Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:29

Karl66 schreef:
Of je het te weinig of te veel vindt, is helemaal aan jezelf. Maar in Nederland loopt een kleiner percentage van de agenten op dan in gemiddeld in Europa. We hebben dus genoeg politie, we zetten ze alleen op andere plekken dan op straat in.

Ik denk wel te weinig als je alle normale taken wilt laten doorgaan en daarnaast ook nog controleren bij een lock down of andere corona gerelateerde dingen bijv of juist het vuurwerkverbod. Dan heb je er wel heel veel nodig En moet je er een aantal weghalen van de bureaus bijvoorbeeld of andere takken.

Dus ik ben het met je eens. Genoeg politie. Alleen te weinig als je naast alle normale taken er nog iets groots bij moet doen. (En ook zij hebben last van uitval door corona nu)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:33

Karl66 schreef:
Of je het te weinig of te veel vindt, is helemaal aan jezelf. Maar in Nederland loopt een kleiner percentage van de agenten op dan in gemiddeld in Europa. We hebben dus genoeg politie, we zetten ze alleen op andere plekken dan op straat in.

Onder de streep niet genoeg op straat om afsluiten of vuurwerkverbod te handhaven. Dát was de crux. Dat ze er wel zijn maar wat anders doen is semantiek. Ze zijn niet op straat.

En ´het leger´ heeft wel degelijk voor politionele taken getrainde ondersteuning beschikbaar.
Idem voor verschillende van de taken waar de meerderheid van de politie mee bezig is. Meer groen daar zou óók meer blauw op straat geven.
Helder is dat beiden kán, ook wettelijk.

Maar goed, jullie zien het wel wat het tegen het einde van het jaar wordt.

Electra63

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:41

Vuurwerkverbod is altijd moeilijk te handhaven..... er loopt, staat of rijdt toch geen politie op iedere straat in ieder dorp of stad? Waar ik woon rijdt 's avonds 1 politiebusje op het hele eiland. Dus als zij in het ene dorp aanwezig zijn, dan kan je in het andere dorp rotzooi trappen.
We zijn tenslotte geen politiestaat.

Men wil meer politie, meer zorg, meer onderwijzers, meer woningen enz., maar niemand wil meer betalen ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:51

Dat ligt eraan hoever je het afsteken wilt terugdringen en hoeveel vrijheid je daarvoor wilt opofferen. Je kan bij elke Nederlander een politieagent neerzetten en daardoor zeker weten dat niemand illegaal vuurwerk koopt of afsteekt. Je kan er ook voor kiezen om te zeggen dat het niet mag, maar er helemaal niet op te controleren. En in Nederland zitten, we zoals in de meeste landen ergens tussen die twee uitersten in. Nederland zit dan wat meer op eigen verantwoordelijkheid en een land als Spanje, als ex-dictatuur, zit wat meer op controle. Maar onderaan de streep zitten beide landen ergens in het midden tussen de twee door mij geschetste uitersten. En verder moet ik de eerste overheid nog tegenkomen die alle wetgeving bij zijn burgers in alle gevallen kan afdwingen, dat is voor een vuurwekverbod niet anders.

En dat het leger voor sommige politietaken is opgeleid, betekent nog steeds niet dat ze voor het beheersen van rellen zijn opgeleid.

Maar wat ik al eerder zei, dit heeft weinig meer met corona te maken. Laten we het liever hebben over de maatregelen, die ervoor zorgen dat de besmettingsgraad in Nederland omlaag gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:56

Ik vind het gevaar nu dat het omlaag gaat, maar nog niet echt heel laag is. Mensen hier in de omgeving zijn heel positief want besmettingen gaan omlaag dus straks wordt alles weer soepeler. Ze realiseren zich niet helemaal dat het nog meer moet zakken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:02

MarlindeRooz schreef:
Ik heb ook niet de keuze om thuis te werken. En als ik wel werk dan wordt daar niet voldoende afstand gehouden. Dat kan namelijk niet op mijn werk. En als ik aangeef niet te willen dan krijg ik ook niet betaald. En de huur wordt gewoon afgeschreven hoor. En vind maar eens ander werk als 25jarige student. En als ik iets vind waarbij ik thuis kan werken dan word ik denk ik helemaal gek. Dan zit ik echt 50uur per week achter de computer. Nou nee bedankt.

