Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:11

kosseh schreef:
Met duidelijk zichtbare oortjes in lopen, dat werkt bij mij.
Vaak heb ik niet eens iets aan staan, maar werkt het wel

Maar als ze dan dus toch gaan praten / al aan het praten zijn, hoe kap je ze dan nog af?
Ik herken je probleem Sheran dus ik lees mee :))

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:18

Sheran schreef:
Bowo schreef:
Even op je horloge kijken? Of als je die niet draagt, je telefoon. En dan zeggen 'goh, ik moet er nu echt vandoor'.

En hen dan midden in het verhaal/de zin afkappen? Gewoon erdoorheen zeg maar?

Ja midden in verhaal inderdaad, anders kom je er echt niet tussen. Of doen alsof he dringend berichtje krijgt, vaak als je op je telefoon gaat kijken, een paar keer en ook wat gaat hannesen erop dan wordt het verhaal al trager met hopelijk een pauze.

Heb familie die dit ook doet, bloedirritant

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 01:49

'hey, joh, ik onderbreek je even want ik moet er echt vandoor hoor! Sorry!' is toch niet zo heel moeilijk?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 06:50

Je hand opsteken en dan gelijk zeggen.

Ik vind het fijn je even gesproken te hebben maar ik moet door want ik heb nog een afspraak staan.
Praten we volgende keer even verder....
En dan wegwezen.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 07:23

Niet echt stil gaan staan, maar bezig blijven met wat je aan het doen was. Dus eigenlijk afkappen voor je stil gaat staan om te luisteren.
Sommige mensen zullen dan nog wel gaan praten, maar het wordt een stuk makkelijker om op een natuurlijke manier in te breken in de monoloog.

Dit geldt dus bijvoorbeeld ook voor een situatie waarin ik met een volle boodschappentas heel onhandig sta én zeg dat ik net van boodschappen doen kom en de spullen in de koelkast moet zetten Of als ik overduidelijk heel oncomfortabel sta met super veel in mijn handen, of zonder jas in de kou

Het onderstreepte stuk is waar je in deze situatie ook de daad bij het woord moet voegen en gaat/ blijft lopen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:33

Dreamy schreef:
kosseh schreef:
Met duidelijk zichtbare oortjes in lopen, dat werkt bij mij.
Vaak heb ik niet eens iets aan staan, maar werkt het wel

Maar als ze dan dus toch gaan praten / al aan het praten zijn, hoe kap je ze dan nog af?
Ik herken je probleem Sheran dus ik lees mee :))

Dat vind ik toch zo asociaal. Op de manege ook. Loopt iemand altijd met oortjes in. Als ik dan goedemorgen zeg krijg ik als antwoord “huh?”
Echt zo stom.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:56

Als iemand op marktplaats het product heeft verstuurd (via direct kopen) dat ik heb verstuurd heeft ontvangen maar niet via marktplaats aangeeft dát ie het heeft ontvangen? Hoe krijg ik dan mijn geld?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:14

Sheran schreef:
Ik heb een beetje een rare vraag :')

Ik ben introvert en ben zelf niet heel veel aan het woord, maar op de een of andere manier kan ik wel goed luisteren en praten mensen heel veel tegen mij :').
Nu heb ik daar soms echt even geen tijd voor of geen behoefte aan, omdat ik bijvoorbeeld ergens heen moet. Maar als ze dan praten vind ik het onbeleefd om ze te onderbreken, en dan wacht ik op een praatpauze, maar die komt dan niet :'). Ik kom er dan niet 'tussen', zeg maar, en heb daarom dan ook geen goed moment om én even te reageren én te zeggen dat ik door moet.
Hebben jullie tips voor mij?

Dit geldt dus bijvoorbeeld ook voor een situatie waarin ik met een volle boodschappentas heel onhandig sta én zeg dat ik net van boodschappen doen kom en de spullen in de koelkast moet zetten :+ Of als ik overduidelijk heel oncomfortabel sta met super veel in mijn handen, of zonder jas in de kou :')

Ik herken het, ik zeg toch echt sorry maar ik moet nu echt gaan want ... invullen wat de reden is. Of ik steek even mijn hand op, meestal stoppen mensen dan automatisch met praten en dan kun je er tussendoor duiken met je melding. Desnoods zeg je de volgende keer als we elkaar tegenkomen praten we verder :j

Ik lees dat Mando het ook zo zo oplossen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:32

Als je voor je eigen deur staat zeg je desnoods "Hee zullen we volgende keer verder praten? Ik moet echt ONTZETTEND nodig naar de WC" en dan een beetje erbij hupsen en snel er vandoor :P

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:15

Sheran schreef:
Bowo schreef:
Even op je horloge kijken? Of als je die niet draagt, je telefoon. En dan zeggen 'goh, ik moet er nu echt vandoor'.

