Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:54

We weten nog zo weinig over in welke mate corona permanente schade oplevert...Als je ziet hoe invaliderend het kan zijn, ook bij kerngezonde mensen...dat is niet best. Voor mij ook een reden om te proberen het coronavrij uit te zingen tot er een vaccin is. Als er een vaccin komt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:37

Ik vind dat artikel niet perse zorgwekkend.. er staat eigenlijk precies niks in....
Ja littekenweefsel.. en daarnaast een heleboel 'zou kunnen' 'misschien' en 'wellicht'..

Het zou, vwb de besmettingen, fijn zijn als het bron-contactonderzoek uit zou kunnen wijzen hoe het virus ergens gekomen is.. Want zolang het erop lijkt dat het vnl binnen besmettingen oplevert zouden we buiten meer kunnen..
En een vervoersverbod.. ik weet t niet.. Als je reist maar verder niet naar een drukke afgesloten plek gaat, zou het verder niet veel uit kunnen maken misschien?
En meer mondkapjes... want why not.. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:48

Littekenweefsel op je hart betekend een slechtere pompfunctie . Dus ik vind dat er wel degelijk iets zorgwekkends staat. Dit zijn grotendeels mensen die gewoon thuis konden blijven. Misschien trekt het wel bij en nemen die beschadigingen af , ik hoop het anders is er veel veranderd voor de mensen die het treft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:07

Je krijgt ook litteken weefsel in je longen van ontstekingen. Hierdoor word je alleen maar bevattelijker voor nog meer ontstekingen omdat er viezigheid in gaat broeien.
Plus ook hier de rek er uit gaat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:09

Popstra schreef:
Je krijgt ook litteken weefsel in je longen van ontstekingen. Hierdoor word je alleen maar bevattelijker voor nog meer ontstekingen omdat er viezigheid in gaat broeien.
Plus ook hier de rek er uit gaat.

Dit is natuurlijk niet alleen een symptoom van Corona...

En daarmee wil ik helemaal niet Corona weg schuiven want ik vind het eng zat allemaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:24

Ik kopier even 1 alinea uit het stuk.. let wel, ik ben geen dokter, ik lees gewoon wat er staat...

Citaat:
Littekenweefsel in de hartspier kan op termijn ernstige gevolgen hebben. Bij de onderzochte Duitse patiënten is de schade aan de hartkamer gering en mogelijk niet genoeg om hartfalen te veroorzaken, denkt cardioloog Piek, maar het aangetroffen littekenweefsel kan wel leiden tot hartritmestoornissen. Of die zich bij al deze patiënten ook zullen voordoen, valt niet te voorspellen, benadrukken beide hoogleraren. Littekenweefsel als gevolg van een ontsteking is anders dan als gevolg van een hartinfarct, verduidelijkt De Boer: het zou kunnen dat het litteken na lange tijd toch nog kleiner wordt

Dus zonder onderliggende kennis vind ik dat hier niet veel bijzonder staat :) maar nogmaals, ik ben geen dokter..
Niet dat ik Corona en de gevolgen onderschat, alleen uit dit artikel haal ik niet zoveel... :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:01

Je hebt gelijk hoor , het kan maar hoeft niet . En toch is het redelijk alarmerend gezien het aantal mensen die na een Corona besmetting blijven klagen over nul conditie, trap oplopen in drie keer enz. En dit waren voordien gezonde sportieve mensen die niet in het ziekenhuis hebben gelegen . Hoeft geen aantasting van de hartspier te zijn want na een flinke griep kan dit ook gebeuren maar geeft icm dit onderzoek wel te denken .

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:05

lenaa_tje schreef:
Maar waarom moet de landsgrens daar een eis voor zijn? Ik zou wel naar de andere kant van Nederland mogen maar niet over de grens ?

Onder andere omdat de maatregelen per land verschillend zijn. In België mondmaskers verplicht in winkels, in Nederland niet (of intussen ook al?), dan gaan de Belgen shoppen in Nederland, meer kans dat ze het virus oplopen dan in België, komen ze terug thuis, gaan ze naar een feestje, en besmetten de boel lekker verder.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:12

Gezien de wijze van mondmasker-gebruik zou ik niet banger zijn om het op te lopen in NL dan in België.