Dat snap ik.
Ik vind het ook niet ideaal hoor. Al die tijd achter de computer, zo ziet een normale werkdag er echt niet uit. Ook het samenwerken mis ik, dat is toch anders online. Om medische redenen heb ik wel toestemming om twee dagdelen op kantoor te werken, maar daar is dan verder bijna niemand. De norm is hier dus thuiswerken.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:13

Ik werk gemiddeld 2 dagen per maand thuis die ik gebruik voor de administratie ;)

Afgelopen jaar is hier werkelijk veel bezuinigd en is veel veel zorg verdwenen waardoor mensen nu veder moeten reizen om de zelfde zorg te kunnen krijgen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:15

MyWishMax schreef:
Ik vind het gevaar nu dat het omlaag gaat, maar nog niet echt heel laag is. Mensen hier in de omgeving zijn heel positief want besmettingen gaan omlaag dus straks wordt alles weer soepeler. Ze realiseren zich niet helemaal dat het nog meer moet zakken.

Ik denk dat we tot aan het einde van het griepseizoen aan min of meer de huidige maatregelen vastzitten. En hopelijk zijn we dan aan het begin van het volgende seizoen, volgend jaar herfst, ver genoeg met vaccineren om dan het reproductiegetal onder de één te houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:26

Het lijkt me dat we er voor volgend jaar wel naar kunnen streven om onze samenleving gewoon zo goed als coronavrij te hebben. Dat was afgelopen zomer ook al bijna zo, en betere testmogelijkheden (sneltests, zeker op drukke locaties), vaccins, goed bron- en contactonderzoek en misschien de app zouden dat nog verder moeten kunnen helpen.

De R onder 1 lijkt me een bijzonder onambitieus uitgangspunt, als corona zo lang rond blijft gaan doet het enorm veel schade.

(Daarvoor is trouwens wel nodig dat er dus niet alleen naar een vaccin gekeken wordt, maar ook nog naar de andere indamstrategieen.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:57

Welkom in een open economie, die zijn geld voor een groot deel buiten Nederland verdient.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:09

Als je het niet wilt dan lukt het uiteraard niet, maar bijna alle strategieen die we kunnen inzetten kun je, nadat corona binnen de samenleving vrijwel tot stilstand is gebracht, prima vol blijven houden aan de randen.

Dat is niet helemaal op de schaal van vrijheid van Nieuw Zeeland of delen van Australie, uiteraard. Maar de meeste besmettingen hier lopen toch eerst met lijntjes van vakantiebestemmingen (en een paar conferenties meen ik) en daarna vooral via dingen hier in de gemeenschap, en redelijk dicht bij huis. Oftewel: met test- en traceercapaciteit kun je veel daarvan snel opsporen en dan stoppen zonder het hele land plat te leggen.

(Maar het alternatief is natuurlijk vooral dat maatregelen veel langer duren, er veel meer uitgegeven moet worden aan zorg en de maatschappij langer dicht blijft dus ik snap niet wat hier de discussiepunten zouden zijn eigenlijk? Minder corona is veel meer mogelijkheden tot vrijheid en openen van de economie, dus het is een vrij eenvoudige rekensom.)
Het terugbrengen van corona bleek in het voorjaar maar ook in de zomer, welliswaar met rigoreuze maatregelen maar zonder de extra mogelijkheden van snellere tests, goed bron- en contactonderzoek, of vaccins) toch behoorijk in zicht, en bleef daarna ook nog een tijd in stand met heropening van allerlei onderdelen. Dat zouden we het komend voorjaar toch weer moeten kunnen bereiken lijkt me zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:19

Shadow0 schreef:
Het terugbrengen van corona bleek in het voorjaar maar ook in de zomer, welliswaar met rigoreuze maatregelen maar zonder de extra mogelijkheden van snellere tests, goed bron- en contactonderzoek, of vaccins) toch behoorijk in zicht, en bleef daarna ook nog een tijd in stand met heropening van allerlei onderdelen. Dat zouden we het komend voorjaar toch weer moeten kunnen bereiken lijkt me zo.

Hoop doet leven en het zou top zijn.
Een Plan B voor als het niet zo gaat.

