Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:35

Popstra schreef:
Suzanne F. schreef:
Wat denken jullie 3 december, lockdown of niet?

of avondklok?

Minimaal de scholen dicht t/m de kerstvakantie lijkt me..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:40

Suzanne F. schreef:
Wat denken jullie 3 december, lockdown of niet?

Ik dacht vanaf 6 december tot net voor kerst, kunnen ze het mooi tussen de feestdagen plannen :Y) .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:42

pien_2010 schreef:
Sizzle schreef:
Pien, ik zou niet zo te stellig durven zijn.
Die bijna loodrecht omhoog oplopende piek op het moment is niet grappig, hooguit vertraagd tov NL, DE en Oostenrijk.

Klopt, maar je zegt het zelf VERTRAAG en wederom met dit soort post wordt de indruk gewekt dat het allemaal geen fiets uitmaakt wat we doen→ vind je het dan gek dat mensen ook niets meer doen als het toch geen barst meer uitmaakt? Ik niet, en zo is de cirkel weer rond. DAT vind ik zo vreselijk ergerlijk.
Hier is OP DIT MOMENT heel veel zorg vanuit de overheid, maar NOG niets aan de hand. Er wordt wel vol ingezet op prikken en de regels aangescherpt. NIETS DOEN is namelijk echt geen goed idee.

Dat niets doen de oplossing is suggeer ik niet.
Maar de maatregelen zijn misschien niet altijd de beste maatregelen. Dat niet erkennen is struisvogelgedrag.
Ik blijf het jammer vinden dat de EU of Europa niet in staat is om samen te werken aan een zinvoller plan dan overal wat anders en alles net niets.
Het is al van vorig jaar bekend dat er vertraging is grofweg van noord naar zuid en ik stoor me er juist mateloos aan det uitgerekend de overheden richting het zuiden (bij ons inclusief) nog niets doen en zichzelf op de borst kloppen met schijnveiligheid omdat nu alles nog onder alarm niveau is terwijl de burger en de zorg de bui al ziet hangen.

Edit: er zijn inmiddels diverse studies die heel duidelijk aangeven dat de enige echt zinvolle rem korte strikte lockdowntjes zijn en dat alles wat half-zacht over langere tijd gaat, min of meer voor de kat is.
Waarom doen we dan toch de langdurige halfzachte dingen zoals 2G die duidelijk niet werken? Duitsland had al in de zomer 2G, heeft duidelijk niet gewerkt en toch besluiten andere landen dat in de herfst nog even snel in te voeren… :o?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-11-21 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:57

Sizzle schreef:
Ik blijf het jammer vinden dat de EU of Europa niet in staat is om samen te werken aan een zinvoller plan dan overal wat anders en alles net niets.

Ik heb precies het tegenovergestelde, helaas is de aanpak in heel Europa zo identiek geweest dat we nu nauwelijks data hebben over welke aanpak het beste zou werken. Nu hebben we alleen Zweden met een afwijkende aanpak en die doen het op dit moment veel beter... maar kan je daar conclusies uit trekken?

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:59

Ik vind de aanpak juist totaal niet identiek.
Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland hebben het alle 3 behoorlijk anders aangepakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:00

Wanneer we wel code zwart zouden krijgen ( alstublieft niet) dan is dit het een criterium waar ze op oordelen blijkbaar , lijkt me toch wel een reden om zo snel mogelijk die spuit te halen;

Als het noodprotocol van kracht is, blijven artsen proberen de patiënten op volgorde van binnenkomst hulp te bieden. Het is echter niet zeker of dat lukt in tijden van enorme drukte. Als de medische statussen met elkaar vergeleken moeten worden, krijgen mensen die voor slechts korte tijd op de ic moeten liggen voorrang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:02

Dit is toch ook niet EU breed aan te pakken? Kijk alleen naar verschil van mentaliteit in de verschillende landen :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:07

Relaxed schreef:
Dit is toch ook niet EU breed aan te pakken? Kijk alleen naar verschil van mentaliteit in de verschillende landen :n

Er is ook geen eenzelfde aanpak geweest bij mijn weten. En dan alsnog: Kijk eens naar de algehele verschillen in de landen qua welzijn, ziekenhuizen, klimaat, inregeling van zorg.

Overigens over 'we hebben hier alleen ongevaccineerden liggen' en dan direct stempel 'wappie'.. Niet elke ongevaccineerde is een wappie. En momenteel leven we hier nog in een land waar een prik nog niet bij je voordeur wordt gezet. De demonstraties van nu hebben IMO ook weinig met het coronabeleid te maken. Dit zijn meer rellers om te rellen en dus uitschot tot en met.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:11

Bij Nos nieuws (internet) nu live een persuurtje met Rutte en De Jonge
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 22-11-21 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:13

Winged schreef:
Relaxed schreef:

Er is ook geen eenzelfde aanpak geweest bij mijn weten. En dan alsnog: Kijk eens naar de algehele verschillen in de landen qua welzijn, ziekenhuizen, klimaat, inregeling van zorg.

