Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:25

denisesilver schreef:
‘Joodse mensen hebben een karaktertrek die vijandigheid opwekt’ Als je dan vervolgens naar de omschrijving van de antagonisten in zijn boeken kijkt; grote, kromme neuzen, dragen van pruiken door vrouwen "grijpgrage vingers". En dan kijken witte mensen naar zo'n omschrijving en die zien daar dan niks in, maar als je met iemand van joodse komaf praat, gaat daar wel een lichtje branden. Althans, dan zou er een lichtje moeten gaan branden. Helaas denken zat mensen "ach dat is niet zo bedoelt", of "je moet niet alles als racisme zien".

Geen kaarsje op onze menora die hier van gaat branden. Ik vind het echt schromelijk overdreven en als je claimt dat Dahl antisemitische ideeën in z'n boeken stopte vind ik dat heel vergezocht. Heb je het artikel gelezen wat ik heb geplaatst?

rien10 schreef:
Het kan wel. Ja alles kan. Maar waarom. Echt oprecht. Waarom wil je de jaren 50 herschrijven?
Jip vraagt aan zijn moeder of hij even op de iPad mag. Nee, dat kan niet want Janneke is haar kleuter beleggingen nu aan het checken.
Duh, zinloze onzin.

Duh dat is niet waar het om gaat. Maar Jip en Janneke is ontzettend zwart/wit en daar bedank ik voor dus dat lezen we niet.

rien10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:27

Dat is toch een prima keuzen, een boek niet willen lezen? Daar lijkt mij helemaal niets mis mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:29

ja alleen zijn we ons er nu van bewust dat er dingen gewijzigd worden, en vinden we daar wat van. Of althans, een aantal mensen vinden daar wat van :j
Dat het aangepast is, wil niet zeggen dat het nu oke is om verhalen aan te passen omdat een kleine groep niet tegen het woord "dik" kan, of wat dan ook het probleem moge zijn..

De sprookjes van de gebroeders Grimm zijn wellicht aangepast, maar google vertelt mij dat de gebroeders Grimm ze zelf aangepast hebben (vanwege geld) ... dat vind ik nog wel wat anders dan dat andere mensen spullen van een ander gaan veranderen..

Hm, die zonnebloemen zijn wel een beetje flets, laten we ze wat geler maken, want dat is mooier...

Really?

En inderdaad, de vrije keus is dat je kan kiezen om het niet te lezen, of het niet aan je kinderen voor te lezen.. Vrije keus wordt een stuk minder als andere mensen voor je gaan bepalen wat je mag lezen..
We zijn hier toch best wel zuinig op onze vrijheid... dacht ik.
Ik zou het heel vervelend vinden als er nog meer bepaald gaat worden wat we mogen lezen, zeggen, schrijven, schilderen, bekijken etc... je hebt al wat landen waar dat zo werkt, die vind ik toch niet heel gaaf eigenlijk..
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-02-23 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:30

Haha, ja zwart-wit zijn ze zeker, ze komen nog uit de tijd dat kleurenprint nog niet de norm was :P

Ik heb nog wat oude kinderboeken liggen waarin kinderen zeepkisten gingen bouwen en de slager met een bijl achter een hond aan gaat en zo. Niet te lezen zo traag als het gaat en bovendien ben je om de halve zin iets aan het uitleggen wat nu niet meer is _O-

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:32

Hiraeth schreef:
Er zijn zoveel 'moderne' vertellingen van oude verhalen en bewerkingen gedaan. Bijna niemand is hier opgegroeid met de oorspronkelijke versie van de broeders Grimm en ook H.C. Andersen is door de tijd heen veranderd. Dan heb ik het nog niet eens over de aanpassingen die Disney vervolgens heeft gedaan, maar die nu onderdeel zijn van ons begrip van bepaalde verhalen. Verandering door de jaren heen is normaal met geschreven werk. Dat krampachtige 'anti-woke' geneuzel richting ook maar iets wat vernieuwd wordt, word ik ook wel een keer moe van.

Edit: Ik ben nu trouwens bezig met het onderzoeken van oud-Noordse saga's en god... wat ben ik blij dat er gestandaardiseerde versies zijn (foei, aanpassingen :D) en modernere vertalingen. Taal beweegt.

