Rare mensen op marktplaats deel 7!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Rare mensen op marktplaats deel 7!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:46

bridgetF ik denk hetzelfde helaas. Hoe ga ik bewijzen dat ik niets ontvangen heb, als er bij PostNL staat dat het pakket bezorgd is?
De ' doordeweekse' bezorgers ken ik wel, volgens mij is het op zaterdag een andere.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:52

DatBenIkNou schreef:
bridgetF ik denk hetzelfde helaas. Hoe ga ik bewijzen dat ik niets ontvangen heb, als er bij PostNL staat dat het pakket bezorgd is?
De ' doordeweekse' bezorgers ken ik wel, volgens mij is het op zaterdag een andere.

Ik denk dat het niet te bewijzen is ... er staan trouwens wel heel veel gelijkwaardige verhalen op google. Misschien dat je daar je antwoord vind hoe op te lossen en welke stappen je moet ondernemen.
Je had het trouwens over ondergrondse containers? Woon je in een flat? Dan zou ik in ieder geval ook een briefje in de hal neerhangen, wie heeft mijn pakketje met laarzen aangenomen? Met vermelding van je huisnummer. Even een foto er bij van gelijkwaardige laarzen, dan bekijken mensen het sneller dan alleen een leestekst.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:58

bridgetF schreef:
Tallie1979 schreef:
De verkoper moet zorgdragen voor correcte verzending. Zij is uiteindelijk aansprakelijk voor het verloren pakket en moet jou schadeloos stellen. Ofwel:Doordat PostNL de boel verkloot, moet zij jou nu terug betalen, doet PostNL geen moer omdat het niet aangetekend is verzonden en heeft zij geen laarzen en geen geld meer.

Tja...is de verkoper hier voor aansprakelijk? PostNl geeft aan bezorgd. Dus feitelijk is dus het ene woord tegen het ander.
Als verkoper ben je aansprakelijk tot moment van bezorging en zwart op wit is het bezorgd. Het pakket is dus niet verloren, tijdens het versturen. Mogelijk ontvreemd door bezorger (met fraude) of door koper of ander huisgenoot of buren. Moeilijk om daar achter te komen. Hoe maak je als koper toonbaar dat het niet ontvangen is, verkoper staat heel sterk doordat deze een bewijs van aflevering heeft. Het is ook geen brievenbuspakketje!

Als ik de verkoper was geweest, had ik ook het geld niet terug gegeven, er staat immers bezorgd. Het enige wat ik als verkoper nog wel had gedaan is aangifte doen van diefstal door bezorger.
Wie weet staat er wel meer genoteerd als zijnde bezorgd, niet bezorgd. En heel goed marktplaats in de gaten houden, maar dan is het nog moeilijk om aan te tonen dat de laarzen de jouwe zijn geweest.

Ik denk dat het namelijk niet eerlijk tegenover verkoper is, hoe knurfterig is het ook is voor koper, als de verkoper het geld moet terug betalen. Persoon heeft immers verzonden en bewijs dat het afgeleverd is.

Wat ik wel had gedaan, als koper, is een prul pakketje besteld en de bezorger opgewacht. Ook even bij buren gevraagd of ze nog weten hoe de bezorger er uit zag. Hoe qru ook, ik denk dat koper aan het kortste eind trekt.

p.s er staan wel heel veel zoekresultaten van gelijkwaardige verhalen via google. Het is dus niet toevallig en uitzonderlijk.

Niet helemaal mee eens, want stel dat er afgesproken zou zijn dat ze pas betaald als het pakket ontvangen is. Zou je dan ook argumenteren dat zij nu voor het vermiste pakket moet betalen?

Ik zou zelf de kwestie van wie er financieel voor opdraait even laten rusten, vraag de verkoper om de contactgegevens en bekijk samen even wat jullie kunnen doen en of jullie samen een klacht kunnen indienen.