Hier gaat het in de verschillende regios ook in de goede richting.
Tweede week december dan weer meer vrijheid. Feestdagen en DIOS MÍO!!! :oo weer rap alles strakker dicht.
Tot eind maart, begin april de zon hoger komt. In mei weer meer toerisme toestaan; de locals wat minder en met vaccinaties hoop geven.
Zie het allemaal niet bijna normaal worden voor volgend jaar deze tijd. Hópen dat ik het fout heb. GRAAG hoor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:43

Huertecilla schreef:
Hoop doet leven en het zou top zijn.
Een Plan B voor als het niet zo gaat.

Gaat niet alleen om hoop, vooral ook om het gericht inzetten van goed beleid om dat te bereiken. En als we echt avontuurlijk willen zijn misschien zelfs in Europese context. (Maar dat zie ik wat somberder in.)

Maar het paraat hebben van een plan B lijkt me ook een goed plan ja! Ik heb nu niet altijd het idee dat dat er is. Zeker iets waar verbetering mogelijk is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:46

Sorry, ik ben een tijdje stil geweest hier! Ik had even helemaal geen zin meer in coronadiscussies, we zitten hier al weer vijf weken in een gemeentelijke lockdown, restaurants en bars zijn dicht, kortom: saai!

Ik lees, teken (digitaal, superleuk), schilder, bak, hou de website van een restaurant die nu afhaal-bezorging doet up to dat, inclusief hun promotie op Social Media en plaag Albert. Het gaat prima hier hoor. We laten veel bezorgen en doen de nodige boodschapjes in een klein supermarktje, meer is hier niet.

Wat HC hierboven zegt, het begint de goede kant op te gaan, ook in onze regio, maar je bent bang voor alles wat weer versoepeld wordt en aan de andere kant wil jezelf ook wel gewoon weer eens de deur uit.

We volgen de cijfers in NL ook op de voet, want we zouden zó graag veilig die kant op gaan voor een paar weken. In quarantaine en dan veilig proberen buiten wat af te spreken met de kinderen en kleinkinderen en de zieke buurman bezoeken. Hoorde gisteren alleen dat een andere buurvrouw van 82 bij ons in het blok (in NL) ook positief getest is. Niemand ontkomt er aan blijkbaar ...

Wij verwachten deze week onze nieuwe auto waar we al vanaf half juni op wachten, moeten we potdorie nog een vergunningsformulier regelen om die op te mogen halen. Het is toch wat! En niks toeren voorlopig en dat doen we zo graag :-)

Ik lees vanavond hier even terug!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:41

Shadow0 schreef:
Als je het niet wilt dan lukt het uiteraard niet, maar bijna alle strategieen die we kunnen inzetten kun je, nadat corona binnen de samenleving vrijwel tot stilstand is gebracht, prima vol blijven houden aan de randen.

Dat is niet helemaal op de schaal van vrijheid van Nieuw Zeeland of delen van Australie, uiteraard. Maar de meeste besmettingen hier lopen toch eerst met lijntjes van vakantiebestemmingen (en een paar conferenties meen ik) en daarna vooral via dingen hier in de gemeenschap, en redelijk dicht bij huis. Oftewel: met test- en traceercapaciteit kun je veel daarvan snel opsporen en dan stoppen zonder het hele land plat te leggen.

(Maar het alternatief is natuurlijk vooral dat maatregelen veel langer duren, er veel meer uitgegeven moet worden aan zorg en de maatschappij langer dicht blijft dus ik snap niet wat hier de discussiepunten zouden zijn eigenlijk? Minder corona is veel meer mogelijkheden tot vrijheid en openen van de economie, dus het is een vrij eenvoudige rekensom.)

Met een reproductiegetal dat lager dan één is, heb je de epidemie gewoon onder controle. Waarom zou je dan nog maatregelen in stand houden, die slecht zijn voor de economie? Nu is dat nodig en zolang er geen voldoende vaccinatie is, loop je het risico dat je weer extra maatregelen moet invoeren. Maar op het moment dat we het reproductiegetal structureel onder de één kunnen brengen, en daar is echt geen honderd procent vaccinatie voor nodig, zijn die extra maatregelen niks meer dan posterijen tegen de burgers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:51

Karl66 schreef:
Met een reproductiegetal dat lager dan één is, heb je de epidemie gewoon onder controle. Waarom zou je dan nog maatregelen in stand houden, die slecht zijn voor de economie?