Is maar goed ook, dat we niet zijn opgegroeid met de oorspronkelijke verhalen van de gebroeders Grimm :')

Edit: Urbanus, ik heb wss over je link heen gelezen, ik zal die eens terugzoeken.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 20-02-23 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:33

Ik heb kinderboeken uit de jaren 30 thuis liggen, ik verzamel ze van een bepaalde schrijfster. Zo enorm braaf die kinderen, vast personeel in huis, de arbeiders in de velden worden als van lager allooi gezien... maar aub niet herschrijven, het geeft een goed tijdsbeeld waar je liever niet naar terug wil gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:34

denisesilver schreef:
Is maar goed ook, dat we niet zijn opgegroeid met de oorspronkelijke verhalen van de gebroeders Grimm :')

Er is nu toch ook horror en narigheid?
Kinderen kunnen nu alles op internet vinden...
En ze hebben nu spongebob en de teletubbies.. nou... :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:36

In het kader: dingen zoals we ze nu niet meer graag nastreven kan ik de film „das weisse Band“ aanbevelen. Gaat onder de huid, dat wel.

Dat dit origeel ook een film voor kinderen was is nu niet meer te begrijpen. Leeftijd 12 vind ik al op de rand (kindermisbruik, moord, mishandeling).

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:37

Hiraeth schreef:
Er zijn zoveel 'moderne' vertellingen van oude verhalen en bewerkingen gedaan. Bijna niemand is hier opgegroeid met de oorspronkelijke versie van de broeders Grimm en ook H.C. Andersen is door de tijd heen veranderd. Dan heb ik het nog niet eens over de aanpassingen die Disney vervolgens heeft gedaan, maar die nu onderdeel zijn van ons begrip van bepaalde verhalen. Verandering door de jaren heen is normaal met geschreven werk. Dat krampachtige 'anti-woke' geneuzel richting ook maar iets wat vernieuwd wordt, word ik ook wel een keer moe van.

Edit: Ik ben nu trouwens bezig met het onderzoeken van oud-Noordse saga's en god... wat ben ik blij dat er gestandaardiseerde versies zijn (foei, aanpassingen :D) en modernere vertalingen. Taal beweegt.

Ik ken sprookjes van gebroeders Grimm als nightmare material vol bloed en martelingen, waar men creatief genoeg is om kwaadaardige stiefmoeders in vatten vol spijkers en glasscherven van bergen af te laten rollen en nog wat, is dat wel de juiste versie? ;) niet heel erg kindvriendelijk, dat weer niet :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:38

Sizzle schreef:
In het kader: dingen zoals we ze nu niet meer graag nastreven kan ik de film „das weisse Band“ aanbevelen. Gaat onder de huid, dat wel.

Dat dit origeel ook een film voor kinderen was is nu niet meer te begrijpen. Leeftijd 12 vind ik al op de rand (kindermisbruik, moord, mishandeling).

Dat is toch helemaal geen kinderfilm :?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:40

Sizzle schreef:

Ik moest wel enorm lachen om de kijkwijzer verandering van Pietje Bell. Toen ik die leeftijd was New Kids ook leeftijd 12 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:42

Hiraeth schreef:

Maar als je een beetje een academisch verantwoorde gestandaardiseerde versie hebt, heb je daar ook een kritisch apparaat en eventueel een commentaar bij waarin die aanpassingen, eventuele onzekerheden uit de manuscripten en andere vertalingen worden genoemd. Dat is bijvoorbeeld de reden dat de Oxford Classical Texts bij ons op de uni de standaard waren en je niet zomaar je teksten van thelatinlibrary.com mocht trekken. Dat is imo wel echt van een andere orde dan iedereen een bepaalde, gecensureerde versie door hun strot willen duwen omdat jij (in z'n algemeenheid) het niet meer oké vindt dat Zeus aan de lopende band vreemdgaat met alles wat los en vast zit en een hartslag heeft.

Wat overigens ook gebeurde, en daar hebben we nu ook een mening over. Dit gebeuren rondom Dahl is imo echt niet anders dan al die witte mannen die jarenlang het narratief binnen bepaalde takken van wetenschap gedomineerd hebben.

rien10 schreef:
Het kan wel. Ja alles kan. Maar waarom. Echt oprecht. Waarom wil je de jaren 50 herschrijven?
Jip vraagt aan zijn moeder of hij even op de iPad mag. Nee, dat kan niet want Janneke is haar kleuter beleggingen nu aan het checken.
Duh, zinloze onzin.
Ik denk dat Jip en Janneke ook nog iets te recent is om te herschrijven zonder dat het gekunsteld is, hoewel ik het wel humor zou vinden als Jip z'n iPad laat vallen en het scherm barst. :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:46

Sizzle schreef:
Haha, ja zwart-wit zijn ze zeker, ze komen nog uit de tijd dat kleurenprint nog niet de norm was :P

:=

En aanpassen zal niet gebeuren want Annie is toch een Nederlandse favoriet. Het zou ook de essentie van de boeken weghalen want het zal niet gaan om wat woordjes zoals bij Dahl. Het is ontzettend stereotyperend, Jip is altijd stout en dwars, Janneke angstig en timide. Jip speelt wild en Janneke het liefst met poppen. Vader gaat werken en moeder staat de hele dag in de keuken ofzo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:47

Fly_high schreef:
Sizzle schreef:

Naar mijn mening niet, maar de film werd veel op scholen gedraaid als onderwijsmateriaal.
Het heeft leeftijdsindicatie 12, zelfde als home-alone of inderdaad Pietje Bell.

