Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 00:11

Wat is het schadelijke in een vaatwasser voor anti aanbak pannen?
Is het de hete temperaturen? Is het het vaatwasmiddel \poeder?
Iets anders?

Pommier

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:17

ChatGPT

Aanmelden
Je zei:
ChatGPT zei:
Het schadelijke van een vaatwasser voor anti-aanbakpannen zit vooral in een paar dingen:

Agressieve reinigingsmiddelen: Vaatwastabletten en -poeders bevatten vaak sterke chemicaliën die de anti-aanbaklaag kunnen aantasten of langzaam doen slijten.

Hoge temperaturen: Tijdens een vaatwascyclus kunnen de temperaturen flink oplopen, wat ook schadelijk kan zijn voor de coating van de pan.

Mechanische slijtage: Pannen kunnen tijdens het wassen tegen andere spullen stoten, wat krassen of beschadiging van de coating kan veroorzaken.

Langdurige blootstelling aan water en stoom: Dit kan de anti-aanbaklaag op termijn poreus maken en minder effectief.

Daarom raden de meeste fabrikanten aan om anti-aanbakpannen met de hand af te wassen – liefst met een zachte spons en milde afwasmiddel.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:24

fleurtjeuh schreef:
Is het de hete temperaturen? Is het het vaatwasmiddel \poeder?
Iets anders?

Vaatwastabletten zijn te agressief voor teflon en bij keramische pannen wordt de keramische laag aangetast door de hoeveelheid water en het vaatwastablet (al hoor ik over keramische pannen verschillende dingen)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:06

Meeste van dat soort pannen vinden gewoon afwasmiddel al niet echt leuk, gewoon met heet water afspoelen is beter voor ze. Laat staan dus in de vaatwasser.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:20

Pommier schreef:
ChatGPT

Aanmelden
Je zei:
ChatGPT zei:
Het schadelijke van een vaatwasser voor anti-aanbakpannen zit vooral in een paar dingen:

Agressieve reinigingsmiddelen: Vaatwastabletten en -poeders bevatten vaak sterke chemicaliën die de anti-aanbaklaag kunnen aantasten of langzaam doen slijten.

Hoge temperaturen: Tijdens een vaatwascyclus kunnen de temperaturen flink oplopen, wat ook schadelijk kan zijn voor de coating van de pan.

Mechanische slijtage: Pannen kunnen tijdens het wassen tegen andere spullen stoten, wat krassen of beschadiging van de coating kan veroorzaken.

Langdurige blootstelling aan water en stoom: Dit kan de anti-aanbaklaag op termijn poreus maken en minder effectief.

Daarom raden de meeste fabrikanten aan om anti-aanbakpannen met de hand af te wassen – liefst met een zachte spons en milde afwasmiddel.

Echt een oprechte vraag, want dit is dus wat ik mij altijd afvraag, maar wat is de reden dat je dit aan ChatGPT vraagt?
ChatGPT is geen zoekmachine, maar een large language model. ChatGPT als zoekmachine gebruiken (wat dus niet het doel van een LLM is) kost heel veel energie, vele malen meer dan de vraag gewoon googelen, wat echt een enorme impact heeft op het klimaat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:29

leintje_ schreef:
Pommier schreef:
ChatGPT

Aanmelden
Je zei:
ChatGPT zei:

Echt een oprechte vraag, want dit is dus wat ik mij altijd afvraag, maar wat is de reden dat je dit aan ChatGPT vraagt?
ChatGPT is geen zoekmachine, maar een large language model. ChatGPT als zoekmachine gebruiken (wat dus niet het doel van een LLM is) kost heel veel energie, vele malen meer dan de vraag gewoon googelen, wat echt een enorme impact heeft op het klimaat.

