Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DatBenIkNou schreef:bridgetF ik denk hetzelfde helaas. Hoe ga ik bewijzen dat ik niets ontvangen heb, als er bij PostNL staat dat het pakket bezorgd is?
De ' doordeweekse' bezorgers ken ik wel, volgens mij is het op zaterdag een andere.
bridgetF schreef:Tallie1979 schreef:De verkoper moet zorgdragen voor correcte verzending. Zij is uiteindelijk aansprakelijk voor het verloren pakket en moet jou schadeloos stellen. Ofwel:Doordat PostNL de boel verkloot, moet zij jou nu terug betalen, doet PostNL geen moer omdat het niet aangetekend is verzonden en heeft zij geen laarzen en geen geld meer.
Tja...is de verkoper hier voor aansprakelijk? PostNl geeft aan bezorgd. Dus feitelijk is dus het ene woord tegen het ander.
Als verkoper ben je aansprakelijk tot moment van bezorging en zwart op wit is het bezorgd. Het pakket is dus niet verloren, tijdens het versturen. Mogelijk ontvreemd door bezorger (met fraude) of door koper of ander huisgenoot of buren. Moeilijk om daar achter te komen. Hoe maak je als koper toonbaar dat het niet ontvangen is, verkoper staat heel sterk doordat deze een bewijs van aflevering heeft. Het is ook geen brievenbuspakketje!
Als ik de verkoper was geweest, had ik ook het geld niet terug gegeven, er staat immers bezorgd. Het enige wat ik als verkoper nog wel had gedaan is aangifte doen van diefstal door bezorger.
Wie weet staat er wel meer genoteerd als zijnde bezorgd, niet bezorgd. En heel goed marktplaats in de gaten houden, maar dan is het nog moeilijk om aan te tonen dat de laarzen de jouwe zijn geweest.
Ik denk dat het namelijk niet eerlijk tegenover verkoper is, hoe knurfterig is het ook is voor koper, als de verkoper het geld moet terug betalen. Persoon heeft immers verzonden en bewijs dat het afgeleverd is.
Wat ik wel had gedaan, als koper, is een prul pakketje besteld en de bezorger opgewacht. Ook even bij buren gevraagd of ze nog weten hoe de bezorger er uit zag. Hoe qru ook, ik denk dat koper aan het kortste eind trekt.
p.s er staan wel heel veel zoekresultaten van gelijkwaardige verhalen via google. Het is dus niet toevallig en uitzonderlijk.
bridgetF schreef:DatBenIkNou schreef:bridgetF ik denk hetzelfde helaas. Hoe ga ik bewijzen dat ik niets ontvangen heb, als er bij PostNL staat dat het pakket bezorgd is?
De ' doordeweekse' bezorgers ken ik wel, volgens mij is het op zaterdag een andere.
Ik denk dat het niet te bewijzen is ... er staan trouwens wel heel veel gelijkwaardige verhalen op google. Misschien dat je daar je antwoord vind hoe op te lossen en welke stappen je moet ondernemen.
Je had het trouwens over ondergrondse containers? Woon je in een flat? Dan zou ik in ieder geval ook een briefje in de hal neerhangen, wie heeft mijn pakketje met laarzen aangenomen? Met vermelding van je huisnummer. Even een foto er bij van gelijkwaardige laarzen, dan bekijken mensen het sneller dan alleen een leestekst.
Daphara schreef:Niet helemaal mee eens, want stel dat er afgesproken zou zijn dat ze pas betaald als het pakket ontvangen is. Zou je dan ook argumenteren dat zij nu voor het vermiste pakket moet betalen?
Suzanne F. schreef:Ik heb dit ook eens gehad, toen heb ik gebeld met PostNL en aangegeven dat ik het niet ontvangen heb terwijl er staat dat het is afgeleverd. Toen hebben ze gebeld met de betreffende bezorger en gevraagd waar deze was afgeleverd. Toen bleek hij het in de schuur te hebben gezet ergens achter.
Dus even bellen met PostNL.
upendo schreef:Ongeacht of de verkoper wel of niet terug zou moeten betalen: ik zet altijd de zin 'Ik kan verzenden op kosten en risico van de koper' in mijn advertenties. Dan ben je niet meer aansprakelijk te stellen voor verzendschade of niet aankomen van het pakket.
Uiteraard stuur ik wel altijd netjes een foto door van het verzendbewijs zodat ze zeker weten dat ik het verstuurd heb.
Nielojram schreef:upendo schreef:Ongeacht of de verkoper wel of niet terug zou moeten betalen: ik zet altijd de zin 'Ik kan verzenden op kosten en risico van de koper' in mijn advertenties. Dan ben je niet meer aansprakelijk te stellen voor verzendschade of niet aankomen van het pakket.
Uiteraard stuur ik wel altijd netjes een foto door van het verzendbewijs zodat ze zeker weten dat ik het verstuurd heb.
Dat is onzin.
De verzender blijft ALTIJD verantwoordelijk voor het verzenden, TENZIJ, er verzekerd verzonden wordt. Dan leg je het proces van versturen verzekerd bij de verzender.
Dat dat laatste voor de meeste te duur is, oke.
is dat zo? winkels kan ik me iets bij voorstellen.. particulieren ook?
Maar voor de Nederlandse wetgeving kom je niet weg met jouw zinnetje.
upendo schreef:Nielojram, als particuliere verkoper kom je dus wel weg met dat ene zinnetje.
https://blog.iusmentis.com/2012/03/12/w ... e-verkoop/
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... woordelijk
Etc. Etc.
DatBenIkNou schreef:Ik ga er geen halszaak van maken maar mocht het niet boven water komen, is het wel fijn om te weten hoe het wettelijk nu zit. Ik kan dan misschien een voorstel doen waar we beiden mee kunnen leven. De verkoopster is welwillend en heeft inderdaad een klacht ingediend en er is een onderzoek gestart waar binnen 5 werkdagen bericht van zou moeten komen. Ik ben niet heel hoopvol, dure les!!
Pepperrr schreef:Dit is toch wel sneu. Niet op MP, maar de Facebook markt. Mensen die rijlaarzen van Wish proberen te verkopen voor €60...
Staat natuurlijk niet in de omschrijving, maar je ziet het gewoon aan de laarzen. Zijn schots en scheef en het klopt allemaal van geen kant