Dat eerste zeg ik ook niet, niemand hier.. En de rest, ja dat zeg ik ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:15

Was ook meer als aanvulling op jouw reactie :) Wel lees ik hier 'identieke aanpak in europa' bij een ander ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:17

Natuurlijk ligt het eraan op welk niveau je kijkt of de aanpak hetzelfde is of niet. Op grote lijnen wijkt wat mij betreft Zweden duidelijk af (geen mondkapjes, geen lockdowns, geen scholen dicht) terwijl op detailniveau elk land verschillend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:18

Winged schreef:
Was ook meer als aanvulling op jouw reactie :) Wel lees ik hier 'identieke aanpak in europa' bij een ander ;)

Ah, snapte de quote al niet helemaal :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:20

enzino schreef:
Natuurlijk ligt het eraan op welk niveau je kijkt of de aanpak hetzelfde is of niet. Op grote lijnen wijkt wat mij betreft Zweden duidelijk af (geen mondkapjes, geen lockdowns, geen scholen dicht) terwijl op detailniveau elk land verschillend is.

Ach je kan het ook doen zoals Servië. Die registeren vrijwel niks :D Dan heb je ook bijna geen maatregelen (begreep ik van een Servisch-Nederlandse collega)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:21

Zweden mag dan afwijken maar er zijn wel degelijk maatregelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:24

Daarnaast geen land zo vol in Europa als hier.
Waar je denk ik in Zweden elkaar een stuk gemakkelijker kunt mijden en dat zelfs al meer gewend zijn. Dus minder moeite hebben met regels dat je elkaar niet overal kunt treffen.
Aanname, maar denk dat zoiets mee speelt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:26

Relaxed schreef:

Als men blijkbaar in staat is om er wetenschappelijke conclusies over te schrijven dan kun je daar uiteraard wel wat mee.
Het probleem is voor mij vooral het micro-management.

Het hoeft ook niet identiek te zijn, maar van elkaar leren zou niet te veel gevraagd mogen zijn.
Drukke steden kunnen samen naar overeenkomsten kijken bijv. Zo is ook bekend dat veel terugkeer uit het oostblok daarna tot een piekje komt: waarom moet iedereen dat zelf uitvinden? Het is niet dat we nog in de tijd van de postduiven zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:12

Sizzle schreef:
Als men blijkbaar in staat is om er wetenschappelijke conclusies over te schrijven dan kun je daar uiteraard wel wat mee.
Het probleem is voor mij vooral het micro-management.

Het hoeft ook niet identiek te zijn, maar van elkaar leren zou niet te veel gevraagd mogen zijn.
Drukke steden kunnen samen naar overeenkomsten kijken bijv. Zo is ook bekend dat veel terugkeer uit het oostblok daarna tot een piekje komt: waarom moet iedereen dat zelf uitvinden? Het is niet dat we nog in de tijd van de postduiven zitten.

Is dat met de grote zélf beinvloedbare risicofactoren als roken, drugs, drinken, overgewicht anders?
Dat was april vorig jaar al helder. Heeft die goed onderbouwde kennis énig meetbaar effect gehad in ontlasting van de zorg?
Zoals een hier op deze draad aangehaalde coördinator (wellicht voor de illustratie van het punt wat gechargeerd) aangaf; ´als mensen zouden stoppen met drinken was de helft van de IC bedden leeg´.
Nu, anderhalf jaar later zou het de ICs een stúk hebben kunnen ontlasten niet?!

Het elke keer afzetten van ´ja maar, NU hebben we daar niets aan´ heeft anderhalf jaar lang elke maand een langere baard, maakt de ´nood´zaak van afgedwongen vaccinatie steeds minder serieus te nemen.
Nee, niet de tijd van de postduiven, in de tijd van de struisvogels :)*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:17

Ik vraag me af, hoeveel mensen die teveel drinken op de IC terecht komen en waarom dat dan is?

Zijn dat dronken automobilisten.. mensen met een leverprobleem, wat?

En hoe zie jij dat eigenlijk HC, omdat je zo fel bent op privacy... dat de overheid gaat controleren wie hoeveel drinkt en eet? Halfjaarlijks verplicht je cholesterol meten en doorgeven? Verplicht 4uur per week sporten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:29

Citaat:
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 23.066 nieuwe positieve tests gemeld. Dat zijn er 2372 meer dan gisteren en het op een na hoogste aantal in Nederland sinds het begin van de pandemie.

Gemiddeld stijgt het aantal positieve coronatests ook: in de afgelopen zeven dagen werden gemiddeld 21.599 positieve tests per dag geregistreerd. Dat is 49 procent meer dan de zeven dagen daarvoor.

2430 coronapatiënten in het ziekenhuis

In de ziekenhuizen nam de bezetting toe. Er liggen nu 2430 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2316), van wie 470 op de IC (gisteren: 466), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

29 overleden covid-patiënten

Bij het RIVM werden 29 overleden covid-patiënten gemeld. De afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM gemiddeld 35 doden per dag, tegen 24 doden per dag een week eerder.

Nos cijfers. -O-

Het wordt er niet beter op lijkt het

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:30

Gaat lekker.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:30

We zitten zaterdag pas op de 2 weken sinds de zwaardere maatregelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:31

Concreet is het alcohol en drugsgebruik en daarmee aggressie in de zorg sinds covid toegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:32

purny schreef:

Dus had je nu gewoon effect moeten zien en de besmettingen blijven stijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:32

purny schreef:

En de ziekenhuisopnames lopen twee weken achter de besmettingen aan, kun je nagaan wat er nog aankomt.