Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:35

MarlindeRooz schreef:
Sclimpre schreef:

Als er veel mensen covid gehad hebben zonder het te weten dan zullen de cijfers hoger uitvallen dan hier vermeld. In dat geval moet je deze cijfers als een minimum interpreteren.

Nee zo werkt het niet. Je kan niet ziek zijn zonder het door te hebben en dan wel maandenlang restklachten hebben. :?

Dat blijkt dus wel te kunnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:36

Ach houd toch eens op met je gedram, angstbasis, angstpsychose, paniekknop, bange dames hier op bokt, en wat er allemaal nog meer uit je mond komt, je begint meer op de repeteerknop van mijn wekker te lijken. Elke keer hetzelfde deuntje. Heb jij ook een uitknop?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:37

bigone schreef:
Ach houd toch eens op met je gedram, angstbasis, angstpsychose, paniekknop, bange dames hier op bokt, en wat er allemaal nog meer uit je mond komt, je begint meer op de repeteerknop van mijn wekker te lijken. Elke keer hetzelfde deuntje. Heb jij ook een uitknop?

Ik vindt mensen die dit soort termen gebruiken banger over komen dan mensen die bang zijn om corona te krijgen. :j

Ik ben dan wel bang voor corona , maar niet voor de overheid en dat er dingen gaan gebeuren als totale overname.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:37

Dan nog is het waarschijnlijker dat het aantal mensen dat probleemloos en ongemerkt een besmetting doorlopen heeft veel groter is dan de mensen met restklachten. Blijf het paniekzaaien vinden om steeds te zeggen dat de restklachten bij een relatief kleine groep een reden zou moeten zijn om weer in lockdown te gaan.

Ken geen mensen die eerder super gezond waren en heel veel restklachten hebben. Mensen die dat hebben hadden al gezondheidsproblemen.

Als je zo bang bent blijf dan alsjeblieft lekker binnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:38

Ik heb nog altijd restklachten van Pfeiffer, daar heeft zich ook nog nooit ieman over opgewonden.

Ik begrijp niet waarom jonge mensen het risico nemen om zonder prik naar de disco te gaan, maar ik begrijp ook niet waarom bijna iedere week iemand bij het wandelen in de bergen overlijd door onnodig risico.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:39

Sizzle schreef:
Ik heb nog altijd restklachten van Pfeiffer, daar heeft zich ook nog nooit ieman over opgewonden.

Ik van de Mexicaanse Griep. 11 jaar later nog. Ik weet waar ik het over heb.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:42

MarlindeRooz schreef:
Sizzle schreef:

Ik van de Mexicaanse Griep. 11 jaar later nog. Ik weet waar ik het over heb.

Mijn broer inderdaad van een ordinaire ‚onbelangrijke‘ griep die het nieuws niet gehaald heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:44

Roodvos schreef:
@Cer, kan je hier wat mee? De klachten zijn divers.

Citaat:
Wat zijn de klachten bij Long COVID?
Mensen met Long COVID hebben klachten zoals vermoeidheid, kortademigheid, pijn op de borst, spierpijn, hoofdpijn, hartkloppingen, aanhoudende verhoging, langdurig verlies van reukvermogen, of kampen met een depressie of vergeetachtigheid. Dat laatste wordt vaak ‘brain fog’ genoemd.
Bron: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/long-covid

Citaat:
Verschillende klachten
Het meest voorkomende symptoom dat na 6 maanden nog steeds werd ervaren, was verlies van smaak en geur. 28 procent van de jongvolwassenen met milde infecties had daar nog last van. 21 procent van hen worstelde met vermoeidheid en 13 procent had nog steeds last van dyspnoe, oftewel kortademigheid. 13 procent had een verminderde concentratie en 11 procent had ook last van geheugenproblemen.
Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/mee ... noorwegen/

Dank :j ik vind het wel wat moeilijk te lezen, omdat ze Nederland en Noorwegen door elkaar bespreken in dat artikel. Maar in Noorwegen heeft 13 procent een verminderde concentratie en 11 procent ook last van geheugenproblemen. Er staat niet bij of dat later nog minder wordt. Wel staat er "had", en dat vind ik dan weer lastig.
Ik ben benieuwd wat die cijfers zijn als ze grotere groepen onderzoeken.. Geen idee of de cijfers dan 1 op 1 op een grotere groep te kopieren is.

De A status zegt niks over verplicht vaccineren, wel over kunnen ingrijpen.
En ik vind ook wel dat er mensen zijn die overdreven paniekerig doen :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-07-21 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:45

Des te beter dat ze nu er wel bij stilstaan dat dit mensen kan overkomen. Dit zie je ook alleen wanneer het giga veel mensen een besmetting oplopen, net als de bijwerkingen van vaccins die met miljoenen tegelijk gezet worden. Dan begint het op te vallen itt die enkele pfeiffer of griepklachten per jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:49

Bij pfeiffer weten ze ook dat het kanker en orgaanuitval kan geven. Toch heb ik nog nooit ergens voorlichting daarover gezien.
Ik hoop steeds dat covid voor meer alertheid voor andere virussen geeft, maar dat gebeurd absoluut niet, ze verdwijnen zelfs nog meer in de achtergrond.
Is het geen covid dan kan het niet erg zijn.

