Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:32

secricible schreef:
#repeat

er is niet bezuinigd op de zorg, we geven ieder jaar méér uit aan zorg dan het jaar ervoor. Je had corona niet kunnen voorkomen als er meer geld in was gestoken, tenzij we 25.000 IC-bedden hadden gehad, die buiten een pandemie altijd leeg hadden gestaan.

Ben ik niet met je eens. In het verleden is er wel gesneden in de zorg. Helpenden zijn wegbezuinigd.
Er was voor corona ook al een gigantisch personeelstekort in de zorg. Niet alleen in het ziekenhuis maar gewoon overal.
En die bedden hadden gewoon kunnen blijven staan. Je had alleen geen kosten wanneer je het ziekenhuis niet open had. Behalve pand huren en andere basiskosten
Laatst bijgewerkt door purny op 17-11-20 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:33

Blussem schreef:
Verpleegkundige. Btw over ziekte onder de medewerkers dat is niet meer als bij een normale griep golf. Al hebben de meeste enkel lichte verkoudheidsklachten gehad.

Wat voor verpleegkundige? Welke sector?
Dat maakt natuurlijk ook veel uit :)

(je hoeft het overigens niet te beantwoorden als je niet wil hoor, maar het helpt wel context te geven)

Mijn zus is HBO verpleegkundige die ook zo'n Corona opleiding heeft gevolgd en dus daar meehelpt. Zij merkt echt wel flink impact van Corona.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:38

bigone schreef:
Blussem schreef:
Dat verzuim moeilijk is op te vangen ben ik met je eens. Maar dat heeft meer te maken met het personeels te kort en het idioot bezuinigen in de zorg.

Voor de rest scheelt misschien ook wel dat ik in een regio woon waar nog veel frisse schone lucht is.

En dat voorkomt Corona ?

Voorkomen misschien niet
Maar je gaat toch niet ontkennen dat het in dichtbevolkte stedennen omgevingen als een lopend vuurtje overspringt terwijl het "op den buiten " gewoon veel minder verspreid
Wij nemen als uitje wandelingen ,natuur frisse lucht en zien daarbij heel weinig mensen
Als je in steden en dichtbevolkte gebieden zit gaan mensen als enige uitje in deze tijd vaak naar de winkel of andere binnenruimtes ( die nog mogen zelfs al hebben ze niets nodig ) waar de kans gewoon vele malen groter is
De verspreidingskaarten liegen er niet om

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:41

purny schreef:
secricible schreef:
#repeat

er is niet bezuinigd op de zorg, we geven ieder jaar méér uit aan zorg dan het jaar ervoor. Je had corona niet kunnen voorkomen als er meer geld in was gestoken, tenzij we 25.000 IC-bedden hadden gehad, die buiten een pandemie altijd leeg hadden gestaan.

Ben ik niet met je eens. In het verleden is er wel gesneden in de zorg. Helpenden zijn wegbezuinigd.
Er was voor corona ook al een gigantisch personeelstekort in de zorg. Niet alleen in het ziekenhuis maar gewoon overal.
En die bedden hadden gewoon kunnen blijven staan. Je had alleen geen kosten wanneer je het ziekenhuis niet open had. Behalve pand huren en andere basiskosten

Het woord bed in deze zin staat voor veel meer dan alleen een fysiek bed, dat begrijp je toch?
Genoeg fysieke ziekenhuis bedden zijn wel te regelen dat zal het probleem nooit worden.
Het gaat om de apparatuur (die ook vervangen moet worden en geen eeuwige houdbaarheid heeft).
Maar vooral om heel heel veel personeel, een IC capiciteit van 25.000 bedden die uit het niets opgeroepen kan worden is niet alleen een kwestie van genoeg bedden hebben.

