Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:13

Ik zit in het middelbaar onderwijs en geef les op een gymnasium, en ja, helaas zie je dit zelfs nog bij die doelgroep op 12-jarige leeftijd. Dit is waarschijnlijk een jongen :))
Ik vind er zelf van alles van, het schrijfonderwijs en de keuzes enzo, maar dat is een andere discussie.
Ik ben al blij dat dit kaartje wel heel leesbaar is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:42

Jeetje, maar de jeugd moet toch fatsoenlijk leren schrijven. En leesbaar, niet echt. Mijn vader had er moeite mee. Zo beter?
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 22-04-25 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:44

Maar één kind is toch niet 'de jeugd'? Mijn broertjes hadden ook enorme hanenpoten op die leeftijd, terwijl ik en mijn zusje wel een fatsoenlijk handschrift hadden. Het verschilt echt per persoon en ik vind het ook een beetje overdreven om hier zo over te vallen, sorry :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:50

Britta31 schreef:
Jeetje, maar de jeugd moet toch fatsoenlijk leren schrijven.En leesbaar, niet echt.Mijn vader had er moeite mee.

Dat is ook relatief, ik kan het prima lezen.

Ik vind het persoonlijk storender dat jij geen spatie na een punt kunt plaatsen, dan dat een kind van 11 niet netjes en recht schrijft.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:05

Britta31 schreef:
Britta31 schreef:
Een bericht in de krant van een kind van 9 die een brief had geschreven op lijnpapier,het leek nergens op,scheef en blokletters.De moeder had het nog nagekeken.Maar,het kan natuurlijk zijn dat het kind een leerachterstand heeft.Denk het niet.

[ Afbeelding ]
Mijn vader kreeg dit kaartje van een kind van 11, zonder leerachterstand.Dit lijkt toch nergens op,word dat echt niet meer geleerd op school? Aan elkaar schrijven en recht.Of ben ik nu zo oud.En zijn moeder is basisschool leerkracht.

Of je focust gewoon op hoe lief dit berichtje aan je vader is.. -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:09

Britta31 schreef:
Jeetje, maar de jeugd moet toch fatsoenlijk leren schrijven.En leesbaar, niet echt.Mijn vader had er moeite mee.

Vind dit minder erg dan jouw spelfouten. :+

Er zijn gewoon mensen met een minder handschrift. Boeiend in 2025.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:54

Foaly schreef:
Maar één kind is toch niet 'de jeugd'? Mijn broertjes hadden ook enorme hanenpoten op die leeftijd, terwijl ik en mijn zusje wel een fatsoenlijk handschrift hadden. Het verschilt echt per persoon en ik vind het ook een beetje overdreven om hier zo over te vallen, sorry :=

In aanvulling op bovenstaande.
De fijne motoriek, die dus ook nodig is voor het (netjes) schrijven, ontwikkelt zich bij meisjes eerder dan bij jongens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:56

Is een hoortoestel van Specsavers of Hans anders net zo goed dan die van een speciale hoorzaak?
Of zit daar veel verschil in?

Bij alle werken toch audiciens met dezelfde opleiding of is dat ook niet?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:25

Een vraag over (lang) autorijden:

Ik ben van plan op vakantie te gaan met de auto, ik ga dan alleen. Ik heb een leuke plek gezien, dat is echter minimaal 7 uren rijden (volgens Maps). Ik rijd niet regelmatig auto (omdat ik geen eigen auto heb); het langste dat ik heb gereden (ooit) is denk ik 2,5 uur achter elkaar door.

Ik vraag mij af of ik er dan verstandig aan doe om te proberen de rit van 7 uur in één dag te maken (met pauzes natuurlijk) of dat ik beter een nachtje hotel tussendoor kan boeken.. wat denken jullie? Voor iemand die dus weinig rijdt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:45

Overnachting. Je vakantie beginnen met ongelukken omdat je moe bent van het autorijden, is in elk geval niet mijn idee van vakantie..... Ikzelf rij geregeld 7 uur op een dag, maar als je het niet gewend bent, is het slopend. En hou ook rekening met potentiële vertragingen, wegwerkzaamheden, files etc. De kans dat je iets in 7 uur rijdt, is vrijwel 0.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:47

Lalidan schreef:
Overnachting. Je vakantie beginnen met ongelukken omdat je moe bent van het autorijden, is in elk geval niet mijn idee van vakantie..... Ikzelf rij geregeld 7 uur op een dag, maar als je het niet gewend bent, is het slopend. En hou ook rekening met potentiële vertragingen, wegwerkzaamheden, files etc. De kans dat je iets in 7 uur rijdt, is vrijwel 0.