En hen dan midden in het verhaal/de zin afkappen? Gewoon erdoorheen zeg maar?

Het feit dat je kijkt naar iets anders is al een eerste signaal. Soms kan dat ook al wel een duidelijke hint zijn. Zo niet, dan onderbreek je inderdaad gewoon. Mensen moeten ook een beetje letten op hun gesprekspartner, als ze niet eens zien dat jij haast hebt, zijn ze toch alleen maar geïnteresseerd in hun eigen verhaal. Tja, dat soort mensen heb ik ook geen zin in.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:56

Kennelijk heeft Sheran de soort kennisen die niet goed zijn in het oppikken van signalen, aangezien ze rustig uitgebreid gaan staan kwaken ook al staat ze met volle tassen en heeft ze al aangegeven door te moeten.

Ik snap je helemaal hoor, ik probeer op dat soort momenten ook te wachten op pauzes, maar die komen dus inderdaad niet bij dat soort mensen.

Zoals Mando en Karuna ook zeggen, even je hand opsteken (niet hoog in de lucht als een kleuter die de aandacht wil ;) maar ongeveer op borsthoogte als een soort afweer) zorgt meestal wel dat ze dat iig opmerken en er een pauze komt waar je wel iets mee kan.
"Het spijt me, maar ik moet echt gaan (want reden)..." en eventueel zo'n 'volgende keer praten we verder'.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:01

Naar mijn idee vinden veel mensen die zelf eindeloos aan het woord zijn en subtiele signalen niet oppikken, het helemaal niet erg als je ze vrij abrupt onderbreekt (dat doen ze zelf namelijk vaak ook :+). Gewoon duidelijk zijn, "Hé ik moet echt door, leuk je even gesproken te hebben", is prima in zo'n situatie.

Als je het zelf makkelijker vindt, kun je zeggen dat je een afspraak hebt, ergens naartoe moet, iets moet afmaken of wat je maar verzint. Maar dat hoeft niet.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:19

Is er iemand die goed in de psychologie / gedragswetenschap zit die meer details weet of me snel kan verwijzen naar het/dat onderzoek over learned helplessnes waarbij ze honden vast hadden zitten op een vloer die ze stroomschokken gaf? Waar de honden uiteindelijk erbij gingen liggen omdat ze toch niets konden doen?

Ik ben aan het nadenken over primaire / reptielenbrein reacties op stress, die neerkomen op fight, flight, or freeze.
Freeze is waar de honden uit het experiment op uit kwamen, maar:
- Was dat voor alle honden uiteindelijk zo?
- Waren er honden die toch bleven hangen in fight modus? Of gaven ze het uiteindelijk toch op en kwamen ze in freeze?

Learned helplessnes is zo sneu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:36

_Karlijn schreef:
Als iemand op marktplaats het product heeft verstuurd (via direct kopen) dat ik heb verstuurd heeft ontvangen maar niet via marktplaats aangeeft dát ie het heeft ontvangen? Hoe krijg ik dan mijn geld?

Volgens mij krijg je na een bepaalde termijn alsnog je geld gewoon gestort.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:01

Indy_Mouse_9 schreef:
Is er iemand die goed in de psychologie / gedragswetenschap zit die meer details weet of me snel kan verwijzen naar het/dat onderzoek over learned helplessnes waarbij ze honden vast hadden zitten op een vloer die ze stroomschokken gaf? Waar de honden uiteindelijk erbij gingen liggen omdat ze toch niets konden doen?

Ik ben aan het nadenken over primaire / reptielenbrein reacties op stress, die neerkomen op fight, flight, or freeze.
Freeze is waar de honden uit het experiment op uit kwamen, maar:
- Was dat voor alle honden uiteindelijk zo?
- Waren er honden die toch bleven hangen in fight modus? Of gaven ze het uiteindelijk toch op en kwamen ze in freeze?

Learned helplessnes is zo sneu.

