Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nyaleti schreef:Wij gebruiken amper voornaamwoorden in onze communicatie met klanten.
Zij zegt (bewust) "ja maar mevrouw... blablabla" terwijl er met koeienletters in het dossier staat 'persoon wilt met meneer aangesproken worden'
Waarom? Waarom ben je zo? Waarom ga je bewust iemand zich poedersuiker laten voelen als dat in zo een situatie absoluut niet nodig is?
Foaly schreef:Captain schreef:Ahh oke, ik dacht dat het ging om een collega die maandag Jan is en dinsdag Janny ofzo.
En als collega Janny nu op maandag een mail stuurt met 'vanaf dinsdag heet ik Jan', dan blijf jij stug Janny zeggen?
Blij dat jij niet mijn collega bent

Foaly schreef:En genderfluïde mensen bestaan ook, al zijn dat er niet veel. Maar dan nog, al tref je per ongeluk een keer zo'n persoon, dan is het toch nog een kleine moeite om je aan te passen zodra die aangeeft wat op dat moment de naam/voornaamwoorden zijn?
Dat het dan wat makkelijker fout gaat dat kan, maar die persoon dan bewust bij één naam/set voornaamwoorden blijven noemen is gewoon grof.
Foaly schreef:En genderfluïde mensen bestaan ook, al zijn dat er niet veel. Maar dan nog, al tref je per ongeluk een keer zo'n persoon, dan is het toch nog een kleine moeite om je aan te passen zodra die aangeeft wat op dat moment de naam/voornaamwoorden zijn?
Dat het dan wat makkelijker fout gaat dat kan, maar die persoon dan bewust bij één naam/set voornaamwoorden blijven noemen is gewoon grof.
DuoPenotti schreef:Persoonlijk zou genderfluiide ook wat raar vinden.
Terwijl ik er totaal geen moeite mee heb Jan voortaan janny te noemen (of andersom)
https://showmag.nl/nieuws/mail-van-non- ... un-bureau/
Maar wat vinden jullie hier dan van?
Taal die ook niet meer klopt.
Is de adjunct directeur op hun kamer?
net zoals het woord voornaanwoorden. Gewoon geen mooi woord. Maar dat is los van de discussie
Terwijl ik er totaal geen moeite mee heb Jan voortaan janny te noemen (of andersom)
Dus dat zou ik even moeten oefenen om het goed te doen, maar verder geen problemen mee. Volgens mij kun je het in de praktijk ook best wel ontwijken.Marocje schreef:Foaly schreef:En genderfluïde mensen bestaan ook, al zijn dat er niet veel. Maar dan nog, al tref je per ongeluk een keer zo'n persoon, dan is het toch nog een kleine moeite om je aan te passen zodra die aangeeft wat op dat moment de naam/voornaamwoorden zijn?
Dit is voor mij dus het verschil. Ik wil me prima aanpassen, maar ik ben zo’n zeef dat de kans groot is dat ik het oprecht vergeet. Tenzij het duidelijk is iemand een man of vrouw is.
‘Hen’ heb ik wel moeite mee. Je bent geen meervoud. Dan zal ik dus ook gewoon de naam gebruiken ipv een ‘dat moet je hen even vragen’

Nyaleti schreef:Ik vind het in het Nederlands ook erg lastig toe te passen hoor. Het bekt gewoon niet lekker. Ik ben om die reden blij dat ik er weinig mee te maken heb in m'n omgeving omdat ik weet dat ik me tig keer verspreek
Maar bewust iemand die zichzelf identificeert als man, als vrouw aan spreken, puur omdat jij er iets van vindt, is gewoon diep triest.
Zeker in dit geval waar je nooit meer met elkaar te maken hebt. Echt van een seconde jezelf aanpassen gebeurt niks ergs.
Nyaleti schreef:Ik vind het in het Nederlands ook erg lastig toe te passen hoor. Het bekt gewoon niet lekker. Ik ben om die reden blij dat ik er weinig mee te maken heb in m'n omgeving omdat ik weet dat ik me tig keer verspreek
Maar bewust iemand die zichzelf identificeert als man, als vrouw aan spreken, puur omdat jij er iets van vindt, is gewoon diep triest.
Zeker in dit geval waar je nooit meer met elkaar te maken hebt. Echt van een seconde jezelf aanpassen gebeurt niks ergs.
Niobe schreef:Oh ja, die en diens vind ik wel makkelijker. Wordt dat dan ook geaccepteerd?
Ik zie heel soms op social media een voorkeur staan voor "zij/hen", hoe pas je dat dan toe? Of bedoelen ze dan vrouwelijk en non binair?
Nyaleti schreef:Ik had een collega best hoog zitten. Toffe vrouw en wel respect voor haar. Totdat ze heel direct zei dat zij absoluut niet mee gaat doen aan 'die bullshit met pronouns'. "Gewoon hoe ik die persoon zie. Genderneutraal doe ik ook niet aan. Nee, ook niet op m'n werk".
Like, je spreekt / ziet iemand (werkgerelateerd) misschien 10 minuten waarbij je een enkele keer even moet opletten hoe je die persoon aanspreekt. Waarom niet?
"Teveel moeite voor mij, ik ga me niet aanpassen".
Sprakeloos gewoon.