Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #15

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:43

Ik lees het als op maandag janny op dinsdag jan op woensdag weer janny, net hoe hij/zij die ochtend op staat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #15

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:48

Bestaan zulke mensen? Ik ken ze alleen die de verandering permanent willen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:49

Hoe vaak komt dat nu helemaal voor?

Helemaal geen moeite je aan te passen aan de gewenste vorm, toch? Per ongeluk verkeerd zeggen kan gebeuren, maar bewust is gewoon kinderachtig en naar.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:55

Nyaleti schreef:
Wij gebruiken amper voornaamwoorden in onze communicatie met klanten.
Zij zegt (bewust) "ja maar mevrouw... blablabla" terwijl er met koeienletters in het dossier staat 'persoon wilt met meneer aangesproken worden'
Waarom? Waarom ben je zo? Waarom ga je bewust iemand zich poedersuiker laten voelen als dat in zo een situatie absoluut niet nodig is?

Is er ook een manier om melding te maken van zoiets, of moet het dan echt vanuit de klant komen?

@telpeva, als mensen nog niet heel lang in hun transitie zitten willen ze nog wel eens switchen van naam, omdat het heel lastig kan zijn om een naam te vinden waar ze zich wel comfortabel bij voelen, en dat kan je pas echt ontdekken door het in het echte leven zegmaar te gebruiken. Maar 9/10x zijn ze al gesettled op een naam voordat ze het openbaar maken

Ik veroorzaak zelf verwarring omdat ik online eigenlijk 100% Moon (op de engelse manier) gebruik, maar op school met mijn gewone naam Simone ga, en doordat mijn vrienden Moon ook op school gebruikten waren mijn docenten in de war :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:00

En genderfluïde mensen bestaan ook, al zijn dat er niet veel. Maar dan nog, al tref je per ongeluk een keer zo'n persoon, dan is het toch nog een kleine moeite om je aan te passen zodra die aangeeft wat op dat moment de naam/voornaamwoorden zijn?
Dat het dan wat makkelijker fout gaat dat kan, maar die persoon dan bewust bij één naam/set voornaamwoorden blijven noemen is gewoon grof.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:04

Foaly schreef:
Captain schreef:
Ahh oke, ik dacht dat het ging om een collega die maandag Jan is en dinsdag Janny ofzo.

En als collega Janny nu op maandag een mail stuurt met 'vanaf dinsdag heet ik Jan', dan blijf jij stug Janny zeggen?

Blij dat jij niet mijn collega bent :=

Ja als ze op woensdag weer Jan is wel ja. :')
En gelukkig heb ik al hele leuke collega's, die dat ook van mij vinden. :*

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:04

DuoPenotti schreef:
Ik lees het als op maandag janny op dinsdag jan op woensdag weer janny, net hoe hij/zij die ochtend op staat.

Zo las ik het dus ook ja.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:05

Ah zo! Thanks voor die uitleg Polarize, zo had ik er nog niet naar gekeken. De mensen die ik ken hebben die switch al achter zich en lijken mentaal al gesetteld met hoe ze nu door het leven gaan zeg maar, ik kan mij voorstellen dat dat wel moeilijker is als iets nog nieuw is, of spannend is.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:08

Foaly schreef:
En genderfluïde mensen bestaan ook, al zijn dat er niet veel. Maar dan nog, al tref je per ongeluk een keer zo'n persoon, dan is het toch nog een kleine moeite om je aan te passen zodra die aangeeft wat op dat moment de naam/voornaamwoorden zijn?
Dat het dan wat makkelijker fout gaat dat kan, maar die persoon dan bewust bij één naam/set voornaamwoorden blijven noemen is gewoon grof.