Het is net als je kind voor het 2e jaar aan rsv bloodstellen met risico op ziekenhuisopname. En toch doen we het als maatschappij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:51

Bij Pfeiffer is het ook schandalig genoeg dat er zo weinig onderzoek en aandacht voor is.
Ik ben na Pfeiffer altijd vermoeid geweest, met mij heel veel mensen. Maar waarom daar zo weinig aandacht voor is?
Hopelijk dus wel voor long covid.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:02

Ik snap niet waarom er zo geageerd wordt tegen de maatregelen onder de noemer van 'kijk naar de ziekenhuizen.' Dat het aantal opnames en IC-opnames nú laag is, zegt toch niets over hoe dat over twee weken is? Zeker nu de besmettingen zo exploderen en nog niet duidelijk is hoeveel van die besmette mensen ook daadwerkelijk in het ziekenhuis belanden kun je -vind ik- maar beter nu op de rem trappen dan pas over twee weken als wél een significant aantal mensen alsnog in he ziekenhuis belandt. Want dan ben je gewoon te laat..

En hopelijk valt het over twee weken hartstikke mee met het aantal ziekenhuisopnames. Top! Dan is er ook concreet bewijs dat het aantal besmettingen op een bevolking die deels gevaccineerd is inderdaad niet zorgt voor een forse toename in het ziekenhuis. Maar ik heb het liever zo, dan dat er over twee, drie weken weer een code zwart in het ziekenhuis dreigt.

Wat niet weg neemt dat deze situatie imo écht te voorkomen was geweest als er gematigder was versoepeld. Nu moest alles ineens maar weer kunnen, terwijl de Delta-variant er echt al wel was én ze ook wisten dat vooral jongeren nog niet gevaccineerd konden zijn. Tja, dan is 1 +1 toch echt wel 2...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:04

Helemaal mee eens, berdien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:07

Wat betreft de cijfers , via stichting Nice kun je zien dat er nu 240 mensen op verpleegafdeling liggen en 83 op ic. Dus ic afname van 1 en verpleegafdeling toename van 27 . Deze cijfers worden elk half uur doorgeven dus hopelijk aan het einde van de dag weer minder. Waarbij niet te zien is hoeveel mensen er vandaag zijn ontslagen uit het ziekenhuis.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:18

In GB versoepelen ze ondanks het oplopen van de besmettingen. Daar is inmiddels 65% vd bevolking volledig gevaccineerd.

Covid zal nooit meer weg gaan. We zullen een manier moeten vinden om ermee te leven zonder dat de zorg volledig overloopt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:22

MarlindeRooz schreef:
Ken geen mensen die eerder super gezond waren en heel veel restklachten hebben. Mensen die dat hebben hadden al gezondheidsproblemen.

Ik ken ze wel.

1) een 60+er met longcovid die nergens problemen had, altijd fit was, geen overgewicht. Nu al 9 maanden long-covid
2) een meid van 27, fanatiek sporter, topconditie, liep aan de top in de obstakelrunwereld. Is er nu langzaam bovenop aan het kruipen. Vorig voorjaar besmet.

Ze zijn er wel, misschien niet in grote mate.

Over arbeidsongeschiktheid: Bij mijn weten ben je de eerste twee jaar in je ziektebeeld langdurig ziek. Na 2 jaar kun je langdurig arbeidsongeschikt verklaard worden. Ik weet niet hoeveel mensen nu meer in de ziektewet zitten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:41

Bericht NOS: R is boven de 2 (2,17). Afgelopen vrijdag was dit nog 1,37 (!).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:03

Berdien schreef:
Bericht NOS: R is boven de 2 (2,17). Afgelopen vrijdag was dit nog 1,37 (!).

Volstrekt inhoudsloos cijfer.
De ratio bemetting : opnames is gedicimeerd :)*
Al was de R 20, dan was het nóg niet zo als maart vorig jaar.

@Cer de A-status maakt dat de overheid het kán verplichten.

Ik heb na 30 jaar nog steeds een gevolg van Psitacosis wat nooit meer over gaat.

Covid19 is geen noodsituatie meer; duft te leven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:04

R loopt altijd achter toch, dus hopelijk is dit de R van de feesten?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:07

HC, zoals ik al eerder zei: dat het aantal opnames in het ziekenhuis NU laag is wil niet zeggen dat dat over twee weken nog zo is. En daar is die R wel degelijk interessant voor, om te zien wat dit over twee weken in de ziekenhuizen doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:14

Berdien schreef:
HC, zoals ik al eerder zei: dat het aantal opnames in het ziekenhuis NU laag is wil niet zeggen dat dat over twee weken nog zo is. En daar is die R wel degelijk interessant voor, om te zien wat dit over twee weken in de ziekenhuizen doet.

:roll: :x

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:24

MarlindeRooz schreef:
Sclimpre schreef:
Als er veel mensen covid gehad hebben zonder het te weten dan zullen de cijfers hoger uitvallen dan hier vermeld. In dat geval moet je deze cijfers als een minimum interpreteren.

Nee zo werkt het niet. Je kan niet ziek zijn zonder het door te hebben en dan wel maandenlang restklachten hebben. :?

Tuurlijk kan dat. Je kan covid hebben zonder hele duidelijke symptomen, je gewoon een paar dagen niet lekker voelen. En als je je moe en futloos voelt denk je nogal gemakkelijk aan tekort vit D, te hard gewerkt, te weinig gesport, etc.
De cijfers zijn enkel de duidelijke gevallen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:29

Huertecilla schreef:
Berdien schreef:

:roll: :x

Mooie, inhoudelijke reactie :j Doe je top!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:33

Berdien schreef:
Mooie, inhoudelijke reactie :j Doe je top!

Je kan ook de vorige paginas lézen :)*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:44

Mooie aanname :j Ik lees hier al sinds het begin van het eerste topic mee. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan dus maar klakkeloos jouw mening over heb te nemen. Die kan ik prima zelf vormen.