Meeste besmettingen zijn nog steeds te herleiden naar feestjes, bijeenkomsten en dergelijke? In Nederland is dat grotendeels duidelijk, in Duitsland zie ik daar ook berichten over. Vanuit België niks, behalve dat ik op bokt lees dat er grote feesten zijn geweest bij bepaalde groepen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:28

Toch maar 10 goede mondkapjes gehaald.
€25,-
Wegwerpdingen heb ik sowieso wel in de auto.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:35

veerledec schreef:
Gezien de wijze van mondmasker-gebruik zou ik niet banger zijn om het op te lopen in NL dan in België.

Meeste besmettingen zijn nog steeds te herleiden naar feestjes, bijeenkomsten en dergelijke? In Nederland is dat grotendeels duidelijk, in Duitsland zie ik daar ook berichten over. Vanuit België niks, behalve dat ik op bokt lees dat er grote feesten zijn geweest bij bepaalde groepen.

Dit inderdaad. Het mondkapje is geen redmiddel van Corona. Ik ga eerder uit van gezond verstand.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:35

We weten inderdaad nog maar weinig over wat corona precies doet in het lichaam.
Een oud klasgenoot (40 jaar) heeft op de IC gelegen met corona. Paar maanden later heeft ze acuut leverfalen gehad, levertransplantatie... Dat vind ik toch wel schokkend voor een relatief jonge gezonde vrouw. Kan natuurlijk toeval zijn....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:38

Ik denk ook nog steeds dat mondkapjes schijnveiligheid is.
Imo is afstand houden en handhygiëne veel belangrijker.
Maar je kunt erop wachten dat het hier ook verplicht gaat worden.
Of dat het op zijn minst verplicht wordt bij bezoek aan zorginstelling en (huis)arts

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:41

Ik merk het hier idd ook; vanaf vorige week is het verplicht/sterk aangeraden om een mondkapje te dragen in winkels en winkelcentra omdat de afstand soms moeilijk vast te houden is.
Nu met mondkapjes op, kijkt niemand ook maar ergens meer naar.

Ik was vorige week boodschappen aan het doen en er stond een vrouw vakken te vullen. Dus ik vraag pardon, mag ik daar even bij (was in het vak naast waar zij bezig was: 50 cm afstand dus max). Oh ja tuurlijk hoor en gaat gewoon door. Ik moest haar vragen of ze dan even een stapje opzij wilde doen en kreeg er zo'n death stare bij, eigenlijk zwaar onnozel vond ze dat...
En dat werkt dan dus in een supermarkt :roll:

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:42

Achterom schreef:
We weten inderdaad nog maar weinig over wat corona precies doet in het lichaam.
Een oud klasgenoot (40 jaar) heeft op de IC gelegen met corona. Paar maanden later heeft ze acuut leverfalen gehad, levertransplantatie... Dat vind ik toch wel schokkend voor een relatief jonge gezonde vrouw. Kan natuurlijk toeval zijn....

Ik ben om die reden dus wel benieuwd naar die onderzoeken over dat defecte gen.

M’n vader vertelde over de moeder van een vriend van hem met Corona. Is bedlegerig en heeft echt van alles maar de Corona was ze met 2 week weer te boven terwijl er in haar verpleeghuis toch ook mensen waren overleden. Hoe komt dat toch ?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:44

Ik geloof niet dat die goedkope dingen virusdeeltjes tegen kunnen houden.
En sowieso zitten veel mensen er aan te plukken met vieze handen, dan werkt het zeker niet.

