Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:00

Het alwetende bokt. :D
Wat betekend dit waslabel?

Ik wil deze jas van mijn vriend wassen.
Maar wat betekend die max 25 onder het 40 graden symbool?

Het is een 100% polyester jas met pu membraam.

Afbeelding

Avelienvd

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:23

Aantal keer in de levensduur dat ie gewassen mag?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:24

Ja dat was ook al wat ik zei tegen mijn vriend, maar daar had ik ook nog nooit eerder van gehoord.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:26

Ja dus.
Zal wel met het membraan te maken hebben.
Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:27

Ik denk door die membraan :j
Mijn waterdichte zeiljas mag eigenlijk helemaal niet gewassen worden, gelukkig regent daar meestal wel al het stof en vlekken van af.

Op de Decathlon site stond daar wel een uitleg over, toen ik hem kocht

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:28

Hey jij krijgt het wel gevonden.
Dank je wel!!

Ik zal ook eens kijken bij producten van decatlon

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:05

Waarom wordt nu tegenwoordig het woord khaki gebruikt voor de kleur legergroen? Ik ken khaki als meer beige achtig. Khaki's was ook altijd de benaming voor broeken in die kleur.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:17

corinep schreef:
Waarom wordt nu tegenwoordig het woord khaki gebruikt voor de kleur legergroen? Ik ken khaki als meer beige achtig. Khaki's was ook altijd de benaming voor broeken in die kleur.

Legergroen is toch Olive Drab?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:47

corinep schreef:

Nu gebruik ik wiki nooit als betrouwbare bron... Maar het verhaal klinkt wel aannemelijk:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kaki_(kleur)
Ik zie dit ook terug als ik in het Engels google.

Ik vind het wel een leuke vraag, want nu je het zegt... Ik ken khaki ook als zandkleurig. Of in ieder geval een bruinige tint. Heb zelf nog khaki-kleurige kisten (legerlaarzen) staan.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 00:00

Cowboy55 schreef:
corinep schreef:

Ja olijfgroen...

Maar ben op zoek naar een jas en bij bijna alle groene jassen staat er khaki op het label, ook op internet en Vinted lijkt het er ook mee eens.

@Kooka je link faalt, maar even opgezocht en daar staat idd ook dat het ten onrechte voor olijfgroen gebruikt wordt. Volgens mij is de benaming "desert kisten", of gewoon zandkleurig, mannen doen niet aan al die gekke tinten ;)

Maar waarom... Petrol is toch ook niet opeens hemelsblauw?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 00:23

Eens. Khaki is bruinig en is de kleur van de Britse troepen (incl. The Commonwealth) in WO2. Olijfgroen (olive drab) is de kleur van de troepen van de VS. Wat men daar tegenwoordig van maakt lijkt me kleurenblindheid _O-

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:26

corinep schreef:
Cowboy55 schreef:

Ja olijfgroen...

Maar ben op zoek naar een jas en bij bijna alle groene jassen staat er khaki op het label, ook op internet en Vinted lijkt het er ook mee eens.

@Kooka je link faalt, maar even opgezocht en daar staat idd ook dat het ten onrechte voor olijfgroen gebruikt wordt. Volgens mij is de benaming "desert kisten", of gewoon zandkleurig, mannen doen niet aan al die gekke tinten ;)

Nee hoor, wat betreft legerkisten gaat het wel goed :P
Afbeelding

Ik denk dus toch dat uniformen verhaal..

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:11

Kookaburra schreef:
corinep schreef:

Ja olijfgroen...

Nee hoor, wat betreft legerkisten gaat het wel goed :P
[ [url=m/MB7wiv.png]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dus toch dat uniformen verhaal..

Ik denk dat ik het met je eens ben(al is het wel licht khaki dan), maar in de volksmond worden ze meestal aangeduid als desert of zand.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:26

Die kisten zijn idd ‘desert’ of ‘sand’.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:42

Ik ben op zoek naar een bepaald spelletje dat ik deed in mijn kindertijd.. zo'n 15-20 jaar geleden?

De bedoeling van het spel was dat je in een huis verborgen letters of cijfers moest vinden (deze zaten verstopt in vormen tussen meubels etc?). Je begon op de begane grond en bij elk 'level' ging je een verdieping hoger. Op de laatste verdieping, de zolder worden alle elementen die je hebt verzameld samengesteld tot een soort van raket, die vervolgens door het dak de ruimte in wordt geschoten.

Ik weet de naam echt niet meer :') het was een 2D spel op CD-rom.

Ook zoek ik al heel lang een spelletje van die tijd waarbij je muizen uit een huis moest verjagen, dat was volgens mij ook een 3D spel, maar een betere omschrijving heb ik daar niet van :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:48

Ik ken kaki al mijn hele leven als dat groene en beige als die andere. Ken het in België alleen maar zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:23

corinep schreef:
Ja olijfgroen...

De Fe$jun wereld doet wel vaker rare dingen. :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:30

Hoe kan het dat je met fietsen meer calorieën verbrand dan met hardlopen (op dit moment nog in opbouw, 5 minuten hardlopen, 1 minuut wandelen) terwijl je daar je hele lichaam mee gebruikt en met fietsen alleen je benen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:16

Ik verbruik juist met hardlopen meer kcal, maar hierbij ligt mijn hartslag ook hoger dan bij fietsen.

Kijk je naar de algemene cijfers, of naar wat een horloge aangeeft?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:23

Captain schreef:
Hoe kan het dat je met fietsen meer calorieën verbrand dan met hardlopen (op dit moment nog in opbouw, 5 minuten hardlopen, 1 minuut wandelen) terwijl je daar je hele lichaam mee gebruikt en met fietsen alleen je benen?

Of je horloge klopt niet of je hartslag is veel hoger met fietsen dan met hardlopen. Daar kijkt kcal verbranding namelijk naar.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:31

Ik kijk idd op Fitbit maar ook naar de machine wat die aangeeft. Ik zal eens kijken wat de hartslagmeter op de apparaten aangeeft, die gebruik ik eigenlijk nooit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:31

Als je niet je hartslagmeter gebruikt maar wel naar de machine kijkt dan klopt er echt niks van. :D

Maar kan me voorstellen dat je met 20 min fietsen meer verbruikt dan met 5 min hardlopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:44

Machines kloppen niet. Die gaan uit van standaarden. Maar iemand van 1.60m en 50 kg zal met 5 km hardlopen waarschijnlijk minder verbranden dan iemand van 1.90m en een gewicht van 90 kg :)

Tempo telt natuurlijk ook wel mee. Als je met lage hartslag een rustig tempo loopt, of je loopt een pittig tempo met hogere hartslag, dan verschilt je verbruik ook.

Geldt voor fietsen hetzelfde.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:28

Hoe kan het dat elk jaar met Prinsjesdag delen van de troonrede uitlekken, en nu bijvoorbeeld de coronamaatregelen ook uitgelekt voor ze aangekondigd werden.

Wie komt daar aan om ze vervolgens te verspreiden??

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:38

_Karlijn schreef:
Hoe kan het dat elk jaar met Prinsjesdag delen van de troonrede uitlekken, en nu bijvoorbeeld de coronamaatregelen ook uitgelekt voor ze aangekondigd werden.

Wie komt daar aan om ze vervolgens te verspreiden??

Kan verschillen; van een niet integere medewerker die toch iets deelt met een journalist òf het wordt ingezet als tactisch communicatie middel en is dus geheel bewust ‘gelekt’.

Toevallig las ik daar laatst ook over. Hier staat het wel goed uitgelegd
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Uitlekken_(informatie)