[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:08

Nee dat ben ik niet met je eens Palmera, mannen kunnen minstens net zo goed nee zeggen. Ze denken er vaak wel makkelijker over heb ik het idee (maar dat kan toevallig mijn omgeving zijn).

En over wat ze moeten uitleggen.. Ik hoop serieus dat we er een oplossing voor gaan vinden. Dat het wel goed komt met de wereld. Maar anders kan er nog altijd een goede natuurramp gebeuren. Ik weet alleen niet wanneer de wereld een point of no return gaat bereiken. Dat het niet meer uitmaakt wat mensen doen, of er zelfs helemaal niet meer zijn, en de wereld alsnog een kopie van Mars wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:10

Palmera schreef:
Je trekt alles uit zijn verband en leest verkeerd.

Dan zou je ook uit kunnen leggen hoe je het bedoelt. Of je blijft herhalen wat je zei en we komen geen steek verder.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:14

Ik kende het woord baarschaamte/kinderwensschaamte nog niet, maar ik zou willen dat meer mensen het hadden. Net weer op een topic gestuit over het doelbewust nemen van een derde kind. Dan moet ik echt op mijn handen gaan zitten, omdat ik zin heb om die moeders een bepaald soort vragen te stellen ...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:16

Sintara schreef:
Nee dat ben ik niet met je eens Palmera, mannen kunnen minstens net zo goed nee zeggen. Ze denken er vaak wel makkelijker over heb ik het idee (maar dat kan toevallig mijn omgeving zijn).

En over wat ze moeten uitleggen.. Ik hoop serieus dat we er een oplossing voor gaan vinden. Dat het wel goed komt met de wereld. Maar anders kan er nog altijd een goede natuurramp gebeuren. Ik weet alleen niet wanneer de wereld een point of no return gaat bereiken. Dat het niet meer uitmaakt wat mensen doen, of er zelfs helemaal niet meer zijn, en de wereld alsnog een kopie van Mars wordt.

Mijn ouders hadden hun eigen hel en verdoemenis toekomst, dus nee ik maak me ook geen zorgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:16

Mja, ik vind het lastig. Ik vind het belangrijk dat iedereen zelf mag beslissen of en hoeveel kinderen er gemaakt worden. De hoeveelheid kinderen per gezin gaat sowieso al omlaag, volgens mij zijn gezinnen met 3 en meer kinderen al uitzondering aan het worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:17

_San87_ schreef:
Palmera schreef:
Je trekt alles uit zijn verband en leest verkeerd.

Dan zou je ook uit kunnen leggen hoe je het bedoelt. Of je blijft herhalen wat je zei en we komen geen steek verder.

Nee hoor, ik ga een duidelijke tekst niet toelichten. Denk ervan wat je wilt. :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:17

Ik geef er geen antwoord op.. Uiteindelijk is het een vraag waar ze maar 1 antwoord op willen hebben en dat is niet hetgene wat ik zou geven. Dus dat is gewoon zinloos.
Gelukkig is het geboortecijfer hier in Nederland gemiddeld wel laag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:20

Oh ja, baarschaamte :roll:

Overigens zijn er zeker mannen die omwille van het klimaat twijfelen over kinderen of het gewoon ronduit niet willen. Dat is echt niet alleen voorbehouden aan vrouwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:22

De reden dat ik niet wil is puur egoïstisch. Ik vind kinderen niet leuk en de levenslange verantwoordelijkheid al helemaal niet :D.

Het klimaatargument is mooi meegenomen :+.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:26

_San87_ schreef:
Mja, ik vind het lastig. Ik vind het belangrijk dat iedereen zelf mag beslissen of en hoeveel kinderen er gemaakt worden. De hoeveelheid kinderen per gezin gaat sowieso al omlaag, volgens mij zijn gezinnen met 3 en meer kinderen al uitzondering aan het worden.

Het aantal mensen dat voor meer dan twee kinderen kiest neemt geloof ik juist weer toe. Ook om mij heen zie ik veel mensen aan een derde, vierde of zelfs vijfde beginnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:27

Ceffyl schreef:
_San87_ schreef:

Het aantal mensen dat voor meer dan twee kinderen kiest neemt geloof ik juist weer toe. Ook om mij heen zie ik veel mensen aan een derde, vierde of zelfs vijfde beginnen.