Overigens weet ik ook niet of ik het zo geniaal vond dat wij Schindlers List met school in de bios gekeken hebben, ook best een heftige materie zonder verdere uitleg van volwassenen erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:52

Wij keken een ter plekke opgenomen documentaire over Troje, heel toepasselijk 'Troy' genaamd. Eén van die soldaten leek verdacht veel op Brad Pitt en gek genoeg spraken ze ook allemaal Engels. :))

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:00

Urbanus schreef:
Ja, op de basisschool veel over Anne Frank natuurlijk en op de middelbare school hebben we Theresienstadt bezocht. Volgens mij gaan veel middelbare scholen wel naar een kamp.

https://www.groene.nl/artikel/een-niet- ... lijke-reus

Ik vind dit een fijn artikel over Roald Dahl. Geeft opheldering over zijn provocerende opmerkingen.

Ik zit op het werk dus heb niet helemaal tot het einde gelezen. Wat ik er uit opmaak is dat Dahl een persoon is zoals mijn ooms. Vooral provocerende opmerkingen maken om te rellen. Ik noem dat zelf regelmatig compensatiegedrag. In deze dus compensatiegedrag om te laten zien hoe anti-bore hij is. Opmerkingen die hij maakt zullen niet serieus zijn (er vanuitgaande), maar het maakt mensen met dezelfde denkwijze als die uitlating veel te comfortabel.

Ik prijs me gelukkig in een tijd te leven waarin kunstenaars zich vooral uitspreken tegen de oneerlijkheden in de maatschappij, in plaats van dingen roepen om maar interessant gevonden te worden. En dat mag rauw zijn.

Uo over boeken: de Harry Potter boeken zijn literair absoluut ruk. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:03

Ik ken je ooms niet, maar dat provocerende van Dahl maakt dat zijn boeken zoveel jaar na dato nog relevant zijn. Maar je hoeft hem en z'n boeken niet leuk te vinden, het staat je vrij je kinderen iets anders voor te lezen natuurlijk.

Wat is jouw definitie van literair?
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 20-02-23 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:04

Fly_high schreef:
UO: woke is een nutteloos woord zonder inhoud dat niet meer betekent dan "mensen met wie ik het niet eens ben en die ik niet mag" :+

Verder geen mening, in onze kinderboeken wilde iedereen vooral meewerken aan het bouwen van de nieuwe communistische samenleving van de toekomst := Meisjes mochten zeker meedoen en iedereen had een werkende moeder, dat wel :j

Woke is een woord dat is inhoudsloos gemaakt is. Het is bedacht door donkere mensen in Amerika en betekende bewustzijn over systematische ongelijkheid en racisme.
Andere mensen die die betekenis niet zo leuk vinden, hebben dat woord gekaapt en het inhoudsloos gemaakt, maar toen de advocaten van Ron DeSantis gevraagd werd wat het betekent, wisten ze zonder enige moeite de originele betekenis.

Sky_As schreef:
het is ook enorm lastig...want wanneer mag je iemand dan wel dik noemen?
Het is natuurlijk een feit dat we dunne, en dikke mensen op de wereld hebben (en alles er tussenin).
Mag er dan niks meer benoemd worden?

En wanneer mag het dan wel benoemd worden? (want hoe leren kinderen anders de verschillen tussen klein/groot, dik/dun, donker /licht etc.).

Want we zijn waarschijnlijk allemaal van mening dat iemand van 300 kg dik is.
Maar goed, hoe zit dat met iemand van 150 kg, en iemand van 120 kg (en uiteraard hangt het ook van lengte etc. af).....

Ik vind het een lastig iets :-)

Ja, ik heb daar ook wat moeite mee. Noem dingen bij de naam. Er zit ook nog een heel groot verschil tussen body shamen en gewoon het woord gebruiken wat er voor is. Het is nooit bedoeld als scheldwoord natuurlijk.
Dat geldt niet voor woorden voor 'rassen' wat overigens zeer onwetenschappelijk is, en puur racisme want die waren altijd al negatief bedoelt. Maar je mag mijn ADHD en dyslexie gerust een handicap noemen, dat is het ook gewoon. Het is iets wat me hindert in veel dingen, en dus is het een handicap. Ik zie ook niet hoe dat beledigend is.