Dit inderdaad, en veel genderfluide personen zijn zich ook echt wel bewust dat het een onbekend iets is voor de meeste mensen die ze tegen zullen komen en dat er meer fouten komen in naam/voornaamwoorden. Zolang mensen maar respectvol zijn en niet bewust constant het verkeerd doen is een fout maken echt geen drama. (Al ben ik lichtelijk biased want op een kunstopleiding zit je al wat sneller in een accepterende omgeving)

En volgens mij heb je op de werkvloer uiteindelijk vooral jezelf ermee als je bewust constant tegen wensen van klanten of collega's in gaat

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:12

Persoonlijk zou genderfluiide ook wat raar vinden.
Terwijl ik er totaal geen moeite mee heb Jan voortaan janny te noemen (of andersom)

https://showmag.nl/nieuws/mail-van-non- ... un-bureau/

Maar wat vinden jullie hier dan van?
Taal die ook niet meer klopt.
Is de adjunct directeur op hun kamer?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:20

Foaly schreef:

Dit is voor mij dus het verschil. Ik wil me prima aanpassen, maar ik ben zo’n zeef dat de kans groot is dat ik het oprecht vergeet. Tenzij het duidelijk is iemand een man of vrouw is.

‘Hen’ heb ik wel moeite mee. Je bent geen meervoud. Dan zal ik dus ook gewoon de naam gebruiken ipv een ‘dat moet je hen even vragen’

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:22

DuoPenotti schreef:
Terwijl ik er totaal geen moeite mee heb Jan voortaan janny te noemen (of andersom)

Geen probleem mee. Zal even wennen zijn, maar verder, prima.

Polarize

@duo, ach is het snappen echt nodig? Ik denk dat als je het zelf nooit ervaren hebt je dat ook nooit volledig zal snappen. Maar zoals je zelf zegt heb je geen moeite met aanpassen van de manier van aanspreken, en dat betekent veel meer voor die mensen.

Op het taal ding, het is lastig. De nederlandse taal leent zich ook niet geweldig voor neutrale voornaamwoorden, maar het komt wel meer in opspraak, dus mensen zijn natuurlijk ook meer aan het uitzoeken hoe zoiets wel zou kunnen werken. Los daarvan vind ik veel neutrale voornaamwoorden in het Nederlands gewoon lelijk :+ net zoals het woord voornaanwoorden. Gewoon geen mooi woord. Maar dat is los van de discussie _O-

Niobe

DuoPenotti schreef:

Ik vind het hun/hen gebruik in de Nederlandse taal altijd al best lastig := Dus dat zou ik even moeten oefenen om het goed te doen, maar verder geen problemen mee. Volgens mij kun je het in de praktijk ook best wel ontwijken.
Kleine moeite als iemand daar gelukkig van wordt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:23

Marocje schreef:
Foaly schreef:

Dit is voor mij dus het verschil. Ik wil me prima aanpassen, maar ik ben zo’n zeef dat de kans groot is dat ik het oprecht vergeet. Tenzij het duidelijk is iemand een man of vrouw is.

‘Hen’ heb ik wel moeite mee. Je bent geen meervoud. Dan zal ik dus ook gewoon de naam gebruiken ipv een ‘dat moet je hen even vragen’

In jouw voorbeeld zou het 'hun' zijn
Dat moet je 'hun' even vragen

DuoPenotti schreef:

Waarom klopt die zin niet?
Zijn\haar\hun\diens
Hij\zij\hen\die

De oudste van mijn schoonzus is non binair en geeft aan dat die en diens voor hun het makkelijkst gaat. Omdat mensen dat meer gewend zijn om te gebruiken.
Desondanks klopt 'hun bureau' gewoon

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:26

Oh ja, die en diens vind ik wel makkelijker. Wordt dat dan ook geaccepteerd?

Ik zie heel soms op social media een voorkeur staan voor "zij/hen", hoe pas je dat dan toe? Of bedoelen ze dan vrouwelijk en non binair?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:27

Nee ik hoef dat niet te snappen.
Maar men moet ook wel begrijpen dat niet iedereen de mail al heeft gelezen of het gewoon zonder bijbedoelingen vergeet.

Iemand die voortaan Jan is. Dat word ook weer een gewoonte dus verspreking verdwijnt vanzelf.

