Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:57

Christiene schreef:
Tinus gecondoleerd

Marie_Anne schreef:
Ik lees dat soort onzin van complotdenkers gewoon niet. Met dat soort mensen valt toch niet te praten.

Uk zag toevallig voor stukje van Danny op straat waar zon vent egint te praten over dan het een hoax is, ik denk dat soort lui wel heel aparte manier van denken hébben de rest zal ik hier niet zeggen maar gewoon Gezond verstand hebben ze niét mrt zo'n aparte mening/idee dat je bijna denkt dat er een acteur staat te kletsen als soort slechte grap

Zo'n figuur staat in Amerika aan het roer...

Heb ook een collega die gelooft in elke conspiracy. Vreselijk...

Ik zie het maar als control freaks die het nodig hebben om de onrust in hun hoofd door de ontstane situatie te sussen. Helaas niet ongevaarlijk :(

Daihyo

Christiene schreef:
Tienus gecondoleerd

Marie_Anne schreef:
Ik lees dat soort onzin van complotdenkers gewoon niet. Met dat soort mensen valt toch niet te praten.

Uk zag toevallig voor stukje van Danny op straat waar zon vent egint te praten over dan het een hoax is, ik denk dat soort lui wel heel aparte manier van denken hébben de rest zal ik hier niet zeggen maar gewoon Gezond verstand hebben ze niét mrt zo'n aparte mening/idee dat je bijna denkt dat er een acteur staat te kletsen als soort slechte grap

Dat soort mensen denken juist dat er acteurs zijn die worden ingehuurd door de media om de boel op te hitsen. Want zij hebben niemand in hun omgeving met corona, horen het dus alleen maar in de media, dus nep/expres in de wereld gebracht/welk complot dan ook.
Een soort van: als ik het niet zie, dan bestaat het niet.

Destination

Wat ontzettend verdrietig, gecondoleerd Tienus.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:10

bigone schreef:
1mei de situatie op IC weer normaal? Dat denk ik niet want er liggen nog heel veel mensen op de IC , niet allemaal aan beademing natuurlijk maar om dat naar 700 te brengen vergt nog wel meer tijd. Elke dag gaan er inderdaad een paar af en komen er wat bij, we zitten nog steeds op een soort van plateau ipv significante daling.

Over ongeveer 6 weken verwachten ze dat de ic's weer normaal gevuld zijn mits de trend doorzet van afnemende opnames. Dat werd gisteren verteld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:13

MoniqueT schreef:
Allereerst: gecondoleerd Tienus, vreselijk nieuws, maar wel fijn om te horen dat jullie het afscheid als fijn hebben ervaren samen. Ik weet hoe belangrijk dat is. Sterkte!

Terwijl Nederland discussieert over de 1,5 meter samenleving, mogen wij gewoon nog steeds helemaal niets .... geen wandelingetje, geen autoritje, geen winkels open behalve de supermarkten. Niks nada. Ook wij zijn het zat inmiddels, maar ik kijk echt met grote jaloezie naar wat in Nederland wél mag op dit moment.

Kan ik me heel goed voorstellen!
Ik merk zelf ook dat ik er toch meer moeite mee krijg en ik woon dus wel in Nederland en heb het eigenlijk ook gewoon prima met paarden aan huis en nog steeds een volledig inkomen. Maar toch... 3 weken was prima, nog een keer verlenging ook... Maar nu we het hebben over 1,5 meter samenleving krijg ik het toch wel benauwd... De beperking van je vrijheid, al is het maar je keuze vrijheid begin ik lastiger te vinden.
Kan me voorstellen dat de muren al helemaal op je afkomen als de lockdown nog strenger is. :(:)

Maar ja, als ik dan het verdrietige bericht van Tienus lees vanmorgen dan weet ik wel dat dit me gewoon te doen staat natuurlijk.

juval

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:16

gecondoleerd Tienus!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:17

PSvanLot schreef:
bigone schreef:
1mei de situatie op IC weer normaal? Dat denk ik niet want er liggen nog heel veel mensen op de IC , niet allemaal aan beademing natuurlijk maar om dat naar 700 te brengen vergt nog wel meer tijd. Elke dag gaan er inderdaad een paar af en komen er wat bij, we zitten nog steeds op een soort van plateau ipv significante daling.

Over ongeveer 6 weken verwachten ze dat de ic's weer normaal gevuld zijn mits de trend doorzet van afnemende opnames. Dat werd gisteren verteld.

