Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:18

Maar in die landen waar wel een mondkapje moet gaan de cijfers ook niet echt goed dus ik vraag me dan wel af hoeveel het doet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:19

Weet niet. Maar in de landen waar mondkapjes wel al tijden gebruikt wordt, is het niet altijd beter dan in NL :n

In USA moeten ze inmiddels bij alle grote winkelketens een masker op en in veel gebieden vanaf dat je je erf verlaat. Maar enorme aantallen met besmettingen daar.

Hoe "braver" het volk is, hoe beter de maatregelen werken.
In China zijn ze over het algemeen erg braaf. Als de overheid iets zegt, dan doen ze dat.
In NL doen we het eerst wel braaf maar worden we later kritisch en baldadig.
In diverse andere landen kan de overheid roepen wat ie wil, maar doen de inwoners lekker waar ze zelf zin in hebben

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:20

Gister moest ik boodschappen doen. Voor mij bij het schap stond een man lekker te hoesten en te proesten, verkouden neus enzo.. ben een beetje bij hem uit de buurt gebleven...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:20

Keet schreef:
Weet niet. Maar in de landen waar mondkapjes wel al tijden gebruikt wordt, is het niet altijd beter dan in NL :n

In USA moeten ze inmiddels bij alle grote winkelketens een masker op en in veel gebieden vanaf dat je je erf verlaat. Maar enorme aantallen met besmettingen daar.

Hoe "braver" het volk is, hoe beter de maatregelen werken.
In China zijn ze over het algemeen erg braaf. Als de overheid iets zegt, dan doen ze dat.
In NL doen we het eerst wel braaf maar worden we later kritisch en baldadig.
In diverse andere landen kan de overheid roepen wat ie wil, maar doen de inwoners lekker waar ze zelf zin in hebben

Het hele beleid is in de VS verkeerd. Ik hoop echt dat er een ander systeem gaat komen

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:21

purny schreef:
Gister moest ik boodschappen doen. Voor mij bij het schap stond een man lekker te hoesten en te proesten, verkouden neus enzo.. ben een beetje bij hem uit de buurt gebleven...

Ik snap niet zo goed de intentie van het bericht. Je moet sws uit de buurt blijven van alle mensen en deze man kan net zo goed die dag een goede uitslag van de Corona test gehad hebben.

Ik hoest ook wel eens in de supermarkt en dan die blikken van mensen. Kom op, ik verslik me ook wel eens. Ik krijg er spontaan hoest angst van :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:27

Sodera schreef:
En ik zie hier iig dat mensen mondkapje opzetten bij winkel in, winkel uit weer af en dan hangt ie onder hun kin, volgende winkel weer op etc etc.... Wat mij betreft schiet het dan dus zn doel voorbij helaas...

Ik vraag me af of dat een probleem is in het beschermen van anderen in besloten ruimtes? Waarom zou het dan niet werken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:29

Keet schreef:

Ja dat weet ik eigenlijk niet... in welke landen is het al 'verplicht' in het openbaar?
Overigens, Azie is toch al langer van de mondkapjes, en daar ging het toch best oke? (of haal ik nu weer dingen door elkaar..)

Citaat:

Nja, maar zijn dat dezelfde gebieden? Want je hebt daar, volgens mij, ook nog die hele regio's die niet in Corona geloven... toch?

@Shadow: omdat je tussendoor niet aan je kapje mag zitten, ik denk dat ze dat bedoelt.. ?
De virusdeeltjes die dan in je masker zitten (ervanuitgaande dat je het virus meedraagt) pak je dan op met je handen, en dan besmet je mensen die je aanraakt.. denk ik (want besmetting via oppervlakte is toch al als heel miniem bestempeld?)

Overigens zou ik mondkapjes ook niet zien als vervanging van de afstand, maar een én/én zeg maar.. ze weten nog steeds niet hoe ver die druppels gaan volgens mij?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:31

sureido schreef:
purny schreef:

Ik snap niet zo goed de intentie van het bericht. Je moet sws uit de buurt blijven van alle mensen en deze man kan net zo goed die dag een goede uitslag van de Corona test gehad hebben.

Ik hoest ook wel eens in de supermarkt en dan die blikken van mensen. Kom op, ik verslik me ook wel eens. Ik krijg er spontaan hoest angst van :')

Ik snap dat wel maar hij hoestte echt heel erg... vind dat je gewoon met zo'n hoest en zeker met zulke klachten de winkels moet vermijden. Maar hij zal wel niet anders hebben gekund

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:32

sureido schreef:
purny schreef:

Hoest schaamte...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:33

Ik kuch juist wel eens met opzet in de supermarkt of zo. Creëer je een hoop afstand mee.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:37

Ik zie nu al op tegen mijn jaarlijkse winter verkoudheid die echt een dikke maand duurt :') misschien ook zo’n bordje met ‘ik heb geen corona’ op mijn rug! _O-

Ik denk dat je Azië niet kan vergelijken met ons omdat bij ons zelfs mensen met de intelligente lockdown bij elkaar op bezoek gingen en in Azië zoiets gewoon niet gebeurt.

Kromme zin :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:38

Misschien had hij zich net wel verslikt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:54

Ik hoop toch echt dat we geen mondkapjes op hoeven in de winkels straks. Lijkt me een hoop gedoe.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:58

SusanH schreef:
Ik hoop toch echt dat we geen mondkapjes op hoeven in de winkels straks. Lijkt me een hoop gedoe.