Ik kan hier niet zo goed over nadenken want ik word er een beetje misselijk van altijd..
Maar hier een link naar het originele onderzoek: https://psychology.hanover.edu/classes/ ... 201967.pdf

Gelukkig is het al heel oud en zou dit ook echt niet meer toegestaan zijn.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:32

Dank je Sodera.
Er zijn in die tijd ontzettend interessante onderzoeken gedaan die (tegenwoordig) ethisch totaal niet door de beugel kunnen. Maakt dat ik me wel eens afvraag wat we vandaag de dag doen en denken wat in de toekomst volledig belachelijk gevonden gaat worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:05

Thanks voor alle tips over hoe je tussen praatgrage mensen komt :)) Goede tip om iets te zeggen als 'de volgende keer praten we verder' want dan voelt het niet zo als een persoonlijke afwijzing :)

Ik ben me, als ik zelf praat, altijd heel bewust van de vraag of dat wat ik zeg wel echt iets toevoegt of bijdraagt en ik laat altijd stiltes vallen om anderen ook aan het woord te laten. En heel alert op lichaamstaal. Ik ben dus waarschijnlijk weer erg de andere kant op. :))

@Many: wat er dus nu gebeurt is dat ik zeg dat ik een afspraak heb, dat de ander dan toch doorpraat, en dat ik ongelooflijk hard moet haasten naar mijn afspraak of zelfs te laat kom :))

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:55

Mensen die scooter of brommer rijden, is hier ook een variant voor van Google maps?

Ik heb dus altijd het probleem dat ik niet weet hoe lang het duurt om ergens met de scooter te komen. Ik heb een geel kenteken dus ik mag soms wel/niet op fietspaden en ik mag op 50 of 60 km wegen, maar ik mag niet op 80 km wegen.

Als ik de fietsroute invoer is de ingeschatte tijd natuurlijk veel te lang, daarbij is geel kenteken niet op alle fietspaden toegestaan. Maar met de auto route pikt ie ook de 80km wegen mee en daar mag ik dus niet. Je kan op maps alleen de snelwegen uitschakelen

Verder kan ik tot zo ver alleen een motor app vinden. Iemand tips?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:20

Ik had iets besteld bij Kruidvat, maar werd vanuit een ander bedrijf opgestuurd. Nu had ik een deel retour gestuurd. Maar nu krijg ik het hele bedrag terug, in 2 delen... Ik vind het wel prima, maar voel me aan de andere kant ook wel banketstaaf :+ . Wat zouden jullie doen?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:22

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:04

Fearn schreef:
Mensen die scooter of brommer rijden, is hier ook een variant voor van Google maps?

Ik heb dus altijd het probleem dat ik niet weet hoe lang het duurt om ergens met de scooter te komen. Ik heb een geel kenteken dus ik mag soms wel/niet op fietspaden en ik mag op 50 of 60 km wegen, maar ik mag niet op 80 km wegen.

Als ik de fietsroute invoer is de ingeschatte tijd natuurlijk veel te lang, daarbij is geel kenteken niet op alle fietspaden toegestaan. Maar met de auto route pikt ie ook de 80km wegen mee en daar mag ik dus niet. Je kan op maps alleen de snelwegen uitschakelen

Verder kan ik tot zo ver alleen een motor app vinden. Iemand tips?

Ja dat is echt een gemis. Zou gat in de markt zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:10

Ben ik de enige met een bijzonder duistere associatie? :+

Dit is een foto van de verbouwde Jumbo hier in de regio. In dit stadje lopen geen treinen. :+

Afbeelding

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:11

Nee, ik heb echt dezelfde associatie als jij MarlindeRooz

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:12

Els1984 schreef:
Fearn
Die voor brommobielen misschien; https://www.minikaart.nl/

Hmm, deze vermijdt zo te zien alleen snelwegen en autowegen, niet de 80 km wegen. En kost helaas ook geld. Maar wel bedankt voor de tip natuurlijk :)

Ja he Suzanne. Gek dat het nog niet bestaat of de optie op Maps er niet is

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:25

MarlindeRooz schreef:
Ben ik de enige met een bijzonder duistere associatie? :+

Dit is een foto van de verbouwde Jumbo hier in de regio. In dit stadje lopen geen treinen. :+

[ Afbeelding ]

Nope, behoorlijk smakeloos.