Dat is dus begin juni ipv 1 mei.

Janine1990

Hebben jullie dat stuk over Sanquin meegekregen? 3% bloeddonoren met antistoffen.

Dat vind ik persoonlijk best een goed bericht. Of zien jullie dat anders?

Josien_

_lautje_ schreef:
Gisteren bij Jinek ook 2 restauranthouders die gewoon open willen zonder 1,5’meter. Want dan kunnen we het proberen en als over paar weken er weer een piek komt kunnen we wel weer sluiten. Koekoek!!

Dit heb ik ook gezien, kwam er soms wat ongenuanceerd uit, maar wat ze duidelijk wilden maken is dat een 1,5 meter samenleving voor veel bedrijven niet haalbaar is. Open gaan voor zo weinig klanten kost meer dan gesloten blijven. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor de horeca.
De samenleving is niet gebouwd op 1,5 meter afstand. Iedereen probeert wat te bedenken, maar dit is op de lange termijn gewoon niet haalbaar. Eigenlijk over enkele maanden al niet meer... Dergelijke economische malaise gaat uiteindelijk ook meer druk op de zorg geven. Zeker bij psychische zorg.

Er gaan hoe dan ook op verschillende fronten nog vele klappen vallen. Daarom is het goed dat ze nu al zo aan het nadenken hoe je gefaseerd weer dingen kan laten open gaan.
Hoe dit zal gaan is nooit goed voor iedereen, er zal altijd een groep mensen of een bedrijfssector de dupe zijn vrees ik..

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:19

Gecondoleerd Tienus. Wat fijn dat jullie nog wel afscheid konden en mochten nemen. (Dat maakt de situatie niet minder verdrietig natuurlijk)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:20

Waar staat dat ergens Janine?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:21

zit iemand op NPO1 te kijken? deze vrouw over verpleeghuizen, ik snap het wel, maar waarom moet zij zo lang praten over iets wat iedereen weet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:23

Scum schreef:
Waar staat dat ergens Janine?

Nos liveblog.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:25

Vind 3 procent nog erg weinig, als je uit gaat van dat ze 60 procent willen hebben voor groepimmuniteit.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:27

Janine1990 schreef:
Hebben jullie dat stuk over Sanquin meegekregen? 3% bloeddonoren met antistoffen.

Ja meegekregen maar ik weet niet of ik dat nou positief moet zien.

Want: "Na een milde corona-infectie zijn in het bloed van patiënten weinig tot geen antistoffen te vinden, legde Jaap van Dissel van het RIVM vorige week uit in de Tweede Kamer" (bron: https://nos.nl/artikel/2330623-radboudu ... offen.html)

En ook met een milde besmetting kun je een ander besmetten. Dus zegt m.i. die 3% zo weinig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:29

Gecondoleerd Tienus, sterkte!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:29

SandravdB schreef:
Vind 3 procent nog erg weinig, als je uit gaat van dat ze 60 procent willen hebben voor groepimmuniteit.

3% van de donoren heeft antistoffen.
Er wordt gezegd dat je in lichte mate niet tot nauwelijks antistoffen aanmaakt. Ik verwacht op basis daarvan dat er nog wel meer mensen zijn die het hebben gehad.

Groepsimmuniteit is geen doel toch? Nooit geweest ook... Het is een mogelijk gevolg waar op basis van antistoffen en het niet altijd in voldoende mate aanwezig zijn al vorige week meer afstand van werd genomen omdat het mogelijk niet haalbaar zou zijn.

Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:39

Groepsimmuniteit is wel een doel.
Ofwel door natuurlijke antistoffen opbouw, ofwel door vaccins.
Het virus is een blijver. En alleen door geimmuniseerde personen is de verspreiding onder controle te krijgen zonder hele maatschappijen te ontwrichten.

Alleen blijkt meer en meer dat de natuurlijke antistoffen opbouw nogal ondermaats is.

In Frankrijk schat men dat 10% van de bevolking het gehad heeft. Dat is nog vér van de 60% die nodig is voor groepsimmuniteit en dan weten ze 1) nog niet of die 10% een effectieve immuniteit heeft en 2) die 10% zijn en waren al heel moeilijk te behappen voor de gezondheidszorg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:41

Thioro schreef:
Groepsimmuniteit is wel een doel.
Ofwel door natuurlijke antistoffen opbouw, ofwel door vaccins.
Het virus is een blijver. En alleen door geimmuniseerde personen is de verspreiding onder controle te krijgen zonder hele maatschappijen te ontwrichten.