Ja toch wel he.. het nadeel is wel dat ik 7 dagen heb incl 2 reisdagen dus dat er dan eigenlijk 4 reisdagen bij komen. Maar goed, ik ga denk ik op de helft van de route ook een leuke accomodatie zoeken zodat dat niet voelt als verloren tijd. En idd, met files, werkzaamheden of dat je verkeerd rijdt, zal het vast langer dan 7 uur duren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:56

En bijtijds vertrekken (om 6 uur wegrijden) 3 uur doorhalen, een of twee uur pause en weer verder gaan? Dan ben je er ook in een dag

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:57

Wat belangrijker is hoeveel kilometer is het ipv de reistijd? Want een routeplanner planned het zonder pauzes of oponthoud. Ik rijd zeer regelmatig 600 km. De ene keer red ik dat in een dag met voldoende rust omdat alles meezit maar ben daarna echt gesloopt. Soms is het domweg niet te doen in een dag en doe ik er twee over. Omdat het verkeer niet meewerkt, er werkzaamheden zijn. Flinke regenval, zon continue in het gezicht wat gewoon niet fijn rijdt. Of het waait stevig.

Belangrijk is twee uur rijden minimaal 15 minuten rust. Even de benen strekken, wat eten of drinken, naar de toilet en weer door

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:22

Het is tegen de 600 km rijden.

Maar ik heb liever niet te veel stress dat ik het niet zou redden ja..

Idd pauze ga ik sowieso doen hoor :D ik heb nu een accommodatie gevonden die op circa 3 uur rijden zit en dan daar slapen en dan de 2e dag nog zo'n 4,5 / 5 uur rijden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:24

Ik heb niet verder gereden dan 250 km (altijd in 1 ruk) maar toch zou ik zeggen dat het te doen is.

Op tijd vertrekken (9.00/na de spits), na 200 km/2 uur een korte pauze. Na weer 200 km een lange pauze en uitgebreid lunchen. En dan wederom na 200 km een korte pauze voor je het laatste stuk doet?

Dan wel ff gerekend dat alles snelweg is. Dan ben je rond etenstijd op je bestemming?

Edit: die 250km heb ik ook eens retour gedaan op 1 dag, maar dat was niet echt aan te raden. Hoewel ik er genoeg ken die dit appeltje eitje vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:47

Fearn schreef:

Idd pauze ga ik sowieso doen hoor :D ik heb nu een accommodatie gevonden die op circa 3 uur rijden zit en dan daar slapen en dan de 2e dag nog zo'n 4,5 / 5 uur rijden.

Dan moet het zeker te doen zijn. :j wij hebben zondag 150 km gereden en daarna een stuk gewandeld (nou ja ik zitten op mijn krent en gv duwde zich rot ) en lekker sushi gegeten. Maandag de 450km in deels chaotisch druk nederlandse verkeer. Vooral de laatste 200 km in nl waren vermoeiend door de chaos en drukte

Wat je zou kunnen doen. Neem de binnendoor route en bekijk interessante dingen die je onderweg tegenkomt. Daar heb je dan de tijd voor en het voelt dan ook als echte vakantie.

Nu ben ik wel benieuwd waar je heengaat hihi _O- :')

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:52

karuna schreef:
Fearn schreef:

Dan moet het zeker te doen zijn. :j wij hebben zondag 150 km gereden en daarna een stuk gewandeld (nou ja ik zitten op mijn krent en gv duwde zich rot ) en lekker sushi gegeten. Maandag de 450km in deels chaotisch druk nederlandse verkeer. Vooral de laatste 200 km in nl waren vermoeiend door de chaos en drukte

Wat je zou kunnen doen. Neem de binnendoor route en bekijk interessante dingen die je onderweg tegenkomt. Daar heb je dan de tijd voor en het voelt dan ook als echte vakantie.

