Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:55

Cer schreef:
Ik snap deze wel :j Idinn suggereert dat hij alleen boven op een berg zit.
HC licht toe dat dat dus niet zo is.

Daarnaast is het hopelijk zo dat de komende twee weken de IC / Ziekenhuisopnames niet heel veel toenemen. Want als dat niet zo is, dan zijn de huidige restricties wat overbodig..

Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens, omdat je long covid buiten beschouwing laat. Ik zou daar als jongere echt in het zicht van de haven ook niet blij mee zijn. Denk jij daar anders over? :) Ik ga hier overigens niet uit van een lockdown, maar van de huidige maatregelen.

Popstra

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:59

Als je jong bent denk je onaantastbaar te zijn....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:09

De angstknop wordt weer ingedrukt hier 8)7
In Cadiz masker weer verplicht op straat. In Valencia 33 gemeentes weer avondklok. In Cataluña álles dicht om 00.30. Etc.

Allemaal op basis van besmettingen terwijl Covid19 in de ziekenhuizen een NÓN probleem is.
Oh en de risiscogroep in het ziekenhuis? Te dikke mensen tussen de 30-40 zonder vaccinatie.
Sorry dames maar totaal hysterisch overtrokken; de samenleving weer verder beperkt voor .... angst, want een probleem voor de gezondheidszorg ís er niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:22

Cer schreef:

Daarnaast is het hopelijk zo dat de komende twee weken de IC / Ziekenhuisopnames niet heel veel toenemen. Want als dat niet zo is, dan zijn de huidige restricties wat overbodig..

Ach ja. Twee keer glashelder:

1. ik leef semi-nomadisch.

2. Hier zijn de Covid19 gevallen in ziekenhuizen nog steeds niet meer dan 4 -7% in de verschillende delen van Spanje maar wel zelfs stréngere restricties.

En dan ben ík de oude gek op een berg :roll:

Maar goed; vanavond weer verkassen en morgen naar strand. Fotos maken bij Osborn stier. Lunch aan de boulevard, daarna ander strand.
Voor donderdag staat trip naar Sevilla op de rol. Zaterdag wildwater-rafting. Als ik niet al te versleten ben,´s avond club (als die niet dichtgegooid is).
De angst en beperkingen houden het overal héél rustig. Top voor míj, arme horeca et al.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:27

Sheran schreef:
Cer schreef:

Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens, omdat je long covid buiten beschouwing laat. Ik zou daar als jongere echt in het zicht van de haven ook niet blij mee zijn. Denk jij daar anders over? :) Ik ga hier overigens niet uit van een lockdown, maar van de huidige maatregelen.

Voor mij is dat risico inderdaad wel aanvaardbaar maar goed deze discussie blijft ook eeuwig. Ziek zijn geeft risico’s, wat je dan ook oploopt.

We zullen toch moeten leren leven met Corona. De vaccins zijn een hulpmiddel maar ik vrees toch geen redmiddel om volledig er vanaf te komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:28

Sheran schreef:

Ik weet het niet met dat lange-covid verhaal (long-covid klinkt heel ernstig, lange-covid iets minder). Ik heb er wat over gelezen dat klachten als kortademigheid langer kunnen aanhouden, maar als ik dan zoek op het percentage mensen wat echt langdurig arbeidsongeschikt is, kan ik dat niet heel goed vinden.
Dat vind ik alleen na ernstige covid, en niet na een milde covid.. Dus ik vind dat lastig..

Jongeren denken aan de ene kant veilig te zijn, maar in mijn omgeving ken ik wat jongeren (dus zeker niet allemaal) die van alles mankeren, dingen waarvan ik denk "euhhh owkeee" (als in burn outs, pijntjes, stress, concentratiestoornis etc..) .. dus geen idee hoe ernstig dat lange-covid is..
En of dat bijv vergelijkbaar is met het herstellen van een longontsteking (wat ook lang kan duren).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:30

ik denk dat je je ook niet blind moet staren op enkel ziekenhuisopnames, als toch een wezenlijk percentage (jonge) mensen lange termijn schade overhoudt aan een besmetting lijkt me dat toch ook een zeer legitieme reden om nu op de rem te trappen en alles meer te laten vieren als ook de jonge mensen 2 entingen hebben kunnen gehad

