch dat je kan (tijd)reizen door zwarte gaten? Heeft iemand daar een docu of zoiets van?

Maar wat zit daarachter dan...niets...Ook zoiets waar je je hersens niet omheen kunt vouwen %)

Dáár komen de reuzen dus vandaan :)*
Afbeelding

Steeph

Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-02-15

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:08

Waar ik altijd hoofdpijn van krijg: iedereen die je in je leven tegen komt heeft net zo'n complex leven als jij. Zoveel mensen, met ieder eindeloos veel gedachten, gebeurtenissen in hun leven...

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:28

Ik vind dat juist geruststellend, vaak als ik ergens op een station moet wachten, vraag ik me af hoe die levens er inhoudelijk uitzien :0

Snippergroen

Berichten: 6702
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:32

Complexiteit in je leven is ook vaak relatief :) als je je eigen 'leed' relativeert aan die van iemand anders, heb je het vaak zo slecht nog niet. Dat betekent niet dat je geen uitdagingen hebt of mag hebben in waar je zelf doorheen gaat :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:38

Die ongrijpbaarheid van de oneindigheid van het universum/heelal had ik laatst weer na het kijken van de Eternals... Ik kan daar ook met mn verstand niet bij..
Trouwens ook bij het begin van Dr Strange waarin hij door het heelal gaat.. Als die makers geen keta gebruikt hebben weet ik het ook niet meer .. :')

Ik vind overigens de grote (en dus relatief kleine) maat van de aarde ook zo waanzinnig..

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:09

Ailill schreef:
beert schreef:
Dat empathisch vermogen. Ik was gisteren een korte documentaire op YouTube aan het kijken over dat eiland wat hier genoemd werd. Daar ligt een ander eiland naast en daar woonde een andere stam, maar die zijn wel in contact nu met moderne mensen.

Maar er zijn dus serieus toeristen die een toer boeken om "stammen te kijken". Dus toeristen die het leuk vinden om naar andere mensen te kijken. Hoe triest ben je dan? Laat die mensen gewoon met rust zeg.
Tot de jaren 50 werden mensen, wereldwijd, tentoon gesteld in een dierentuin, tussen de apen/olifanten/beren enz.

Te triest voor woorden.


Ik wil daar anders wel terug gaan zitten hoor :+
Hier zien we dan: een luie belg die een poging doet een potje bolognese open te krijgen. Helaas, zonder mannelijke compagnon gedoemt tot staren naar het potje :Y)

Ik was via reddit een filmpje tegen gekomen van een coyote met hondsdolheid. Wat vreemd. Hier komen we daar niet meer met in contact, maar dat schuimen is dus eigenlijk amper een signaal, maar eerder bek open doen en tong schuren. Maar god, wat een tragedie voor dat beest om zo rond te lopen

https://www.youtube.com/watch?v=2PNyjdaAs4Q

beert
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:06

Nooit gezien inderdaad, maar lijkt me doodeng. Ik dacht eerst dat het een besmet dier in een dierentuin was, maar hij staat bij iemand voor de deur?

Hoe komt het dat ze zo doen eigenlijk, hersenbeschadiging ofzo?

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:11

Ja in de USA komt het nog in het wild voor, hondsdolheid. Daar wordt ook altijd de waarschuwing gegeven dat dieren die anders mensen mijden en die op je af komen, best gemeden kunnen worden.

Het is geen hersenbeschadiging per se, het virus kruipt in je centrale zenuwstelsel en gaat daar verkeerde signalen sturen. Rabiës is ook 100% dodelijk als je het krijgt zonder dat je het vaccin gehad hebt. Het maakt eigenlijk een levende zombie van de dieren

beert
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:17

Ik was het al aan opzoeken inderdaad. Bedankt voor je uitleg!

Op deze pagina worden de fases bij honden beschreven: https://www.worldanimalprotection.nl/ni ... -symptomen

Sneu hoe dat virus werkt. Dieren (en mensen) raken dus uit controle over zichzelf en zijn overprikkeld en in de war.
Citaat:
Hoe meer het virus zich in het lichaam nestelt, hoe meer de zintuigen van de dieren 'aan' staan. Bij andere ziektes gaan je zintuigen steeds minder werken, maar bij hondsdolheid versterkt dit juist. De dieren worden daardoor overgevoelig voor aanraking, licht en geluid en raken gefrusteerd

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:17

Ach zo sneu.... :\
uiteindelijk gaat ie heel pijnlijk dood...