Echt? Dat had ik oprecht niet verwacht :=.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:28

Ja ik zie het ook veel. Drie collega's ook: alledrie hoog opgeleid en goede baan én drie kinderen. Ik compenseer dat dan weer met geen kinderen :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:28

Ik ken geen jonge gezinnen die meer dan 5 kinderen hebben.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:30

Nee meer dan vijf ken ik ook niet. Maar mensen van mijn leeftijd (in de dertig) met 5 kinderen zeker wel

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:32

Shaggy09 schreef:
Ik ken geen jonge gezinnen die meer dan 5 kinderen hebben.

Ik 2... Of nou ja 1 heeft er al 5 en de ander is zwanger van de 5e

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:33

Ik ken niemand met zoveel, maar ik heb ook maar een klein kringetje met voornamelijk kinderwensloze mensen :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:33

Ieder zijn keuze, dan maar. Lijkt me echt vreselijk, zoveel kinderen :=.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:36

Ja weet je.

Iedereen moet imo doen wat ie kan om de klimaatcrisis een halt toe te roepen, voor zover dat nog mogelijk is. Dat wisselgeld word ik zo moe van: ik mag vliegen want ik heb geen kinderen, ik mag vlees eten want mijn woning is energieneutraal. Hou toch op. We stevenen af op een zeer onzekere toekomst, het kan echt geen kwaad voor iedereen om zeer kritisch naar zichzelf te gaan kijken om eens te zien op welke plekken er nog winst te behalen valt. En dan heb ik het niet over 1x per week een boterham met kaas eten ipv ham en het dan wel weer mooi vinden :=

Vermindering van het aantal mensen is zeker belangrijk maar ook een oplossing voor de zeer lange termijn. Daar merken we op zijn vroegst pas over 20-30 jaar echt wat van, terwijl we nú al met teveel mensen zijn - althans voor de levensstijl die de gemiddelde Westerling belieft.

Echt, dingen doen voor de planeet is geen wedstrijdje :roll:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bc1d3e56/ deze dame omschrijft het heel goed.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:37

Ik zou ook nooit de mogelijkheid willen hebben om te bepalen voor anderen hoeveel
kinderen zij mogen nemen. Dat is ieder zijn eigen keuze tenslotte.
Ik zou liever andere maatregelen zien om de wereld en het klimaatdrama te verbeteren.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:54

Magrathea schreef:
Ja weet je.

Iedereen moet imo doen wat ie kan om de klimaatcrisis een halt toe te roepen, voor zover dat nog mogelijk is. Dat wisselgeld word ik zo moe van: ik mag vliegen want ik heb geen kinderen, ik mag vlees eten want mijn woning is energieneutraal. Hou toch op.

*knip*

Echt, dingen doen voor de planeet is geen wedstrijdje :roll:

Klopt! Ik vind ook niet dat ik mag vliegen omdat ik geen vlees eet en geen auto rijd, maarrrrr ik vind ook dat iemand met een SUV en 4 kinderen mij niet de les hoeft te lezen over mijn vliegvakantie. Want dan wijs ik diegene er gewoon op dat hij/zij ook niet groen is hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:03

Ik heb wat dat betreft wel een beetje een na mij de zondvloed instelling :o. Ik doe wat ik wil doen voor het milieu, ik scheid afval, vlieg nauwelijks en eet niet zo veel vlees, ik verspil geen energie. Maar ik stap wel gewoon dagelijks in mijn auto naar mijn werk omdat ik dat fijner vind, en als er een week is dat er meer vlees gegeten wordt, doe ik dat ook zonder schuldgevoel. Als ik het koud heb en een trui werkt niet, dan gaat de verwarming omhoog.

Eind van het jaar willen mijn vriend en ik naar Gambia. Met het vliegtuig. Dat gaat dan ook gewoon zonder schuldgevoel gebeuren. En het is niet een wisselwerking omdat ik geen kinderen op de aarde zet, wat het voor mij goed praat. Want daar heb ik wel echt een hekel aan :=. Oh, ik scheid afval en zet geen kinderen op de aarde, dus kan ik wel lekker regelmatig met het vliegtuig. Zo werkt het imo niet.

Ik leef maar één keer, werk hard en wil wat van de wereld zien. In levende lijve. Ik ga dan weer niet naar attracties met dieren. Dat weiger ik pertinent.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:12

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:12

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:11

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:07

Pandora2 schreef:
Palmera schreef:

:x

Ze is niet van plan om weer zwanger te worden. Nou, dat was ze na de eerste tweeling ook niet :')

Bijzonder toch altijd dat vrouwen die niet de intentie hebben om zwanger te worden blijkbaar toch geen anticonceptie gebruiken.