PS verzekerd verzenden tot €500 (aangetekend) kost maar €8,60, dus voor die extra €1,80 heb je een boel kopzorgen minder. Als verkoper stuur ik alles boven de €100 waarde ook aangetekend, heb je nooit gezeur.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:02

Ik heb ooit iets soortgelijks gehad. Er stond dat mijn pakket bezorgd was, maar ik had niets ontvangen. Een week later staat er een meisje voor mijn deur met mijn pakketje. Was dus verkeerd bezorgd, ze woonde niet eens in dezelfde wijk.

Was ze niet zo eerlijk geweest dan had ik gewoon kunnen fluiten naar mijn spullen en geld want postnl doet hierin niets voor je.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:10

bridgetF schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ik denk dat het niet te bewijzen is ... er staan trouwens wel heel veel gelijkwaardige verhalen op google. Misschien dat je daar je antwoord vind hoe op te lossen en welke stappen je moet ondernemen.
Je had het trouwens over ondergrondse containers? Woon je in een flat? Dan zou ik in ieder geval ook een briefje in de hal neerhangen, wie heeft mijn pakketje met laarzen aangenomen? Met vermelding van je huisnummer. Even een foto er bij van gelijkwaardige laarzen, dan bekijken mensen het sneller dan alleen een leestekst.

Nee gewoon een tussenwoning. Ik ken de hele straat wel dus ik verwacht niet dat het ergens anders ligt. Niemand heeft er verder iets aan, tenzij je toevallig net als ik de onmogelijke kuitmaat van 32cm hebt en dan ook nog paardrijd. ;-)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:11

Daphara schreef:
Niet helemaal mee eens, want stel dat er afgesproken zou zijn dat ze pas betaald als het pakket ontvangen is. Zou je dan ook argumenteren dat zij nu voor het vermiste pakket moet betalen?

Ja, want het pakket staat als geleverd met bewijs ervan, als er dan nog betaald moet worden zou je dus als koper het "niet ontvangen"pakket moeten betalen.
Heel knurfetig voor koper, maar hoe je ook went of keert, ik denk echt dat je als koper aan het kortste eind trekt. Ook als het betalen is na aflevering.

Ik ben geen rechter, maar ik vermoed dat ook deze oordeelt naar bewijsmateriaal. Bewijsmateriaal van geen levering dat je niet hebt als koper. De verkoper staat wel heel sterk door bewijs van aflevering. En de bezorger: die zal natuurlijk (als deze het heeft ontvreemd) nooit toegeven dat hij het niet heeft afgeleverd, omdat hij dan schuldig is aan diefstal.

Het is echt een #%$ situatie, voor de koper. Hopelijk dat de verkoper wel contact opneemt met postnl en tevens aangifte doet, want helaas is het zo bij PostNL dat je als ontvanger niks kan doen. Althans dat vond ik via google, problemen met bezorging gaan altijd via klantenservice en verstuurder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:52

Ik heb dit ook eens gehad, toen heb ik gebeld met PostNL en aangegeven dat ik het niet ontvangen heb terwijl er staat dat het is afgeleverd. Toen hebben ze gebeld met de betreffende bezorger en gevraagd waar deze was afgeleverd. Toen bleek hij het in de schuur te hebben gezet ergens achter.

Dus even bellen met PostNL.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:24

Suzanne F. schreef:
Ik heb dit ook eens gehad, toen heb ik gebeld met PostNL en aangegeven dat ik het niet ontvangen heb terwijl er staat dat het is afgeleverd. Toen hebben ze gebeld met de betreffende bezorger en gevraagd waar deze was afgeleverd. Toen bleek hij het in de schuur te hebben gezet ergens achter.

Dus even bellen met PostNL.

Is gedaan door verzender. Wordt een onderzoek gestart. Iets van een schuur of kliko of andere plek is hier echt niet mogelijk.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:21

Ongeacht of de verkoper wel of niet terug zou moeten betalen: ik zet altijd de zin 'Ik kan verzenden op kosten en risico van de koper' in mijn advertenties. Dan ben je niet meer aansprakelijk te stellen voor verzendschade of niet aankomen van het pakket.

