Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:32

Dat had ik ook gehoord van een kennis die in een ziekenhuis werkt. Gedurende de eerste golf ging dat wel, maar nu vanwege regels (management?) kon dat niet meer...
hoe bedoel je, crisis... :?
Regeltjes zijn soms handig en soms niet...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:34

Cer schreef:
Dat had ik ook gehoord van een kennis die in een ziekenhuis werkt. Gedurende de eerste golf ging dat wel, maar nu vanwege regels (management?) kon dat niet meer...
hoe bedoel je, crisis... :?
Regeltjes zijn soms handig en soms niet...

Alles wat semi-overheid is, wordt kapot gemaakt door bureaucratie..door dit soort denken zitten we deels in zo'n crisis. Niets snel optreden en beslissen..te lang wachten en door laten sudderen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:35

Cer schreef:
Ach misschien worden die mensen wel herkent van een anti vaccin demonstratie.. dan kunnen ze het ook moeilijk geheim houden :')

Ik denk dat als ze hier Tinus of die moederhart dame op t bed krijgen, dat ze die toch verzorgen..
Dat doen ze ook met criminelen en verslaafden, toch...

De man die vrijdag in Rotterdam geopereerd werd nadat de politie op hem schoot, was ook een bekende in Wappieland. Tja …

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:38

Sunnda schreef:
Alles wat semi-overheid is, wordt kapot gemaakt door bureaucratie..door dit soort denken zitten we deels in zo'n crisis. Niets snel optreden en beslissen..te lang wachten en door laten sudderen.

Wij hadden het daar van t weekend ook nog over... aan de ene kant heb je hier regeltjes en controlerende instellingen en de hele bende, en dat is meestal rete traag...

Landen waarin ze sneller doorpakken (welke zijn dat) of landen waarin een overheid álles bepaald zonder controle, zijn ook weer niet echt altijd de fijnste landen..

Dus ja, wanneer wil je wat.. Je kunt niet de ene keer kiezen voor totale autoriteit en de andere keer voor een overlegvorm.. dat werkt denk ik niet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:43

Hier valt het me op dat er veel meer mensen de mondkapjes gewoon niet dragen of expres niet goed. Vorige keer was het bwv 1 keer per week, nu meerdere in een kort supermarkt bezoek. Van sjaal gebruiken, tot gewoon niks tot onder de neus of mond :+
Of ophebben en afzetten als ze gaan praten

Het is gewoon een rot situatie nu en van het hele samen komen we er doorheen is niks meer over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:00

Wat ik al eerder heb geschreven is dat ik persoonlijk van mening ben, dat polderen DE kwaliteit is van Nederland waar heel erg veel landen een voorbeeld aan kunnen nemen. Alleen denk ik dat het bij een echte crisis niet de allerbeste methodiek is.
Ik denk wel degelijk dat Nederland het beter zou kunnen doen als dat het nu doet. Ook al zijn er meer landen die slechter en slechter gaan zoals Frankrijk ea, dan nog is Nederland mede koploper met een aantal landen in het aantal besmettingen en steken die er met kop en schouder boven uit.
Dat is helaas net zo'n feit dat als het een feit is dat vaccineren nog steeds heel erg helpt, ondanks dat de mensen die niet gevaccineerd zijn nog steeds met allerlei voorbeelden zouden komen waaruit zou blijken dat dit niet waar zou zijn.

Wat zeker niet helpt is dat alles zonder mondmaskertjes, zonder afstand, kussend en wel door het leven gaan. HEt is raar om dan te komen met, jaja maar die had een mondmaskertje op en is toch besmet geraakt.