Omdat het veel uitmaakt voor hoeveel mensen er in de tussentijd ziek worden. En hoeveel speelruimte je hebt voor uitbraken. Als je heel dicht tegen de maximale aantallen gaat zitten en je hebt de R maar een heel klein beetje onder 1, blijft het virus veel langer doorgaan.

Dat is in elk geval erg naar voor de mensen die ziek worden, overlijden of langdurige klachten houden. Maar het betekent ook een veel groter potentieel aan nieuwe besmettingen, als er iets verandert. En ook des te sneller er weer ruimte is in de zorg. Snel de infectie terugbrengen is veel en veel voordeliger dan het langzaam te doen.

En het is dus geen afweging tussen de economie en vrijheid: een snelle teruggang van virus geeft mensen sneller kans op heropening, het maakt minder mensen arbeidsongeschikt en het biedt meer vertrouwen om dingen aan te gaan. De economie en aanpak van het virus zijn niet dingen die tegenover elkaar staan maar juist samenvallen: hoe minder corona, hoe meer economische mogelijkheden, en hoe langer alles doorsukkelt hoe langer ook het economisch herstel op zich laat wachten. (En ook daar: hoe minder ruimte er dus is voor eventuele problemen in de toekomst.)

Citaat:
Nu is dat nodig en zolang er geen voldoende vaccinatie is, loop je het risico dat je weer extra maatregelen moet invoeren. Maar op het moment dat we het reproductiegetal structureel onder de één kunnen brengen, en daar is echt geen honderd procent vaccinatie voor nodig, zijn die extra maatregelen niks meer dan posterijen tegen de burgers.

Ik begrijp niet helemaal hoe goede testfaciliteiten en goed brononderzoek pesterijen tegen de burger zijn. Het zijn gewoon aanvullende maatregelen die kunnen helpen om besmettingen snel te stoppen in plaats van langzaam, en te zorgen dat er minder mensen ziek worden ipv veel meer.

Aanvullend: hoe minder mensen er mogelijk besmettelijk zijn, hoe minder noodgrepen je hoeft te doen in het uitdelen van de inentingen: je kunt daar dan iets meer de tijd voor nemen en het zorgvuldig doen, en die vaccins ook nog gerichter inzetten om corona vrijwel volledig uit de maatschappij te krijgen, door bv de plekken met interactie met het buitenland ook mee te nemen. Hoe meer corona er nog rondgaat in onze maatschappij, hoe minder dat een optie is.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:56

Virus is mogelijk ook op zijn retour . Wanneer alle zwakkere mensen het gehad hebben en immuniteit er tegen hebben opgebouwd dan zal je zien dat de problemen alleen maar minder worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:58

@karl: Omdat wanneer je alles open gaat gooien zoals eerder is gebeurd je hetzelfde als van de zomer krijgt..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:09

Sorry Shadow0, je reageert op een situatie die ik niet beschrijf. Daar kan ik dus niks mee.

@Purny, afgelopen zomer hadden we dan ook geen vaccin. Je hebt namelijk geen honderd procent vaccinatie nodig om een virus onder controle te houden. Even een heel sterk vereenvoudigd voorbeeld. Stel het reproductiegetal is twee, dan besmet je als patiënt twee nieuwe patiënten. Bij een vaccinatiegraad van vijftig procent is één van die twee gevaccineerd en daalt je reproductiegetal naar één. Voor er allemaal kritiek op dit voorbeeld komt, ja weet dat met een reproductiegetal van twee niet elke patiënt precies twee aansteekt, die twee is slechts een gemiddelde en ja, de verdeling van gevaccineerden is niet zo mooi verdeeld dat je de helft van de tijd een gevaccineerd persoon besmet en de andere helft van de tijd een ongevaccineerde. Het is gewoon een voorbeeld om te laten zien dat je met een lagere vaccinatiegraad al heel snel heel veel bescherming krijgt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:19

Karl66 schreef:
Sorry Shadow0, je reageert op een situatie die ik niet beschrijf. Daar kan ik dus niks mee.