Hier de dochter van de buren, gezonde vrouw van ergens in de 30.
3 kinderen.
Altijd volop in het leven. Fietse als voorbeeld naar haar werk 20 km verder op.
Ook corona al vrijwel in het begin, geen ziekenhuis opname.
Kan nu nog steeds weinig.
Is al moe als ze een stukje van 25 meter loopt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:48

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:52

Maar dan toch even.. :)
Een mondkapje houdt druppels tegen toch? Dus dan helpt t toch altijd wat?
Want dat is dan vnl voor mensen die misschien besmettelijk zijn maar geen symptomen heeft.. Dan is afstand houden in principe beter, maar als mensen dan toch in je aura komen (want is de afstand 1 meter, 1,5 meter, of 2 meter?) is het een extra bescherming als beiden een masker op hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:03

Cer schreef:
Maar dan toch even.. :)
Een mondkapje houdt druppels tegen toch? Dus dan helpt t toch altijd wat?
Want dat is dan vnl voor mensen die misschien besmettelijk zijn maar geen symptomen heeft.. Dan is afstand houden in principe beter, maar als mensen dan toch in je aura komen (want is de afstand 1 meter, 1,5 meter, of 2 meter?) is het een extra bescherming als beiden een masker op hebben...

An sich helpt het alrijd wat. Of het nou 10% tegenhoudt of 80%. Maar als mensen aan dat besmette mondkapje, dat dan vol zit met virus, gaan zitten met hun handen en daarna weer met diezelfde handen aan andere dingen om hen heen, dan helpt het juist niet.

En dat is wel wat ik echt veel mensen met een mondkapje zie doen: met hun vingers aan het mondkapje zitten. Omdat het eronder jeukt, omdat het af moet, omdat het op moet, omdat ze het willen verschuiven...

Wat je goed en fout kunt doen: https://www.rtvoost.nl/media/player/143618
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-20 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:06

Precies dat Safina idd...
Of een niet-herbruikbaar mondkapje weken recyclen :r....

En ik zie hier iig dat mensen mondkapje opzetten bij winkel in, winkel uit weer af en dan hangt ie onder hun kin, volgende winkel weer op etc etc.... Wat mij betreft schiet het dan dus zn doel voorbij helaas...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:08

Maar een mondkapje gebruiken is ook gewoon wennen, in het begin van de lockdown was het ook zo dat je absoluut niet aan je gezicht moest zitten( nog niet) wanneer je in een supermarkt was. Rete moeilijk , vooral als brildrager maar ook dat wende en werd normaal .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:09

Sodera schreef:
Precies dat Safina idd...
Of een niet-herbruikbaar mondkapje weken recyclen :r....

En ik zie hier iig dat mensen mondkapje opzetten bij winkel in, winkel uit weer af en dan hangt ie onder hun kin, volgende winkel weer op etc etc.... Wat mij betreft schiet het dan dus zn doel voorbij helaas...

Zo gaat het in Duitsland ook :n en dan géén afstand houden en je kan ook nergens je handen reinigen :n
En dan komen ze liever naar NL waar ze zonder mondkapje vervolgens ook geen afstand houden
Daarom hadden we het in Duitsland in de steden ook snel weer gezien en hebben we voornamelijk de Westwall gezocht in de bossen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:16

safina schreef:
An sich helpt het alrijd wat. Of het nou 10% tegenhoudt of 80%. Maar als mensen aan dat besmette mondkapje, dat dan vol zit met virus, gaan zitten met hun handen en daarna weer met diezelfde handen aan andere dingen om hen heen, dan helpt het juist niet.

maar wat zijn de kansen dat er zoveel besmettelijke mensen rondlopen? En dat ál die mensen prutsen met hun mondkapje?

Het klinkt nu soms net dat wanneer mensen mondkapjes zouden gaan dragen (en dat gebeurt toch best wel op een aantal plekken) mensen ineens met bosjes besmet gaan raken... ?

Waarom zijn andere landen er dan zo voor?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:18

Het gaat mij om het stukje afstand wat in mijn omgeving zonder mondkapje een stuk beter gaat. Hier ook een mevrouw met mondkapje die vervolgens wel achter mij plakt in de rij. Gaan in je eigen vak joh.

Ik vind het in de Duitse supermarkt met mondkapje een stuk minder met de afstand.