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:31

@cer dan wel te hopen dat we jou reactie niet krijgen op long covi d (ja sorry ik krijg dit niet aangepast in mijn auto correct, m’n scherm is stuk :') )
Jij hebt de klachten niet maar anderen wel, die mogen dus ook serieus genomen worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:33

lenaa_tje schreef:
Voor mij is dat risico inderdaad wel aanvaardbaar maar goed deze discussie blijft ook eeuwig. Ziek zijn geeft risico’s, wat je dan ook oploopt.
.

tuurlijk, maar als het zo besmettelijk is dat op een feestje met 600 man er 200 ziek worden is dat niet te vergelijken met een regulier griepje.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:37

fokfanaat schreef:
lenaa_tje schreef:
.

tuurlijk, maar als het zo besmettelijk is dat op een feestje met 600 man er 200 ziek worden is dat niet te vergelijken met een regulier griepje.

Tja ik kan nog herinneren dat 4 jaar? geleden de halve school. 700 leerlingen en personeel thuis zaten met de griep. Vervelend maar gebeurd.
Dus ja het kan wel. Met Corona lijkt ook niet ieder evenement dit risico te hebben.

Daarnaast is het gewoon feitelijk zo dat in deze wacht periode die we nu hebben er wel gewoon wordt ingeënt dus dat aantal groeit gewoon
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 13-07-21 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:39

fokfanaat schreef:
lenaa_tje schreef:
.

Heb je ooit carnaval gevierd :')

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:43

Huertecilla schreef:
In Cadiz masker weer verplicht op straat. In Valencia 33 gemeentes weer avondklok. In Cataluña álles dicht om 00.30. Etc.

Allemaal op basis van besmettingen terwijl Covid19 in de ziekenhuizen een NÓN probleem is.
Oh en de risiscogroep in het ziekenhuis? Te dikke mensen tussen de 30-40 zonder vaccinatie.
Sorry dames maar totaal hysterisch overtrokken; de samenleving weer verder beperkt voor .... angst, want een probleem voor de gezondheidszorg ís er niet.

Hier ben ik het wel mee eens hoor. In het voorjaar werd er gezegd dat de besmettingcijfers er niet toe deden en het er om ging dat de zorg niet overbelast wordt. Nu is het ineens andersom zeker. Ik denk dat we er mee moeten leren leven dat het virus er is en dat door de vaccinaties dit op een gegeven moment inderdaad vergelijkbaar is met een "griepje".
Maar als je dat zegt hoor je weer ja maar varianten, en longcovid etc. etc. Op een gegeven moment is het gewoon klaar.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:44

Punt is dat je dat nu dus niet weet of die cijfers gaan oplopen of juist niet daarnaast zijn ze nog niet klaar met het enten van de risico groep en vooral ook de groep ‘ouderen’ Die mensen werken wel en vormen wel een risico voor overbelasting van de zorg . Moeten die daar dan maar stoppen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:52

lenaa_tje schreef:
@cer dan wel te hopen dat we jou reactie niet krijgen op long covi d (ja sorry ik krijg dit niet aangepast in mijn auto correct, m’n scherm is stuk :') )
Jij hebt de klachten niet maar anderen wel, die mogen dus ook serieus genomen worden.

"mijn reactie"? wat is mijn reactie? :)

Ik heb die klachten niet? ja ik heb officieel geen covid gehad, onofficieel misschien wel begin vorig jaar.. Ben een paar maanden bekaf geweest en geen reuk/smaak. Het enige wat ik er nu nog aan overgehouden heb is dat ik waarschijnlijk geen marathon meer kan lopen.. maar ja, dat deed ik al niet.
Maar goed, ik schreef ook niks over mijn klachten ;-)
Ik schreef dat ik er nergens echt iets over kan vinden qua aantallen en wat dat dan inhoud :j
En ik zeg niet dat ze niet serieus genomen moeten worden, ik zeg alleen dat ik niet alle jongeren (die ik ken, het staat er notabene bij :j ) niet serieus neem... ik bedoel, een vlogger van 23 met een burn-out..doe even gewoon zeg :') )

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:58

Nou en jou onderste reactie bedoel ik dus. Jij weet niet waarom een ander in een burn out situatie zit. En dat gaan we bij long covi d klachten ook krijgen.
En ik herken het wel, ik heb ook wel eens moeite met dat soort vage klachten begrijpen.
Ook omdat ik ben opgevoed met niet zeuren en doorgaan maar het is niet mijn plaats om daar een oordeel over te geven. Iemand heeft die klachten, kan daardoor bepaalde dingen niet en dat is al vervelend genoeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:06

Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat hier om mensen die ik ken, ik spreek ze, ik weet hoe ze zijn... :j In dat geval weet ik dat wel, en ik vind het aanstelleritus :j
Daarmee zeg ik niks over anderen :)

Daarnaast kan ik nog steeds niet heel veel vinden over wat die ernstige klachten dan zijn.. Daarmee bagataliseer ik niks, maar ik kan het niet vinden (kan uiteraard aan mijn zoekskills liggen :j )

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:38

@Cer, kan je hier wat mee? De klachten zijn divers.

