Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:33

Niet beschermen nee, daar win je niets mee, maar ook niet gewoon zonder verdere diepgang gebruiken om je maatschappijleer lesuren makkelijk mee te vullen.
Ik heb er nog jaren over gedaan voordat ineens het kwartje viel dat het niet een list was (als in slim plannetje) maar een lijst _O- Mijn Engels was in 93/94 nog niet erg gevorderd.
Waarschijnlijk heb ik toen nog wel wat meer verkeerd geinterpreteerd.

Fly_high, vond je hem saai? Ik vond hem fascinerend.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:43

Urbanus schreef:
Ik ken je ooms niet, maar dat provocerende van Dahl maakt dat zijn boeken zoveel jaar na dato nog relevant zijn. Maar je hoeft hem en z'n boeken niet leuk te vinden, het staat je vrij je kinderen iets anders voor te lezen natuurlijk.

Wat is jouw definitie van literair?

Die keuze hoef ik thank god nooit te maken :+
Allicht dat het provocerende in zijn boeken hebben bijgedragen aan de populariteit, maar de uitlatingen die hij aan de keukentafel doet zijn ronduit smakeloos. Maar goed, inderdaad mijn mening.

Literair is het verkeerd gekozen woord, had in principe gewoon ruk kunnen staan. Waar ik me bij die boeken aan stoor is dat er geen samenhang in zit, veel fouten qua tijdlijn, gebeurtenissen sluiten niet aan. De auteur heeft overal de makkelijke weg gekozen mi. En behalve het derde boek zijn ze zo verschrikkelijk slaapverwekkend. Ik kom er niet door.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:50

Avalanche schreef:
De vraag is natuurlik ook of je kinderen tegen al die dingen moet willen beschermen......

Ja. Ja, dat wil ik. Ik vind dat er voor alles een tijd en een plek is, maar ik ben als kind doodgegooid met alles over de oorlog, foto's, brieven, sterren, 'toen ik jouw leeftijd had', 'geen ruzie maken met je broers want mijn familie is vergast'.

Ik geloof dat scholen vanaf groep 7 beginnen met de oorlog, dat lijkt me een prima leeftijd, 10/11.

En er zijn geschiktere films voor kinderen dan 'Schindler's list' denk ik. Ik had zo'n film ook niet hoeven zien zonder m'n ouders op m'n 15e. Ik vond Theresienstadt achteraf al echt onhandig, met onwetende docenten en klasgenoten voor wie het onderwerp niet leefde.

Ik denk dat je best een beetje rekening mag houden met de leeftijd.

denisesilver schreef:
Urbanus schreef:
Ik ken je ooms niet, maar dat provocerende van Dahl maakt dat zijn boeken zoveel jaar na dato nog relevant zijn. Maar je hoeft hem en z'n boeken niet leuk te vinden, het staat je vrij je kinderen iets anders voor te lezen natuurlijk.

Wat is jouw definitie van literair?

Literair is het verkeerd gekozen woord, had in principe gewoon ruk kunnen staan. Waar ik me bij die boeken aan stoor is dat er geen samenhang in zit, veel fouten qua tijdlijn, gebeurtenissen sluiten niet aan. De auteur heeft overal de makkelijke weg gekozen mi. En behalve het derde boek zijn ze zo verschrikkelijk slaapverwekkend. Ik kom er niet door.

Interessant, is mij niet opgevallen, ik vond het wel lekker weglezen. Helaas houd ik niet van fantasy en ik vind HP irritant. Zo'n braaf jongetje.

Ik vind de discussie 'wat is literatuur' dan wel weer interessant. Heb me laatst door 'Mijn lieve gunsteling' heen geworsteld, wat een schijtboek. En dat is dan het beste boek van 2021 ofzo. :')

denisesilver

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:53

Ik vind boeken die de maatschappij aan de kaak voelen wel echt literatuur te noemen. Turks Fruit vind ik geweldig en Lolita van wat ik heb gehoord is gruwelijk, maar verschrikkelijk goed geschreven.

Kom er later op terug, want dat is wel een leuke inderdaad.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:08

Dat had ik met De Avonden. Wat een saai rotboek :O

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:10

Oh ik vond het prachtig. :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:16

Wat zegt dat over jou?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:17

Wij moesten op school verplicht Schaduwzuster van Simone van der Vlugt lezen. Vreselijk. Daar kon je heel erg bij merken dat zij van origine kinderboeken/jeugdschrijfster is.

