Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:53

Janinevv, hou es op met die verzinsels. Kritiek op Rutte mag, maar dan moet je wel eerst moeite doen om te weten waar je het over hebt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:55

Shadow0 schreef:
Janinevv, hou es op met die verzinsels. Kritiek op Rutte mag, maar dan moet je wel eerst moeite doen om te weten waar je het over hebt.

Nouja, dat er bezuinigd is en flink is geen onzin hoor.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:56

Janinevv schreef:
Shadow0 schreef:

en dat het misschien heel erg nodig was, is ook geen onzin. Maar als we blijven gooien met 'heel' en 'erg' en weet ik veel wat, komen we niet ver. Onderbouwen doe je met bronnen waar misschien zelfs cijfers in staan en niet enkel prentjes.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:56

Janinevv schreef:
Misschien heb je wel Corona en geen eens klachten..

Dat laatste kan, maar ook zonder klachten kun je mensen in gevaar brengen. Zolang je intacte virusdeeltjes uitscheidt op zo'n manier dat ze andere mensen kunnen bereiken, kun je ook anderen besmetten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:58

oomens schreef:
Janinevv schreef:
Misschien heb je wel Corona en geen eens klachten..

Dat laatste kan, maar ook zonder klachten kun je mensen in gevaar brengen. Zolang je intacte virusdeeltjes uitscheidt op zo'n manier dat ze andere mensen kunnen bereiken, kun je ook anderen besmetten.

Klopt dat bedoelde ik ook, maar dat doe je niet expres. Maar gelukkig bestaat dat ook hé dat niet iedereen die Corona krijgt gelijk heel slecht is. Gelukkig maar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:58

Shadow0 schreef:
Berdien schreef:
Mwah, niet mee eens. De meeste vaccins worden over een langere periode uitgebreid getest. Dit vaccin zal ongetwijfeld op de korte termijn veilig/niet schadelijk zijn, maar over de lange termijn? In hoeverre gaat de snelheid van opleveren voor een echt gedegen, langdurig onderzoek?

Laat ik het zo zeggen, ik kijk het eerst nog wel eens even aan voor ik me laat vaccineren.

Het is uiteindelijk de afweging tussen het risico op daadwerkeljk corona krijgen (inclusief alle langdurige schade die daaruit voort kan komen) en het risico van een vaccin. En alles wat beter is dan de schade van corona zelf is in principe gezondheidswinst.

(En verder is de afweging dus tussen of je het recht hebt om anderen in gevaar te brengen of niet. Het is niet alleen een keuze voor jezelf. En dat is dus ook waarom er wel degelijk eisen kunnen worden gesteld: omdat het niet een keuze is die je alleen voor jezelf maakt.)

Ben het niet altijd met je eens maar hierin wel.

Ik vind het heel positief nieuws. Zeker omdat de distributie van het moderna vaccin veel minder lastig lijkt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:01

mvdende schreef:
Ik vind het wél behoorlijk eng worden dat je nu al hoort: zonder vaccin geen toegang. Alleen festivals en concerten met vaccinatie bewijs...

Daar zal ik mij echt niet druk om maken. Hoeveel bezoekers denk je dat zo festival krijgt? Nou ik gok op maximaal 10 mensen. Dat gaan ze nooit lang volhouden waardoor uiteindelijk wel weer iedereen wordt toegelaten.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:04

Shadow0 schreef:
Het is uiteindelijk de afweging tussen het risico op daadwerkeljk corona krijgen (inclusief alle langdurige schade die daaruit voort kan komen) en het risico van een vaccin. En alles wat beter is dan de schade van corona zelf is in principe gezondheidswinst.

Klopt, maar dit is juist het punt. Voor jonge gezonde mensen is zo kort geteste vaccin een groter risco dan Corona zelf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:04

Janinevv schreef:
Maar dat hebben we te danken aan Rutte die heeft de zorg extreem bezuinigd en ook politie en leger etc.

Denkt jouw omgeving ook zo extreem, je ouders, je vriend, op je werk ? Ben jij als kind gevaccineerd ? Had je dat liever niet gehad?
Volg je nog steeds de imo verkeerde sites ?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:07

bigone schreef:
Janinevv schreef:
Maar dat hebben we te danken aan Rutte die heeft de zorg extreem bezuinigd en ook politie en leger etc.

Denkt jouw omgeving ook zo extreem, je ouders, je vriend, op je werk ? Ben jij als kind gevaccineerd ? Had je dat liever niet gehad?
Volg je nog steeds de imo verkeerde sites ?

M’n omgeving denkt van alles en nog wat, (rechts links) ikzelf ben gevaccineerd ja. Alleen waren deze vaccins al veel langer op de markt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:07

Blussem schreef:
Klopt, maar dit is juist het punt. Voor jonge gezonde mensen is zo kort geteste vaccin een groter risco dan Corona zelf.