Laat ik het als volgt stellen. Ook hier lopen de cijfers op. Maar nog steeds huppelen we rond met 3,5 keer zoveel bevolking met minder aantal besmettingen per dag als Nederland. Dus ik denk dat wel degelijk helpt dat hier verplicht is:
1. De 3G pass sanitair overal tonen en er wordt heel streng op gehandhaafd;
2. Mondmaskertjes op overal binnen en buiten als je binnen een straal van 50 meter komt waar mensen buiten rond lopen zoals markten etc, dit geldt ook voor middelbare scholen waar alle leerlingen maskertjes op moeten hebben;
3. Afstand houden van 1 meter overal (inclusief de maskertjes)
4. Het versneld prikken van de boosters en heel erg veel apotheken , huisartsen doen hier aan mee.

Daar zit al een probleem. Overal circuleren verschillende opvattingen en officieel de opvatting dat maskertjes niet helpen. Je kunt niet altijd en overal 1,5 m afstand houden en dat al bijna 2 jaar lang. Dat houdt niemand vol. Dus ik zie de maskertjes als extra voor het geval dat.

HEt lijkt wel alsof veel mensen vooral willen aantonen in dit topic en op social media dat niets helpt en dat is gewoon niet zo. Ja de cijfers stijgen hier ook, maar code zwart is totaal geen sprake van. De meesten houden zich aan de regels en zijn er in ieder geval hier in onze omgeving , niet zo mee bezig. De zorg gaat gewoon door, er wordt volop geopereerd en de privé klinieken doen gewoon volle mep mee en worden ook vergoed etc. Wel merk ik dat iedereen ervan doordrongen is dat het belangrijk is voor 65 -- zsm als toegestaan de booster te halen, en 65++ doet het nu al want langer als 7 maanden geleden je enting laten verloren dat is onwenselijk en dan verlies je ook je groene vinkje van je pass sanitair.

Dus het is een én én, en gewoon luisteren naar je overheid en doen wat nodig is of nog meer doen ongeacht of je het nu wel of niet met ze eens bent, want ook dat hoort bij een crisis overwinnen→ "je eigen ikje even terughouden en gewoon luusteren en mee doen ipv de barricade opgaan, onzin verspreiden op social media, de politie bekogelen en allerlei ander anarchistisch gedrag. Je gezonde verstand dus gebruiken ipv je gelijk halen met "waarheden" die niet kloppen. Ik vind dat nl ergerlijk.

Dus ben je niet gevaccineerd→ soi→ mijn zegen heb je en ik vind het OK ook al vind ik het niet verstandig. MAAR kom dan niet met die flauwekul aan "dat je dat doet want het helpt toch geen ruk" want dan zit je gewoon te liegen en dat helpt niet bepaald deze crisis te overwinnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:04

Wat denken jullie 3 december, lockdown of niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:06

Pien, ik zou niet zo te stellig durven zijn.
Die bijna loodrecht omhoog oplopende piek op het moment is niet grappig, hooguit vertraagd tov NL, DE en Oostenrijk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:10

Suzanne F. schreef:

:j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:13

Sizzle schreef:
Pien, ik zou niet zo te stellig durven zijn.
Die bijna loodrecht omhoog oplopende piek op het moment is niet grappig, hooguit vertraagd tov NL, DE en Oostenrijk.

Klopt, maar je zegt het zelf VERTRAAG en wederom met dit soort post wordt de indruk gewekt dat het allemaal geen fiets uitmaakt wat we doen→ vind je het dan gek dat mensen ook niets meer doen als het toch geen barst meer uitmaakt? Ik niet, en zo is de cirkel weer rond. DAT vind ik zo vreselijk ergerlijk.
Hier is OP DIT MOMENT heel veel zorg vanuit de overheid, maar NOG niets aan de hand. Er wordt wel vol ingezet op prikken en de regels aangescherpt. NIETS DOEN is namelijk echt geen goed idee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-11-21 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:13

Als "we" ons niet goed genoeg aan de andere maatregelen kunnen houden om een lockdown te voorkomen....dan moet het maar. Laat maar komen :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:14

En hoe zien 'we' die lockdown dan?
Is er nog geld om alle beroepsgroepen te steunen die weer inkomsten gaan missen?
Ik heb zo een beetje het idee dat dit alles verschrikkelijk veel geld gaat kosten.

maar goed dat we best wat hebben... zou dat door de afgelopen regeerperiode gekomen zijn?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:18

pmarena schreef:
Als "we" ons niet goed genoeg aan de andere maatregelen kunnen houden om een lockdown te voorkomen....dan moet het maar. Laat maar komen :j

Helaas zijn 'we' degene die zich niet aan de regels houden. Het overgrote deel houdt zich wel aan de regels.