Nu ben ik wel benieuwd waar je heengaat hihi _O- :')

Haha ik ben nog even in dubio over de exacte locatie. Ik heb een leuk huisje in de buurt van Würzburg gezien maar ook een leuke tiny house in de buurt van Mainhardt, alleen dat is wel een uur verder rijden.

Ik de tiny house spreekt me wel meer aan omdat het middenin de natuur is en ik denk meer in een heuvelachtige omgeving. Alleen het heeft enkel een koude buitendouche :') en geen wifi.

Keuzes... haha

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:57

600 km klinkt toch al weer anders..... maar, desondanks, als je niet gewend bent auto te rijden en dan ook nog in het buitenland, in een auto die je niet (goed) kent.... ik ben in het verkeer echt voor better safe than sorry. Niet alleen voor jezelf, je hebt ook een verantwoordelijkheid naar de overige verkeersdeelnemers.

Overigens hoeft het je niet 2x 2 reisdagen te kosten hè: Je kan je overnachting ook op 2/3 of 3/4 van de reis doen. Pak je 400-450 km max op dag 1, heb je toch een veilige reis zonder al te veel vermoeidheid en kom je de dag erna toch nog zo vroeg op je bestemming aan, dat het gewoon nog een vakantiedag is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:58

Klinkt toch wel ok ook al is het een uur verder rijden. Warm water maken en washandje als het prutweer is en je haren onder de kraan wassen kan ook :D . Wifi sleep ik inmiddels altijd zelf mee. Die mobiele wifi kastjes en simpele simkaart bevallen me best :j

Maar even over de afstand. Bochtige heuvelachtige wegen rijden langzamer dan de standaard nederlandse wegen. Bv ik moet regelmatig 22 km verderop zijn bij de bouwmarkt. Daar doe ik toch wel 20/30 minuten over. 90 km per uur red ik vaak echt niet. Teveel pittigere bochten of heuveltjes zonder overzicht maken de snelheid voor mij in ieder geval lager. Ik ken de weg inmiddels goed waardoor de 20 minuten vaker haalbaar is maar onbekend is echt kalmer aan doen

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:09

Haha, jullie suggesties helpen me al beter om een goed overwogen keuze te maken :D waar bokt wel niet goed voor is.

Ja de tiny house spreekt verder toch wel het meest aan. Achter het huis zit een veldje met koeien waar je naast kan zitten op een schommelbankje. Ideaal toch met een boek erbij :')

Ik ben denk ik ook een beetje nerveus om zelf een lang stuk te rijden. Ik heb al eens vaker een auto geleend en ook door Duitsland gereden hoor, maar dus nog niet hele lange afstanden. Maar voor alles moet een eerste keer zijn!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:46

Als ik het zo lees, zou ik het als ik jou was ook in 2 dagen doen, maar dan wel de eerste dag een lange afstand en de tweede dag een korte afstand, zodat je dan wel eerder op de dag op je eindbestemming bent. Over het algemeen reken ik met een gemiddelde van 60 km. per uur over zulke afstanden en dat komt redelijk goed uit. Dan zou 600 km. 10 uur rijden zijn. Ik zou in dat geval de eerste dag zo'n 6,5 uur reizen en de tweede dag nog 3,5 uur. Dan zou ik de eerste dag 2 x 2 korte pauzes nemen of 1 keer een lange, net hoe je je voelt. De tweede dag na 2 uur een korte pauze.
Bedenk dat jouw vakantie ingaat zodra je de deur thuis achter je dicht doet en ga dan al genieten. Dan kom je de reis ook relaxter door. Terug zou ik het hetzelfde doen, eerst een lange afstand, de dag erna een kortere afstand.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:47

Mag je bixie starten met een barebackpad of moet de pony perse een zadel hebben?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:10

Knip en plak van de KNHS site: Welk harnachement mag ik gebruiken voor mijn pony?
Bij het rijden is een zadel verplicht. Aan het zadel moeten beugels zitten die zo ruim zijn dat je er niet met je voet in vast kunt blijven zitten. De stijgbeugelriemen mogen niet aan de singel worden vastgemaakt. De stijgbeugel moet loshangen van het zadel.