Voor mij moet literatuur ofwel vernieuwend/taboo doorbrekend zijn, ofwel op een bepaalde manier geschreven zijn waardoor het interessant wordt, maar altijd goed geschreven en boeiend. En met dat laatste zijn de mensen van de literatuurprijs niet altijd mee eens geloof ik :')

Edit: en er moet een goede voorstudie zijn gedaan over de onderwerpen die worden aangekaart, looking at you Fifty Shades Of Gray

Ik heb Dagen Van Gras gelezen. Dat is zo'n mooi boek, maar ik denk dat menig lezer echt zoiets heeft van wtf. Het Gouden Ei vind ik ook goed.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:21

Urbanus schreef:
Wat zegt dat over jou?

Slachtoffer van jarenlange indoctrinatie vanuit de universiteit. :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:31

denisesilver schreef:
Fifty Shades Of Gray

Deze boeken heb ik niet gelezen, het leek mij een te grote investering van tijd. Ooit geprobeerd om de eerste film te kijken en na 10 minuten afgehaakt omdat ik dat grietje ongelooflijk vlak vond. Wat een schaap van een meid, zo wil je vrouwen toch niet neerzetten?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:36

Veronica2 schreef:
denisesilver schreef:
Fifty Shades Of Gray

Deze boeken heb ik niet gelezen, het leek mij een te grote investering van tijd. Ooit geprobeerd om de eerste film te kijken en na 10 minuten afgehaakt omdat ik dat grietje ongelooflijk vlak vond. Wat een schaap van een meid, zo wil je vrouwen toch niet neerzetten?

Hoe zat dat nou ook alweer? Fifty Shades was afgeleid van Twilight, welke was afgeleid van HP volgens mij. Ja, dan krijg je wel een slap aftreksel :')

Doelde eigenlijk op de lading (terechte) kritiek die de auteur over zich heen kreeg van de bdsm gemeenschap. Als dat het hoofdonderwerp is van je boek, hoe lomp ben je dan om daar geen onderzoek naar te doen 8)7

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:38

MarlindeRooz schreef:
Urbanus schreef:
Wat zegt dat over jou?

Slachtoffer van jarenlange indoctrinatie vanuit de universiteit. :j

Nee, ge zijt saai!

Mijn laatste Nederlandstalige boek was van Dola de Jong, En de akker is de wereld. Die bleef me echt nog heel lang bij, zeker gezien het jaartal van publiceren. (1947)

50 shades is niet geschreven voor de BDSM gemeenschap, dus ik begrijp het probleem niet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:40

Het probleem is dat op bdsm (destijds) een taboe rust, en als iemand met nul kennis daarover een boek gaat uitbrengen is dat a) schadelijk voor die gemeenschap en b) schadelijk voor de mensen die denken oh dat is leuk en bij godsgratie niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat is gevaarlijk zelfs.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:41

Agree to disagree. (Dat klinkt lekker makkelijk, maar het is maar fanfiction en er is ook nog zoiets als literaire vrijheid)
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 20-02-23 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:46

denisesilver schreef:
Het probleem is dat op bdsm (destijds) een taboe rust, en als iemand met nul kennis daarover een boek gaat uitbrengen is dat a) schadelijk voor die gemeenschap en b) schadelijk voor de mensen die denken oh dat is leuk en bij godsgratie niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat is gevaarlijk zelfs.
Het is fictie, geen 'How-to-BDSM.' Als mensen dat verschil niet snappen, er zelf mee aan de slag gaan en in de problemen komen, noem ik dat gewoon natuurlijke selectie. Ik ben na het lezen van Harry Potter ook niet met m'n koffertje op een muur afgerend op King's Cross. :+

En dat is imo ook een probleem tegenwoordig: mensen zien fictie veel teveel als non-fictie of als fantasieën die auteurs graag werkelijkheid zien worden. Kijk naar die discussie laatst over Pim Lammers.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-23 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:50

Ik las van de week iets over post-Avatar trauma.
Mensen die na het zien van Avatar in een soort depressie raken omdat de echte wereld tegen valt.