Het is wel de reden voor de vele spaties en wit regels tussen mijn teksten in want voor mij is dat veel makkelijker om te lezen.

Ik heb een speciaal talent voor wiskunde en natuurkunde, en voor mijn ego zou ik het wel fijn vinden als dat dan niet direct de associatie oproept dat ik er heel slecht in ben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:14

Avalanche schreef:
Andere mensen die die betekenis niet zo leuk vinden, hebben dat woord gekaapt en het inhoudsloos gemaakt.

Geldt datzelfde ook niet voor Wap/Wappen/Wappie?

Citaat:
Andere mensen die die betekenis niet zo leuk vinden, hebben dat woord gekaapt en het inhoudsloos gemaakt,

Of mensen die zich op zeer fanatieke wijze bij een stroming hebben gevoegd en dit op zeer extremistische wijze zijn gaan 'promoten' ?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:17

Cer schreef:
Avalanche schreef:
Andere mensen die die betekenis niet zo leuk vinden, hebben dat woord gekaapt en het inhoudsloos gemaakt.

Geldt datzelfde ook niet voor Wap/Wappen/Wappie?

Is dat zo? Ik ken de geschiedenis van dat woord niet zo, maar volgens mij heeft het nog ruim voldoende betekenis.

Cer schreef:
Citaat:
Andere mensen die die betekenis niet zo leuk vinden, hebben dat woord gekaapt en het inhoudsloos gemaakt,

Of mensen die zich op zeer fanatieke wijze bij een stroming hebben gevoegd en dit op zeer extremistische wijze zijn gaan 'promoten' ?
Hoe bedoel je dit precies?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:24

Avalanche schreef:
Is dat zo? Ik ken de geschiedenis van dat woord niet zo, maar volgens mij heeft het nog ruim voldoende betekenis.

Ja het is nu toch vooral bekend als wappie=complotdenkers ivm corona?
Althans, ik zie het nu zo gebruikt worden

Citaat:
Hoe bedoel je dit precies?

Ik weet niet helemaal hoe ik dit heel goed uit moet leggen, maar zeg maar dat hele fanatieke extremisten zich nogal overdreven 'woke' gingen gedragen waardoor de oorspronkelijke betekenis grotendeels verdwenen is, en sommige mensen nu dus inderdaad een hekel hebben aan het satijnenhandschoenengedoe.. (om het maar oneerbiedig zo te noemen) maar dat komt dan door die 'extremisten' ..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:27

Ik ben er waarschijnlijk nog niet genoeg ingedoken, maar ik vind het heel vreemd dat de boeken van Dahl worden aangepast om wat erin staat. Wat al eerder gezegd wordt: ze moeten in de tijdsgeest gezien worden. Als dat je niet aanstaat, dan lees je een moderner boek.
Ik geef zelf Grieks en Latijn :') en al die verhalen die we met de kinderen lezen staan vol met moord, verkrachting en incest. Niemand echter komt op het idee om die te herschrijven als 'origineel' en we zijn nu ook maar wat blij dat dat vroeger niet gedaan is. Ik zou het herschrijven van boeken en dan doen alsof het het origineel is toch wel een zorgelijke ontwikkeling vinden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:06

Sizzle schreef:
Fly_high schreef:

Naar mijn mening niet, maar de film werd veel op scholen gedraaid als onderwijsmateriaal.
Het heeft leeftijdsindicatie 12, zelfde als home-alone of inderdaad Pietje Bell.

Overigens weet ik ook niet of ik het zo geniaal vond dat wij Schindlers List met school in de bios gekeken hebben, ook best een heftige materie zonder verdere uitleg van volwassenen erbij.

Nooit geweten dat het op scholen werd gedraaid. Ik vind het echt geen film voor kinderen, voor de basisschoolkinderen doodsaai en ze leren er toch niets van. en voor volwassenen is het nog steeds vooral doodsaai :')

Of je Schindlers List aan kinderen moet willen laten zien, geen idee, maar zo gek vind ik het eigenlijk niet :o mits we het over iets oudere kinderen hebben, 10+ ofzo. Het verhaal is best zoetsappig voor zover een Holocaust film zoetsappig kan zijn en alles wat er gebeurt is heel tam, vergeleken met Son of Saul of Come and See oid blijft het een kinderfilm.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:08

De vraag is natuurlik ook of je kinderen tegen al die dingen moet willen beschermen......

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:10

Ik zou zeggen: wel inkleden, niet beschermen.