De toegestane hoofdstellen en bitten worden beschreven in de Harnachementgids. Voor de Bixie&Friends rubrieken gelden dezelfde regels als voor de B-Dressuur/Eventing en 0.30-0.50 Springen.

Er zijn een paar uitzonderingen voor de Bixie&Friends rubrieken:

In de Bixie&Friends rubrieken is het toegestaan een beugelriem losjes om de hals van de pony te bevestigen als extra steun.

In de Bixie&Friends rubrieken zijn beenbeschermers toegestaan. Uiteraard dienen ze wel op de goede manier te zijn bevestigd. Bij Dressuur en Springen zijn naast peesbeschermers aan de voorbenen alleen strijklappen om de achterbenen toegestaan
Het gebruik van sporen is in de Bixie&Friends rubrieken NIET toegestaan.
Bij Ponyleiden PL1 en PL2 dient de pony te zijn opgetoomd met hoofdstel zonder teugels en een verbindingsstukje tussen de twee bitringen, waaraan een leidteugel is bevestigd. Het dragen van handschoenen en cap is verplicht
Het gebruik van een glijdende martingaal, mits goed afgesteld, is in alle Bixie&Friends rubrieken toegestaan.

Voor de optoming van het Voltigepaard verwijzen wij naar Voltigereglement.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:57

DuoPenotti schreef:
Is een hoortoestel van Specsavers of Hans anders net zo goed dan die van een speciale hoorzaak?
Of zit daar veel verschil in?

Bij alle werken toch audiciens met dezelfde opleiding of is dat ook niet?

Hier ervaring met hoortoestel ‘los’ gekocht, lang verhaal kort; had altijd nog een buitencategorie toestel nodig gehad en was ongeduldig. De 5 jaren waren nog niet om. Heb toen een hele dure Livio AI gekocht met alle toeters en bellen. En 8 maanden later kreeg ik de routine 5 jaarbasis follow up bij de ‘gewone’ audicien. Die me een veel beter toestel aanmeette. Inmiddels zijn de technieken zo vooruit gegaan en kwam ik wel gewoon met een ‘normaal’ toestel uitstekend uit. Hoop geld achteruit. Blijft behelpen, dat zeker, maar hoorde er beter mee dan met die hele dure. Ik ben bij…van Boxtel.
Je moet het ook treffen met de audicien.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 23:07

Jet schreef:
Als ik het zo lees, zou ik het als ik jou was ook in 2 dagen doen, maar dan wel de eerste dag een lange afstand en de tweede dag een korte afstand, zodat je dan wel eerder op de dag op je eindbestemming bent. Over het algemeen reken ik met een gemiddelde van 60 km. per uur over zulke afstanden en dat komt redelijk goed uit. Dan zou 600 km. 10 uur rijden zijn. Ik zou in dat geval de eerste dag zo'n 6,5 uur reizen en de tweede dag nog 3,5 uur. Dan zou ik de eerste dag 2 x 2 korte pauzes nemen of 1 keer een lange, net hoe je je voelt. De tweede dag na 2 uur een korte pauze.
Bedenk dat jouw vakantie ingaat zodra je de deur thuis achter je dicht doet en ga dan al genieten. Dan kom je de reis ook relaxter door. Terug zou ik het hetzelfde doen, eerst een lange afstand, de dag erna een kortere afstand.

10u over 600 km :wow: Neem je dan enorm veel lange pauzes?

Als je het niet gewend bent, dan is 600 km in 1 dag wellicht wat enthousiast. Ik zou het zelf een peanuts afstand vinden, maar ik rijd gerust in 1 dag naar Krakau of Ljubljana (lees: 1200 km) :+ Daar doe ik dan zo'n 14 uur over, maar dat is wel mijn max.