Alleen blijkt meer en meer dat de natuurlijke antistoffen opbouw nogal ondermaats is.

In Frankrijk schat men dat 10% van de bevolking het gehad heeft. Dat is nog vér van de 60% die nodig is voor groepsimmuniteit en dan weten ze 1) nog niet of die 10% een effectieve immuniteit heeft en 2) die 10% zijn en waren al heel moeilijk te behappen voor de gezondheidszorg.

In Nederland is het niet een doel op basis van antistoffen toch?

Het is alleen wat ongelukkig genoemd, waardoor men dat meteen aannam.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:42

....ik zit te popelen om meer te weten te komen mbt het onderzoek van de bloedbanken.

Bijvoorbeeld over de spreiding over Nederland. (Hebben vooral Brabanders antistoffen, of ook Drenten?)

Verder neem ik aan dat het gaat om mensen die gezond genoeg bevonden werden om bloed te geven.
(Dus niet verkouden 'want blijf dan svp thuis' laat staan andere klachten.)
En wellicht is er ook gevraagd of ze in contact zijn geweest met patiënten, 'corona verdachten' en of ze in de laatste weken verkouden zijn geweest.

Afhankelijk hiervan betekent 3% telkens weer iets heel anders.
(Ideaal scenario: 3% van de Drenten heeft niets gemerkt maar heeft wel antistoffen.... Waarschijnlijk is het minder ideaal, dat snap ik - maar efkes om de gedachte te bepalen.)

En het zou prachtig zijn als deze antistoffen als medicijn kunnen werken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:46

Janine1990 schreef:

nou of dat goed is, als je daarna leest dat die 3% 60% moeten zijn om enig effect te hebben.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:50

Janneke2 schreef:
....ik zit te popelen om meer te weten te komen mbt het onderzoek van de bloedbanken.

Bijvoorbeeld over de spreiding over Nederland. (Hebben vooral Brabanders antistoffen, of ook Drenten?)

Verder neem ik aan dat het gaat om mensen die gezond genoeg bevonden werden om bloed te geven.
(Dus niet verkouden 'want blijf dan svp thuis' laat staan andere klachten.)
En wellicht is er ook gevraagd of ze in contact zijn geweest met patiënten, 'corona verdachten' en of ze in de laatste weken verkouden zijn geweest.

Afhankelijk hiervan betekent 3% telkens weer iets heel anders.
(Ideaal scenario: 3% van de Drenten heeft niets gemerkt maar heeft wel antistoffen.... Waarschijnlijk is het minder ideaal, dat snap ik - maar efkes om de gedachte te bepalen.)

En het zou prachtig zijn als deze antistoffen als medicijn kunnen werken.

Exact de richting waarin ik denk...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:56

speurneusc schreef:
Janine1990 schreef:

nou of dat goed is, als je daarna leest dat die 3% 60% moeten zijn om enig effect te hebben.....

Maar das niet het positieve wat ik er aan zie eigenlijk... :o

Ik denk alleen dat er een hoop gezonde donoren zijn die weinig tot niets hebben gemerkt en wel antistoffen hebben. Met andere woorden, er zijn een hele hoop hele sterke mensen die er geen tot weinig last van hebben. Wat gunstig is voor de zorg.

Volgens mij zin er ook mensen die geen antistoffen hebben maar wel positief getest? Biedt dit in mijn ogen perspectief. Enerzijds voor onderzoek, een stapje vooruit.
En anderzijds omdat er dan nog veel meer dan 500k mensen zijn die het al hebben gehad.

Oftewel, veel gegevens om weer mee verder te gaan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:10

speurneusc schreef:
Janine1990 schreef:

Dat heb ik niet gelezen.

Bij 60% treedt het effect van groepsimmuniteit op. Maar dat wil niet zeggen dat het effect bij 59% nul zou zijn , zelfs niet dat het effect van 3% nul zou zijn.

Ik ga er van uit dat die 3% wel degelijk enig effect heeft.
(Maar nog niet genoeg....)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:12

Maar bij die 3% zitten dus al die mensen die nu ziek thuis zitten of in het ziekenhuis liggen niet. Idem dito de mensen die met milde klachten thuisblijven voor de zekerheid. Dus ik acht het niet heel betrouwbaar.