Hun bureau klopt niet.
Dat is meervoud.
En er zitten niet 2 of meer mensen daar.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:30

In de vriendengroepen v dochter zit van alles wat. Wij wapperen met pride het hele jaar door de progress vlag. Ik heb er totaal geen moeite mee iemand als hen hun hij zij or whatever te benoemen. Meerdere zijn hier over de vloer gekomen of komende nog vol in zoektocht of transitie. Er was er 1 die elke dag een andere naam probeerde voor hij gesettled was op zijn nieuwe naam. Helemaal prima. Hadden/hebben wij geen moeite mee en iemand de reis zien maken naar zijn nieuwe zelf is mooi en heel waardevol als je zo iemand volop omarmd in het zijn. Zeker als er thuis die basis niet is wat wij helaas bij enkele mee hebben gemaakt. De pijn die je ziet door t niet accepteren door eigen ouders of familie is echt heel verdrietig. Hier mag ieder zijn zo die wil. En wat is daar nou aanpassen aan? Niks toch? Is gewoon accepteren hoe de ander is. Stel je voor jij houdt van paarse kleding. Dan draag je dat toch? Daar hoef ik niks van te vinden en vraagt geen enkele aanpassing van mij. En ik zal je nooit vragen die kleding weg te doen en maar ‘gewoon normaal’ zwart te dragen bijvoorbeeld. Laat mensen toch zijn wie ze zijn…

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:31

Ik vind het in het Nederlands ook erg lastig toe te passen hoor. Het bekt gewoon niet lekker. Ik ben om die reden blij dat ik er weinig mee te maken heb in m'n omgeving omdat ik weet dat ik me tig keer verspreek :')

Maar bewust iemand die zichzelf identificeert als man, als vrouw aan spreken, puur omdat jij er iets van vindt, is gewoon diep triest.
Zeker in dit geval waar je nooit meer met elkaar te maken hebt. Echt van een seconde jezelf aanpassen gebeurt niks ergs.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:34

Nyaleti schreef:
Ik vind het in het Nederlands ook erg lastig toe te passen hoor. Het bekt gewoon niet lekker. Ik ben om die reden blij dat ik er weinig mee te maken heb in m'n omgeving omdat ik weet dat ik me tig keer verspreek :')

Maar bewust iemand die zichzelf identificeert als man, als vrouw aan spreken, puur omdat jij er iets van vindt, is gewoon diep triest.
Zeker in dit geval waar je nooit meer met elkaar te maken hebt. Echt van een seconde jezelf aanpassen gebeurt niks ergs.

Ja eens, dat vind ik ook heel naar.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:34

Nyaleti schreef:

Ik snap ook gewoon niet wat daar ‘aanpassen’ aan is…

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:43

En zeker niet als het een klant is én het in het dossier staat. Wij hebben er ook een paar wiens voornaam zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn maar dan Linkedin je iemand even en dan weet je het voor de volgende keer.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 48 min geleden

Arghhh ik wil mijn laptop opstarten om in te loggen voor het TRT live event. Raad eens? Een update….

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

Niobe schreef:
Oh ja, die en diens vind ik wel makkelijker. Wordt dat dan ook geaccepteerd?

Ik zie heel soms op social media een voorkeur staan voor "zij/hen", hoe pas je dat dan toe? Of bedoelen ze dan vrouwelijk en non binair?

De acceptatie van die en diens zal aan de persoon zelf liggen denk ik, persoonlijke voorkeur zegmaar

Zover is weet hebben mensen die zij\hen als voorkeur aangeven, geen bezwaar als de genderloze vorm hen\hun wordt gebruikt, en geen bezwaar als de vrouwelijke zij\haar wordt gebruikt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Nyaleti schreef:
Ik had een collega best hoog zitten. Toffe vrouw en wel respect voor haar. Totdat ze heel direct zei dat zij absoluut niet mee gaat doen aan 'die bullshit met pronouns'. "Gewoon hoe ik die persoon zie. Genderneutraal doe ik ook niet aan. Nee, ook niet op m'n werk".
Like, je spreekt / ziet iemand (werkgerelateerd) misschien 10 minuten waarbij je een enkele keer even moet opletten hoe je die persoon aanspreekt. Waarom niet?
"Teveel moeite voor mij, ik ga me niet aanpassen".

Sprakeloos gewoon.

Gebrek aan respect noem ik dat.

Met thuiskomst gelijk een lading gezeik over me heen gekregen. Nog voordat ik een hap avondeten in mijn keel had zitten. Echt werkelijk waar, ondankbare honden. Daar werk je dan 40 uur in de week voor.