Citaat:
Wat zijn de klachten bij Long COVID?
Mensen met Long COVID hebben klachten zoals vermoeidheid, kortademigheid, pijn op de borst, spierpijn, hoofdpijn, hartkloppingen, aanhoudende verhoging, langdurig verlies van reukvermogen, of kampen met een depressie of vergeetachtigheid. Dat laatste wordt vaak ‘brain fog’ genoemd.
Bron: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/long-covid

Citaat:
Verschillende klachten
Het meest voorkomende symptoom dat na 6 maanden nog steeds werd ervaren, was verlies van smaak en geur. 28 procent van de jongvolwassenen met milde infecties had daar nog last van. 21 procent van hen worstelde met vermoeidheid en 13 procent had nog steeds last van dyspnoe, oftewel kortademigheid. 13 procent had een verminderde concentratie en 11 procent had ook last van geheugenproblemen.
Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/mee ... noorwegen/

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:43

Ik vind die cijfers niet betrouwbaar omdat veel jongeren / mensen COVID gehad hebben zonder het te weten. Of het al gehad hebben voordat er getest werd. In deze cijfers zijn dus alleen al de mensen met symptomen meegenomen. Niet erg betrouwbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:48

Tja, er zijn wereldwijd ook vier miljoen doden gevallen door Corona , ook niet betrouwbaar aangezien er lang niet overal getest word en geregistreerd en sommige gebieden niet eens bereikbaar zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:55

bigone schreef:
Tja, er zijn wereldwijd ook vier miljoen doden gevallen door Corona , ook niet betrouwbaar aangezien er lang niet overal getest word en geregistreerd en sommige gebieden niet eens bereikbaar zijn.

Ik weet niet of het een grote gok is , maar ik denk dat het aantal doden wel verdubbeld kan worden. Ik blijf het bizar vinden hoe een virus dat kan doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:00

MarlindeRooz schreef:
Ik vind die cijfers niet betrouwbaar omdat veel jongeren / mensen COVID gehad hebben zonder het te weten. Of het al gehad hebben voordat er getest werd. In deze cijfers zijn dus alleen al de mensen met symptomen meegenomen. Niet erg betrouwbaar.

Als er veel mensen covid gehad hebben zonder het te weten dan zullen de cijfers hoger uitvallen dan hier vermeld. In dat geval moet je deze cijfers als een minimum interpreteren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:03

Sclimpre schreef:
MarlindeRooz schreef:

Als er veel mensen covid gehad hebben zonder het te weten dan zullen de cijfers hoger uitvallen dan hier vermeld. In dat geval moet je deze cijfers als een minimum interpreteren.

Want die hebben automatisch rest klachten? Vreemde conclusie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:29

Sclimpre schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee zo werkt het niet. Je kan niet ziek zijn zonder het door te hebben en dan wel maandenlang restklachten hebben. :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:32

Bloodymary schreef:
Huertecilla schreef:

Hier ben ik het wel mee eens hoor. In het voorjaar werd er gezegd dat de besmettingcijfers er niet toe deden en het er om ging dat de zorg niet overbelast wordt. Nu is het ineens andersom zeker. Ik denk dat we er mee moeten leren leven dat het virus er is en dat door de vaccinaties dit op een gegeven moment inderdaad vergelijkbaar is met een "griepje".
Maar als je dat zegt hoor je weer ja maar varianten, en longcovid etc. etc. Op een gegeven moment is het gewoon klaar.

Er is een brede en diepe angstbasis gecreëerd waar de politiek (via massamedia) met een paniekknop naar believen op kan drukken.
De angstbasis is emotie en dat is niet voor rationele argumenten vatbaar.

Met de A-status van het Covid19 virus heeft de politiek volledige bevoegdheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:33

Cer schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat hier om mensen die ik ken, ik spreek ze, ik weet hoe ze zijn... :j In dat geval weet ik dat wel, en ik vind het aanstelleritus :j

Ja maar... de besmettingen!!! en hoppa avondklok.