Stel ik hier een vraag op: hoe kan een chatgpt, een zoekmachine, whatever impact hebben op het klimaat?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:32

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:32

Omdat er gruwelijk veel meer data opslag nodig is om dit model te runnen dan een Google. En dat kost dus meer plek en meer energie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:47

Bovendien is chatGPT een papegaai. Er staat ook veel onwaarheden op I-net. Veel mensen gebruiken ‘m nu op een manier alsof het een alwetendende is.
Als ik iets vraag en ik wéét dat het antwoord niet klopt en dat vervolgens weer terugkoppel dan ‘zegt’ ie: sorry je hebt gelijk en dan bladieblaat ie verder.
Toen ik hem vroeg wat er op de peace arch staat, een monument op de grens tussen Canada en de USA gaf chat GPT fout op fout antwoord. Dat vond ik een leuke test.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:52

paars schreef:
Bovendien is chatGPT een papegaai. Er staat ook veel onwaarheden op I-net. Veel mensen gebruiken ‘m nu op een manier alsof het een alwetendende is.
Als ik iets vraag en ik wéét dat het antwoord niet klopt en dat vervolgens weer terugkoppel dan ‘zegt’ ie: sorry je hebt gelijk en dan bladieblaat ie verder.
Toen ik hem vroeg wat er op de peace arch staat, een monument op de grens tussen Canada en de USA gaf chat GPT fout op fout antwoord. Dat vond ik een leuke test.

Nou dit dus!
vroeg een keer iets over heide en ik kreeg me toch een woke antwoord.
Gezegd dat ik niet van die overdreven linkse woke antwoorden hield maar een neutraal informatief antwoord.

Toen kreeg ik ook een sorry dat hij inderdaad antwoorde in de tijdsgeest van nu.

Nou lekker dan bij iemand dat dat geblaat aanneemt als waar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:54

Palmera schreef:
Stel ik hier een vraag op: hoe kan een chatgpt, een zoekmachine, whatever impact hebben op het klimaat?

Waar denk je dat alle data waarop o.a. ChatGPT draait, opgeslagen en geraadpleegd wordt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:57

Afbeelding

Hier een foto van een datacenter van Google.

Een te bouwen tweede datacenter wordt 8(!!) hectare groot.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 14:37

leintje_ schreef:
Vaatwastabletten zijn te agressief voor teflon

Nu zie ik Mark Rutte voor me, in gevecht met een vaatwasserblokje :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:15

Vragen kan je zover ik weet ook beter aan Perplexity stellen, dat is een antwoord generator AI die ook de bronnen weergeeft.

Alsnog wel hoger energieverbruik dan google denk ik maar google (ik gebruik het niet, ben van de duck duck go) heeft inmiddels toch ook een AI die meekijkt naar de zoek prompts?

Als je het zo energiezuinig mogelijk wil doen is volgens mij Wikipedia nastruinen het beste. (Na een fysieke papieren encyclopedie).

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:09

_San87_ schreef:
[ Afbeelding ]

Mijn vriend werkt dus in de ict en ik (geen flauw benut van die zaken) heb wel eens gevraagd: kan je een crisis veroorzaken als je de datacenters van Google etc bombardeert, wat gebeurt er dan met de wereld?

Volgens mijn vriend kan je dat hele netwerk (om het zo maar te noemen) niet echt platleggen, daar is het simpelweg te groot voor en Google heeft niet 1 plek waar alles staat zoals wat je ziet op de foto..

Ik wilde wel terug naar de telefoon/internet/etc-loze tijd, met paard en wagen over de straat _O-
Haha nee we keken een serie op Netflix, hoeheetieookalweer, Designated Survivor. Daar wordt het Capitool gebombardeerd en nog wat dingen, waardoor althans in Amerika ineens alles op z'n gat ligt, toen dacht ik hierover na maar dan niet zo heftig dat er mensen bij sterven.. maar bijv. dus een Google dat een mega hack krijgt. Wat zouden dan alle gevolgen zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:11

Sychess schreef:
_San87_ schreef:
[ Afbeelding ]

Mijn vriend werkt dus in de ict en ik (geen flauw benut van die zaken) heb wel eens gevraagd: kan je een crisis veroorzaken als je de datacenters van Google etc bombardeert, wat gebeurt er dan met de wereld?

Volgens mijn vriend kan je dat hele netwerk (om het zo maar te noemen) niet echt platleggen, daar is het simpelweg te groot voor en Google heeft niet 1 plek waar alles staat zoals wat je ziet op de foto..

