Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:53

@ sunnda: Als de bron van Bigone gedeeld werd door een wappie, zouden we het al niet lezen want schreeuwerig en onbetrouwbaar :P daarom vind ik het nu ook geen goede bron.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:57

Biks2 schreef:
maar nog steeds zit m'n neus dicht en heb ik hoofd en keelpijn.

Biks, dan ben je toch totasl niet klachtenvrij? Ofwel, nog niet gaan werken.

Ik was gisteren op dag 5 en ik had niet eens meer een kuchje of een snotje. Dat is klachtenvrij lijkt mij.
Jij hebt gewoon nog symptomen.
Gemiddeld ben je pas na 10 dagen niet meer besmettelijk.

Karuna, Dit bericht straalt ook niet bepaald een noodkreet uit? :

Citaat:
Er liggen meer dan tweeduizend mensen met corona in het ziekenhuis. Toen dat eerder gebeurde, dreigde code zwart. Nu lijkt er geen paniek. Dat komt omdat we al over de besmettingspiek zijn en patiënten minder lang op de intensive care liggen. "Er is momenteel niks geks aan de hand."

https://www.nu.nl/coronavirus/6190635/w ... eiden.html

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:03

Het afschaffen van de maatregelen betekend voor mij juist weer het mondkapje dragen. _O-
2 jaar vanuit thuis gewerkt, moeten nu weer terug naar het werk, en daar is dus juist mondkapjes plicht. :+
Niet vanwege corona, maar vanwege cleanroom, is er al jaren zo. Voor mij wat dat betreft dus meer beperkingen. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:05

Nu ben ik toch wel heel stik benieuwd hoe je werk in een cleanroom al 2 jaar thuis hebt kunnen doen :D
Heb je je keuken omgebouwd?

Ik zie nu allemaal coole uitvindingen voor me hoe je vanuit huis robots bestuurd die jouw werk doen _O-
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-03-22 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:06

Biks ik zou thuisblijven idd. Eerst zorgen dat je klachten weg zijn. Vaak komen klachten zoals vermoeidheid en hoesten pas als de koorts weg is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:59

Er is een nieuwe interessante study over long-covid en de relatie met stress.

Dat long-covid bestaat is helder en nu laten ze zien dat bepaalde lang durende symptomen ook echt losgekoppeld zijn van stress niveau, maar andere symptomen (vooral vergeetachtigheid) niet perse significant verhoogd zijn in verhouding tot hoge stress niveaus.
Dit draagt hopelijk bij tot een betere definitie van long covid en het kunnen onderscheid van depressie of stress.
Als ik dat zo bekijk is het ook verdomd moeilijk. Stel dat je veel hoofdpijn klachten hebt, en als je daar de sowieso al hoge incidentie bij ziet, wanneer moet je dat af doen met : ach ja covid, en wanneer moet je naar wat anders zoeken.

https://osf.io/2x4pg/

Voorbeeld plaatje, maar de er zijn meer en betere figuren in het artikel zelf (appendix).
Dit plaatje is redelijk korte long-covid (3 maanden). Er is ook data voor 9 maanden en dan wordt het steeds lastiger.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:30

Mijn keuken is alles behalve een cleanroom. :')
Mijn werk hoeft helemaal niet vanuit de cleanroom gedaan te worden. Maar gebrek aan kantoorruimte maakt dat ons kantoor veelal in de cleanroom is, met wat geluk hebben we ooit plaats buiten de cleanroom. Maar in de cleanroom ben je dus van top tot teen ingepakt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:31

Needje schreef:
Als jij recht in ieder eens gezicht zegt dat je ergens niets mee te maken had en het blijkt wel dat ben je gewoon een ordinaire gore leugenaar.
En zulke mensen regeren ons land…. -O-

En dat er dan mensen zijn die dat blijkbaar normaal vinden en zelf ook hadden gedaan vind ik dan weer shocking.

Nou inderdaad

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:26

OleJon schreef:
Needje schreef:
Als jij recht in ieder eens gezicht zegt dat je ergens niets mee te maken had en het blijkt wel dat ben je gewoon een ordinaire gore leugenaar.
En zulke mensen regeren ons land…. -O-

En dat er dan mensen zijn die dat blijkbaar normaal vinden en zelf ook hadden gedaan vind ik dan weer shocking.

Nou inderdaad

Maar wacht even. Hij heeft het doorgezet naar een collega begrijp ik uit dit artikel.
Dan ben je toch ook niet betrokken geweest bij het maken van de deal zelf en dus de controle/doorlezen die daarbinnen plaatsvindt? Je hebt enkel iets doorgezet maar inhoudelijks niks bijgedragen, zeg maar?

I mean:
volkskrant schreef:
Hoewel de inkoop van beschermingsmiddelen niet zijn verantwoordelijkheid was, zorgde De Jonge er persoonlijk voor dat een topambtenaar contact opnam met Van Lienden.