Ik ben echt bang dat we hier nooit meer uit gaan komen. Dan komt er wel weer een ander probleem op ons af...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:25

Ik denk dat het misschien beter is om nu de boel even dicht te gooien en pas op de plaats te maken.
Vòl inzetten op zoveel mogelijk vaccineren in die paar weken.

En dan SUPER duidelijk communiceren WAAROM de lockdown de enige optie was.
En dat er (in eerste instantie!) alleen mensen uit de lockdown mogen, die een verlaagd risico hebben om de ziekenhuizen te belasten. Dat DIE mensen weer geld uit mogen geven om de economie een beetje aan de gang te houden.

Dus de mensen die niet te lang geleden volledig gevaccineerd zijn mogen voorop. Om hun moreel hoog te houden / krijgen :(:)

De ondernemers die goed de QR-codes gaan controleren mogen ook open. Worden ze betrapt op de regels aan hun laars lappen: 1 strike en you're out en DICHT die zaak: terug in de lockdown! Om de moreel hoog te houden van de bedrijven die wèl hun best doen om de zorg te ontzien :(:)

Dan gaandeweg kijken welke groepen je nog meer toe kan gaan laten. Hersteld? Getest en negatief bevonden? Goede anti-stoffen test?

Maar breng het héél duidelijk zo dat mensen beseffen dat een Lockdown nu hèt middel is om de zorg te ontzien. En dat versoepelen kan op basis van de cijfers. Dat niet de ongevaccineerde groep iets NIET mag....maar juist de gevaccineerden (en gaandeweg ook meer anderen met verlaagd risico) al eerder iets WEL mogen. Daar zit gevoelsmatig toch echt een groot verschil en dat moet je heel duidelijk communiceren :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:29

Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-11-21 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:31

pmarena schreef:
Ik denk dat het misschien beter is om nu de boel even dicht te gooien en pas op de plaats te maken. Vòl inzetten op zoveel mogelijk vaccineren in die paar weken.

Denk je dat het gaat schelen voor de mensen die nu niet gevaccineerd zijn? Die gaan dat straks ook niet doen, denk ik?

Citaat:
En dan SUPER duidelijk communiceren WAAROM de lockdown de enige optie was.
En dat er (in eerste instantie!) alleen mensen uit de lockdown mogen, die een verlaagd risico hebben om de ziekenhuizen te belasten. Dat DIE mensen weer geld uit mogen geven om de economie een beetje aan de gang te houden.

Daar is enige tijd geleden ook over gesproken, en dat vonden mensen uitsluiting..
er is volgens mij door de overheid toen gezeg dat ze dat niet zouden doen.. Als ze dat dan toch gaan doen, worden er vast ook weer steden gesloopt..

Citaat:
De ondernemers die goed de QR-codes gaan controleren mogen ook open. Worden ze betrapt op de regels aan hun laars lappen: 1 strike en you're out en DICHT die zaak: terug in de lockdown! Om de moreel hoog te houden van de bedrijven die wèl hun best doen om de zorg te ontzien :(:)

Het bericht dat van overheidsmensen/kamerleden geen QR code gecontroleerd mag worden bij het betreden van horeca, is nog niet super oud...

