Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:04

Wat us jou definitie dan van de kwetsbare groep :+
Dat is neem ik aan dan niet de griepprik groep. Over het algemeen zijn die mensen prima in staat 90 te worden :+ dus zijn dan in jou bewoording ook niet terecht de proefkonijnen neem ik aan?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:10

Ik ben het zeker met je eens dat ook voor een kwetsbaar en oude mensen er risico's zitten aan zo vaccin.
Men moet uiteindelijk zelf de keuze maken en kijken wat voor men het grootse risico is.

Begrijp mij goed, ik ben niet tegen vaccins. Wel ben ik een grote voorstander van goed onderzoek.
BTW, bij vaccin tegen de mexicaanse griep was het jammer genoeg mis gegaan. Jammer genoeg staat dit nog goed in mijn geheugen.

Bron: NOS
https://nos.nl/artikel/2251454-informat ... ouden.html

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:12

Blussem schreef:
Permanente schade of een lange nasleep wil je zeker niet hebben. Dit heb ik inderdaad niet mee genomen in de cijfers.
Maar wat ik zelf hier aan wil geven is wanneer je in procenten gaat uitdrukken dat je dan tot een ander beeld komt.

Of men zich laat vaccineren moet natuurlijk iedereen zelf weten. Als ik aan mij Oma vraag van 90 of ik mij moet vaccineren dan zegt zij niet doen. Zij accepteert dat ze oud is en mischien niet meer zoveel jaren heeft. Maar ze wilt niet dat ik om die reden mij blootstel aan zo vaccin zonder dat de langer termijn effecten bekend van zijn. Wel staat zij open om zelf gevaccineerd te worden zodat men kan kijken wat de effecten en bijwerkingen zijn.

Zelf ben ik een voorstander van om kwetsbare mensen en oudere als eerst te vaccineren zodat kunnen zien wat het effect is en de bijwerkingen zijn. Dan dat je de jonge gezonden mensen, de nieuwe generatie die straks nieuwe kinderen op de wereld moeten zetten gaat vacineren.
Stel dat het vaccin leidt tot onvruchtbaarheid of tot genetische defect?

Iedereen moet de keuze voor zich zelf maken. Voor mij zelf ben ik van mening dat er aan het vaccin meer risco's kleven dan aan corona.

Ook intersant, gaat trouwens over de gewone griep;
"Vaccinatie biedt circa een half tot 1 jaar bescherming, natuurlijke infectie langer. (6-8)'
Bron: RIVM
https://www.rivm.nl/elk-jaar-nieuw-grie ... an-bepaald

Als een vaccin leidt tot onvruchtbaarheid is dat een zegen voor de wereld; eindelijk een einde aan de overbevolking! :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:14

Blussem schreef:
Ik ben het zeker met je eens dat ook voor een kwetsbaar en oude mensen er risico's zitten aan zo vaccin.
Men moet uiteindelijk zelf de keuze maken en kijken wat voor men het grootse risico is.

Begrijp mij goed, ik ben niet tegen vaccins. Wel ben ik een grote voorstander van goed onderzoek.

Wat noem jij goed onderzoek?

Van heel veel dingen die jij post mis ik echt de genuanceerdheid die voor mij bij goed onderzoek hoort, of toch tenminste bij jouw interpretatie van die gegevens.

Onderzoeken die ik beschouw als echt goed degelijk wetenschappelijk onderzoek, die lijk jij weg te wuiven, eroverheen te lezen, het niet serieus te nemen?

Misschien wordt het langzaamaan tijd om te concluderen dat wat jij als goed onderzoek ziet, niet helemaal voldoet aan datgene wat mensen die uit de beta-hoek komen goed onderzoek noemen?
En dat daar een zodanig structureel verschil van inzicht is dat het niet eens echt zinnig meer is om verder te praten?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:14

Het meeste risico van het vaccin zit wat mij betreft in mogelijk te lage immuniteitopbouw juist bij de ouderen en kwetsbaren. Het is dus van belang dat jongeren zich ook laten vaccineren voor een hogere groepsimmuniteit.

Blussem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:21

In wies belang?
Als ik aan mijn Oma vraag dan zegt zij dat ze niet wilt dat ik dat doe.
Kijk ik naar mijn eigen belang dan zijn de risco's van vaccin groter dat de risco's van Corona voor mij.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:24

Ik ken vrij veel mensen en woon in de hoofdstad:
- 1 persoon , moeder van jonge kinderen ligt al drie weken op de IC, lijkt het niet te gaan halen
- 1 kind uit de klas van mijn zoon, heel veel naklachten nu anderhalve maand later ( er waren 7 kinderen besmet in zijn klas)
- 1 persoon die in Maart ziek is geweest en vier maanden na klachten heeft gehad, maar gaat nu helemaal weer goed ( begin 40)
- Dan ken ik nog een rijtje mensen dat mild ziek is geweest waarbij mild nog steeds niet grappig was maar wel te doen. Ook daarvan iemand met langdurige , hele lichte , klachten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:26

Hangt dit ook niet af van je beroep?
Als ik kijk naar mijn vriendin die op een kantoor werkt pakt zij minder verkoudheden etc. Op dan ik of mijn partner (beide onderwijs)
Het risico van het ziek worden door Corona is voor mij nu ook groter. Maakt mij dat angstig? Nee. Maar ik acht de kans wel groter dat ik voor het vaccin zal gaan. Net zoals ik dat met de griepprik ook doe. Als ik op kantoor zou werken en ik minder snel ziek zou worden zou ik dat misschien ook wel niet doen.