Uit de interne documenten blijkt dat De Jonge op vrijdagavond 10 april 2020, een dikke week voordat de overheid een lucratieve order gunde aan Van Lienden, via WhatsApp contact opnam met Bas van den Dungen, de secretaris-generaal van het ministerie van Financiën. Die topambtenaar hielp VWS tijdens de coronacrisis bij het inkopen van beschermingsmiddelen voor de zorg.

De Jonge, die binnen het kabinet niet verantwoordelijk was voor de inkoop van beschermingsmiddelen, maakte in zijn appjes aan Van den Dungen duidelijk dat hij wilde dat er een samenwerking tot stand kwam tussen zijn ministerie en zijn partijgenoot. Eerder was dat mislukt, omdat het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH), de inkooporganisatie van VWS, de motieven van de ex-scholierenleider wantrouwde. Uit de WOB-stukken kan opgemaakt worden dat De Jonge ook het telefoonnummer van Van Lienden doorstuurde naar de topambtenaar.

Citaat:
De bemoeienis van minister De Jonge leidde zo binnen enkele dagen tot een doorbraak voor Van Lienden. Volgens de ex-scholierenleider speelde de door De Jonge aangesproken topambtenaar daarbij een cruciale rol.

Waarbij hij aldus de Volkskrant 'vinger aan de pols' bleef houden. Aka, geïnformeerd wilde blijven.

"Niet betrokken zijn bij [het maken van] de deal" is natuurlijk niet het zelfde als "niks mee te maken gehad" of "niks van weten".
En graag willen dat er een samenwerking komt (als je denkt dat diegene bij kan dragen) lijkt me ook niet per se fout.

"Ordinaire gore leugenaar" vind ik dus niet helemaal terecht, op basis van deze twee artikelen. Ik zeg niet dat het goed is wat de Jonge gedaan heeft en hoe hij communiceerde, maar het ligt wel iets genuanceerder dan 'hij loog over zijn betrokkenheid'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:40

De datum, 10 april, heel Nederland zat te krijsen om grote partijen goede mondkapjes. Dat van lienden en partners drie dagen later een bv oprichtten, daar had nog baarsma nog de jonge weet van. Iedereen is bij de benen genomen.
En de kapjes waren achteraf nog niet goed ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:17

Nou nee. Dat ligt niet genuanceerder. Hij heeft iedere betrokkenheid altijd stellig ontkend. Als je het contact hebt gelegd, mensen in contact brengt, ben je betrokken

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:18

996981 schreef:
Nou nee. Dat ligt niet genuanceerder. Hij heeft iedere betrokkenheid altijd stellig ontkend. Als je het contact hebt gelegd, mensen in contact brengt, ben je betrokken

Ligt geheel aan hoe je "betrokken" definieert.

Betrokken bij de gehele situatie? Ja.
Betrokken bij het sluiten van de deal en dus inhoudelijk? Nee.

Nogmaals: ik keur zijn keuzes hierin niet goed, dat hij zijn functie heeft overschreden maar later zei 'nee dat is niet mijn gebied'. Maar ik vind het ook wel heel ver gaan om hen een 'ordinaire gore leugenaar' te noemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:19

Dat klopt. Dat is een voldongen feit, hij mag dat anders zien maar door een ambtenaar aan te wijzen voor die deal was hij betrokken.
Want als hoogste ambtenaar is hij eindverantwoordelijke maar geloof niet dat hij van de louche plannen wist, zeker niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:27

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Nogmaals: ik keur zijn keuzes hierin niet goed, dat hij zijn functie heeft overschreden maar later zei 'nee dat is niet mijn gebied'. Maar ik vind het ook wel heel ver gaan om hen een 'ordinaire gore leugenaar' te noemen.

In deze heeft betrokken de definitie er deel van uitmaken. En hij heeft door het contact te leggen deel uitgemaakt van de deal/is betrokken geweest bij de deal. hoe je het ook wendt of keert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:07

Neonlight schreef:
Mijn keuken is alles behalve een cleanroom. :')

_O-

Citaat:
Mijn werk hoeft helemaal niet vanuit de cleanroom gedaan te worden. Maar gebrek aan kantoorruimte maakt dat ons kantoor veelal in de cleanroom is, met wat geluk hebben we ooit plaats buiten de cleanroom. Maar in de cleanroom ben je dus van top tot teen ingepakt.

Jeetje wat irritant.
Waarom mag je dan niet gewoon thuis blijven werken als er toch niet genoeg plek is?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:47

karuna schreef:
Dat zijn de cijfers van het rivm. Er liggen meer mensen met covid in het ziekenhuis. Oftewel meer opnames dan dat er mensen weggingen. Kop in het zand steken is niet altijd een ok keuze.

Maar succes met alles vrijlaten en overal heenrennen de eigen ik is natuurlijk altijd belangrijker. :evaw: Maar dan later niet piepen dat er maatregelen komen of er mensen in je omgeving doodziek worden. Ik gebruik mijn verstand en houd mezelf graag besmet vrij.

Succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:53

Dat wordt max 2 dagen in de week. Maar, ik vermoed dat het voor ons niet gaat gelden. Onze afdeling is "business critical" en afdelingsbreed moeten de mensen ook echt aanwezig zijn. Afdeling is opgedeeld in 5 competenties, waarvan de mijne de kleinste is en de enige zonder hardware. Troubleshooten hoeven wij niet aan de machine te doen maar gebeurd allemaal offline. Maar meeste kans trekken ze alles gelijk over de hele afdeling. :+
Ik zou graag gedeeltelijk thuis blijven werken.
Verder, een nieuw groot gebouw is bijna klaar en dan zou er wel genoeg kantoorruimte zijn. *\o/* Op 1 dag na dan, want dan is iedereen aanwezig en die kantoortuinen blijven gebaseerd op 80% van het personeel wat gemiddeld tegelijk aanwezig is. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:10

Popstra schreef:
karuna schreef:
Dat zijn de cijfers van het rivm. Er liggen meer mensen met covid in het ziekenhuis. Oftewel meer opnames dan dat er mensen weggingen. Kop in het zand steken is niet altijd een ok keuze.

Maar succes met alles vrijlaten en overal heenrennen de eigen ik is natuurlijk altijd belangrijker. :evaw: Maar dan later niet piepen dat er maatregelen komen of er mensen in je omgeving doodziek worden. Ik gebruik mijn verstand en houd mezelf graag besmet vrij.

Succes!

Ik kan echt nergens terug vinden dat de cijfers omhoog gaan, schijnbaar lees ik ondersteboven?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:19

karuna schreef:

Jij ook succes met corona vrij blijven, ik ga verder met mijn leventje op mijn manier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:28

Karuna, jij bent toch allang niet meer covid vrij?
Laatst was je nog besmet en vorig jaar ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:57

Klopt maar graag geen derde keer oplopen :n een keer was al teveel. Iedere keer gaan mijn longen verder achteruit. -O- rotvirus

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:58

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

In deze heeft betrokken de definitie er deel van uitmaken. En hij heeft door het contact te leggen deel uitgemaakt van de deal/is betrokken geweest bij de deal. hoe je het ook wendt of keert.

Ligt eraan hoe híj in dat interview 'betrokken' interpreteerde, en hoe de interviewer het vroeg.
Dat voor jou (en mij, overigens) 'betrokken' ook het 'ik heb deze mensen aan elkaar geintroduceerd' is, wil niet zeggen dat dat voor anderen ook is.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:06

karuna schreef:
Klopt maar graag geen derde keer oplopen :n een keer was al teveel. Iedere keer gaan mijn longen verder achteruit. -O- rotvirus

Maar Karuna, hoe zie jij voor me dat ik (nog) meer rekening kan houden met de risicogroep? Stoppen met werken? (Onderwijs, ik zie dagelijks 150 jongvolwassenen)
Geen boodschappen meer doen? (En dan meer CO2 uitstoten omdat de supermarkt naast de deur ligt hier en de buurman aan zijn lot overlaten?)
Geen ‘leuke’ dingen meer doen? (Ik kom net uit een burn-out. Geloof me, alleen maar werken/ opleiding en verder niks ‘mogen/ kunnen’ doen is pas ongezond)
Mijn familie niet meer zien, met het risico dat ik enkelen nooit meer zie?
Want sorry, als ik iets van bovenstaande moet laten voor anderen, ja, dan kies ik in deze voor mezelf. Het overgrote deel van de bevolking loopt niet in 7 sloten tegelijk en dat wel stellen in een topic als dit vind ik best… Egoïstisch?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:04

Ik zeg ook succes maar niet later weer gaan klagen of boos of verbaasd doen als er maatregelen komen. Handelingen hebben altijd gevolgen. Tussen alles of niks is ook nog een middenweg.

Ik ben toch wat verbaasd dat er kennelijk bij veel geen matiging in gedrag is of dat er iets is gewijzigd in manier van doen. Alsof de afgelopen twee jaar niet bestaan hebben. Waar er door deskundigen werd gehoopt of gedacht dat er een aantal gedragsveranderingen wel wat blijvend zouden zijn is wel gebleken dat dat voor 90% of misschien wel meer van de nederlanders niet klopt. Alles weer zoals het voor covid was.

Ik houd mijn contacten zeer beperkt om hopelijk niet weer ziek te worden. Mijn directe omgeving houdt daar gelukkig ook rekening mee. Omdat dat de enige manier is nu om te voorkomen dat er weer een besmetting is. Wat me vooral steekt is dat anderen ook al geef ik of mijn contacten aan graag afstand met uitleg waarom of wat ook dat dat meest niet meer wordt gerespecteerd maar er vaak een spottende reactie komt of juist bewust heel dichtbij komen. Gewoon respectloos gedrag dus.

En ik heb gewoon diep medelijden met iedereen die vanwege zijn beroep nog steeds overbelast is door teveel zieken, thuiszorg die afgebouwd moet worden door teveel mensen ziek enz. Waar ook gewoon kverheen gestapt wordt, de noodkreet van bv het radboud ziekenhuis of de thuiszorg zijn duidelijk genoeg.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:21

*knip*
Nevermind. Het heeft geen zin om over in discussie te gaan.