Dat is niet zo. Er zijn al heel veel mensen, ook jonge, voorheen gezonde mensen, die ernstige en langdurige gezondheidsklachten hebben. Corona is echt schadelijk en gevaarlijk, voor iedereen.
(Dit soort dingen bv: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/12/al ... s-a4019662 )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:09

Janinevv schreef:
Klopt dat bedoelde ik ook, maar dat doe je niet expres. Maar gelukkig bestaat dat ook hé dat niet iedereen die Corona krijgt gelijk heel slecht is. Gelukkig maar.

Het maakt (bijna) geen fl*kker uit of je expres of per ongeluk virusdeeltjes uitscheidt richting anderen.
Het zal mij verder ook een worst zijn of je een goed of een slecht mens bent.

Ik, en de maatschappij als geheel, wil alleen dat er ook zo min mogelijk mensen zijn die - bewust of onbewust, expres of per ongeluk, uit goede of slechte bedoelingen - anderen besmetten.
Echt het maakt mij geen reet uit of je nu een prettig of onprettig persoon* bent, zolang je daarnaast maar zorgt dat je de kans dat je anderen besmet maar zo klein mogelijk maakt.

*toevoeging: prettig is uiteraard wel fijner, dat dan weer wel.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:09

Janinevv schreef:
M’n omgeving denkt van alles en nog wat, (rechts links) ikzelf ben gevaccineerd ja. Alleen waren deze vaccins al veel langer op de markt.

En gelukkig voor jou denkt niet iedereen zo, want als iedereen zo denkt: "ik zal wachten tot een ander zichzelf geriskeerd heeft voor mijn veiligheid", dan krijg jij ook letterlijk geen enkel medicijn meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:10

Blussem schreef:
Shadow0 schreef:

Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat een Amerikaans bedrijf iets op de markt gaat brengen wat ernstige gezondheidsschade op kan leveren, of zelfs kan leiden tot de dood. De claimcultuur daar maakt echt wel dat bedrijven heel voorzichtig zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:12

Het is toch juist ook goed dat we niet allemaal t zelfde denken. Daarom vind ik ook dat je elkaar ik elkaars waarde en keuzes moet laten. En dat het dan niet raar is als iemand zich er niet prettig bij voelt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:14

Blussem schreef:

Goed, stel dat dat waar is (ik hoop dat een onderbouwing nog volgt).
Hoe zit het dan met de omgeving van die jonge en gezonde mensen? Wat is voor hén een groter risico? Dat die jonge en gezonde persoon gevaccineerd wordt of dat diegene corona krijgt?
En de omgeving daar weer van?

Wegen de mogelijke nadelen van die ene jonge en gezonde persoon bij vaccinatie daar dan nog tegen op?
Of kan het zijn dat over het grote geheel de nadelen van het wel vaccineren van ook de jonge en gezonde mensen, toch kleiner zijn dan de nadelen van het overslaan van deze groep?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:15

Blussem schreef:
Shadow0 schreef:

En hier ga je mis. Want corona, ook al krijg je het zelf niet, zorgt dat de zorgmarkt verstopt raakt. En dat alle zorg dus in het geding komt. Ook jou auto-ongeluk, val van je paard, whatever.
Janinevv schreef:

Er is niet bezuinigd, de zorgkosten stijgen nog ieder jaar in NL.
En dat de ziekenhuizen vol liggen is óók geen verzinsel. Van mij mag je alle berichtgeving over testen weigeren te geloven, maar de patienten zijn daar. Het zorgstelsel is verstopt door een te grote aanvoer van mensen, zelfs met maatregelen. Dat ís een gevaar voor onze samenleving. En de oplossing daarvoor is of maatregelen blijven nemen die onze economie bedreigen, of een vaccin dat niet jarenlang getest is en mogelijk in de toekomst enkele mensen bijverschijnselen oplevert. Zoals oomens zegt, heel naar voor die persoon, maar voor onze samenleving vele male minder bedreigend.

Janinevv schreef:
Het is toch juist ook goed dat we niet allemaal t zelfde denken. Daarom vind ik ook dat je elkaar ik elkaars waarde en keuzes moet laten. En dat het dan niet raar is als iemand zich er niet prettig bij voelt.

Nee, dat is niet goed. Want zoals gezegd, we hebben 2 smaken: of massaal vaccineren, of sociale isolatie. Kies je niet voor smaakje 1, kies je dus voor smaakje 2. En je neemt de rest van de samenleving mee in die keuze. Jou keuze beïnvloed direct mijn leven en dat van vele anderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:17

Janinevv schreef:

Janine, jij mag onder mijn paraplu meeliften hoor, zolang er maar genoeg mensen vaccineren hoef jij zelfs niets te doen en kun je de vruchten plukken van mensen die wel het levensgevaarlijke vaccin straks nemen.
Dan stel ik ook meteen de vraag : Stel het was een virus waar je, ongeacht je leeftijd, 90 % kans had om dood te gaan en er werd binnen twee maanden een vaccin uit de grond gestampt , wat zou je dan doen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:18

Die keuze is aan jezelf, anders is het geen keuze meer. Misschien smaakje 3? Beetje van beide tot smaakje 1 duidelijk over een paar jaar echt veilig uit de test komt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:19

Janinevv schreef:
Die keuze is aan jezelf, anders is het geen keuze meer. Misschien smaakje 3? Beetje van beide tot smaakje 1 duidelijk over een paar jaar echt veilig uit de test komt.