Uiteraard stuur ik wel altijd netjes een foto door van het verzendbewijs zodat ze zeker weten dat ik het verstuurd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:23

upendo schreef:
Ongeacht of de verkoper wel of niet terug zou moeten betalen: ik zet altijd de zin 'Ik kan verzenden op kosten en risico van de koper' in mijn advertenties. Dan ben je niet meer aansprakelijk te stellen voor verzendschade of niet aankomen van het pakket.

Uiteraard stuur ik wel altijd netjes een foto door van het verzendbewijs zodat ze zeker weten dat ik het verstuurd heb.

Dat is onzin.

De verzender blijft ALTIJD verantwoordelijk voor het verzenden, TENZIJ, er verzekerd verzonden wordt. Dan leg je het proces van versturen verzekerd bij de verzender.
Dat dat laatste voor de meeste te duur is, oke.

Maar voor de Nederlandse wetgeving kom je niet weg met jouw zinnetje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:27

Valt het jullie ook op dat het niveau van Facebook marktplaats bedroevend laag is? Ik heb een ladekast te koop staan, 5 lades en ruim een meter hoog. Of ik hem wil verzenden? Of dat mensen niet snappen dat er al een hoger bod is geplaatst dan datgene wat zij bieden. Of ik hem vanuit Leeuwarden naar Amsterdam wil brengen.

Mensen... Serieus...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:49

Ja het is waardeloos inderdaad.
Hier ook heel veel paardenspullen erop gezet en dan nog vragen welke maat en wat de vp is terwijl het toch echt er allemaal bij in staat.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:04

Ik heb het ook eens gehad met 2 pakketen die volgens track&tracé bezorgt waren, maar niet bij mij. Volgens Post.nl moest ik een paar dagen afwachten en bij de buren navraag doen, geen succes.
Dus heb ik contact opgenomen met de verkoper(was via bol.com)en zij stuurde het kosteloos opnieuw op.
Stond er na een week een man aan de deur met mij 2 'verloren' paketten, waren wel in hetzelfde dorp bezorgt maar dus een totaal andere straat. Ik hoop dat dit ook het geval is met jou laarzen en je ze nog krijgt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:51

Nielojram schreef:
upendo schreef:

Dat is onzin.

De verzender blijft ALTIJD verantwoordelijk voor het verzenden, TENZIJ, er verzekerd verzonden wordt. Dan leg je het proces van versturen verzekerd bij de verzender.
Dat dat laatste voor de meeste te duur is, oke.

is dat zo? winkels kan ik me iets bij voorstellen.. particulieren ook?

Maar voor de Nederlandse wetgeving kom je niet weg met jouw zinnetje.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:03

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:25

Verzekerd verzenden, niet verzekerd verzenden. Als er iets fout gaat hoef je niet te verwachten dat PostNL ook maar ergens voor op draait wat dat betreft. Heb die discussies echt opgegeven, vreselijk bedrijf.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:42

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:49

Pfff... Het is me een keer gelukt om het nog via internet te openen en niet via de app, soms krijg je dan de tekst nog een stuk in beeld. Of als je de precieze titel nog weet op google invoeren en dan kijken of je hem in cache kan openen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:49

De meeste mensen hebben in de advertentie staan dat verzenden op kosten en risico van de koper is. Je zou de verkoper kunnen mailen/ bellen om te overleggen hoe nu verder, maar als ik de verkoper zou zijn zou ik wel een onderzoek instarten en een klacht tegen postNL (ook openbaar op social media), maar ik zou niks vergoeden/ niet de schade delen. Want voor mij (volgens de T&T) is het pakket afgeleverd, en ik wilde het niet perse verzenden (daarom op kosten en risico van de koper).