En de peperdure artsen die elk moment klaar moeten staan voor een pandemie moeten voor de rest maar thuis zitten? Een opleiding tot IC verpleegkundige is al behoorlijke lang. Die tot Intensivist (IC-arts) is meer dan 15 jaar. Iemand met een opleiding van meer dan 15 jaar voor specifiek de IC omdat dat handig is is echt niet te doen. Het is niet alsof je mensen met een cursus van 2 weken daar voor kan klaar stomen die normaal een andere baan hebben en opeens kunnen inspringen, daar is het veel te ingewikkeld voor. Ook moet je in t werkveld blijven om up to date te blijven, dingen ontwikkelen en veranderen in die wereld ook.
Laatst bijgewerkt door Pabie op 17-11-20 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:43

Nochtans is Wallonië ook flink de klos geweest tijdens de 2e golf. Ook de streken waar het echt niet dichtbevolkt is en er nog schone lucht zou moeten zijn door de vele bossen...

Maar of je in Europa nog ergens van gezonde lucht kan spreken, is een andere discussie uiteraard :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:08

secricible schreef:
Wat bijzonder dat jij thuis kon werken als je vpk bent Blussem. Nooit gehoord dat die thuis kunnen werken.

Kan wel hoor. Niet elke verpleegkundige staat aan het bed of zorgt in andere opzichten fysiek voor patienten. Neem ARBO-verpleegkundigen. Of op dit moment verpleegkundigen infectieziektenbestrijding. Transferverpleegkundigen, ook zoiets. Ik ken ook iemand die verpleegkundige is op een poli en nu nazorggesprekken telefonisch doet vanuit huis.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:15

Pandora2 schreef:
Nochtans is Wallonië ook flink de klos geweest tijdens de 2e golf. Ook de streken waar het echt niet dichtbevolkt is en er nog schone lucht zou moeten zijn door de vele bossen...

Maar of je in Europa nog ergens van gezonde lucht kan spreken, is een andere discussie uiteraard :P

nou hellhole was toch echt wel Luik ( net zo bevolkt als Brussel en Antwerpen ) of bvb waals Brabant ook dicht bevolkt en waar bijna iedereen naar Brussel gaat werken
in de ardennen of de bosgebieden toch echt niet hoor

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:44

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:49

secricible schreef:
#repeat

Wat bijzonder dat jij thuis kon werken als je vpk bent Blussem. Nooit gehoord dat die thuis kunnen werken.

Het is maar net wat je zelf zo geweldig vindt. Persoonlijk vind ik de Nederlandse filosofie helemaal niet iets om trots op te zijn. De Duitsers hebben het een heel stuk beter voor elkaar.

https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-n ... heeft.html

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:58

Loretta schreef:
secricible schreef:
#repeat

Het is maar net wat je zelf zo geweldig vindt. Persoonlijk vind ik de Nederlandse filosofie helemaal niet iets om trots op te zijn. De Duitsers hebben het een heel stuk beter voor elkaar.

Dat weet ik niet hoor.
Het Duitse beleid is eeuwig behandelen en rekken, volgens het artikel.
Het Nederlandse beleid is vooral gericht op kwaliteit van het leven.
Daar kan ik mij goed in vinden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:59

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:01

Kanzi schreef:
Ik heb laatst wel wat gelezen over het verband tussen luchtverontreiniging en corona.
Even opgezocht; https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... p-covid-19

Toch vind ik dit nog wel teveel "jumping to conclusions". De mensen die wonen in gebieden met een hoge(re) luchtverontreining hebben ook nog andere risicofactoren, althans in NL, zie hieronder.
Dat gezegd hebbende vind ik het wel absoluut interessant en noodzakelijk om uit te zoeken hoe de vork exact aan de steel zit.