Ik wilde wel terug naar de telefoon/internet/etc-loze tijd, met paard en wagen over de straat _O-
Haha nee we keken een serie op Netflix, hoeheetieookalweer, Designated Survivor. Daar wordt het Capitool gebombardeerd en nog wat dingen, waardoor althans in Amerika ineens alles op z'n gat ligt, toen dacht ik hierover na maar dan niet zo heftig dat er mensen bij sterven.. maar bijv. dus een Google dat een mega hack krijgt. Wat zouden dan alle gevolgen zijn

Klopt, Google heeft meerdere data centers verspreid over de wereld, daarom zei ik ook 'een data center'.

Sowieso kun je het internet niet zomaar platleggen, gelukkig.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:32

_San87_ schreef:
Klopt, Google heeft meerdere data centers verspreid over de wereld, daarom zei ik ook 'een data center'.

Ook als je alle datacenters tegelijk zou platleggen, hebben ze nog wel safety measures paraat staan. Aldus mijn vriend. Vond dat wel interessant, er is inmiddels zo veel afhankelijk van internet geworden, dat ik me afvroeg of we nog wel zonder zouden kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:37

Sychess schreef:
_San87_ schreef:

Ook als je alle datacenters tegelijk zou platleggen, hebben ze nog wel safety measures paraat staan. Aldus mijn vriend. Vond dat wel interessant, er is inmiddels zo veel afhankelijk van internet geworden, dat ik me afvroeg of we nog wel zonder zouden kunnen.

Google is ook niet de enige idd. Het zal een flinke kluif worden alles plat te krijgen. En dat er safety measures zijn lijkt mij niet meer dan logisch :j.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:39

Britta31 schreef:
Een bericht in de krant van een kind van 9 die een brief had geschreven op lijnpapier,het leek nergens op,scheef en blokletters.De moeder had het nog nagekeken.Maar,het kan natuurlijk zijn dat het kind een leerachterstand heeft.Denk het niet.

Afbeelding
Mijn vader kreeg dit kaartje van een kind van 11, zonder leerachterstand.Dit lijkt toch nergens op,word dat echt niet meer geleerd op school? Aan elkaar schrijven en recht.Of ben ik nu zo oud.En zijn moeder is basisschool leerkracht.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:45

Britta31 schreef:
Britta31 schreef:
Een bericht in de krant van een kind van 9 die een brief had geschreven op lijnpapier,het leek nergens op,scheef en blokletters.De moeder had het nog nagekeken.Maar,het kan natuurlijk zijn dat het kind een leerachterstand heeft.Denk het niet.

[ Afbeelding ]
Mijn vader kreeg dit kaartje van een kind van 11, zonder leerachterstand.Dit lijkt toch nergens op,word dat echt niet meer geleerd op school? Aan elkaar schrijven en recht.Of ben ik nu zo oud.En zijn moeder is basisschool leerkracht.

Wat ik nog het bijzonderste vind aan dit kaartje, is de verscheidenheid aan schrijf stijlen.
Blokletters en schrijfletters, los en vast, soms blokletters 'aan elkaar' en soms schrijfletters los.

Het voelt bijna als zo'n ouderwetste 'dreigbrief', je weet wel, die met allerlei uitgeknipte letters is gemaakt waardoor het 1 groot ratjetoe aan lettertypes wordt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:00

Zo schreef die van mij in groep 4. Dan zijn ze eeeh 7?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:07

Wellicht heeft het kind dyslectie of iets met de fijne motoriek? Daarnaast, niet iedereen kan netjes schrijven, ik heb ook hanepoten en het handschrift van artsen is sowieso niet te lezen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 13:09

Dyslectie, adhd, slecht zicht, er zijn veel dingen die van invloed kunnen zijn op de manier van schrijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:11

c_alsemgeest schreef:
Dyslectie, adhd, slecht zicht, er zijn veel dingen die van invloed kunnen zijn op de manier van schrijven.

Sowieso is het in dit digitale tijdperk niet echt een noodzaak netjes te schijven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:13

De brief van het kind van 9 in mijn quote was al net zo beroerd.