Shadow0 schreef:Als je het niet wilt dan lukt het uiteraard niet, maar bijna alle strategieen die we kunnen inzetten kun je, nadat corona binnen de samenleving vrijwel tot stilstand is gebracht, prima vol blijven houden aan de randen.
Dat is niet helemaal op de schaal van vrijheid van Nieuw Zeeland of delen van Australie, uiteraard. Maar de meeste besmettingen hier lopen toch eerst met lijntjes van vakantiebestemmingen (en een paar conferenties meen ik) en daarna vooral via dingen hier in de gemeenschap, en redelijk dicht bij huis. Oftewel: met test- en traceercapaciteit kun je veel daarvan snel opsporen en dan stoppen zonder het hele land plat te leggen.
(Maar het alternatief is natuurlijk vooral dat maatregelen veel langer duren, er veel meer uitgegeven moet worden aan zorg en de maatschappij langer dicht blijft dus ik snap niet wat hier de discussiepunten zouden zijn eigenlijk? Minder corona is veel meer mogelijkheden tot vrijheid en openen van de economie, dus het is een vrij eenvoudige rekensom.)
Het terugbrengen van corona bleek in het voorjaar maar ook in de zomer, welliswaar met rigoreuze maatregelen maar zonder de extra mogelijkheden van snellere tests, goed bron- en contactonderzoek, of vaccins) toch behoorijk in zicht, en bleef daarna ook nog een tijd in stand met heropening van allerlei onderdelen. Dat zouden we het komend voorjaar toch weer moeten kunnen bereiken lijkt me zo.
Met een reproductiegetal dat lager dan één is, heb je de epidemie gewoon onder controle. Waarom zou je dan nog maatregelen in stand houden, die slecht zijn voor de economie? Nu is dat nodig en zolang er geen voldoende vaccinatie is, loop je het risico dat je weer extra maatregelen moet invoeren. Maar op het moment dat we het reproductiegetal structureel onder de één kunnen brengen, en daar is echt geen honderd procent vaccinatie voor nodig, zijn die extra maatregelen niks meer dan posterijen tegen de burgers.