Citaat:
Het Amsterdam Health and Technology Institute (AHTI) maakte een landelijke kaart die per buurt het risico berekent op ernstig verloop van een coronabesmetting, op grond van sociaal-economische en gezondheidsgegevens. De multiculturele buurten in de grote steden kleuren donker. De risicocriteria op de kaart zijn ‘leeftijd’, ‘diabetes type II’, ‘intergenerationeel samenwonen’ en ‘astma/COPD’. Longarts Vonk Noordgraaf: „Het is van alle tijden dat de minder gesitueerden de grootste last van epidemieën dragen.’”
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/30/in ... n-a4018089

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:10

Snap niet dat elke keer de vergelijking word gemaakt tussen aantal bedden per hoofd van de bevolking. Natuurlijk geen probleem om het hier ook flink hoger te maken naar dan moet iedereen ook bereid zijn om voor een basisverzekering 250 euro op te hoesten. Onze zorg is vele malen efficiënter dan in bijna alle Europese landen . Onze ligdagen zijn van 8 naar 5 terug gebracht en in veel gevallen zelfs poliklinische behandelingen binnen een dag naar huis . Bvb bevallen , gaat het goed dan snel naar huis. In Duitsland minimaal vijf dagen ziekenhuis. En in Duitsland word je echt voor alles opgenomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:13

besita schreef:
Pandora2 schreef:

nou hellhole was toch echt wel Luik ( net zo bevolkt als Brussel en Antwerpen ) of bvb waals Brabant ook dicht bevolkt en waar bijna iedereen naar Brussel gaat werken
in de ardennen of de bosgebieden toch echt niet hoor

Ik heb vrienden in de Gaume wonen... ;)
Daar ging het ook echt niet goed

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:20

bigone schreef:
Snap niet dat elke keer de vergelijking word gemaakt tussen aantal bedden per hoofd van de bevolking. Natuurlijk geen probleem om het hier ook flink hoger te maken naar dan moet iedereen ook bereid zijn om voor een basisverzekering 250 euro op te hoesten. Onze zorg is vele malen efficiënter dan in bijna alle Europese landen . Onze ligdagen zijn van 8 naar 5 terug gebracht en in veel gevallen zelfs poliklinische behandelingen binnen een dag naar huis . Bvb bevallen , gaat het goed dan snel naar huis. In Duitsland minimaal vijf dagen ziekenhuis. En in Duitsland word je echt voor alles opgenomen.

Precies, al weet ik niet of ik altijd blij word van het snel naar huis sturen.

Ik kreeg gisteren mijn nieuwe polis: € 193, incl. collectiviteitskorting.
ik zou niet blij worden van een nog hogere premie. ;)

Je kan nooit genoeg voorbereid zijn op een grote ramp, dan staan de bedden (en apparatuur en personeel) gewoon het grootste deel van de tijd leeg/onbemand.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:23

ja en Pandora .. ik heb vrienden in heel Belgie dus ik snap niet wat je hiermee wil aanhalen

het is ondertussen wel redelijk duidelijk dat de broeihaarden vooral in de steden ( zie hierboven ook de link )met veel luchtverontreiniging , dicht bevolkt en meer armoede ontstaat en natuurlijk werken de mensen uit den buiten vaak in die steden en brengen het dan mee maar dan nog gaat die verspreiding op den buiten veel trager dan in de stad

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:36

Afbeelding

kan je mooi zien waar de meeste besmettingen tot vandaag toe hebben gezeten en dat zijn toch echt de grootste steden ( en hun agglomeraties) Brussel , Luik , Antwerpen , Mons , Namur ..
provincie Luxemburg heb je dan 1 grote stad ..dat is Arlon waar dan ook de meeste besmettingen plaatsvonden :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:40

De grootste besmettingshaarden zitten inderdaad in grote steden en voornamelijk in wijken met grote , vaak allochtone gezinnen die wel moeten werken in hun laagbetaalde banen. Mensen hebben soms geen keus. En dichtere bevolking is een grotere kans op verspreiding .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:44

Ik weet niet precies wie die laagstbetaalde banen zijn en wat de grootste groep is die daar werken, en wat ze precies doen waardoor ze wel móeten werken... ?
Ik heb dat nu een paar keer gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit... Is daar wat toelichting over?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:45