No problemo :D Een keer of 2 wennen en dan gaat het als vanzelf !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:02

sureido schreef:
Ik zie nu al op tegen mijn jaarlijkse winter verkoudheid die echt een dikke maand duurt :') misschien ook zo’n bordje met ‘ik heb geen corona’ op mijn rug! _O-

Ik denk dat je Azië niet kan vergelijken met ons omdat bij ons zelfs mensen met de intelligente lockdown bij elkaar op bezoek gingen en in Azië zoiets gewoon niet gebeurt.

Kromme zin :+

Wanneer jij je ook dan nog aan de corona regels houd is de kans op die verkoudheid een heel stuk minder! Tip

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:04

Voldoende afstand houden zou nog het beste werken, en daarom lijkt het nu ook weer mis te gaan qua besmettingen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:23

Als ik mensen met mondkapjes op tv zie zitten die dingen altijd verkeerd. Of te los, of onder de neus, onder de kin...
Echt nutteloos...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:26

Hoest schaamte....lach er maar om.

Mij zie je nog steeds niet in een restaurant of op terras omdat ik chronisch hoest. Winkel ook niet graag
Ik houd regelmatig m’n hoest op tegenwoordig en krijg het dan Spaans benauwd.
Mensen kijken heel vuil naar je als je het echt niet kan in houden. Ook gewoon buiten op 10 meter afstand.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:30

Popstra schreef:
Hoest schaamte....lach er maar om.

Mij zie je nog steeds niet in een restaurant of op terras omdat ik chronisch hoest. Winkel ook niet graag
Ik houd regelmatig m’n hoest op tegenwoordig en krijg het dan Spaans benauwd.
Mensen kijken heel vuil naar je als je het echt niet kan in houden. Ook gewoon buiten op 10 meter afstand.

+1 ik heb precies hetzelfde, ik kom nog steeds niet in winkels, mijn hoest wordt ook nog eens getriggerd door allerlei luchtjes zoals waspoeder, parfum e.d. waar ik dan ook nog wel eens van ga niezen.
Ik "zei" (via whatsapp, want ik zie niemand behalve mijn echtgenoot) gisteren nog tegen een vriendin dat ik de rest van mijn leven nergens meer kom behalve mijn dagelijkse rondje fietsen.
Volgens de regels zou ik iedere dag in de teststraat staan, maar zolang ik niet anders hoest en nies dan de afgelopen 30 jaar, doe ik dat maar even niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:33

Hoesten, tsja ik ben ook een chronische hoester en snotteraar ivm allergieen en beroerde gevoelige longen ondanks de nodige medicatie. Vandaar dat ik nu maar ben overgegaan op mondkapjes dragen. Schept duidelijkheid naar de medemens en voorkomt vragen ook gek genoeg. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:59

Cer schreef:
safina schreef:
An sich helpt het alrijd wat. Of het nou 10% tegenhoudt of 80%. Maar als mensen aan dat besmette mondkapje, dat dan vol zit met virus, gaan zitten met hun handen en daarna weer met diezelfde handen aan andere dingen om hen heen, dan helpt het juist niet.

maar wat zijn de kansen dat er zoveel besmettelijke mensen rondlopen? En dat ál die mensen prutsen met hun mondkapje?

Het klinkt nu soms net dat wanneer mensen mondkapjes zouden gaan dragen (en dat gebeurt toch best wel op een aantal plekken) mensen ineens met bosjes besmet gaan raken... ?

Waarom zijn andere landen er dan zo voor?

Geen idee waarom andere landen zo voor zijn. Mensen raken in NL vooral thuis, op het werk, in een verpleeghuis en via overige familie besmet. Die plekken zijn samen goed voor 94% van de besmettingen sinds 4 mei. En op het verpleeghuis na allemaal situaties waarin men doorgaans niet voortdurend mondkapjes gaat dragen.

Waar mensen 'in bosjes' (met veel tegelijk) besmet raken: sociale aangelegenheden in grote groepen. Cafe, feestje, bbq, hobbyclubje, gezellig samenzijn familie etc. Is dat iets voor mondkapjes? Gaan mensen dat doen? En correct?

In openbare gelegenheden: ik passeer liever op anderhalve meter afstand een besmette persoon zonder mondkapje, dan dat diegene wél een mondkapje heeft, er aan zit en dan met zn vieze virusvingers dingen aanraakt die ik ook aan moet raken.
Als ik er langer dan een kwartier binnen anderhalve meter van diegene moet doorbrengen in een slecht geventileerde ruimte, wordt het een ander verhaal. Dan wel graag. Maar in de cijfers (Zie wekelijkse update epidemiologisch situatie van het RIVM) zie je dat er amper besmettingen op die openbare plekken plaatsvinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:09

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:11

Ah, jammer van al die beesten hier, had ik wel leuk gevonden. (man en zonen minder, ben ik bang).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:25

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:06

Het gevaar is juist dat een hoop mensen de hoest of andere klachten niet anders als normaal vinden en toch stiekem corona hebben. Kijk, een keer hoesten, niesen ofzo kan altijd gebeuren. Maar op dit moment weet je gewoon niet of het normaal is of niet als iemand erg aan het hoesten is.
Ik vind het dus ook niet prettig om iemand tegen te komen die duidelijk erg aan het hoesten is of andere symptomen heeft, omdat je nu dus gewoon geen idee hebt of het idd normaal is of toch wel symptomen. Het is niet voor niets dat je thuis moet blijven met symptomen...

Maar goed, dat komt ook omdat er hier dus gewoon geen tot weinig afstand meer gehouden wordt, zelfs niet als mensen dus wel verkouden of aan het hoesten zijn.