Ik ben er nog niet precies uit wat dat zegt over onze maatschappij/wereld maar als je al een groep mensen volledig van leg krijgt door een fictie met blauwe mensen, dan moet er beter geen grotere ramp gebeuren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:52

Sizzle schreef:
Ik las van de week iets over post-Avatar trauma.
Mensen die na het zien van Avatar in een soort depressie raken omdat de echte wereld tegen valt.

Ik ben er nog niet precies uit wat dat zegt over onze maatschappij/wereld maar als je al een groep mensen volledig van leg krijgt door een fictie met blauwe mensen, dan moet er beter geen grotere ramp gebeuren.

Ik ben eens helemaal van de kaart geweest van een fan fiction. Was ook gelijk op de hoogte van een trigger die ik nog niet kende :+

Betekend wel dat die film heel meeslepend is blijkbaar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:59

denisesilver schreef:
Veronica2 schreef:
[

Hoe zat dat nou ook alweer? Fifty Shades was afgeleid van Twilight, welke was afgeleid van HP volgens mij. Ja, dan krijg je wel een slap aftreksel :')

Geen idee of 50 Shades afgeleid is van Twilight, die is afgeleid van HP, aangezien ik die allemaal niet gelezen heb. Google helpt ook niet. Het enige wat ik ervan weet is dat het ene gaat over een schaap van een griet, het andere over een grietje dat verliefd is op een vampier en het andere over een tovenaarsjong. Bij de laatste moet ik wel aan TH White denken, maar waarschijnlijk geheel ten onrechte en alleen vanwege de tovenaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:02

Fifty Shades was begonnen als een Twilight fan fic als ik me niet vergis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:08

Mkango schreef:
Fifty Shades was begonnen als een Twilight fan fic als ik me niet vergis.

Je vergist je niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:31

Urbanus schreef:
Avalanche schreef:
De vraag is natuurlik ook of je kinderen tegen al die dingen moet willen beschermen......

Ja. Ja, dat wil ik. Ik vind dat er voor alles een tijd en een plek is, maar ik ben als kind doodgegooid met alles over de oorlog, foto's, brieven, sterren, 'toen ik jouw leeftijd had', 'geen ruzie maken met je broers want mijn familie is vergast'.

Ik geloof dat scholen vanaf groep 7 beginnen met de oorlog, dat lijkt me een prima leeftijd, 10/11.

En er zijn geschiktere films voor kinderen dan 'Schindler's list' denk ik. Ik had zo'n film ook niet hoeven zien zonder m'n ouders op m'n 15e. Ik vond Theresienstadt achteraf al echt onhandig, met onwetende docenten en klasgenoten voor wie het onderwerp niet leefde.

Ik denk dat je best een beetje rekening mag houden met de leeftijd.

Ik heb geen kinderen, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee wat age appropriate is.
Wij werden als kinderen voorgelezen uit de Bijbel, dus mijn referentiekader is misschien niet heel fantastisch :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:44

Mijn beste vriendin Anne Frank, als ik zo een titel moet noemen. Vind ik zeker vanaf 11/12 een prima film.

Maar ook 'The Sound of Music', dat kan al vanaf jonger en is een prima film om te introduceren dat er iets heel ergs is gebeurd in onze geschiedenis.

Ik vind dat je (jonge) kinderen niet hoeft te belasten met alle ellende ineens.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:48

The Sound of Music heb ik gezien toen ik 12 was of zo. Ik vond toen het laatste deel heftig, maar niet té heftig. Mijn beste vriendin Anne Frank heb ik nooit gezien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:52

Mkango schreef:
Het is fictie, geen 'How-to-BDSM.' Als mensen dat verschil niet snappen, er zelf mee aan de slag gaan en in de problemen komen, noem ik dat gewoon natuurlijke selectie. Ik ben na het lezen van Harry Potter ook niet met m'n koffertje op een muur afgerend op King's Cross. :+

Niet? :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:56

Avalanche schreef:
The Sound of Music heb ik gezien toen ik 12 was of zo. Ik vond toen het laatste deel heftig, maar niet té heftig. Mijn beste vriendin Anne Frank heb ik nooit gezien.

Die laatste hoef je echt niet speciaal te gaan kijken, vond het een tienerfilm.