Ik denk dan aan vuinismannen bijvoorbeeld. Is lastig vanuit huis te doen en je zit met vier man of zo in de vrachtwagen. Als ik nog 10 minuten ga zitten denken, kom ik vast op nog we een aantal van dit soort beroepen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:46

Loretta schreef:
secricible schreef:
#repeat

Dat ligt maar aan de context waarin je kijkt m.i.
Mijn opa had een Duitse partner, daar is tot de dag dat ze haar laatste adem uit blies mee gesolt. Behandelingen, IC-opnames, ziekenhuizen. In NL hadden we deze mevrouw de kans gegeven om pijnbestrijding te krijgen en vredig te overlijden met haar familie om haar heen.
Ik vind de Duitse methode helemaal niet goed en ben groot voorstander van de manier waarop we in NL accepteren dat mensen gewoon mogen overlijden en met ze kijken hoe we kwaliteit kunnen bieden.
safina schreef:
secricible schreef:

Kan wel hoor. Niet elke verpleegkundige staat aan het bed of zorgt in andere opzichten fysiek voor patienten. Neem ARBO-verpleegkundigen. Of op dit moment verpleegkundigen infectieziektenbestrijding. Transferverpleegkundigen, ook zoiets. Ik ken ook iemand die verpleegkundige is op een poli en nu nazorggesprekken telefonisch doet vanuit huis.

Niet over nagedacht, dankje :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:51

rien10 schreef:
Ik denk dan aan vuinismannen bijvoorbeeld. Is lastig vanuit huis te doen en je zit met vier man of zo in de vrachtwagen. Als ik nog 10 minuten ga zitten denken, kom ik vast op nog we een aantal van dit soort beroepen.

Ik kan daar heel weinig over vinden, alleen informatie van lang geleden.. wat ik nu vind is dat de opleidingsniveaus aardig bij elkaar komen ..
overigens staat in een rijtje van slechts betaalde banen, receptioniste op 10 en vuilisman op 9..
of zijn dan alle tien die beroepen slecht betaald?

Wat ik me voor kan stellen is dat bijv toentertijd de mensen die in slachterijen werken (dat is een haard geweest meen ik) slecht betaalde banen hebben en niet thuis kunnen werken.. maar welke allochtone groep dat precies is weet ik niet.
Ik weet nog goed dat er van t zomer iets gezegd werd over culturen en bruiloften etc.. of bijv het gewend zijn om overlijden met een grote groep te delen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:54

rien10 schreef:

Vuilnismannen, schoonmaak, BOA's, zorg, beveiliging, winkelpersoneel, productiewerk, slachthuizen enz. daar zijn veel allochtonen werkzaam. Dit zijn geen beroepen die thuis kunnen worden uitgevoerd.
Men komt veel in contact met anderen. Reizen vaak met OV, wonen met relatief grote gezinnen in kleine huizen, dicht op elkaar.
Sommige bevolkingsgroepen hebben Vitamine D-tekort en/of hebben in verhouding vaak suikerziekte.
Dat zijn allemaal extra risico-factoren, heb ik begrepen.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:06

rien10 schreef:

Die vuilnismannen heb je in de dorpen ook ..hier zitten ze ook met 3 of 4 in een wagen alhoewel ze er in open lucht en erachter lopen natuirlijk

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:09

bigone schreef:
De grootste besmettingshaarden zitten inderdaad in grote steden en voornamelijk in wijken met grote , vaak allochtone gezinnen die wel moeten werken in hun laagbetaalde banen. Mensen hebben soms geen keus. En dichtere bevolking is een grotere kans op verspreiding .

Of net niet werken ..veel thuis zitten en bijeenkomen ?
Laagbetaalde lonen ..supermarkten etc heb je ook buiten de steden datbzijn geen ontwikkelingsgebieden