Hier ken ik ook alleen mensen die mild ziek zijn geweest. Stuk minder ziek dan van een griep. Daar ben ik blij om. Leerlingen die besmet waren hebben ook online alles mee kunnen doen. Het grillige is dat je niet weet hoe het verloopt.
Vriend heeft een collega die wel een stuk zieker us geweest, vergelijkbaar met een flinke griep. Is na 5 dagen ook nog niet weer beter.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 16-11-20 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:27

Blussem schreef:
In wies belang?
Kijk ik naar mijn eigen belang dan zijn de risco's van vaccin groter dat de risco's van Corona voor mij.

Representatief onderzoek hoor, n=1 +:)+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:33

Blussem schreef:
In wies belang?

Mijn ouders (76 jaar) willen zich beide graag laten inenten.
Zij laten mij er vrij in, ben ook blij dat zij daar geen zeggenschap/mening over hebben.

Mijn man gaat ook voor een enting (zoals het er nu uitziet).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:11

elnienjo schreef:
Blussem schreef:
Permanente schade of een lange nasleep wil je zeker niet hebben. Dit heb ik inderdaad niet mee genomen in de cijfers.
Maar wat ik zelf hier aan wil geven is wanneer je in procenten gaat uitdrukken dat je dan tot een ander beeld komt.

Of men zich laat vaccineren moet natuurlijk iedereen zelf weten. Als ik aan mij Oma vraag van 90 of ik mij moet vaccineren dan zegt zij niet doen. Zij accepteert dat ze oud is en mischien niet meer zoveel jaren heeft. Maar ze wilt niet dat ik om die reden mij blootstel aan zo vaccin zonder dat de langer termijn effecten bekend van zijn. Wel staat zij open om zelf gevaccineerd te worden zodat men kan kijken wat de effecten en bijwerkingen zijn.

Zelf ben ik een voorstander van om kwetsbare mensen en oudere als eerst te vaccineren zodat kunnen zien wat het effect is en de bijwerkingen zijn. Dan dat je de jonge gezonden mensen, de nieuwe generatie die straks nieuwe kinderen op de wereld moeten zetten gaat vacineren.
Stel dat het vaccin leidt tot onvruchtbaarheid of tot genetische defect?

Iedereen moet de keuze voor zich zelf maken. Voor mij zelf ben ik van mening dat er aan het vaccin meer risco's kleven dan aan corona.

Ook intersant, gaat trouwens over de gewone griep;
"Vaccinatie biedt circa een half tot 1 jaar bescherming, natuurlijke infectie langer. (6-8)'
Bron: RIVM
https://www.rivm.nl/elk-jaar-nieuw-grie ... an-bepaald

Als een vaccin leidt tot onvruchtbaarheid is dat een zegen voor de wereld; eindelijk een einde aan de overbevolking! :D

Wow ! We zijn het met elkaar eens. *\o/*

Bij sommigen hoop ik sowieso dat zij zich niet voortplanten :+
Die zitten ook nog eens in dit topic. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:14

Blussem schreef:
In wies belang?

Jij als zorgmedewerker merkt toch zeker de gevolgen van Corona.
Het verzuim is groot in de zorg, dus dat moet jij dan ook merken. :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:37

Femke_Tweety schreef:
Blussem schreef:

Wat noem jij goed onderzoek?

Van heel veel dingen die jij post mis ik echt de genuanceerdheid die voor mij bij goed onderzoek hoort, of toch tenminste bij jouw interpretatie van die gegevens.

Onderzoeken die ik beschouw als echt goed degelijk wetenschappelijk onderzoek, die lijk jij weg te wuiven, eroverheen te lezen, het niet serieus te nemen?

Misschien wordt het langzaamaan tijd om te concluderen dat wat jij als goed onderzoek ziet, niet helemaal voldoet aan datgene wat mensen die uit de beta-hoek komen goed onderzoek noemen?
En dat daar een zodanig structureel verschil van inzicht is dat het niet eens echt zinnig meer is om verder te praten?

Amen _/-\o_

Ik denk dat degenen die weten wat dat "goed onderzoek" is degenen zijn die er nu man en macht op stellen om dat vaccin te testen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:47

Blussem, ik ben wel benieuwd. Wat voor zorgmedewerker ben je precies? Dat begrip je natuurlijk heel breed.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 07:28

Ik ben wel weer wat verbaasd over dat jullie zo vallen over het zorg medewerker gedeelte. De enige mensen die ik heb geblokt op mijn Facebook zijn zorgmedewerkers die anti ‘lockdown’ berichten delen. Ze ontkennen het virus niet, wel de ernst er van. Ze vinden de ontwrichtende maatregelen erger.
Denk eerder dat dit afhangt van de plek waar je woont. Je hebt mensen die dat vinden over alle lagen van de samenleving.