Heeft de verkoper nog andere advertenties online? Misschien staat daar het zelfde riedeltje in?

Ik maak bij een overeenkomst ook altijd een screenshot van de advertentie waarin ook de prijs, contactgegevens, staat van het artikel e.d. te zien zijn. Als de verkoper dan plots de prijs omhoog gooit kan ik aangeven dat dat niet de prijs is waarvoor ik gekomen ben.

Van ons laatste Marktplaats-paard kwam ik laatst de advertentie (screenshot dus) nog weer tegen, ook super leuk om terug te zien. Ik zou zo weer bij dat paard gaan kijken de advertentie klopte echt precies met wat we gekocht hebben! :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:58

Ik ga er geen halszaak van maken maar mocht het niet boven water komen, is het wel fijn om te weten hoe het wettelijk nu zit. Ik kan dan misschien een voorstel doen waar we beiden mee kunnen leven. De verkoopster is welwillend en heeft inderdaad een klacht ingediend en er is een onderzoek gestart waar binnen 5 werkdagen bericht van zou moeten komen. Ik ben niet heel hoopvol, dure les!!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:11

DatBenIkNou schreef:
Ik ga er geen halszaak van maken maar mocht het niet boven water komen, is het wel fijn om te weten hoe het wettelijk nu zit. Ik kan dan misschien een voorstel doen waar we beiden mee kunnen leven. De verkoopster is welwillend en heeft inderdaad een klacht ingediend en er is een onderzoek gestart waar binnen 5 werkdagen bericht van zou moeten komen. Ik ben niet heel hoopvol, dure les!!

Ik heb wel eens zo’n rotgeintje gehad met dhl die zouden een pakket in een locker hebben gedaan maar is daar nooit aangekomen.
Toen ik na een week nog niets had gehoord vanuit dhl heb ik de klacht nogmaals op fb neer gelegd en dan kunnen ze ineens wel communiceren.

En ik heb wel eens met postnl een aangetekende brief met een sieraad met haar van mijn overleden pony nooit gekregen,ik was echt woest want meneer de bezorger had zelf een handtekening gezet en zei hem in de brievenbus te hebben gedaan.
Hij is nooit meer boven water gekomen en helaas was het maar verzekerd tot 50€ dus dat wel terug gekregen maar dat dekte niet de kosten en het haar heb ik nooit meer terug gezien.
Dat was ook een hele harde les voor mij.
Heb het bedrijf wat het sieraad had gemaakt ook nooit iets kwalijk genomen want zij had het immers netjes verstuurd.

Ik zou dus als ik de verzender zou zijn ook meewerken in de zoektocht waar kon maar niet tegemoet komen in de kosten.

PepperrrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:39

Dit is toch wel sneu. Niet op MP, maar de Facebook markt. Mensen die rijlaarzen van Wish proberen te verkopen voor €60...

Staat natuurlijk niet in de omschrijving, maar je ziet het gewoon aan de laarzen. Zijn schots en scheef en het klopt allemaal van geen kant :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:13

Pepperrr schreef:
Dit is toch wel sneu. Niet op MP, maar de Facebook markt. Mensen die rijlaarzen van Wish proberen te verkopen voor €60...

Staat natuurlijk niet in de omschrijving, maar je ziet het gewoon aan de laarzen. Zijn schots en scheef en het klopt allemaal van geen kant :')

Ja, ik heb er vorige keer ook zoeen gezien, daar gingen mensen ook flink op los, dus die advertentie was zo weer weg. :')

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:53

Laatst op de marktplaats van Facebook een gratis tv neergezet. Krijg je weer creatieve antwoorden van zeg, maar onderstaande spande toch wel de kroon voor mij :')
Afbeelding

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:59

Nou ja, je biedt m ook gratis aan toch? :+

Toen ik mijn 9 jarige Z2 ruin te koop had kreeg ik mailtjes van ja, ik heb geen geld, maar wil hem wel komen rijden :+