Het is jammer dat het moet, maar ja, dan moet de overheid je weldegelijk verplichten om 1 van de twee smaken te kiezen. Zoals: je hoeft niet auto te rijden, maar als je het wel doet, doe je het met een rijbewijs zodat je niet iedereen doodrijdt.

Dus ja, dan mag je van mij gerust huilen dat je verplicht wordt en dat grote boze wolf Rutte alles verpest heeft. Veel plezier ermee.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:20

bigone schreef:
Janinevv schreef:

Janine, jij mag onder mijn paraplu meeliften hoor, zolang er maar genoeg mensen vaccineren hoef jij zelfs niets te doen en kun je de vruchten plukken van mensen die wel het levensgevaarlijke vaccin straks nemen.
Dan stel ik ook meteen de vraag : Stel het was een virus waar je, ongeacht je leeftijd, 90 % kans had om dood te gaan en er werd binnen twee maanden een vaccin uit de grond gestampt , wat zou je dan doen?

Maar dat is toch niet eerlijke vergelijking? De kans nu dat je het krijgt is groot maar de kans dat je eraan overlijd is kleiner.

Als ik 10% kans op leven heb en ik zie alle anderen mensen letterlijk naast me neer vallen (zoals de pest ofzo) zou zo’n vaccin nemen veel logischer zijn. Gelukkig! is het niet zo met COVID 19.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:21

SinneJ schreef:
Janinevv schreef:

Het is jammer dat het moet, maar ja, dan moet de overheid je weldegelijk verplichten om 1 van de twee smaken te kiezen. Zoals: je hoeft niet auto te rijden, maar als je het wel doet, doe je het met een rijbewijs zodat je niet iedereen doodrijdt.

Dus ja, dan mag je van mij gerust huilen dat je verplicht wordt en dat grote boze wolf Rutte alles verpest heeft. Veel plezier ermee.

Niet iedereen zal mensen dood gaan rijden die achter het stuur kruipen zonder een rijbewijs.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:22

Janinevv schreef:
Niet iedereen zal mensen dood gaan rijden die achter het stuur kruipen zonder een rijbewijs.

Klopt, dat versterkt net mijn argument. Dus je vindt die verplichting van het halen van een rijbewijs onnodig?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:22

Janinevv schreef:

Er ís geen smaakje 3.
Als je niet vaccineert zijn er isolerende maatregelen nodig en daarmee een belasting voor onze economie.
Prima als dat is waar jij voor bent, maar je kan geen smaakje 3 uit de hoed toveren omdat dat je beter uitkomt. Je kan niet “een beetje van beide doen”. Je vaccineert, of je vaccineert niet. Een beetje vaccineren kan niet.

Ja, andere de hete kolen uit het vuur laten halen, die zich laten vaccineren en meeliften op de voordelen die zij voor je regelen. Dat is niet smaakje 3, daar is een ander woord voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:23

Janinevv schreef:
Daarom vind ik ook dat je elkaar ik elkaars waarde en keuzes moet laten.

Oh maar dat hoeft niet op die manier hoor. Ergens hebben mensen ten onrechte het idee gekregen dat respect voor elkaar (als mens) of respect voor de vrijheid van meningsuiting ook in zou moeten houden dat je iedere mening, hoe slordig, schadelijk, slecht onderbouwd of onwaar ook, vriendelijk moet toejuichen.
Dat hoeft gelukkig niet.

Onware meningen zijn gewoon onwaar, onzin mag gewoon onzin genoemd worden, etc.

Citaat:
En dat het dan niet raar is als iemand zich er niet prettig bij voelt.

Als je het puur bij je eigen gevoelens zou houdn dan denk ik niet dat mensen dat raar zouden vinden. (Sterker nog: ik denk dat ik het ook eng ga vinden, als het zover is. Ik heb echt al genoeg gedoe met mijn gezondheid meegemaakt, ik denk dat ik het heel spannend ga vinden.)

En op simpeler niveau zijn er ook genoeg mensen die naalden al spannend vinden.

Dat mag allemaal. Dat zijn gevoelens en die mag je voelen en aanvaarden - EN ze hoeven vervolgens niet je hele handelen te bepalen. Je kunt iets eng vinden en het desondanks toch doen, omdat je weet dat het nodig is. Omdat een vaccin misschien eng is, maar de risico's van het door laten gaan van corona veel groter zijn.