Zijn dat mensen die zich totaal niet aan de maatregelen houden? Nee. Wel mensen die met mensen die dichterbij zijn wat closer zijn en minder afstand houden. En dan niet 50 mensen maar 3 of 4.
Sommige mensen in dit topic zien helemaal niemand sinds maart dat is natuurlijk wel een ander uiterste.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:05

Verpleegkundige. Btw over ziekte onder de medewerkers dat is niet meer als bij een normale griep golf. Al hebben de meeste enkel lichte verkoudheidsklachten gehad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:10

Blussem schreef:
Verpleegkundige. Btw over ziekte onder de medewerkers dat is niet meer als bij een normale griep golf. Al hebben de meeste enkel lichte verkoudheidsklachten gehad.

Dat is dan wel de enige instelling in NL want in de rest van het land is het ziekteverzuim momenteel zo’n 11-15% tov 4% wat normaal gesproken is.

Fijn dat het bij jullie niet zo is.

Waar is dit? Misschien kunnen we bij onze instelling er wat van leren, wat jullie doen om het verzuim zo laag te houden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:19

verootjoo schreef:
Blussem schreef:

Dat is dan wel de enige instelling in NL want in de rest van het land is het ziekteverzuim momenteel zo’n 11-15% tov 4% wat normaal gesproken is.

Fijn dat het bij jullie niet zo is.

Waar is dit? Misschien kunnen we bij onze instelling er wat van leren, wat jullie doen om het verzuim zo laag te houden.

Opnieuw dit is toch puur afhankelijk van waar je woont? Woon jij in noord of oost Groningen geloof ik zo dat je in de praktijk niet veel merkt van ziekte verzuim, zeker als jij in een wat ouder team werkt.
De collega’s die bij ons afwezig zijn en Corona testen moeten ondergaan zijn de collega’s met jonge kinderen en die dus nog steeds geregeld verkouden worden. Gelukkig gaat het testen snel en hebben wij een gemengd team.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:37

Eleeke schreef:
Ik ken vrij veel mensen en woon in de hoofdstad:
- 1 persoon , moeder van jonge kinderen ligt al drie weken op de IC, lijkt het niet te gaan halen
- 1 kind uit de klas van mijn zoon, heel veel naklachten nu anderhalve maand later ( er waren 7 kinderen besmet in zijn klas)
- 1 persoon die in Maart ziek is geweest en vier maanden na klachten heeft gehad, maar gaat nu helemaal weer goed ( begin 40)
- Dan ken ik nog een rijtje mensen dat mild ziek is geweest waarbij mild nog steeds niet grappig was maar wel te doen. Ook daarvan iemand met langdurige , hele lichte , klachten.

Ik woon buiten ..kleinere gemeente
Ik ken tot nu toe niemand die positief getest is ..ken geen mild zieke, opgenomen mensen en geen doden ..niet in familie , niet in vrienden of kenissen , niet bij de buren en ook niet in mijn "paardenvrienden " en die is erg uitgebreid ..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:39

Laten we hopen dat het allemaal snel weer een beetje normaler gaat worden. Ik ben even helemaal klaar met alles... baal van dit jaar(dan zeg ik het nog netjes)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:45

Blussem schreef:

Ik geloof er helemaal niets van dat jij verpleegkundige bent!

Bij mijn instelling GGZ is op dit moment 20% extra verzuim.
Verzuim is altijd al hoog binnen de zorg, 20% meer is moeilijk op te vangen.

En inderdaad is een griepgolf ook zeer moeilijk op te vangen, maar jij zou toch het verschil moeten weten :D

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:05

Dat verzuim moeilijk is op te vangen ben ik met je eens. Maar dat heeft meer te maken met het personeels te kort en het idioot bezuinigen in de zorg.

Voor de rest scheelt misschien ook wel dat ik in een regio woon waar nog veel frisse schone lucht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:11

purny schreef:
Laten we hopen dat het allemaal snel weer een beetje normaler gaat worden. Ik ben even helemaal klaar met alles... baal van dit jaar(dan zeg ik het nog netjes)

Ik ook. Maar ik denk ook dat ik straks veel meer ga genieten van dingen die ik voor corona doodnormaal vond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:19

Blussem schreef:
Dat verzuim moeilijk is op te vangen ben ik met je eens. Maar dat heeft meer te maken met het personeels te kort en het idioot bezuinigen in de zorg.

Voor de rest scheelt misschien ook wel dat ik in een regio woon waar nog veel frisse schone lucht is.

En dat voorkomt Corona ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:26

#repeat

er is niet bezuinigd op de zorg, we geven ieder jaar méér uit aan zorg dan het jaar ervoor. Je had corona niet kunnen voorkomen als er meer geld in was gestoken, tenzij we 25.000 IC-bedden hadden gehad, die buiten een pandemie altijd leeg hadden gestaan.

Wat bijzonder dat jij thuis kon werken als je vpk bent Blussem. Nooit gehoord dat die thuis kunnen werken.