@Purny, afgelopen zomer hadden we dan ook geen vaccin. Je hebt namelijk geen honderd procent vaccinatie nodig om een virus onder controle te houden. Even een heel sterk vereenvoudigd voorbeeld. Stel het reproductiegetal is twee, dan besmet je als patiënt twee nieuwe patiënten. Bij een vaccinatiegraad van vijftig procent is één van die twee gevaccineerd en daalt je reproductiegetal naar één. Voor er allemaal kritiek op dit voorbeeld komt, ja weet dat met een reproductiegetal van twee niet elke patiënt precies twee aansteekt, die twee is slechts een gemiddelde en ja, de verdeling van gevaccineerden is niet zo mooi verdeeld dat je de helft van de tijd een gevaccineerd persoon besmet en de andere helft van de tijd een ongevaccineerde. Het is gewoon een voorbeeld om te laten zien dat je met een lagere vaccinatiegraad al heel snel heel veel bescherming krijgt.

Heel krom gezegd maar dat vaccin hebben we nu ook nog niet. Het is in bestelling maar eer iedereen die het wil en kan zich laat enten zijn we zo een jaar verder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:20

Karl66 schreef:
Even een heel sterk vereenvoudigd voorbeeld. Stel het reproductiegetal is twee, dan besmet je als patiënt twee nieuwe patiënten. Bij een vaccinatiegraad van vijftig procent is één van die twee gevaccineerd en daalt je reproductiegetal naar één.

Maar dan wil ik ook een vereenvoudigd voorbeeld doen. Als iedere besmette persoon 2 anderen besmet heb je (als je alles zou weten) genoeg aan 2x het aantal besmettingen aan vaccins. Dus als er 1 persoon besmet is, geef je de twee personen die besmet raken het vaccin, en dan stopt corona helemaal.

Ook daar kun je dan allemaal mitsen en maren bij geven: we weten niet precies wie er besmet zijn en ook niet wie er besmet zullen worden. Maar hoe minder mensen er besmet zijn en hoe meer we dat in het zicht hebben, hoe meer we dat wel ongeveer kunnen weten. En hoe effectiever de vaccins kunnen zijn in het stoppen van corona.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:34

MoniqueT schreef:
Wij verwachten deze week onze nieuwe auto waar we al vanaf half juni op wachten, moeten we potdorie nog een vergunningsformulier regelen om die op te mogen halen. Het is toch wat! En niks toeren voorlopig en dat doen we zo graag :-)

De dealer mag deze waarschijnlijk wél bij jou voor deur afleveren. Dat is nl. voor werk; afleveren van een product.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:38

Ik vind het moeilijk aan het virus dat het nergens echt weg te krijgen is. Je zou denken Australië Corona vrij is na alle heftige maatregelen daar. Krijgen wij vandaag toch bericht dat familie van ons daar besmet is. Wat wij al verrassend vonden want de beste man woont best op een groot terrein naar ons weten. (We zijn er nooit geweest, ze zijn alleen hier geweest een aantal jaar terug )
Als ik Google bekijk heeft dat enorme land ook nauwelijks besmettingen dus de beste man heeft ook wel pech. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:39

purny schreef:
Heel krom gezegd maar dat vaccin hebben we nu ook nog niet. Het is in bestelling maar eer iedereen die het wil en kan zich laat enten zijn we zo een jaar verder.

Wanneer er eenmaal enig volume in de immuniteit tgv vaccineren is, loopt de infectiekans al teurg. Hoef bij lánge na niet eens een meerderheid van de bevolking te zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:42

Karl66 schreef:
Met een reproductiegetal dat lager dan één is, heb je de epidemie gewoon onder controle. Waarom zou je dan nog maatregelen in stand houden, die slecht zijn voor de economie? Nu is dat nodig en zolang er geen voldoende vaccinatie is, loop je het risico dat je weer extra maatregelen moet invoeren. Maar op het moment dat we het reproductiegetal structureel onder de één kunnen brengen, en daar is echt geen honderd procent vaccinatie voor nodig, zijn die extra maatregelen niks meer dan posterijen tegen de burgers.

Dat klopt niet. R hangt voor een deel af van de maatregelen. Als R onder 1 zit (epidemie vertraagt) en je versoepelt maatregelen terwijl er nog veel virus aanwezig is, dan gaat het terug omhoog. Dat is exact wat er in de zomer gebeurd is. Pas als er nog maar heel weinig virus aanwezig is kunnen de maatregelen veilig versoepeld worden. En dan nog op voorwaarde dat er bij de minste twijfel getest wordt.
Het vasthouden van de maatregelen terwijl de epidemie afneemt is geen pesterij, maar juist heel hard nodig. Zo niet gaan we terug naar af en is alle moeite voor niks geweest.