Doet me denken aan Cujo...

fleurtjeuh
Berichten: 10420
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:29

Ze worden ook angstig voor water waardoor ze ook uitdrogen

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:32

fleurtjeuh schreef:
Ze worden ook angstig voor water waardoor ze ook uitdrogen


Inderdaad, en daarom het gedrag dat de coyote vertoond met zijn mond. Vroeger gaf men altijd schuimbekken aan, maar dat is dus echt maar in uitzonderlijke gevallen.

Ze sterven inderdaad heel pijnlijk, daarom wordt het ook vaak vriendelijker gezien om die dieren af te schieten. Er is geen medicijn dat kan helpen.

Steeph

Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:19

Laatst zag ik deze video van Institite of Human Anatomy (ook gewoon een mooi kanaal!) waar ze het hebben over hoe rabiës er uit ziet in de mens en waarom het doet wat het doet.

Let op, in de video komt een geprepareerde arm en brein voor, je ziet dus de arm zonder huid, en een brein.

beert
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:12

Wat raar dat je bang wordt door water. Hoe werkt dat dan? Ik zag dat ook op de site van RIVM staan als symptoom.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:34

Hoe het wetenschappelijk werkt weet ik niet :') maar het komt erop neer dat als je probeert te drinken, je niet kan. Je kan niet slikken en je spieren die zorgen voor te slikken of te ademen verkrampen. Bijgevolg heb je al kans dat je kan stikken door de poging tot drinken te ondernemen. Dus in je hoofd wordt die angst voor water zo hevig, dat slachtoffers het niet proberen, maar wel dus ongelooflijk dorst hebben

beert
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:51

Ik heb het filmpje net gezien en daar wordt het inderdaad ook uitgelegd. Het virus wil niet dat je water inslikt, want ze willen zoveel mogelijk in de mond / bek blijven, omdat het virus verspreid wordt door een ander mens of dier te bijten. Ik begreep dat ze ook flink huishouden in de speekselklier en dat daar ook dat schuimbekken vandaan kan komen.

Het virus wil dus niet weggespoeld worden met water en maakt drinken zo enorm pijnlijk, dat dieren (en mensen) angstig reageren op water.

Echt heel bizar hoe dat werkt. Wel goed uitgelegd in de video.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:23

Wat een eng iets is dat zeg. Brrr.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:36

Vooral ingenieus, heel bizar ook :j

Onali

Berichten: 18525
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:47

Net als die zombie parasiet in insecten.

Zorgt ervoor dat slakken/ rupsen/ mieren ed ipv te schuilen juist op een hoog punt gaan zitten zodat ze opgegeten worden door vogels zodat ze weer andere dieren kunnen infecteren.

Afbeelding

VuurVleugels
Berichten: 1792
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:20


DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:26

De oneindigheid van het heelal zou nog beter te begrijpen zijn dan de eindigheid ervan. Ik weet niet of het 100% bewezen is, maar volgens Stephen Hawking is het heelal eindig. Het breidt zich wel continu uit.

Dan kan je je afvragen wat er 'achter' het heelal zit. Gewoon 'niets'? Maar wat 'niets' is is ook weer zo'n moeilijk concept om te begrijpen. :')

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:35


DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:55

Over de rabiës: de dieren worden niet per se 'bang' van water. Door het virus kunnen de dieren niet meer slikken, wanneer ze dit wel proberen is het extreem pijnlijk. Ze worden dus mogelijk wel geconditioneerd: water, slikken = pijn.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:05

Onali schreef:
Net als die zombie parasiet in insecten.

Zorgt ervoor dat slakken/ rupsen/ mieren ed ipv te schuilen juist op een hoog punt gaan zitten zodat ze opgegeten worden door vogels zodat ze weer andere dieren kunnen infecteren.

[ [url=m/nw7yvZ.gif]Afbeelding[/url] ]

Jouw voorbeeld gaat over een parasitaire platworm in barnsteenslakken.
In rupsen en mieren, en nog een aantal andere insectengroepen, gaat het meestal om schimmels uit de Cordycipitaceae en de Entomophthoraceae die het dier dwingen om een hoge plek uit te zoeken, zodat de sporen beter verspreid kunnen worden.