Citaat:
Dan gaandeweg kijken welke groepen je nog meer toe kan gaan laten. Hersteld? Getest en negatief bevonden? Goede anti-stoffen test?
Maar breng het héél duidelijk zo dat mensen beseffen dat een Lockdown nu hèt middel is om de zorg te ontzien. En dat versoepelen kan op basis van de cijfers. Dat niet de ongevaccineerde groep iets NIET mag....maar juist de gevaccineerden (en gaandeweg ook meer anderen met verlaagd risico) al eerder iets WEL mogen. Daar zit gevoelsmatig toch echt een groot verschil en dat moet je heel duidelijk communiceren :j

ze moeten sowieso dingen beter uitleggen... want er liggen bijna net zoveel gevaccineerden als ongevaccineerden in het ziekenhuis (ja i know) . Evenals wanneer mensen eerder iets mogen dan andere mensen..dat is dan onderscheid maken en daar werden de mensen enige tijd geleden ook al niet goed van..

Ik denk dat het echt lastig blijft..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:12

Wat betreft communiceren, de anti-vaxxers lezen, over het algemeen, geen MSM.
Dat wordt namelijk gecontroleerd door de overheid en daar wordt niet het echte verhaal verteld. ;)

Ik verwacht ook morgen een (aankondiging van) ingelaste persconferentie en ik verwacht of een avondklok (i.v.m. de rellen) of een (gedeeltelijke) Lock down.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:13

Mijn moeder is vandaag positief getest. Ik ben vorig weekend bij haar op bezoek geweest. Ze heeft geen idee waar ze besmet zou kunnen zijn (hoest al langer dus start symptomen is ook onduidelijk, een tijdje geleden testte ze negatief).

Zou het zin hebben om een zelftest te doen? Of zou ik 'veilig' zijn?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:21

Een zelftest kan nooit kwaad zou ik zeggen. Wat was de aanleiding van haar test? Had ze klachten?

En @Electra63, je weet wel dat niet iedereen die niet gevaccineerd is een anti-vaxxer is?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:28

Ik heb wel een surprise gemaakt maar ik hoop dat er nieuwe maatregelen komen of snel duidelijk wordt dat het doorgetrokken wordt. Nu is het zo van we doen wat er mag en iemand die mee doet had ergens gelezen aan het begin van de nieuwe maatregelen dat hugo de jonge een brief had gestuurd naar de tweede kamer dat hij uitzondering wou voor de feestdagen, dat was wel een bericht van half november.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 22-11-21 14:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:29

Ja ze heeft al langer klachten (hoesten) maar eerder was ze dus negatief getest. (Misschien vals negatief dan?)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:29

Douce schreef:
Een zelftest kan nooit kwaad zou ik zeggen. Wat was de aanleiding van haar test? Had ze klachten?

En @Electra63, je weet wel dat niet iedereen die niet gevaccineerd is een anti-vaxxer is?

Ja, maar iedereen die ik ken of waarvan ik de verhalen op Twitter of FB of waar dan ook lees, wel ;)
Ik hoor eigenlijk nooit een goed argument.
Sterker nog, ze geloven eerder een Baudet of Engel dan een arts uit het OMT.

Mijn respect en verdraagzaamheid voor ongevaccineerden is inmiddels weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:33

Electra63 schreef:
Mijn respect en verdraagzaamheid voor ongevaccineerden is inmiddels weg.

Hier ook.. Over 2 weken vieren we sinterklaas bij mij, maar overweeg serieus om dit af te blazen ivm 2 vd 5 volwassenen ongevaccineerd.. Gewoon om mijn statement ook af te geven, maar zal wel weer heibel van komen :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:33

Suzanne F. schreef:

of avondklok?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:35

avondklok tegen rellen veroorzaakt ook weer rellen... Ik heb ondertussen echt medelijden met de handhavers... wat een verschrikkelijke baan en wat sta je machteloos..

Rellers die een steen door een ambulance-ruit gooien, echt, werkelijk... t is dat er geen schandpaal meer is... (maar, hun matties zullen die persoon daar dan wel beschermen). Qua intelligente levensvorm hebben een aantal echt een evolutieafslag gemist zeg... sjeesem...